Bramy garażowe. Zabezpieczenia antywłamaniowe i dobra izolacyjność termiczna
Jeżeli garaż jest ogrzewany lub połączony z częścią mieszkalną, powinno się w nim montować bramę o dobrej izolacyjności termicznej. Dla zapewnienia komfortu należy wyposażyć ją w dobre zabezpieczenia antywłamaniowe.
Autor: Andrzej Szandomirski
Projekt domu: Marek Szczesniak, SDA Architekci
Jedno z najzimniejszych i najtrudniejszych do uszczelnienia miejsc w domu to brama garażowa. Jest to także przegroda często wykorzystywana przez włamywaczy jako łatwiejsza do sforsowania niż drzwi wejściowe. Warto zainwestować w bramę dobrze izolowaną termicznie oraz ze sprawnym i bogato wyposażonym napędem. Dzięki temu będziesz żyć wygodniej z poczuciem bezpieczeństwa.
Bramy segmentowe
Ich stalowe segmenty mają wysokość około 50 cm. Brama może otwierać się do góry i chować pod sufitem lub na bok i parkować wzdłuż ściany. Już sama grubość paneli decyduje o zwycięstwie tego typu bram w rankingu termoizolacyjności. Segmenty dobrze ocieplonej bramy mają grubość 40-45 mm. Wewnątrz paneli umieszcza się piankę poliuretanową o współczynniku przewodzenia ciepła λ na poziomie 0,020-0,022 W/(m.K). Taka grubość pozwala uzyskać współczynnik przewodzenia ciepła mniej więcej U = 0,61-1,3 W/(m2.K). Im mniej paneli, tym mniej mostków termicznych na ich połączeniach. W standardowej bramie o wysokości 2 m są zwykle cztery panele, ale można znaleźć bramy o segmentach o połowę węższych. Przez taką bramę ucieknie więcej ciepła, bo liczba miejsc nieszczelnych wzrośnie. Producenci dążą do zmniejszania szczeliny między panelami. Ich górne i dolne krawędzie są ukształtowane tak, żeby się stykały ze sobą albo zazębiały w sobie. Dodatkowo dla uszczelnienia styku paneli stosuje się nakładki izolujące. Istotna jest możliwość dobrego uszczelnienia styku bramy z ościeżem. Standardem w tej chwili jest umieszczenie uszczelek na obwodzie bramy. Jeśli chcesz poprawić szczelność bramy, możemy zastosować dodatkową ramkę termiczną montowaną pomiędzy bokiem skrzydła bramy i ościeżem. Ma ona jeszcze jedną uszczelkę listkową, więc takie zamontowanie bramy będzie naprawdę ciepłe.
Bramy rolowane
Są zbudowane podobnie jak rolety osłaniające okna – z paneli z blachy aluminiowej zachodzących na siebie w czasie zamykania. Mogą się otwierać do góry lub na bok. Płaszcz rolety nawija się na bęben schowany w skrzynce zamocowanej na ścianie lub suficie. Podobnie jak segmenty profile rolet są wypełnione pianką poliuretanową, ale ponieważ grubość paneli wynosi mniej więcej 2 cm, warstwa ocieplenia ma tylko około 1,7 cm grubości. Z kolei wysokość panelu to około 10 cm, więc na płaszcz do bramy o wysokości 2 m potrzeba co najmniej 20 profili. Pomiędzy nimi jest 19 szczelin – mostków cieplnych. Trudniej jest także osłonić uszczelkami boki takiej bramy. Z tych powodów bramy rolowane mają znacznie wyższy, czyli gorszy, współczynnik przenikania ciepła.
Bramy uchylne
Mają uchylne sztywne skrzydło zbudowane z ramy stalowej pokrytej stalową lub aluminiową blachą zabezpieczoną antykorozyjnie i pomalowaną. Do ramy może być także zamocowane skrzydło drewniane. Żeby taką bramę ocieplić, po wewnętrznej stronie mocuje się dodatkowy arkusz tworzywa sztucznego, najczęściej PCW. Pomiędzy nim a blachą umieszcza się warstwę styropianu lub pianki poliuretanowej. Jeśli zdecydujesz się na ten rodzaj bramy, lepiej wybrać taką z wypełnieniem z pianki, bo jest to materiał trwalszy, sztywniejszy i lepiej izoluje termicznie niż styropian. Ze względów technicznych grubość warstwy ocieplenia wynosi 2-4 cm. Jeszcze trudniej jest ocieplić bramę z drewna. Choć sam materiał ma właściwości izolacyjne, jest ciężki i mniej wytrzymały mechanicznie niż blacha. Dlatego warstwa nośna musi być grubsza niż z blachy. Jeżeli dołożysz do tego warstwę termoizolacyjną, powstanie bardzo masywna, ciężka brama, którą trudno będzie otwierać ręcznie, a jeśli będziesz chciał kupić do niej napęd, trzeba będzie wybrać siłownik o dużej mocy. Problemem jest też dobre uszczelnienie styku bramy uchylnej z ościeżem i progiem. Producenci zazwyczaj nie badają nawet parametrów izolacyjności termicznej tych produktów.
Bramy rozwieralne
Dwuskrzydłowa brama garażowa otwiera się na boki. Jej skrzydło ma budowę podobną do konstrukcji drzwi. Zbudowane jest z ramy, na której można zamocować płyty lub płyciny. Zwykle są to arkusze blachy stalowej, sklejki lub drewna. Żeby ocieplić taką bramę, po wewnętrznej stronie mocuje się warstwę ociepleniową z pianki poliuretanowej lub styropianu i całość przykrywa arkuszem blachy, PCW, drewna lub sklejki. Grubość warstwy termoizolacyjnej wynosi zwykle 2-4 cm. Pod względem właściwości termoizolacyjnych ciężkie bramy rozwieralne z drewna wypełnione dobrym izolatorem mogą dorównywać bramom segmentowym.
Zabezpieczenia antywłamaniowe
W bramie można zamontować zamek patentowy lub wkładkę o wysokiej klasie antywłamaniowej. Do wrót garażowych możesz zastosować nawet najnowocześniejsze zamki na karty elektroniczne czy biometryczne na odcisk palca. Bramę można zamykać na zasuwę ręczną lub kilkupunktowy system ryglowania. Dla poprawy bezpieczeństwa montuje się blokady antywyważeniowe. W rozwieralnych wrotach drewnianych można zastosować bolce antywyważeniowe na boku skrzydeł, które zagłębiają się w otworach w ościeżnicy w chwili zamknięcia bramy. Innym rozwiązaniem jest zrobienie tak zwanego wręgu francuskiego, czyli takie wyprofilowanie ościeżnicy i brzegu skrzydła, że w chwili zamknięcia zagłębiają się one w sobie wzajemnie. Wtedy wrót nie można wyważyć.
Napęd jako zabezpieczenie antywłamaniowe
Sam napęd stanowi dobrej klasy zamek o przeogromnej liczbie kombinacji kodu otwierającego. Jest to kod dynamicznie zmienny, czyli każde naciśnięcie pilota generuje nową sekwencję cyfr. Systemy najnowszej generacji wykorzystują technologie stosowane w bankowości internetowej do zabezpieczania transakcji. Pilot może mieć kod dostępu (kod PIN). Pilot może mieć postać rozbudowanego urządzenia elektronicznego monitorującego stan bramy. Uruchomienie odpowiedniej funkcji przyniesie informację o stanie bramy: czy jest otwarta, czy zamknięta. Żeby to wszystko działało, musimy zainstalować system fotokomórek kontrolujących odpowiednią przestrzeń i przekazujących sygnał do odbiornika. Do sterowania bramą garażową można wykorzystać sieć telefonii komórkowej. Brama zamykana automatycznie powinna być wyposażona w mechanizm otwierania ręcznego na wypadek zgubienia pilota, awarii systemu czy braku prądu. Na zewnątrz powinien znajdować się zamek awaryjny, który uruchomisz kluczem, kartą zbliżeniową albo kodem podanym na klawiaturze. Podstawowym zabezpieczeniem jest mechanizm antywyważeniowy. Polega on na tym, że w systemie mechanicznym jest umieszczony element przeciwstawny, który blokuje się, gdy brama jest otwierana w sposób nieprawidłowy. Z im większą siłą ktoś podważa bramę, tym bardziej kieł lub koło zębate się blokuje.
Funkcje poprawiające bezpieczeństwo
Napęd jest wyposażony także w funkcje służące bezpieczeństwu. Fotokomórki i czujniki przeciążeniowe sprawią, że w chwili zamykania brama nie przytnie na przykład dziecka przebiegającego pod nią lub kosiarki pozostawionej we wjeździe do garażu. Skrzydło automatycznie się zatrzyma i potem podniesie. Wyłączniki krańcowe zwalniają ruch bramy przy zbliżaniu się do końca. Dzięki nim skrzydło delikatnie wyhamuje i płynnie domknie się z dokładnością co do milimetra. Warto sprawdzić, czy brama poruszająca się w kierunku góra-dół ma mechanizm zabezpieczający przed nagłym opadnięciem. Brama nie spada wtedy na ziemię, tylko zatrzymuje się i podnosi. Nowoczesny pilot można wyposażyć w wiele ciekawych funkcji, na przykład poinformuje on o awarii bramy i tym, co się zepsuło. Gdy zaprogramujesz liczbę cykli, po których należy wykonać przegląd instalacji, w odpowiednim momencie pilot o tym przypomni.