Wygodny garaż

2010-06-22 10:50

Budując dom, chcemy, by był jak najwygodniejszy. Jednym z czynników poprawiających komfort życia jest posiadanie garażu. Skoro tak, to wybudujmy taki, z którego będziemy wygodnie i bezpiecznie korzystać.

Brama garażowa
Autor: Andrzej Szandomirski

Wymiary garażu

To marzenie każdego kierowcy. By takie było, garaż musi mieć odpowiednie rozmiary. Przepisy mówią, że minimalnie to 2,3 x 5 m, a rozsądek wskazuje, że odległość samochodu od ścian garażu powinna wynosić przynajmniej 0,5 m (i 0,6 m między samochodami). Średnie auto ma mniej więcej 1,7 m szerokości i 4,5 długości, a więc wygodny garaż powinien mieć wewnątrz co najmniej 2,7 m szerokości i 5,5 m długości. Takiego garażu należy więc szukać, przeglądając projekty. W ciaśniejszym co prawda wystarczy miejsca na samochód, ale użytkownicy będą się musieli solidnie namęczyć, żeby w nim sensownie zaparkować i opuścić auto. Za mały garaż to także ryzyko uszkodzenia pojazdu.

Lepiej też nie marnować w nim miejsca na wewnętrzne przejście do części mieszkalnej, co oznacza rezygnację z tego, co najwygodniejsze. Czasem przed domami widać efekty wybudowania takiego pomieszczenia – świadczą o tym samochody, które przez większą część roku pozostawiane są na podjeździe. Garaż będzie jeszcze wygodniejszy, jeśli doda się po 20 cm z każdej strony. Bardzo ułatwia to poruszanie się po pomieszczeniu, otwieranie drzwi, wsiadanie i przenoszenie bagażu. Dlatego zawsze warto poszukać tych dodatkowych centymetrów.

Superwygodny garaż to taki, w którym zachowana jest – przynajmniej z jednej strony – odległość 1,2 m między parkującym autem a przegrodami budowlanymi (ścianami). Przejście o szerokości 1,2 m umożliwia samodzielne poruszanie się osobie na wózku inwalidzkim, spakowanie wózka, przeprowadzenie i odstawienie roweru, przeciągnięcie kosiarki. W takim pomieszczeniu można też w razie potrzeby wygospodarować miejsce na stół do majsterkowania, regał czy rowery.

Aby zaparkować dwa samochody w podwójnym garażu, musi on mieć szerokość przynajmniej 5 m. Jednak ta szerokość nie gwarantuje komfortu w korzystaniu z niego. Także wybierając projekt domu z garażem dwustanowiskowym, warto zwracać uwagę na jego wymiary i szukać takiego, który ma przynajmniej 6 m szerokości. Jednak trzeba przy tym pamiętać, że taki garaż jest po prostu duży i jego zaprojektowanie wymaga nie lada kunsztu, by nie przytłaczał swoimi wymiarami domu. Łatwo doprowadzić do sytuacji, w której dom będzie się prezentował źle – jak doklejony do garażu.

Jaka brama

Dbając o wygodę korzystania z garażu, konsekwentnie należy też wybrać wygodną bramę. Najlepiej, jeśli będzie ona miała standardowe wymiary, czyli takie, jakie oferuje wybrany producent. Wymiary nietypowe podnoszą koszt bramy o kilka tysięcy złotych. Standardowa powinna być przede wszystkim jej wysokość, co oznacza dopasowanie do otworu o wysokości 2,25-2,40 m. Dobrze także wybrać standardowy kolor, gdyż pomalowanie bramy na indywidualne zamówienie podnosi jej cenę mniej więcej o 20%. Jeżeli chodzi o szerokość, to dla garażu na jeden samochód wygodna brama zaczyna się od szerokości 2,3 m, dla dwustanowiskowego potrzeba nie mniej niż 5 m.

Dokonując wyboru, trzeba też zdecydować, który typ bramy garażowej jest dla nas najlepszy. Tradycyjna brama rozwieralna, często dwuskrzydłowa, jest tania. Ale trudno zdalnie ją otwierać, a zainstalowanie do niej napędu oznacza wybór rozwiązań niestandardowych wymagających aż dwóch siłowników, czyli droższych. Brama rozwieralna potrzebuje także wolnego miejsca na podjeździe – tyle, ile wynosi szerokość jej skrzydeł. Przestrzeni przed wjazdem potrzebuje też brama uchylna – po to, by dała się unieść i schować w garażu. Nie jest to wiele, bo około 0,5 m, ale warto o tym pamiętać. Za to dodatkowego miejscaw ogóle nie potrzebują bramy segmentowa i rolowana – chowają się niczym kurtyna. Wielu inwestorów zapomina, że przy wyborze typu bramy muszą uwzględnić miejsce pod sufitem na jej schowanie się po podniesieniu. To minimum 12,5 cm. Jeśli tego miejsca nie ma, należy wybrać inny model bramy. Miejsca pod sufitem nie potrzebuje brama rozwieralna (za to zajmuje go sporo na podjeździe) oraz brama rolowana, która mieści się w kasecie lokowanej w nadprożu.

Jeżeli mamy w planach budowę garażu dwustanowiskowego, musimy jak najwcześniej zdecydować się, ile bram będzie do niego prowadziło. Najczęściej, gdy konstrukcja garażu na to pozwala, wybierana jest jedna. Dwie bramy rozdziela słupek, który na pewno nie ułatwia manewrowania przy wjeździe. Jednak tak duża brama waży nawet 150 kg, dlatego powinna mieć napęd elektryczny. Zresztą taki napęd to już nie luksus, lecz standard. Skoro chcemy wprost z domu wsiadać do auta, to niechętnie będziemy z niego wysiadać po to, by zamknąć bramę garażową. Warto wiedzieć, że elektryczny napęd można zawsze dodać do bramy uchylnej i segmentowej. Brama rolowana jest w niego standardowo wyposażona.

Podłoga dla auta

Posadzka w garażu musi mieć odpowiednią wytrzymałość na ściskanie i ścieranie, aby codzienne wjeżdżanie i wyjeżdżanie samochodem nie powodowało jej szybkiego zniszczenia. Posadzkę układa się na podkładzie podłogowym z zaprawy cementowej o wytrzymałości co najmniej 20 MPa. Jego grubość powinna wynosić co najmniej 4 cm. W warstwie tej trzeba wykonać spadki w kierunku odwodnienia – w przypadku garażu usytuowanego poniżej poziomu gruntu. Jeśli garaż znajduje się na parterze, nie ma potrzeby robienia w nim spadku do odwodnień. Jeżeli w garażu przewiduje się parkowanie samochodu większego niż osobowy (co zwiększa obciążenia), w podkładzie należy umieścić siatkę zbrojącą z prętów o średnicy 4,5 mm.

Ponieważ goły podkład betonowy łatwo się ściera i pyli, a jego sprzątanie jest uciążliwe i nieefektywne, trzeba go wykończyć, układając na nim posadzkę. W garażu powinna być ona wytrzymała i trwała, a także łatwa do utrzymania w czystości. Jednym z tańszych i szybszych sposobów wykończenia posadzki jest pomalowanie podkładu betonowego impregnatem lub kolorową farbą do betonu. Środki te nanosi się na podłoże oczyszczone z kurzu, brudu i luźnych fragmentów.

Podłogę można też wykończyć okładziną ceramiczną – z terakoty lub gresu. Spoiny w garażu warto wykonać z dwuskładnikowej zaprawy epoksydowej. Posadzkę garażu można również zrobić z żywicy epoksydowej, która jest niezwykle trwała, wytrzymała i może mieć dowolny kolor z palety RAL. To tak zwana posadzka przemysłowa, która ze względu na skład chemiczny jest odporna na uszkodzenia mechaniczne, działanie chemikaliów (w garażu może to być choćby olej silnikowy oraz sól wwieziona do środka na kołach). Żywicę zazwyczaj układają firmy. Warto pomyśleć o zamontowaniu w garażu cokołów z płytek lub listew przypodłogowych z tworzywa sztucznego odpornego na wilgoć i zmiany temperatury. Dzięki nim podczas sprzątania podłogi nie będziemy brudzić ścian.

Pozostałe podkategorie