Pilot do bramy zamiast klucza. Automatyka do bram garażowych i bram wjazdowych
Napęd do bramy wjazdowej i bramy garażowej ułatwi życie, zapewni wygodę i bezpieczeństwo. Poznaj nowoczesne rozwiązania w dziedzinie automatyki do bram.
Zazwyczaj na działce są dwie bramy, które dobrze jest wyposażyć w system napędowy, żeby nie trzeba było wychodzić z samochodu podczas wyjazdów z domu i powrotów do niego. Zwykle działkę grodzi się na początku budowy i już wtedy można zastosować zautomatyzowaną bramę wjazdową. Napęd można też kupić w chwili montażu bramy garażowej lub odłożyć tę inwestycję na później, po zakończeniu robót budowlanych. Na pewno warto kupić taki napęd, który będzie obsługiwał obie bramy. Można także znaleźć firmę oferującą automatykę do bram i jednocześnie do innego wyposażenia domu, na przykład rolet zewnętrznych lub alarmu, żeby ograniczyć ilość osprzętu, zwłaszcza pilotów.
Dobierz napęd do bramy
W tym celu należy określić częstotliwość otwierania bramy. W domach prywatnych stosuje się napędy przystosowane do wykonywania dziennie do 20-30 cykli otwórz-zamknij. W danych firmowych dla takich modeli bywa też używane określenie „intensywność 30%”. Nie mniej ważne są wysokość i szerokość bramy, od których zależy długość szyny prowadzącej, paska zębatego lub innego elementu jezdnego. Im będą one większe, tym droższy będzie też napęd. W bramach rozwieralnych istotna jest długość skrzydła, bo wiąże się ona z określoną mocą napędu i siłą ciągu. Wśród garażowych można wyróżnić napędy do bram o wielkości do 9 m2 i do 12-14 m2, co odpowiada bramom pojedynczym i podwójnym. Jeszcze ważniejszym parametrem jest ciężar bramy, bo producenci szeregują poszczególne modele siłowników, podając dopuszczalną wagę bramy (lub skrzydła w rozwieralnej), który mogą obsługiwać.
Moc siłownika
Od wielkości i ciężaru bramy zależy moc siłownika. Zwykle mieści się ona w granicach 300-600 W. Natomiast siłę ciągu i pchania silnika określa się w niutonach (N). Do bram o przeciętnej wielkości i średnim ciężarze wystarczy siłownik o sile ciągu 300-600 N, ale do wielkich i ciężkich, a także podwójnych powinna ona wynosić około 1000 N. Dobrze jest wybrać napęd z zapasem mocy – wtedy brama będzie działać sprawniej, a nieprzeciążany napęd posłuży dłużej.
Szybkość otwierania bramy
Z punktu widzenia energooszczędności w garażach ogrzewanych ważna jest szybkość otwierania. Może być to istotnym czynnikiem także dla osób niecierpliwych. Standardowy napęd unosi lub przesuwa bramę z szybkością około 15 cm/s, ale najszybsze – nawet 25-26 cm/s.
Zasięg pilota do bramy
Należy też zwrócić uwagę na to, na jakiej częstotliwości działa pilot. Częstotliwość 868 MHz ma większy zasięg, ale nieco słabszą przenikalność sygnału radiowego. Natomiast częstotliwość 433 MHz charakteryzuje się dobrą przenikalnością sygnału przy mniejszym zasięgu. W standardowych sytuacjach nie odgrywa to większej roli. Tę drugą częstotliwość zaleca się, gdy dom stoi w bardzo zwartej zabudowie albo gdy planujesz na przykład adaptację na cele mieszkalne lub na garaż starego budynku gospodarczego o grubych kamiennych murach.
Z czego składa się napęd do bramy
W skład zestawu do automatycznego otwierania bram wchodzą:
- siłownik, czyli po prostu silnik,
- centrala sterująca (nadajnik)
- pilot lub inny rodzaj odbiornika do przekazywania sygnału, na przykład klawiatura kodowa.
Potrzebny jest też mechanizm przenoszący siłę ciągu, poruszający bramę. Mogą to być:
- szyna jezdna,
- ramię,
- wysięgnik prosty lub łamany,
- pasek zębaty albo łańcuch.
To jest element najbardziej obciążany w bramowej automatyce. To on będzie codziennie wiele razy dźwigał jej ciężar. Warto zwrócić uwagę, żeby jego elementy nośne (przekładnie, koła zębate, śruby nośne, sworznie itp.) były wykonane z jak najtrwalszych materiałów – stali hartowanej, brązu, mosiądzu. Napęd możesz wyposażyć w wiele akcesoriów, między innymi:
- fotokomórki,
- listwy blokujące,
- akumulatory awaryjne.
Wymaga zasilania prądem zmiennym 230 V, ale zwykle wewnątrz urządzenia znajduje się transformator obniżający napięcie zasilania do 24 V. Kabel zasilający bramę garażową wyprowadza się razem z innymi instalacjami i chowa pod tynkiem. Kabel prowadzący do bramy wjazdowej powinien być zakopany poniżej poziomu przemarzania gruntu. Siłownik musi mieć szczelną obudowę chroniącą mechanizm przed brudem, deszczem, śniegiem. Musi się ona dać otwierać, bo trzeba będzie wykonywać okresowe przeglądy lub naprawy.
Autor: FAAC
Automat do dużych bram przesuwnych o wadze do 500 kg i długości skrzydła do 15 m, ale do użytku domowego. W komplecie są 5 m listwy montażowej oraz elementy montażowe
Nie tylko z sieci
Większość napędów dostępnych na rynku jest zasilanych energią elektryczną z sieci. Dlatego w projekcie, a najpóźniej w czasie budowy garażu albo ogrodzenia, należy przewidzieć doprowadzenie instalacji zasilającej 230 V. Zdecydowanie łatwiej jest wykonać oraz zamaskować instalację w stanie surowym niż na przykład po otynkowaniu garażu czy też ułożeniu kostki brukowej na podjeździe. Jednak w obecnych czasach można zainstalować napęd zasilany z akumulatora lub instalacji solarnej. Nowoczesna elektronika potrzebuje niewiele energii do funkcjonowania, dlatego zestaw zasilania słonecznego składający się z panelu fotowoltaicznego (fotoelektrycznego) i akumulatorów wystarczy do zasilania napędu nawet w pochmurne dni. Przy dłuższej niepogodzie akumulator można doładować z sieci zasilaczem, tak jak telefony komórkowe. Istnieją też zestawy, w których akumulator doładowuje się z instalacji solarnej.
Akcesoria i dodatki do napędów do bram
- Pilot do bramy
Zawiera nadajnik fal radiowych. Przy każdym użyciu pilota sygnał radiowy jest automatycznie na nowo kodowany (kod dynamicznie zmienny), a liczba kombinacji daleko przekracza 250 mln. Nie ma możliwości nagrania i skopiowania sygnału, co daje gwarancję bezpieczeństwa. Piloty najnowszej generacji mają takie kodowanie, jakie jest stosowane w systemach bankowych do zabezpieczania transakcji internetowych. Piloty mogą być jedno- lub wielokanałowe. Popularne są nadajniki dwulub czterokanałowe, które pozwalają obsługiwać jednym urządzeniem wiele sprzętów. Do pilota wprowadza się osobiste ustawienia otwierania i zamykania bramy. Jeśli wielu domowników korzysta z samochodu, warto wybrać taki napęd, w którym można zaprogramować wiele pilotów, najlepiej automatycznie kopiując ustawienia wpisane do pierwszego. Dobrze jest wybrać pilot z kodem dostępu (PIN-em) i z opcją blokowania klawiszy na wypadek użycia go przez nieupoważnioną osobę. Pilot może mieć funkcję zdalnego sprawdzania stanu bramy – po naciśnięciu przycisku na nadajniku wyświetli się odpowiednia dioda LED, a jej kolor poinformuje, czy brama jest otwarta, czy zamknięta. W razie konieczności, naciskając przycisk, bramę można zamknąć. Dla wygody pilot może być wyposażony w uchwyt do mocowania na ścianie lub w innym dowolnym miejscu. Pilot może być umieszczony nawet w zapalniczce samochodowej.
- Mechanizm otwierania (wysprzęglania) ręcznego
Każda brama garażowa musi go mieć na wypadek braku zasilania. Bramę można otwierać od środka. Ale gdy nie ma zapasowego wejścia do garażu, rozsądnie jest dokupić do bramy klamkę zewnętrzną, dzięki której można uruchomić mechanizm wysprzęglania i otworzyć bramę ręcznie.
- Mechanizm awaryjnego/dodatkowego otwierania
Może być to prosty wyłącznik kluczykowy albo bardziej skomplikowany zamek szyfrowy z klawiaturą kodową, kartą zbliżeniową, a nawet klawiaturą na odcisk palca (są napędy, w których można zaprogramować nawet 100 wzorów linii papilarnych). Umieszcza się go na słupku bramy wjazdowej lub na ścianie obok bramy garażowej. Służy do otworzenia bramy, gdy zapomnieliśmy pilota.
- Mechanizm zabezpieczający przed nagłym opadnięciem
Warto mieć go w bramach otwierających się do góry, bo zapobiega on przytrzaśnięciu osoby lub samochodu. W bramach o powierzchni większej niż 9 m2 taki mechanizm jest w standardzie, ale do niektórych mniejszych trzeba go dokupić. Powoduje on zablokowanie bramy na przykład w wyniku pęknięcia sprężyny lub urwania się linki mechanizmu otwierającego. Potem brama powinna automatycznie unieść się do góry.
- Hamulec bezpieczeństwa
Może stanowić go listwa kontaktowa z czujnikiem optycznym lub przeciążeniowym. Gdy w czasie ruchu skrzydło (a właściwie czujnik) napotka w świetle bramy przeszkodę, na przykład samochód czy człowieka, zatrzyma się i cofnie.
- Fotokomórki
Służą do informowania, czy brama się prawidłowo otwiera i zamyka, czyli stanowią również hamulec bezpieczeństwa. Ale dzięki nim i nowoczesnym pilotom bez wychodzenia z domu możesz sprawdzić także stan bramy – czy jest ona otwarta, niedomknięta czy zamknięta. Ważne jest tylko, aby sygnał radiowy z pilota do nich dotarł. Dlatego jeśli brama znajduje się z drugiej strony domu lub za rogiem względem pomieszczenia, z którego chcesz to sprawdzić, może zaistnieć potrzeba zainstalowania dodatkowej fotokomórki.
- Elektroniczne wyłączniki krańcowe
Hamują ruch bramy przy zbliżaniu się do końca (działają na zasadzie magnesów) i gwarantują zatrzymanie bramy w położeniu krańcowym z dokładnością co do milimetra.
- Moduł GSM do zdalnego sterowania
Coraz mądrzejszy telefon komórkowy posłuży nawet do uruchamiania bramy na odległość. Można ją otworzyć lub zamknąć z każdego miejsca na świecie, gdzie telefon ma zasięg.
- System samokontroli
Można zaprogramować określoną liczbę cykli, po których należy przeprowadzić konserwację urządzenia. Brama przypomni o tym odpowiednią liczbą mignięć lampy lub diody na pilocie. W wypadku awarii odpowiedni sygnał poinformuje cię o tym, co się zepsuło.
- Lampa ostrzegawcza
Może być zamontowana na słupku obok bramy wjazdowej lub garażowej, gdy wyjazd z niego jest w linii ogrodzenia. Jest to wygodne rozwiązanie, zwłaszcza gdy wyjeżdżasz z posesji prosto na ulicę w dość ruchliwym miejscu albo gdy wzdłuż bramy biegnie chodnik. Lampa zapala się, gdy mechanizm otwierający lub zamykający działa. Jest to sygnał do kierowców innych pojazdów lub pieszych, że z bramy wyjedzie samochód albo będzie on chciał do niej wjechać.
Autor: Wiśniowski
Dwie fotokomórki montuje się w świetle bramy. Ich zadaniem jest informowanie napędu, czy nic się nie znajduje w świetle bramy. Dzieje się tak, gdy sygnał pomiędzy nimi zostanie przecięty. Stanowią także część mechanizmu zabezpieczającego przed przycięciem na przykład osoby wchodzącej do garażu