Jak dobrać siłownik do bramy garażowej. Radzi ekspert

2020-05-15 10:05

Prawidłowy dobór siłownika do otwierania i zamykania bramy garażowej sprawi, że będzie ona działać sprawnie i długo. Zapytaliśmy eksperta na co zwrócić uwagę przy jego wyborze.

Siłownik do bramy garażowej
Autor: MSW Siłownik służy do otwierania i zamykania bramy garażowej. Powinien być dobrany do jej rodzaju i ciężaru

Anna Kazimierowicz: Jakie jest podstawowe kryterium doboru siłownika?

Krzysztof Horała: Rodzaj siłownika w pierwszej kolejności zależy od typu bramy. Oferta typów bram garażowych i sposobów ich automatyzacji jest bogata. Do bramy uchylnej, segmentowej otwieranej pionowo, segmentowej bocznej czy rolowanej musimy dobrać odpowiedni napęd.

Do bram otwieranych w górę stosuje się napędy z szyną prowadzącą umieszczoną pod sufitem, do obsługi bram segmentowych bocznych potrzebny jest ten sam typ napędu, ale z szyną umieszczoną na ścianie bocznej. W przypadku bram rolowanych napęd jest zintegrowany z wałem, na który nawija się płaszcz bramy.

Czy wielkość i ciężar bramy wpływa na dobór siłownika?

W bramach garażowych ciężar płyty bramy równoważony jest za pomocą sprężyn i systemów sprężyn – naciągowych lub skrętnych. Moc (siła ciągu) napędów dla typowych bram garażowych nie przekracza zazwyczaj 1000 N - na ogół jest to około 700 N dla bramy pojedynczej. Średnio płyta bramy garażowej waży 90-150 kg. Jednak sprężyny - niezależnie od wymiaru bramy - niwelują ten ciężar prawie do zera, a siłownik służy głównie do pokonania siły tarcia i bezwładności.

Siłownik do bramy garażowej
Autor: Faac Standardowy siłownik elektromechaniczny do segmentowej bramy garażowej o sile ciągu 600 N

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie siłownika?

Siła ciągu napędów to jednak nie jedyny istotny parametr, na który trzeba zwrócić uwagę, wybierając siłownik do bramy garażowej. Napęd przede wszystkim powinien spełniać parametry bezpieczeństwa określone normami. Po natrafieniu na przeszkodę – musi się cofnąć. Ważne by był inteligentny, a nie tylko silny!

Siłownik po natrafieniu przez bramę na przedmiot lub na przykład bawiące się dziecko natychmiast ją zatrzymuje i podnosi. Napęd bowiem podczas rozruchu „zapamiętuje” wielkość sił potrzebnych do otwarcia i zamknięcia bramy. Przy natrafieniu na przeszkodę, gdy trafi na opór większy niż ten zapisany w pamięci, automatycznie zatrzymuje ją i unosi. Dlatego nie warto kupować siłownika o zbyt dużej mocy - zespół bramy z napędem nie spełni bowiem wtedy określonych w normach podstawowych warunków bezpiecznego użytkowania.

Norma PN EN 12453 mówi, że maksymalna siła statyczna, jaką może wywierać krawędź bramy na przeszkodę nie może być większa niż 150 N, a po upływie 5 sekund powinna zmniejszyć się poniżej 25 N. Tak niskie wartości zapobiegają nieszczęśliwym wypadkom, np. wtedy gdy pod zamykającą się bramą znajdzie się zwierzę. Pełne i zgodne z normą bezpieczeństwo użytkowania to najistotniejszy element wyboru napędu.

Dlatego należy zwrócić uwagę na jego funkcje zabezpieczające, które wyeliminują ryzyko zgniecenia czy wciągnięcia. Najlepsze siłowniki wyposażone są w zintegrowane urządzenia - elementy zabezpieczające.

Takim podstawowym, wbudowanym w każdy napęd do bramy garażowej, urządzeniem jest czujnik dynamometryczny (czujnik siły). Działa on w trybie ciągłym, mierząc siłę, z jaką napęd przesuwa bramę w trakcie zamykania lub otwierania, i jeśli jest ona większa niż pierwotnie zaprogramowana - zatrzymuje ruch bramy (np. po natrafieniu na przeszkodę) i ewentualnie odwraca kierunek ruchu.

Siłownik do bramy garażowej
Autor: Hormann Siłownik do bramy garażowej powinien być inteligentny. Gdy napotka przeszkodę, zatrzyma skrzydło bramy i uniesie je do góry

Jakie dodatkowe zabezpieczenia warto wybrać do siłownika?

Aby nie narażać użytkowników nawet na krótkotrwały kontakt z pracującą bramą, zaleca się stosowanie dodatkowych elementów zabezpieczających. Najczęściej są to fotokomórki. Mogą to być także kraty świetlne - kilkanaście fotokomórek montowanych w świetle przejazdu bramy prawie na całej jej wysokości. Zastosować też można zabezpieczenie krawędzi bramy w postaci czujnika fotooptycznego umieszczonego w dolnej uszczelce bramy segmentowej (fotokomórka ukryta w uszczelce). Po przerwaniu wiązki i kontakcie uszczelki z przeszkodą brama natychmiast się zatrzymuje. Bezpieczeństwo użytkowników zwiększać też mogą czujniki radarowe nadzorujące przestrzeń przed i/lub za bramą czy dodatkowe światła ostrzegawcze.

Natomiast skuteczną ochronę przed włamaniem stanowi zintegrowane z szyną siłownika zabezpieczenie przed podważeniem. To automatyczne, mechaniczne ryglowanie bramy w szynie napędu działa nawet w razie awarii zasilania.

System sterowania bramą garażową

Co jeszcze może znaleźć się w wyposażeniu dodatkowym?

Warto także dobrać akumulator awaryjny – w razie awarii zasilania z sieci energetycznej zapewni on zapas mocy wystarczający dla kilkakrotnego otwarcia i zamknięcia bramy. W przypadku braku dodatkowego wejścia do garażu koniecznie musimy zastosować rozryglowanie awaryjne umożliwiające ręczne otwarcie bramy od zewnątrz. Okaże się ono przydatne na przykład w czasie długiego braku zasilania, a także gdy i akumulator wyczerpie swój zapas energii.

Przeczytaj też:

Brama segmentowa boczna i brama garażowa z drzwiami >>>

Aby zapewnić sobie komfort użytkowania bramy z napędem warto dobrać wygodne dla nas elementy obsługi. Mogą to być piloty zdalnego sterowania, klawiatury kodowe lub czytniki linii papilarnych. Dodatkiem do nich mogą być aplikacje instalowane w smartfonie, a umożliwiające obsługę napędów do bram przez Bluetooth lub sieć GSM.

Siłownik do bramy garażowej
Autor: Hormann Siłownik ciągnie skrzydło bramy za pomocą paska lub łańcucha prowadzonego wzdłuż szyny jezdnej

Jaki siłownik lepiej wybrać: z paskiem czy łańcuchem?

Aby przesuwać płytę bramy jej napęd wymaga specjalnej szyny, w której ruch obrotowy z siłownika jest przenoszony na ruch posuwisty bramy. Odbywa się to za pomocą paska lub łańcucha. Pasek napędowy ma więcej zalet niż łańcuch, a jest równie lub bardziej trwały. Nie wymaga smarowania i konserwacji, jest dużo cichszy, a w szynach napędowych renomowanych producentów – bezobsługowy, gdyż w szynę wbudowany jest element jego automatycznego napinania.

Siłownik do bramy garażowej
Autor: Marcin Czechowicz Siłownik do podwójnej bramy garażowej powinien mieć siłę ciągu na poziomie 1000 N

Jak dobrać bramę i siłownik do garażu na dwa auta?

Obecnie powstaje wiele garaży dwustanowiskowych. To rodzi pytanie: czy inwestować w jedną dużą bramę z jednym napędem, czy też w dwa zestawy dla każdego stanowiska osobno. Tańsze jest zazwyczaj zastosowanie bramy dwustanowiskowej z jednym siłownikiem o większej sile ciągu (do 1000 N), jednakże nie zawsze jest to rozwiązanie optymalne. Często warto zainwestować w dwie oddzielne bramy, umożliwia to bowiem łatwiejszy dostęp do garażu, gdy na przykład jedna z bram zostanie uszkodzona, i zapobiega stratom ciepła podczas otwierania jednej mniejszej bramy, a nie podwójnej.

Krzysztof Horała
Krzysztof Horała, prezes Hörmann Polska sp. z o.o.

Jak dobrze dobrać siłownik do bramy garażowej? Z pytaniami na ten temat zwróciliśmy się do eksperta - producenta bram garażowych i napędów do nich. Odpowiada na nie Krzysztof Horała, prezes firmy Hörmann.

Quiz o BMW. Jak dużo wiesz o bawarskiej marce?

Pytanie 1 z 10
Ile cylindrów miał silnik BMW M3 E30?
Nasi Partnerzy polecają
Pozostałe podkategorie