| muratordom.pl » Budowa » Drzwi, bramy garażowe » Pilot do bramy zamiast klucza. Automatyka do bram garażowych i bram wjazdowych.

Pilot do bramy zamiast klucza. Automatyka do bram garażowych i bram wjazdowych.

Napęd do bramy wjazdowej i bramy garażowej ułatwi życie, zapewni wygodę i bezpieczeństwo. Warto poznać nowoczesne rozwiązania techniczne w dziedzinie automatyki do bram.

Zazwyczaj na działce są dwie bramy, które dobrze jest wyposażyć w system napędowy, żeby nie trzeba było wychodzić z samochodu podczas wyjazdów z domu i powrotów do niego. Zwykle działkę grodzi się na początku budowy i już wtedy można zastosować zautomatyzowaną bramę. Napęd można też kupić w chwili montażu bramy garażowej lub odłożyć tę inwestycję na później, po zakończeniu robót budowlanych. Na pewno warto kupić taki napęd, który będzie obsługiwał obie bramy. Można także znaleźć firmę oferującą automatykę do bram i jednocześnie do innego wyposażenia domu, na przykład rolet zewnętrznych lub alarmu, żeby ograniczyć ilość osprzętu, zwłaszcza pilotów.

Dobierz napęd do bramy

W tym celu należy określić częstotliwość jej otwierania. W domach prywatnych stosuje się napędy przystosowane do wykonywania dziennie do 20-30 cykli otwórz-zamknij. W danych firmowych dla takich modeli bywa też używane określenie „intensywność 30%”. Nie mniej ważne są wysokość i szerokość bramy, od których zależy długość szyny prowadzącej, paska zębatego lub innego elementu jezdnego. Im będą one większe, tym droższy będzie też napęd. W bramach rozwieralnych istotna jest długość skrzydła, bo wiąże się ona z określoną mocą napędu i siłą ciągu. Wśród garażowych można wyróżnić napędy do bram o wielkości do 9 m2 i do 12-14 m2, co odpowiada bramom pojedynczym i podwójnym. Jeszcze ważniejszym parametrem jest ciężar bramy, bo producenci szeregują poszczególne modele siłowników, podając dopuszczalną wagę bramy (lub skrzydła w rozwieralnej), który mogą obsługiwać.

Moc siłownika

Od wielkości i ciężaru bramy zależy moc siłownika. Zwykle mieści się ona w granicach 300-600 W. Natomiast siłę ciągu i pchania silnika określa się w niutonach (N). Do bram o przeciętnej wielkości i średnim ciężarze wystarczy siłownik o sile ciągu 300-600 N, ale do wielkich i ciężkich, a także podwójnych powinna ona wynosić około 1000 N. Dobrze jest wybrać napęd z zapasem mocy – wtedy brama będzie działać sprawniej, a nieprzeciążany napęd posłuży dłużej.

Szybkość otwierania

Z punktu widzenia energooszczędności w garażach ogrzewanych ważna jest szybkość otwierania. Może być to istotnym czynnikiem także dla osób niecierpliwych. Standardowy napęd unosi lub przesuwa bramę z szybkością około 15 cm/s, ale najszybsze – nawet 25-26 cm/s.

Zasięg pilota do bramy

Należy też zwrócić uwagę na to, na jakiej częstotliwości działa pilot. Częstotliwość 868 MHz ma większy zasięg, ale nieco słabszą przenikalność sygnału radiowego. Natomiast częstotliwość 433 MHz charakteryzuje się dobrą przenikalnością sygnału przy mniejszym zasięgu. W standardowych sytuacjach nie odgrywa to większej roli. Tę drugą częstotliwość zaleca się, gdy dom stoi w bardzo zwartej zabudowie albo gdy planujesz na przykład adaptację na cele mieszkalne lub na garaż starego budynku gospodarczego o grubych kamiennych murach.

Z czego składa się napęd do bramy

W skład zestawu do automatycznego otwierania bram wchodzą:

  • siłownik, czyli po prostu silnik,
  • centrala sterująca (nadajnik)
  • pilot lub inny rodzaj odbiornika do przekazywania sygnału, na przykład klawiatura kodowa.

Potrzebny jest też mechanizm przenoszący siłę ciągu, poruszający bramę. Mogą to być:

  • szyna jezdna,
  • ramię,
  • wysięgnik prosty lub łamany,
  • pasek zębaty albo łańcuch.

To jest element najbardziej obciążany w bramowej automatyce. To on będzie codziennie wiele razy dźwigał jej ciężar. Warto zwrócić uwagę, żeby jego elementy nośne (przekładnie, koła zębate, śruby nośne, sworznie itp.) były wykonane z jak najtrwalszych materiałów – stali hartowanej, brązu, mosiądzu. Napęd możesz wyposażyć w wiele akcesoriów, między innymi:

  • fotokomórki,
  • listwy blokujące,
  • akumulatory awaryjne.

Wymaga zasilania prądem zmiennym 230 V, ale zwykle wewnątrz urządzenia znajduje się transformator obniżający napięcie zasilania do 24 V. Kabel zasilający bramę garażową wyprowadza się razem z innymi instalacjami i chowa pod tynkiem. Kabel prowadzący do bramy wjazdowej powinien być zakopany poniżej poziomu przemarzania gruntu. Siłownik musi mieć szczelną obudowę chroniącą mechanizm przed brudem, deszczem, śniegiem. Musi się ona dać otwierać, bo trzeba będzie wykonywać okresowe przeglądy lub naprawy.

Nie tylko z sieci

Większość napędów dostępnych na rynku jest zasilanych energią elektryczną z sieci. Dlatego w projekcie, a najpóźniej w czasie budowy garażu albo ogrodzenia, należy przewidzieć doprowadzenie instalacji zasilającej 230 V. Zdecydowanie łatwiej jest wykonać oraz zamaskować instalację w stanie surowym niż na przykład po otynkowaniu garażu czy też ułożeniu kostki brukowej na podjeździe. Jednak w obecnych czasach można zainstalować napęd zasilany z akumulatora lub instalacji solarnej. Nowoczesna elektronika potrzebuje niewiele energii do funkcjonowania, dlatego zestaw zasilania słonecznego składający się z panelu fotowoltaicznego (fotoelektrycznego) i akumulatorów wystarczy do zasilania napędu nawet w pochmurne dni. Przy dłuższej niepogodzie akumulator można doładować z sieci zasilaczem, tak jak  telefony komórkowe. Istnieją też zestawy, w których akumulator doładowuje się z instalacji solarnej.

Tuznajdziesz
Porównaj
Przeczytaj dodatkowo:
Konstrukcja do nietypowych garaży. Boczna brama...

Firma Hörmann uzupełniła swoją ofertę bram garażowych. Od kilku lat obok bram uchylnych, segmentowych i...

Segmentowe bramy garażowe - GALERIA elewacji domów

Idealne bramy do pięknych domów. Zobacz nasze propozycje doboru segmentowej bramy garażowej do...

Energooszczędne drzwi na wymiar ThermoPlus

Niedrogie drzwi wejściowe o ponadstandardowym wyposażeniu i doskonałych właściwościach izolacyjnych....

Udany komplet. Drzwi wejściowe i brama garażowa.

Dlaczego warto dobrać wygląd drzwi wejściowych do wyglądu bramy garażowej? Spójna kolorystyka oraz...

Jakimi parametrami charakteryzują się...

Budując dom, który ma spełniać surowe kryteria w zakresie izolacyjności termicznej, trzeba go...

Zestawienia bram garażowych i drzwi wejściowych -...

Piękny dom to duma i chluba właściciela, dlatego warto zadbać o kompleksowe i profesjonalne zaprojektowanie...