Wybieramy wygodną bramę wjazdową
Zaparkowanie samochodu na własnej posesji powinno być bezpieczne i wygodne. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, żeby brama wjazdowa nie przeszkadzała podczas codziennych manewrów.
Już na etapie projektowania domu należy się zastanowić nad lokalizacją wjazdu i bramy wjazdowej. Najczęściej montuje się ją w linii prostej do garażu, aby zapewnić mieszkańcom dojazd możliwie najkrótszą drogą, bez konieczności wykonywania dodatkowych manewrów.
Wygodna brama wjazdowa
Brama wjazdowa jest wizytówką posesji i powinna być dopasowana do jej charakteru. Poza tym według obowiązujących przepisów nie może być węższa niż 2,4 m, ale tak naprawdę nie warto montować bram węższych niż trzymetrowe. O wygodzie wjazdu decyduje również szerokość drogi i minimalny promień skrętu: odległość między bramą wjazdową a zewnętrzną krawędzią drogi równa co najmniej promieniowi skrętu, zapewnia przejeżdżającemu prostopadle przez bramę samochodowi zapas miejsca z każdej strony (promień skrętu dla samochodów osobowych wynosi 5-6 m, dla dostawczych 6-7 m). Przy mniejszej odległości pojazd musiałby wjeżdżać pod kątem, jego tylna część ścinałaby zakręt. W takim przypadku dobrze jest więc zastosować bramę szerszą (3,5-4-metrową) albo cofnąć ją o 1-1,5 m w głąb posesji.
Autor: Andrzej Szandomirski
Skrzydło bramy przesuwnej otwiera się (przesuwa) wzdłuż wewnętrznej strony ogrodzenia.
Jaka brama wjazdowa, taki wjazd
Rozwieralne bramy wjazdowe (skrzydłowe) mają jedno lub dwa skrzydła przymocowane do słupków za pomocą zawiasów. Materiał na słupki oraz ich przekrój powinny być dobrane do wielkości i ciężaru skrzydeł. Bramy są wyposażone w rygiel blokujący, który chroni skrzydła przed przypadkowym otworzeniem, lub w metalowy ogranicznik przymocowany do podłoża od strony ulicy, dzięki któremu brama nie otworzy się na zewnątrz posesji. Bramy rozwieralne można montować tam, gdzie podjazd dla samochodu jest dłuższy od skrzydła bramy. Bramy rozwieralne jednoskrzydłowe ze względów konstrukcyjnych mają szerokość ograniczoną do 3 m. Są niezastąpione na wąskich i długich działkach – usytuowane w ich narożu otwierają się na ogrodzenie. Natomiast w bramach dwuskrzydłowych każde ze skrzydeł może mieć około 3 m szerokości.
Bramę taką można cofnąć w stosunku do linii ogrodzenia w głąb działki, jeśli okaże się, że droga dojazdowa będzie zbyt wąska.
Sprawdź również:
Przesuwne bramy wjazdowe mają jedno skrzydło przesuwające się wzdłuż wewnętrznej strony ogrodzenia. Przy obu krańcach bramy są zamocowane słupki – pierwszy utrzymuje skrzydło w pionie i odpowiada za jego ruch, drugi zabezpiecza je przed wysunięciem z prowadnicy. Takie bramy wjazdowe mogą mieć dowolną szerokość (nawet do 20 m). Wybierając je, trzeba jednak pamiętać, że ogrodzenie po jednej stronie powinno być tak długie, by po otwarciu bramy zmieściło się za nim całe jej skrzydło lub skrzydło z przeciwwagą. Ogranicza to niekiedy stosowanie takich bram na wąskich działkach. Są jednak niezastąpione na posesjach, na których dom lub garaż jest usytuowany blisko ogrodzenia.
Wśród bram przesuwnych wyróżniamy bramy szynowe i bramy samonośne. W pierwszych skrzydło porusza się na kółkach po szynie zamocowanej wzdłuż bramy. Na słupku prowadzącym zamontowana jest niewielka prowadnica utrzymująca bramę we właściwej pozycji i zapewniająca jej płynny ruch. W bramach samonośnych słupek prowadzący ma rolki, po których przesuwa się skrzydło, nie dotykając gruntu.
Bardzo rzadko spotyka się bramy składane, których skrzydło podzielone jest na dwa, trzy lub więcej segmentów. Podczas otwierania pierwszy segment chowa się za ogrodzenie, po czym urządzenie teleskopowe odsuwa go, a na jego miejsce wjeżdża kolejny segment. Złożone elementy będą zajmowały szerszy, ale za to krótszy pas powierzchni za ogrodzeniem.