Montaż bramy garażowej. Jak instaluje się bramy segmentowe, a jak bramy uchylne? Na co zwracać uwagę?

2015-11-24 13:19

Brama garażowa kosztuje sporo, dlatego nie wolno dopuścić by została wadliwie zamontowana. Poznaj więc zasady montażu bram segmentowych i uchylnych. Pozwoli ci to sprawować nadzór nad ekipą monterów, a w przyszłości cieszyć się niezawodnością bramy i wygodą jej obsługi.

Nowoczesne bramy garażowe
Autor: Związek Polskie Okna i Drzwi  Zapewniają one bardzo dobre parametry termiczne, komfort i bezpieczeństwo użytkowania oraz atrakcyjny design

W sprzedaży jest kilka rodzajów bram garażowych:

  • bramy segmentowe,
  • bramy roletowe (rolowane),
  • bramy uchylne,
  • bramy rozwieralne.

Dobór typu bramy uzależniony jest od twoich potrzeb, środków finansowych i tego, ile masz wolnego miejsca przed garażem. Bez względu na to, jaką konstrukcję wybierzesz, niezbędny jest dobry montaż. Powinieneś powierzyć go fachowej ekipie. Nie radzimy brać się za to samodzielnie.

Pomiar bramy do garażu

Pierwszy etap to precyzyjny pomiar ościeża (otworu), w którym zamontowana zostanie brama. Musi on uwzględniać szerokość i wysokość otworu wjazdowego, wysokość nadproża, przestrzeń boczną i głębokość garażu z wolnym miejscem pod sufitem, co będzie istotne przy wyborze bramy uchylnej lub segmentowej. Pomiaru dokonuje fachowiec z firmy odpowiedzialnej za instalację wyrobu.

Rzut oka na nadproże

Istotne jest również dokładne sprawdzenie nadproża. - Jego wygięcie uniemożliwi później właściwą pracę bramy. Warto także uwzględnić usytuowanie bramy w zależności od jej koloru i wielkości – dla przykładu montaż szerokiej, ciemnej bramy od strony południowej może prowadzić do sporego ugięcia jej paneli, nawet do 0,8% długości, w wyniku intensywnego nasłonecznienia – mówi Norbert Frąckowiak, Dyrektor Handlowy firmy P.P.H.U. FIX z Wrocławia.

Kiedy montować bramę

Najlepiej, gdy montaż odbywa się już po zakończeniu prac wykończeniowych w garażu. Jeśli nie jest to możliwe, trzeba zwrócić uwagę, aby przynajmniej nadproże i węgarki, do których mocowana będzie konstrukcja bramy zostały wcześnie otynkowane i pomalowane. Przed montażem należy również oczyścić otwór i zagruntować wytyczające go płaszczyzny ścian. Monterzy nie powinni zabierać się za bramę, jeśli nie została wypoziomowana posadzka. Prawidłowe wykończenie podłogi umożliwia precyzyjne ustawienie napędu pod względem położeń krańcowych bramy, czyli pozycji, które zajmuje ona przy całkowitym otwarciu i zamknięciu. Gdy wybrany model bramy garażowej wyposażony jest w napęd, konieczne będzie także uprzednie doprowadzenie zasilania i pozostawienie przestrzeni na niezbędne komponenty.

Jaka brama, taki montaż
Autor: Związek Polskie Okna i Drzwi Mnogość dostępnych na rynku rozwiązań sprawia, że technika instalacji bramy garażowej może się różnić w zależności od jej rodzaju lub producenta. Każdorazowo najlepiej stosować się więc do zaleceń zamieszczonych w dołączonej do wyrobu instrukcji i do ogólnych zasad dobrego montażu

Jak przebiega montaż bramy

  • Po przywiezieniu bramy na posesję monterzy powinni sprawdzić wszystkie elementy oraz upewnić się, że rozmiary konstrukcji zgadzają się z wymiarami ościeża.
  • Kolejny etap pracy to skręcenie ościeżnicy i wstawienie jej w otwór, wraz z ustawieniem pionu i poziomu.
  • Po osadzeniu ościeżnicy klinuje się ją w narożnikach oraz zaznacza miejsca wiercenia otworów pod kątowniki montażowe.
  • Następną czynnością jest uszczelnienie szczeliny między ościeżnicą a murem. Używa się do tego piany montażowej.
  • W przypadku bram segmentowych i niektórych bram uchylnych konieczne jest przykręcenie do sufitu prowadnic podsufitowych.
  • Gdy montowana jest brama uchylna, po dokręceniu rolek prowadzących do skrzydła, można zamontować je w ościeżnicy.
  • Gdy instalują ci bramę segmentową, należy najpierw poskręcać ze sobą poszczególne panele. Łączy się je za pomocą zawiasów, do których dokręcane są rolki prowadzące.
  • Po zamocowaniu skrzydła do ościeżnicy, trzeba sprawdzić jak się porusza. Jeśli przesuwa się z oporami, konieczne jest skorygowanie ustawienia.
  • Po wstępnym uruchomieniu bramy należy jeszcze ustawić odpowiedni naciąg sprężyn.
  • Finałem montażu jest instalacja klamek, rygli antywłamaniowych oraz, jeśli brama jest w niego wyposażona, mechanizmu automatycznego napędu.
Pamiętaj o serwisie
Autor: Związek Polskie Okna i Drzwi Aby brama pracowała długo i bezproblemowo, musi być również odpowiednio serwisowana. Taki serwis mają w swojej ofercie jedynie profesjonalne firmy zajmujące się sprzedażą i montażem bram garażowych
Ważne

Uwaga na korozję

Większość konstrukcji bram jest wykonana ze stali lub aluminium. Przy prowadzeniu prac malarskich i murarskich w garażu trzeba zabezpieczyć je przed kontaktem z agresywnymi substancjami zawartymi np. w zaprawie murarskiej czy preparatach lakierniczych. Mogą one bowiem prowadzić do powstawania korozji.

Pozostałe podkategorie