Ocieplone i wygodne bramy segmentowe do garażu w bryle domu

2021-09-24 13:32

Decydując się na ocieplaną bramę segmentową nie zawsze wiemy, w które elementy wyposażenia warto inwestować, by komfortowo ją użytkować, a co będzie kosztownym, lecz zbędnym gadżetem. Ponieważ każdy może mieć inne potrzeby i upodobania, warto dokładnie przyjrzeć się różnym bramom z oferty rynkowej.

Stolarka otworowa WIŚNIOWSKI
Autor: WIŚNIOWSKI Brama garażowa mogą tworzyć spójną całość stylistyczną ze stolarką otworową oferowaną przez tego samego producenta

Zdecydowana większość domów ma w swoją bryłę wbudowany garaż. Wybierając do niego bramę, kierujemy się więc stylem wykończenia domu. Zwracamy uwagę na jej wykończenie i kolorystykę, by dobrze się komponowała z całą stolarką, a także izolacyjność cieplną. Dużym ułatwieniem dla inwestorów są gotowe modele bram prezentowane w katalogach, jednak bez trudu możemy je też modyfikować, wybierając spośród wielu dostępnych elementów wyposażenia i funkcji.

Skuteczne sposoby na bezpieczny dom

Ciepłe bramy segmentowe górne

Najbardziej popularne i najkorzystniejsze pod względem izolacyjności cieplnej są bramy segmentowe górne. Płaszcz jest zbudowany z segmentów z ocynkowanej ogniowo blachy stalowej (zazwyczaj o grubości 0,5 mm) wypełnionych pianką poliuretanową. Blacha jest wykańczana w różny sposób – powlekana poliestrem, malowana proszkowo, lakierowana. Segmenty są połączone zawiasami bocznymi i środkowymi, wykonanymi ze stali ocynkowanej.

brama segmentowa do garażu dwustanowiskowego
Autor: Wiśniowski Wjazd do garażu dwustanowiskowego ma dużą powierzchnię, więc trzeba dobrze przemyśleć wybór jej koloru, aby nie stanowiła agresywnego elementu elewacji

Izolacyjność cieplna bramy segmentowej nie zależy tylko od grubości ocieplenia umieszczonego w panelach. Okazuje się, że istotne znaczenie ma tu także jej szczelność, bo pozwala zminimalizować ucieczkę ciepła. Jako uszczelnienie stosuje się uszczelki z gumy, EPDM oraz odpowiednio wyprofilowane krawędzie paneli. Na obwodzie płaszcza są montowane uszczelki wargowe lub listkowe, najczęściej boczne na prowadnicach, w profilu nadprożowym, na dolnym panelu, a w niektórych modelach bram segmentowych nawet uszczelka progowa.

brama segmentowa z lakierowanymi zawiasami
Autor: HÖRMANN Aby poprawić estetykę bramy garażowej i wydłużyć jej trwałość, producenci pokrywają zawiasy powłoką lakierniczą

Napęd do dużej bramy segmentowej

Brama do garażu dwustanowiskowego (o wymiarach 5 x 2,5 m) jest cięższa od pojedynczej, dlatego jest wyposażana w sprężyny skrętne (a nie naciągowe), które w tym przypadku są mocniejsze, trwalsze i bezpieczniejsze. Również napędy do tak dużej bramy powinny mieć odpowiednią siłę ciągnienia, która pozwoli na wygodną i bezpieczną obsługę. Najczęściej jest to siłownik o maksymalnej sile ciągu 1000 N.

Większość bram segmentowych ma wzmocnioną konstrukcję zapewniającą im odpowiednią sztywność. Wszystkie są wyposażone w elementy zapewniające ich bezpieczne użytkowanie, na przykład na wypadek pęknięcia sprężyn, przed przytrzaśnięciem palców między segmentami (funkcja finger protection) na zewnątrz, niektóre też od wewnątrz. Do bramy garażowej można dokupić dodatkowe elementy – zamki, klamki lub klamki z zamkami, a w płaszczu można zamontować okna bądź przeszklony pas.

Przeczytaj też:

Nowoczesny napęd do bramy garażowej >>>

Do obsługi bram segmentowych w wersji ekonomicznej proponowane są dwu- lub czterokanałowe piloty. Wielokanałowymi można obsługiwać także bramę wjazdową, rolety, a nawet drzwi wejściowe. Przydatną funkcją pilota może być odczyt położenia bramy, dzięki czemu nie zostawimy na noc otwartego garażu. Niektórzy już w opcji standardowej oferują możliwość inteligentnego sterowania bramą garażową przy użyciu aplikacji w smartfonie, wykorzystującej technologię Bluetooth, na przykład firma Hörmann oferuje technologię BiSecur z aplikacją BlueSecur oraz możliwość inteligentnego połączenia sieciowego z innymi systemami poprzez standardowy interfejs HCP. Jeśli chcemy wyposażyć bramę segmentową w dodatkowe zamki, klamki czy uchwyty, to niemal do wszystkich modeli w wersji ekonomicznej trzeba dokupić je oddzielnie.

rolki jezdne w segmentowej bramie garażowej
Autor: STALPRODUKT-ZAMOŚĆ Segmenty unoszonego skrzydła bramy są podciągane na linkach, przesuwają się na rolkach i chowają pod sufitem garażu
podwójne rolki jezdne w segmentowej bramie garażowej
Autor: NOVOFERM W segmentowych bramach garażowych o dużych rozmiarach często zamiast pojedynczych stosuje się podwójne rolki, wykonane ze stali nierdzewnej

Ciepłe bramy segmentowe

Obowiązujące wymagania techniczne zobowiązują inwestorów do zamontowania bramy o współczynniku przenikania ciepła U nie większym niż 1,3 W/(m2.K). Większość modeli bram garażowych w wersji ekonomicznej ma grubość 40 mm. Współczynnik przenikania ciepła ich segmentów wynosi zwykle 0,5 lub 0,515 W/(m2.K).

Bezpieczne bramy segmentowe

Kwestię ochrony przed włamaniem producenci rozwiązują podstawowym mechanizmem ryglującym w szynie napędu i/lub dodatkowym ryglem na panelu. Za dopłatą są oferowane pakiety antywłamaniowe obejmujące dodatkowe zabezpieczenia przed wyważeniem i podniesieniem bramy.

Często spotykanymi zabezpieczeniami są te chroniące przed przytrzaśnięciem palców od wewnątrz i na zewnątrz, przed opadnięciem bramy w przypadku pęknięcie sprężyn, a także dodatkowe osłony ruchomych elementów bramy (np. wału ze sprężynami, rolek). W droższych modelach bram segmentowych producenci proponują napędy z bardziej rozbudowanymi funkcjami. Nie tylko ułatwiają one obsługę (zdalne sterowanie przez aplikacje w smartfonie bądź podłączenie do systemu wraz z bramą wjazdową), lecz także zwiększają ochronę przed włamaniem, między innymi przez szyfrowanie sygnału, zmienne kody, a także odczyt położenia bramy za pomocą pilota.

segmentowa brama garażowa - druk cyfrowy
Autor: SCHOLZ Technika druku cyfrowego daje ogromne możliwości estetyczne. Powłoka może - tak jak tu - przypominać stal kortenowską, kamień, a nawet mur pokryty graffiti

Estetyka bram segmentowych

Blacha segmentów w bramach garażowych może mieć różną fakturę: słoi drewna (woodgrain), piasku (sandgrain) lub gładką (silkgrain, glatt, smooth, slick). Zazwyczaj ocynkowana blacha jest malowana proszkowo, lakierowana albo powlekana poliestrem. W kategorii bram ekonomicznych jest proponowana powierzchnia zewnętrzna woodgrain (jedna z tańszych opcji) oraz gładka. Od strony wewnętrznej powierzchnia blachy standardowo jest wykończona w kolorze białym, o fakturze stucco lub gładkiej.

Na wygląd bramy segmentowej istotnie wpływają również przetłoczenia. W wersji ekonomicznej są proponowane zarówno bramy bez przetłoczeń, jak i z przetłoczeniem szerokim (dzieli panel na pół) lub z wąskimi (dzieli panel na pięć części), o wyglądzie przypominającym lamele bramy rolowanej.

Bramy segmentowe o lepszym wyposażeniu zazwyczaj mają panele o gładkiej powierzchni, bez przetłoczeń od zewnątrz. Na gładkiej powierzchni paneli bywa wykorzystywany innowacyjny proces druku cyfrowego z warstwą nawierzchniową z wysokowytrzymałego lakieru ochronnego. Trwałość kolorów i powłoki jest zapewniona na minimum 10 lat. Panele drukowane są w technice HD, co gwarantuje doskonałe odwzorowanie wszystkich elementów. Można wybierać wśród wzorów o wyglądzie betonu, rdzy, kamienia naturalnego i wielu innych.

Ciepła i bezpieczna brama segmentowa: cena

Bramy segmentowe dostępne w sprzedaży różnią się głównie rodzajem i liczbą uszczelek, zastosowanymi napędami oraz wszelkiego typu elementami zapewniającymi bezpieczeństwo użytkowania i ochronę przed włamaniem. Zazwyczaj to właśnie te ostatnie znacząco wpływają na cenę kompletnej bramy. Jeśli kupuje się bramę garażową wraz z montażem, wtedy do ceny netto dolicza się jedynie 8% VAT. Najtańsza modele bram segmentowych kosztują niespełna 7000 zł brutto (wersja ekonomiczna), natomiast najdroższe nieco ponad 24 000 zł brutto (wersja dla wymagających).

Nasi Partnerzy polecają
Pozostałe podkategorie