Budowa podjazdu z kostki lub żwiru: krok po kroku

Podjazd z kostki
Autor: Mariusz Bykowski Kostki brukowe to jeden z najpopualrniejszych materiałów na nawierzchnię podjazdu. Można je łatwo dobrać do stylu domu i charakteru posesji

Podjazd powinien być przed wszystkim wygodny i trwały. Ważne też, by pasował do stylu domu i urządzenia działki. Można taki zrobić z kostki brukowej lub żwiru.

Betonowe kostki brukowe to najczęściej stosowane rozwiązanie. Nic dziwnego, bo są ogólnie dostępne, odporne na warunki atmosferyczne i trwałe. Przy tym cena takich elementów zwykle nie jest wygórowana, a wzornictwo tak bogate, że każdy znajdzie coś dla siebie. Dla tych, którzy cenią naturalne i ekologiczne rozwiązania, idealny będzie podjazd z przepuszczalnego żwiru.

Kostki brukowe na podjazd: jakie wybierać

Różnią się kolorystyką, wielkością, formą, a także sposobem wykończenia powierzchni. Mogą naśladować stary rozbiórkowy bruk, różnego rodzaju kamień (na przykład bazalt, granit, piaskowiec, trawertyn, wapień, a nawet kamień polny) czy cegły klinkierowe. Dzięki zaawansowanym technologiom obróbki imitacje te są zwykle bardzo wierne.

Wybierając elementy betonowe na podjazd, trzeba wziąć pod uwagę ich grubość. Do utwardzania podwórzy przy domach jednorodzinnych wystarczą kostki grubości 6 cm, które wytrzymują nacisk samochodów do 3,5 tony. Jeśli jednak jest przewidywany ruch samochodów ciężarowych, należy wybrać kostki grubości co najmniej 8 cm.

Nawierzchnie z kostek brukowych dość łatwo się brudzą, więc warto je zaimpregnować. Jeżeli jednak do budowy użyto elementów zabezpieczonych fabrycznie, nie jest to konieczne.

Podjazd z kostki
Autor: Piotr Mastalerz W skład kolekcji kostek brukowych wchodzą elementy różnej wielkości, dzięki czemu łatwo można ułożyć prosty wzór

Jakie kruszywo na podjazd

Nawierzchnia z kruszywa jest przepuszczalna, dzięki czemu woda opadowa wsiąka w podłoże i pozostaje na działce, zwiększając jej podskórne zasoby. Do jego budowy wykorzystuje się kruszywa o nieregularnych kształtach i ostrych krawędziach. Taki materiał dobrze się klinuje, dzięki czemu podjazd jest stabilny. Mogą to być kruszywa łamane: tłuczeń (wielkość 31-63 mm), kliniec (4-31 mm), grys (kruszywo łamane posortowane na frakcje 2-8, 8-16, 16-22 mm) i miał kamienny (0-5 mm). Stosuje się także żwir, jednak z wyjątkiem rzecznego. Ma on okrągłe ziarna, które przemieszczają się w czasie eksploatacji nawierzchni, co powoduje szybkie pojawianie się na niej zagłębień i kolein.

Najtrwalsze są kruszywa granitowe, porfirowe, bazaltowe, sjenitowe oraz gnejsowe. Stabilne podjazdy powstają także z wapieni, jednak ponieważ skały te łatwiej się lasują i zatrzymują wilgoć (szczególnie miękkie wapienie płytkomorskie oraz wapienie margliste), z czasem mogą zarastać chwastami. Nieco kłopotu może sprawić pielęgnacja żwirowych podjazdów. Ich grabienie czy zamiatanie to uciążliwa praca, dlatego właściciele tego typu nawierzchni powinni się zaopatrzyć w dmuchawę lub odkurzacz ogrodowy.

Przeczytaj też:

>>> Z czego jeszcze można zrobić wygodny podjazd do garażu

>>> Jak można wykorzystać elementy betonowe w ogrodzie

Z czego podjazd przed domem?
Podjazd ze żwiru
Autor: Andrzej Szandomirski Podjaz ze żwiru to ekologiczne rozwiązanie. Woda opadowa wsiąka w podłoże i pozostaje na działce, zwiększając jej podskórne zasoby

Budowa podjazdu z kostki krok po kroku

Wykop. Po wyznaczeniu nawierzchni korytuje się grunt na głębokość 30-50 cm, nadając mu spadek podłużny 2-5% (czyli 2-5 cm na 1 m bieżący), dzięki któremu nawet po ulewnym deszczu woda nie wpłynie do garażu ani na nawierzchni nie powstaną kałuże. Warto też zrobić spadek poprzeczny 1-2%, który zapewni spływ wody na teren zielony wokół nawierzchni. Ustalone spadki muszą być przeniesione na kolejne warstwy nawierzchni.

Obrzeże. Podjazd musi je mieć, ponieważ zapobiega ono rozsuwaniu się elementów brukowych pod wpływem nacisku samochodu. Obrzeże można zrobić z prefabrykowanych krawężników, palisad albo kostek brukowych, które osadza się na chudym betonie.

Podbudowa. W bardzo dużym stopniu decyduje o trwałości nawierzchni. Przenosi obciążenia i pełni funkcję drenażu. W miejscach, gdzie planowany jest ruch samochodowy, powinna mieć 20-40 cm grubości. Jeżeli grunt rodzimy jest bardzo słabo przepuszczalny, warto pod nią położyć warstwę rozsączającą z piasku grubości 10 cm. Podbudowę wykonuje się z kruszywa łamanego, na przykład tłucznia, grubego grysu, a także klińca. Najlepiej użyć różnych frakcji kruszywa. Na dnie układa się najgrubsze, a im wyżej – tym drobniejsze. Taka struktura podbudowy sprawi, że będzie ona bardzo stabilna, bo drobniejsze ziarna w czasie ubijania przemieszczą się w głąb większej frakcji, powodując jej klinowanie.

Przeczytaj też:

Czyszczenie kostki brukowej: plamy z oleju, tłuszczu i inne zabrudzenia

Ważnym procesem jest zagęszczanie kruszywa. Najlepiej rozkładać je 10-centymetrowymi warstwami i każdą dokładnie ubijać zagęszczarką. Od tego zależy trwałość nawierzchni. Niedostateczne zagęszczenie podbudowy może skutkować tworzeniem się w przyszłości zagłębień i nierówności w podjeździe. Kupując kruszywo, trzeba wziąć pod uwagę to, że w trakcie ubijania zmniejsza ono swoją objętość. Dlatego ilość potrzebną do budowy nawierzchni trzeba pomnożyć o współczynnik 1,2.

Podsypka. Jest to warstwa wyrównująca, która służy do niwelacji różnic wielkości bruku. Wykonuje się ją z płukanego piasku 0-4 mm. Powinna mieć grubość 3-5 cm - im elementy bruku maja bardziej zróżnicowaną wielkość, tym powinna być grubsza. Rozprowadza się ją i wyrównuje na bieżąco, w trakcie układania kolejnych rzędów nawierzchni. Podsypki nie należy ubijać.

Fugi. Kostki brukowe układa się na podsypce piaskowej z zachowaniem fug szerokości 3-5 mm (choć w przypadku niektórych kształtek betonowych producent może zalecić stosowanie spoin o innej grubości), a następnie dobija młotkiem brukarskim, żeby leżały na tej samej wysokości. Nie należy ich umieszczać na styk, ponieważ podczas nacisku, a także zimą, pod wpływem działania mrozu, mogą się nieznacznie przemieszczać i napierać na siebie – jeśli będą zbyt blisko, łatwo o uszkodzenie ich krawędzi. Fugi wypełnia się piaskiem lub miałem kamiennym po ułożeniu całej nawierzchni. Rozsypuje się je na powierzchni podjazdu, a następnie zamiata, by wypełniły spoiny. Ostatnią czynnością jest ubicie podjazdu z bruku zagęszczarką z gumową lub neoprenową płytą, która ochroni elementy przed porysowaniem. Piaskowanie, zamiatanie i ubijanie należy tak długo powtarzać, aż spoiny zostaną wypełnione po brzegi.

Zobacz galerię zdjęć: Budowa podjazdu z kostki brukowej krok po kroku

Budowa podjazdu z kruszywa na dwa sposoby

Podjazd ze żwiru jest trwały, pod warunkiem że jest właściwie wykonany. Można go zbudować z samego kruszywa układanego warstwami lub z kruszywa wzmocnionego kratką drogową.

Sposób pierwszy: podjazd z kruszywa układanego warstwowo. Po wytyczeniu podjazdu korytuje się grunt na głębokość 40 cm i kształtuje około 4-procentowe spadki poprzeczne na dwie strony drogi. Wypukły profil nawierzchni zapewni nie tylko jej dobre odwodnienie, ale zapobiegnie tworzeniu się kolein.

Na dnie wykopu warto położyć geowłókninę, która uniemożliwi mieszanie się warstw i zwiększy stabilność podjazdu. Nawierzchnię trzeba ograniczyć krawężnikiem. Może to być gotowe obrzeże z betonu lub kamienia, ale można też zrobić krawężnik z kostek brukowych osadzonych na chudym betonie.

Żeby podjazd był trwały i wytrzymały na nacisk, należy go wykonać z kilku warstw kruszywa, które różnią się wielkością ziaren. Na dnie umieszcza się materiał największej frakcji, taki jak tłuczeń, a na nim kolejne 2-3 warstwy kamieni o coraz mniejszym uziarnieniu. Taki układ warstw sprawia, że elementy nawierzchni dobrze się klinują. Każdą z nich ubija się zagęszczarką, do czasu, aż kruszywo przestanie się uginać pod ciężarem urządzenia. Od tego zależy trwałość nawierzchni. Na wierzchu, jako wykończenie, można rozłożyć miał kamienny i też go ubić.

Podjazd ze żwiru
Autor: www.geoproduct.pl Podjazd ze żwiru można wzmocnić kratkami z tworzywa. Wykonanie takiego podjazdu jest prostsze niż z samego żwiru

Sposób drugi: podjazd z kruszywa z kratką drogową. Wygodnym rozwiązaniem jest zastosowanie kratek drogowych zwanych też parkingowymi lub ekokratkami. Są to panele z wytrzymałego tworzywa o komorowej budowie, które sczepia się razem, tak że tworzą mocną jednolitą płaszczyznę. Niektóre rodzaje kratek mają dodatkowo kolce stabilizujące, które wbija się w podłoże. Wielkość paneli to zazwyczaj 50 x 50 cm, a ich wysokość waha się od 2,5 do 4 cm. Wytrzymują nacisk kilku ton.

Wykonanie podjazdu z użyciem kratek jest prostsze niż z samego żwiru, ponieważ nie trzeba układać kolejnych warstw kruszywa różniących się wielkością ziaren. Wystarczy dokładnie zagęszczona podbudowa z klińca (frakcja 0-31 mm) grubości 20 cm dla samochodów osobowych i 40-50 cm dla ciężarowych (pod spodem warto umieścić geowłókninę). Na podbudowie rozkłada się podsypkę piaskową grubości 3-5 cm, a następnie umieszcza kratki z tworzywa, zaczynając od rogu nawierzchni, i łączy się je zaczepami. Panele można dociąć, jeśli zachodzi taka konieczność. Po ułożeniu ich na całym podjeździe, wypełnia się je kamykami granulacji 8-20 mm. Komory powinny być szczelnie wypełnione kruszywem, w przeciwnym razie ich ścianki mogą zostać uszkodzone pod wpływem dużego nacisku.

Na koniec nawierzchnię wałuje się lub ubija zagęszczarką. Zależnie od rodzaju kratek i zaleceń producenta podjazd powinien mieć krawężnik lub nie.

Magazyn Murator

Więcej informacji oraz zdjęć na temat materiałów do budowy podjazdu znajdziesz w artykule "Droga do domu" na stronie miesięcznika "Murator".

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Pozostałe podkategorie
KOMENTARZE