Bramy garażowe

2009-09-11 2:00

Producenci bram garażowych prześcigają się w pomysłach i coraz lepiej zabezpieczają je przed złodziejami. Bramy są też coraz wygodniejsze, mogą być naszpikowane elektroniką i miło na nie popatrzeć - są coraz ładniejsze.

Bramy garażowe
Autor: Wiktor Greg

Garaż może być wolno stojący lub połączony z domem. To drugie rozwiązanie jest popularniejsze, bo wtedy można wejść do domu, nie narażając się na zmoknięcie czy zmarznięcie. Ale wjazd do takiego garażu to jeszcze jedno wejście do domu. Wymaga ono pieczołowitego zabezpieczenia. Jest nim brama garażowa.

Rodzaje bram garażowych

Dawne ciężkie, otwierane ręcznie i najczęściej dwuskrzydłowe wrota wypierane są przez nowoczesne i dające się bez wysiłku otworzyć bramy. Producenci oferują wzory pasujące do otoczenia oraz budynku. Współczesne bramy mają też dodatkową zaletę – nie zabierają miejsca na podjeździe. Wybór jest duży.

  • Bramy uchylne, najtańsze ze względu na prostą konstrukcję i łatwy montaż. Otwierają się do góry, ich dolna część wysuwa się nieznacznie na zewnątrz garażu. Dlatego nie nadają się do garaży wychodzących na ulicę lub z krótkimi podjazdami. Konstrukcję nośną takich bram stanowią profile stalowe, przymocowane kotwami do ścian garażu. Profile boczne są jednocześnie prowadnicami, po których przesuwa się mechanizm unoszący bramę. Może być ona także wyposażona w dodatkowe prowadnice podsufitowe. Przeciętnie bramy uchylne mają szerokość ok. 3 m. Szersze potrzebują specjalnych wzmocnień i dwóch napędów do automatycznego otwierania. To podnosi ich koszt.
  • Bramy segmentowe są droższe od uchylnych, ale szczelniejsze i nie zajmują miejsca przed garażem. Mogą mieć nawet 6 m szerokości. Takie bramy można instalować w otworze o kształcie łuku. Zbudowane są z segmentów połączonych zawiasami. Segment to rama stalowa lub aluminiowa z poszyciem ze stali, z aluminium lub drewna. Bramy segmentowe otwierają się, przesuwając do góry na rolkach, po prowadnicach przymocowanych do ścian, a następnie chowają pod sufitem garażu. Mechanizm działa dzięki sprężynom, ułatwiającym otwieranie i zapobiegającym samoczynnemu zamykaniu się bramy. Czasami segmenty przesuwają się w bok na ścianę wnętrza garażu (jak drzwi harmonijkowe). Rolki umieszczone są wtedy w prowadnicach zamontowanych w podłodze, nadprożach i ścianach.
  • Bramy rolowane, zajmują najmniej miejsca, bo działają tak jak rolety okienne. Zbudowane są z wąskich profili, które nawijają się przy otwieraniu na wał w skrzynce umieszczonej nad wjazdem (na zewnątrz lub od wewnątrz). Bramę rolowaną kupuje się od razu z napędem elektrycznym, ale można ją także otwierać ręcznie w przypadku awarii lub braku prądu.

Brama do garażu: materiał, kolor, wzornictwo, wygoda

Bramy garażowe mają bardzo urozmaicony wygląd. Można wybierać pomiędzy różnymi materiałami, wzorami i kolorami. Łatwo jest więc dostosować bramę do stylu domu i kolorystyki elewacji.

Bramy wykonuje się z blachy stalowej, aluminiowej lub z drewna. Stal jest  zabezpieczona przed korozją i pokryta lakierem poliestrowym. Podobnie zabezpieczone jest aluminium – może być np.  anodowane oraz lakierowane.Bramy drewniane są dwu-, a nawet trzykrotnie droższe. Do ich produkcji stosuje się lite drewno świerkowe, sosnowe, choiny kanadyjskiej lub dębu. Elementy drewniane są impregnowane.

Różnorodne jest także wzornictwo bram. Uchylne mogą mieć panele ułożone pionowo, poziomo lub w jodełkę. Bywają też bramy z szerokimi panelami albo kasetonami. Segmenty bram segmentowych mogą być gładkie, zawierać tłoczenia poziome albo kasetony.

Bogata jest także kolorystyka bram. Są one dostępne w kolorach standardowych: białym i brązowym oraz zielonym, beżowym, popielatym. Można także zamówić bramę w innym kolorze.

Gdy garaż nie ma okna, można doświetlić go, zamawiając bramę z okienkami – matowymi lub przezroczystymi, w różnym kształcie, a nawet ze szprosami.

Podnoszenie bramy bez użycia dużej siły ułatwiają uchwyty. Wygodzie służy napęd elektryczny. Umożliwia otwieranie bramy pilotem, bez potrzeby wysiadania z samochodu, co jest przydatne zwłaszcza podczas ulewnego deszczu.

Dobrze ocieplona brama garażowa

Szczególnie bramy w garażach połączonych z domem powinny być ocieplone – za pomocą pianki poliuretanowej lub styropianu umieszczonych pomiędzy dwiema warstwami blachy. Takie bramy są oczywiście droższe od nieocieplonych, zbudowanych tylko z jednej warstwy blachy. Niektórzy producenci oferują specjalne płyty z pianki, aby w razie potrzeby można je było później docieplić. Bramy drewniane ze względu na materiał, z którego są zbudowane, chronią przed utratą ciepła i nie potrzebują dodatkowej izolacji.

Brama garażowa: zapora dla złodzieja

Garaż chroni samochód, także przed kradzieżą. Nie może też stanowić dla złodziei łatwej drogi do domu. Brama musi więc być doskonałym zabezpieczeniem. Solidną barierą są:

  • stalowa konstrukcja skrzydeł,
  • stalowe ościeżnice,
  • szyny prowadzące zakotwione głęboko w murze.

Natomiast słaby punkt stanowi system zamykania. Jego zasadniczym elementem jest ruchomy rygiel połączony z obrotowym uchwytem służącym do ręcznego otwierania i opuszczania bramy. Zamek zablokowuje możliwość obrotu uchwytu. W bramach otwieranych elektronicznie rygle są uruchamiane przez silniczek. Bezpieczniejsze jest zamontowanie dwóch uchwytów i zamków (standardowo montowanych w szerokich bramach do garaży na dwa samochody) pozwalających na zastosowanie od dwóch do czterech rygli. Otwieranie dwóch zamków w czasie deszczu lub na mrozie jest jednak trochę niewygodne. Warto więc za dodatkową opłatą zainstalować zamek z trzema lub czterema ryglami odblokowywanymi za pomocą jednego klucza i uchwytu.

Maksimum bezpieczeństwa daje zamek antywłamaniowy. Najlepszy ma klasę C oraz atesty Instytutu Mechaniki Precyzyjnej i Laboratorium Komendy Głównej Policji. Umożliwia też obniżenie stawki za ubezpieczenie garażu lub domu.

Nasi Partnerzy polecają
Pozostałe podkategorie