Czy brama garażowa powinna być ciepła? Na co zwrócić uwagę przed kupnem energooszczędnej bramy segmentowej?
Budując dom, często zapominamy o sprawdzeniu, czy nasza brama garażowa będzie ciepła. Ocieplamy dom grubymi warstwami izolacji, wstawiamy najlepsze okna, podczas gdy brama garażowa niskiej klasy, stworzy nam potężne źródło ucieczki ciepła, przez co nasze rachunki za energię mogą być znacznie wyższe. Dowiedz się, kiedy powinno się zadbać o to, aby brama garażowa była ciepła i na co zwrócić uwagę przed jej zakupem.
Garaż wolno stojący – nie musi być ciepły
W przypadku garażu wolno stojącego nie musimy dbać o energooszczędność bramy. Niska temperatura w garażu nie wpływa w żaden sposób na dom, a nasze auto i tak będzie miało duże lepsze warunki niż podczas postoju na powietrzu. Jest to natomiast niewygodne rozwiązanie, ponieważ przy każdym przejściu między domem a garażem, trzeba wychodzić na zewnątrz. Najbardziej uciążliwe jest to jesienią i zimą, kiedy pada deszcz lub śnieg, a my musimy np. wnieść zakupy do domu.
Garaż nieogrzewany – ciepła brama nie zaszkodzi
Jeśli planujemy zbudować garaż w bryle budynku, ale nie chcemy go ogrzewać, powinniśmy potraktować go jako dodatkowy obiekt dostawiony do domu. Oznacza to tyle, że trzeba zadbać o dobrą izolację termiczną ściany, do której dostawiamy garaż oraz o wysokiej klasy drzwi z domu do garażu. Kwestia jakości bramy garażowej jest wtedy otwarta, ale oczywiste jest, że jeśli w garażu będzie cieplej, to zużyjemy mniej energii na ogrzanie reszty domu. Ze względów ekonomicznych powinniśmy zatem zamontować bramę o wysokiej izolacyjności.
Garaż ogrzewany – konieczna izolacja najwyższej klasy
Jeśli z pewnych powodów decydujemy się ogrzewać garaż (np. chcemy w nim urządzić swój mały warsztat albo siłownię), obowiązkowo musimy zadbać o jego jak najlepszą termoizolację. Aby nie przepłacać za ogrzewanie, powinniśmy wykonać okna i ściany tak, jak w całym domu. Niestety, największym źródłem ucieczki ciepła i zarazem najtrudniejszym do uszczelnienia, jest brama garażowa.
Co musi posiadać ciepła brama garażowa?
Ze wszystkich rodzajów bram (uchylne, rolowane, rozwierne, segmentowe), najcieplejsze są bramy segmentowe. Jest to spowodowane ich konstrukcją, która umożliwia dobre docieplenie paneli, jak i ograniczenie strat ciepła na połączeniu ościeżnicy ze ścianą.
Najważniejszym parametrem określającym to, czy brama garażowa jest ciepła, jest współczynnik przenikania ciepła U. Im jest niższy, tym brama cieplejsza. Trzeba zwracać uwagę na to, czy producent podaje parametry dla jednego segmentu czy dla całej bramy. Stworzyć segment o dobrej izolacyjności jest stosunkowo łatwo, natomiast zbudować z nich ciepłą bramę jest dużo dużo trudniej. Dlatego współczynnik U wynoszący już ok. 1,0 W/(m²K) dla całej bramy jest uznawany za bardzo dobry.
Panele, z których jest wykonana ciepła brama segmentowa, muszą być odpowiednio grube i szczelnie wypełnione pianką poliuretanową. Najczęściej spotykana grubość segmentów dla bramy do domów energooszczędnych to około 42 mm. Jednak na rynku pojawiają się także bramy dla najbardziej wymagających, o grubości segmentu nawet 67 mm.
Duża część ciepła, które jest tracone przez bramę, ucieka na połączeniach między segmentami. Z tego powodu producenci dążą, aby paneli było jak najmniej, a te, które są konieczne, były bardzo dobrze uszczelnione. Ważna jest zarówno jakość uszczelek, jak i kształt segmentów. Powinny się łączyć w taki sposób, aby maksymalnie utrudnić ruch powietrza między nimi. Oprócz tego, inne ważne elementy to uszczelki wokół krawędzi bramy oraz między segmentami a ościeżnicą.
Nie tylko materiały, ale i montaż
Wykonanie bramy z materiałów o dobrej izolacyjności to dopiero połowa sukcesu. Aby taka brama mogła pokazać pełnię swoich możliwości, konieczny jest jej odpowiedni i szczelny montaż. W przypadku ścian dwu- i trójwarstwowych, bramę montuje się jak najbliżej warstwy ocieplenia. W ścianie jednowarstwowej – w połowie muru.
Dodatkową izolacją bramy garażowej może być także specjalna ościeżnica z przegrodą termiczną. Takie rozwiązanie sprawia, że elementy konstrukcyjne bramy nie stykają się bezpośrednio ze ścianą, co pozwala jeszcze bardziej zniwelować straty ciepła.
Automatyczne otwieranie oszczędzi energię
Stratom ciepła może zapobiec także automatyczny system otwierania bramy. Brama automatyczna otworzy (i zamknie) się szybciej niż brama otwierana ręcznie. W przypadku tradycyjnej bramy trzeba wysiąść z auta, pootwierać zamki, otworzyć bramę i wrócić do auta. Gdy wjedziemy, musimy jeszcze bramę za sabą zamknąć. Przy bramie automatycznej czas, w którym garaż stoi otwarty i traci ciepło, jest znacznie krótszy.
Zadbaj o wentylację garażu
Gdy zdecydujemy się na nowoczesną, ciepłą i szczelną bramę, możemy zacząć borykać się z problemem zbyt wysokiej wilgotności powietrza w garażu. Podobne zjawisko często występuje w domach, w których wymieniamy stare okna na nowe. Szczelne okna wpuszczają do wnętrza mniej świeżego powietrza, przez co wentylacja przestaje spełniać swoją rolę. Jeśli nie odprowadzimy nadmiaru wilgoci z pomieszczenia, po pewnym czasie na ścianach pojawi się grzyb i pleśń. Dlatego, w przypadku garażu, powinniśmy powinniśmy pamiętać o jego systematycznym przewietrzaniu.
Możemy sobie jednak ułatwić życie i wyposażyć naszą bramę w czujnik wilgotności - będzie on monitorował zawartość wody w powietrzu i w razie potrzeby lekko uniesie bramę bądź uchyli najwyższy jej segment. Takie rozwiązanie zapewni nam skuteczną ochronę przed szkodliwym działaniem pleśni lub grzybów.