Nowoczesne wzornictwo energooszczędnych bram segmentowych. Poznaj system bezpiecznego sterowania nimi

2016-09-01 15:59

Dopasowanie bramy garażowej do elewacji domu sprawia wiele problemów. Modele bram segmentowych oferowane w bogatej gamie wzorów są odpowiedzią na takie kłopoty. Sprawdź, jak dobrać bramę i drzwi wejściowe do elewacji. Dowiedz się, dlaczego izolacyjność cieplna bram garażowych jest tak ważna. Poznaj najnowocześniejszy system sterowania bramami segmentowymi.

Kolor bramy do garażu
Autor: HÖRMANN Warto, by brama odcinała się kolorystycznie od elewacji domu, zwłaszcza gdy nad garażem i po bokach jest duża powierzchnia ściany

Wybierając bramę garażową nie wystarczy kierować się jej funkcjonalnością, choć oczywiście jest to jedno z najistotniejszych kryteriów. Pamiętaj, że brama ma ogromny wpływ na wygląd budynku. Trzeba ją zatem tak dobrać, żeby idealnie współgrała ze stylem oraz kolorystyką elewacji. Warto zatem szukać takich modeli bram, które oferowane są w jak najbogatszej gamie wzorów i barw.

Brama garażowa i drzwi wejściowe

Inwestorzy wiele czasu spędzają nad ustalaniem, którą dachówką wykończyć dach, jaka barwa okien będzie najlepsza, jak pomalować ściany. Często zaniedbują kwestię bramy garażowej, która powinna harmonizować z całym budynkiem. Aby uzyskać zadowalający efekt proponujemy kupić bramę i drzwi wejściowe u tego samego producenta. Zapewni to możliwość idealnego dopasowania obu elementów tak, aby tworzyły stylistyczną jedność.

Kolorystyka drzwi i bram
Autor: HÖRMANN Bramy garażowe i drzwi wejściowe renomowanych firm dostępne są w kilkunastu standardowych kolorach lub w dowolnym kolorze z palety RAL

Co podkreśla urok bram segmentowych

Jednym z elementów podnoszących wizualną wartość bram garażowych są przetłoczenia wykonane w powierzchni segmentów. Typów przetłoczeń może być kilka:

  • kasetonowe,
  • poziome wąskie,
  • poziome średnie,
  • poziome szerokie,
  • podwójne,
  • potrójne (zwykłe lub z intarsjami).

Oczywiście dostępne są również bramy o segmentach zupełnie gładkich. O estetyce bramy decyduje także kolorystyka. Powinna być dostosowana do barwy ścian, dachu, ościeżnic okiennych. Wygląd bram wzbogacają ponadto przeszklenia. Wpuszczają również nieco światła do ciemnego zazwyczaj garażu. Przeszklenia wykonywane są przeważnie z podwójnych szyb akrylowych – gładkich lub fakturowanych, przezroczystych bądź kolorowych.

Przetłoczenia i intarsje
Autor: HÖRMANN Nowe eleganckie wzory bram mają jedwabiście gładką powierzchnię oraz podwójne lub potrójne przetłoczenia. Te ostatnie mogą być wzbogacone o dekoracyjne intarsje

Hit roku - intarsje

Inwestorom poszukującym wyjątkowych, designerskich rozwiązań, proponujemy jeszcze bardziej wysmakowane estetycznie bramy. Mają one tak zwane intarsje, czyli wstawki z innego materiału, na przykład imitującego stal lub naśladującego drewno. Intarsje wykonuje się w bramach o potrójnych przetłoczeniach. Mogą być rozmieszczone na całej szerokości bramy lub wyłącznie na jej brzegach. Kupując bramę i drzwi z tej samej kolekcji możesz liczyć, że skrzydło drzwiowe także będzie wyposażone w intarsje. Podkreśli to stylistyczną spójność obu tych elementów. Intarsje w drzwiach umieszczone są w ich przetłoczeniach. Uzupełnieniem będą uchwyty przy drzwiach, wykonane ze stali nierdzewnej.

Drzwi wejściowe
Autor: HÖRMANN Szukając pięknej bramy garażowej warto zwrócić uwagę na zupełną nowość - ozdobne intarsje. Wyposażone są w nie równiez drzwi wejściowe stylistycznie dopasowane do bram

Izolacyjność cieplna bram garażowych

Za izolacyjność cieplną bram garażowych odpowiada w dużej mierze wypełnienie zastosowane w ich skrzydłach lub segmentach. To najczęściej pianka poliuretanowa o korzystnym, niskim współczynniku przenikania ciepła U. Nie tylko materiał termoizolacyjny chroni przed utratą ciepła. Wiele zależy też od gumowych uszczelek, które zatrzymują wilgoć i podmuchy zimnego powietrza. Uszczelki znajdują się na obwodzie bram uchylnych, a w przypadku bram segmentowych także między segmentami. Popularne stają się też tak zwane ciepłe ramki. To przekładki termiczne umieszczane między ościeżnicą a murem. Oprócz nich stosuje się jeszcze tak zwane “wargi” uszczelniające, osłaniające boki bramy, gdy ta pozostaje zamknięta. Przez tak chronioną ościeżnicę ucieka znacznie mniej energii cieplnej z ogrzewanego garażu.

Zdaniem specjalisty

Ocieplane bramy garażowe. Kiedy warto je wybrać?

Montowanie drogiej, dobrze ocieplonej bramy garażowej nie zawsze ma sens. Z uwagi na nieuniknione straty ciepła powstające podczas otwierania garażu, w domach pasywnych i energooszczędnych nie lokalizuje się go w bryle budynku. Jest on najczęściej odizolowany termicznie od reszty domu. Wystarczy wówczas brama bez izolacji cieplnej. Najtańsza będzie uchylna, ale dobrze sprawdzi się też segmentowa. Brama z blatem o zmiennej grubości od 20 mm do 42 mm jest wystarczająca pod względem przenikalności cieplnej. Jej współczynnik U może wynosić 1,5 W/(m2.K). Jeśli jednak garaż umieszczony jest w bryle domu, trzeba maksymalne ograniczyć nieuniknione straty ciepła, powstające podczas jego otwierania. W tym celu należy dobrze zaizolować przylegające do niego ściany i sufit oraz zamontować drzwi do części mieszkalnej o niskiej przenikalności cieplnej. Rzecz jasna, konieczna będzie „ciepła” brama, na przykład segmentowa, o współczynniku przenikania ciepła U wynoszącym około 1,3 W/(m2.K). Po zastosowaniu specjalnej ościeżnicy ta wartość spadnie nawet do 1,1 W/(m2.K). Warto bowiem pamiętać, że grubość blatu bramy w niewielkim stopniu wpływa na jej izolacyjność cieplną i może ją poprawić o około 0,2 W/(m2.K). O energooszczędności bramy decydują głównie uszczelnienia. Największe straty ciepła powstają na łączeniach poszczególnych segmentów bramy oraz na styku płyty bramy z ościeżnicą, a także ościeżnicy ze ścianą garażu, gdzie tworzy się mostek termiczny. Zabezpieczając te słabe punkty, najskuteczniej ograniczy się ucieczkę ciepła. Dobrym rozwiązaniem jest tu właśnie zastosowanie specjalnego zestawu do ościeżnicy - ThermoFrame. Składa się on z dodatkowych uszczelek na obwodzie bramy oraz kątownika z tworzywa sztucznego eliminujących mostek termiczny pomiędzy murem a ościeżnicą. Zestaw taki może znacząco wpłynąć na poprawę termoizolacyjności bramy - nawet o 15%.

Krzysztof Horała, prezes Hörmann Polska sp. z o.o.

Inteligentna obsługa
Autor: HÖRMANN Specjalna aplikacja na smartfona, współpracująca z systemem sterowania, zapewnia jeszcze większą swobodę obsługi domowych urządzeń. Pozwala ona kontrolować i zmieniać ich położenie nie tylko z wnętrza budynku, ale nawet z dowolnego miejsca na świecie

Kodowane sterowanie

Nowoczesne napędy sterowane są przeważnie pilotami, wykorzystującymi fale radiowe. Aby zmniejszyć ryzyko, że ktoś niepowołany otworzy twoją bramę swoim pilotem, wprowadzono system kodowania oparty na kilku miliardach kombinacji. Ciekawe nowe funkcje gwarantują systemy sterowania napędami, które uniemożliwiają złodziejom otwarcie bramy nadajnikiem radiowym. Wykorzystują one bowiem identyczny proces kodowania, jaki stosowany jest w bankowości elektronicznej. Niektóre z systemów umożliwiają też zatrzymanie skrzydła bramy w dowolnym położeniu, co pozwala na przykład na uchylenie bramy w celu przewietrzenia garażu. Nowoczesny pilot do napędu potrafi także odczytywać status bramy i informować użytkownika, czy jest już zamknięta, czy wciąż pozostaje otwarta. To bardzo wygodne, zwłaszcza gdy garaż jest usytuowany tak, że po wyjechaniu tracisz go z pola widzenia. Najnowocześniejsze z systemów zakładają sterowanie za pośrednictwem smartfona wyposażonego w odpowiednią aplikację.

Warto wiedzieć

Inteligentne sterowanie bramą garażową

Piękna brama powinna być też wygodna w codziennym użytkowaniu. Firma Hörmann proponuje więc system zdalnego sterowania drogą radiową – BiSecur. Kontrola i obsługa bram oraz drzwi znajdujących się poza zasięgiem wzroku możliwa jest teraz nie tylko z samego budynku, ale także z dowolnego miejsca na świecie. Umożliwia to bramka LAN / WLAN z aplikacją na smartfona i tablet. Nadajniki wyposażone są w diodę LED, która odpowiednim kolorem sygnalizuje, czy brama garażowa lub wjazdowa jest otwarta czy prawidłowo zamknięta. Aby sprawdzić położenie bramy niewidocznej z wnętrza budynku, wystarczy nacisnąć odpowiedni przycisk na pilocie. Następnie, przez ponowne naciśnięcie przycisku, można zamknąć lub otworzyć każdą bramę i ponownie zweryfikować jej status. System BiSecur ustanowił nowe standardy bezpieczeństwa w transmisji sygnału między nadajnikami a napędami w bramach garażowych i wjazdowych. Powstał w ścisłej współpracy z ekspertami z zakresu kryptologii i wykorzystuje sposób kodowania stosowany w bankowości elektronicznej. Takie kodowanie stanowi pewne zabezpieczenie przed włamaniem. Nowoczesny system zapewnia maksymalne zabezpieczenie wysyłanego sygnału przed skopiowaniem, działa bowiem w technologii 128 bitów. Wielkość kodu decyduje o skuteczności zabezpieczenia - napędy z popularnym z 40-, a także 70-bitowym kodowaniem są zdecydowanie mniej bezpieczne.

Pozostałe podkategorie