Spis treści
Garaż wolnostojący buduje się zwykle blisko wjazdu na działkę, żeby było wygodnie. Nie jest on związany trwale z budynkiem mieszkalnym. Dla jednych to może być zaletą – nie słychać hałasu samochodu, wszelkie sprawy techniczne z tym związane są poza domem. Dla innych wadą – zakupy z samochodu trzeba nosić na pewną odległość. W takim garażu oprócz samochodu (nawet kilku) można mieć domowy warsztat, a także przechowywać sprzęt ogrodowy czy sportowy. Garaż wolnostojący może być rozbudowany o wiatę, drewutnię albo taras z miejscem do grillowania. Dlatego warto dobrze rozważyć, jaką powierzchnię użytkową powinien mieć taki garaż oraz gdzie i w jakiej technologii go zbudować.
Garaż blaszany
To najprostsze i najtańsze rozwiązanie. Taki garaż można postawić na powierzchni utwardzonej kostką brukową lub wylewce betonowej. Montaż blaszaka wykonuje się w ciągu jednego dnia. Garaż blaszany może być wykończony na wiele sposobów – najprostszy to blacha ocynkowana, ale może być ona także powleczony warstwą polimerową w różnych kolorach albo drewnopodobną. Dach jest zwykle kryty papą lub blachą trapezową. Najprostszy model z bramą rozwierną można kupić za 3000 zł.
Garaż z płyt warstwowych
To wariant, który można wykorzystać, jeśli chcemy korzystać z garażu jako warsztatu. W płytach warstwowych jest warstwa termoizolacyjna, najczęściej z pianki poliuretanowej. Wierzchnia warstwa i dach może być wykończona jak w innych blaszakach. Brama wjazdowa do wyboru – najczęściej rozwierna lub uchylna. Taki garaż może kosztować kilkanaście tysięcy złotych.
Garaż drewniany
Do budynku mieszkalnego z drewna najlepiej będzie pasować i taki garaż. Jego budulcem są najczęściej deski sosnowe lub świerkowe. Garaż drewniany może być w wersji ocieplonej. Taki garaż można zamówić jako kompletny zestaw z montażem lub bez albo zbudować, zatrudniając ekipę stolarską. Trzeba pamiętać, że garaż drewniany wymaga zabezpieczenia desek impregnatem, olejem lub lakierobejcą i powtarzania zabiegów konserwacyjnych co kilka lat. Koszt garażu z drewna wynosi od 10 000 w górę.
Garaż murowany
To najtrwalsze i najdroższe rozwiązanie. Jeśli zdecydujemy się na ten wariant, warto dopasować architekturę i styl garażu do budynku mieszkalnego. Garaż można zbudować z cegieł, betonu komórkowego, pustaków ceramicznych, także w wersji z ociepleniem zależnie od tego, jak będziemy go wykorzystywać. W garażach murowanych wstawia się często bramy segmentowe lub rolowane, a nie tylko proste rozwierne lub uchylne. Garaż murowany może być rozbudowany o przydomowy warsztat i mieć pełne zaplecze sanitarne. Koszt wzniesienia takiego budynku zaczyna się od kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Wymogi prawne
Zgodnie z art. 29 prawa budowlanego wzniesienie garażu wolnostojącego o powierzchni zabudowy do 35 mkw nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, wystarczy tylko zgłoszenie. Łączna liczba takich garaży na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 mkw powierzchni działki.
W Warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie są określone minimalne wymiary garażu dla samochodu osobowego. Szerokość to co najmniej 2,5 m, a długość - 5 m. Wysokość garażu w świetle konstrukcji powinna wynosić minimum 2,2 m, a wysokość wjazdu - 2 m. Brama wjazdowa do garażu powinna mieć szerokość nie mniejszą niż 2,3 m. Wybierając miejsce na garaż wolnostojący, należy pamiętać, że ściana z oknem powinna być oddalona od granicy działki co najmniej 4 m, a ściana bez okien – 3 m.
Formalności budowlane załatwia się w odpowiednim miejscowo wydziale budowlano-architektonicznym. Urząd ma 21 dni na wyrażenie sprzeciwu, na przykład w związku z zastrzeżeniami do dokumentów dołączonych do zgłoszenia. Jeśli w tym terminie tego nie zrobi, można przystąpić do budowy w terminie takim, jaki został podany w zgłoszeniu.
- Przejdź do galerii: Domy z garażem podziemnym. Zobacz projekty
