Bramy garażowe. Jak powinien przebiegać montaż bramy do garażu?

2018-07-05 15:03

Kupując bramę garażową zamawiasz ekipę, która ją zamontuje. Warto wiedzieć, jakie prace będą wykonywane podczas montażu bramy i jak oceniać ich rezultat.

Brama garażowa BSS Supreme z serii INNOVIEW Line
Autor: Fakro

Choć niektóre bramy garażowe można zamontować samodzielnie, zazwyczaj zatrudnia się do tego autoryzowane ekipy wskazane przez producenta lub firmę handlową. Twoja rola właściwie mogłaby się ograniczyć do złożenia zamówienia, a później odbioru zamontowanej bramy, ale lepiej poznać zasady montażu i czuwać, by przebiegał on zgodnie z nimi.

Montaż bramy garażowej w telegraficznym skrócie

  • Bramę przywozi ekipa wykonawcza.
  • Rozpakowuje jej elementy i sprawdza, czy wymiary otworu wjazdowego na pewno zgadzają się z wymiarami bramy.
  • Robotnicy montują ościeżnicę i wstawiają ją w otwór wjazdowy.
  • Korygują jej ustawienie, dokładnie kontrolując pion i poziom.
  • Klinują ościeżnicę w narożnikach.
  • Zaznaczają miejsca wiercenia otworów do osadzenia kątowników montażowych, które połączą prowadnice pionowe ze ścianą.
  • Po skorygowaniu ustawienia ościeżnicy (zbudowanej z prowadnic pionowych) w murze i jej przykręceniu robotnicy wypełniają pianką montażową szczelinę pomiędzy jej profilami a murem. Czasem zamiast pianki wystarczy uszczelniacz silikonowy lub polimerowy.
  • Do sufitu przykręcają prowadnice podsufitowe (w bramach segmentowych i niektórych bramach uchylnych).
  • Mocują skrzydło bramy uchylnej lub składają po kolei elementy bramy segmentowej – zaczynając od dolnego segmentu, wkłada się je w prowadnice i łączy zawia- sami. Niekiedy skrzydło bramy uchylnej jest już zmontowane w jedną całość z ramą, co przyśpiesza pracę.
  • Jeżeli brama jest segmentowa, rolki mocuje się do uchwytów przykręconych do zawiasów każdego segmentu. W bramach uchylnych rolki przymocowane są do skrzydła.
  • Po zakończeniu tych prac monterzy sprawdzają, czy skrzydło łatwo się przesuwa i nie ociera o elementy prowadnicy. Ewentualnie korygują ustawienie.
  • Po zamontowaniu bramy regulują sprężyny w taki sposób, aby brama podnosiła się przy użyciu niewielkiej siły, ale nie opadała samoczynnie.
  • Na koniec mocuje się wyposażenie bramy: klamki, rygle antywłamaniowe i ewentualnie elektroniczny mechanizm napędowy.

Najpierw mierzenie, później zamówienie

Montujemy bramę garażową
Autor: archiwum muratordom Wymiary, które trzeba sprawdzić przed zamówieniem bramy

Bramy garażowe dla samochodów osobowych nie powinny być węższe niż 230 cm i niższe niż 200 cm (w świetle otworu). Jeśli jednak ktoś chce w garażu parkować motor lub samochód osobowy o małym gabarycie, może zamontować bramę węższą, o szerokości 180 lub 200 cm. Gdy zaś zdecydujemy się na szeroką bramę do garażu na dwa samochody, pamiętajmy, że jej szerokość nie powinna być mniejsza niż 5 m (najlepiej około 6 m).  Przed dokonaniem zamówienia oprócz szerokości i wysokości otworu wjazdowego musisz sprawdzić, jak wysokie jest nadproże w garażu. Mierzy się więc odległość od górnej krawędzi otworu do stropu i przy okazji odległość od bocznych krawędzi do ścian. Koniecznie sprawdź również, dokąd sięga wolna przestrzeń pod sufitem garażu. Ta informacja będzie potrzebna przy kupowaniu bramy uchylnej lub segmentowej, które po otwarciu chowają się pod sufitem.

Na co zwrócić szczególną uwagę podczas montażu

  • Do prawidłowego funkcjonowania bramy bardzo istotne jest prawidłowe wypoziomowanie prowadnic – i pionowych, i podsufitowych. Nie można też dopuścić do odkształcenia się profili podczas ich dokręcania. Ewentualne korekty przeprowadza się za pomocą regulowanych kątowników i uchwytów montażowych oraz plastikowych podkładek dystansowych.
  • W bramach uchylnych ramę ościeżnicy usztywnia profil progowy. W segmentowych zazwyczaj go nie ma, więc na dole do bocznych profili ościeżnicy trzeba dokręcić szynę końcową, a po przykręceniu ościeżnicy zdemontować ją i umieścić na swoim miejscu.
  • Kotwy mocujące należy dobrać do rodzaju ściany – w murze z cegieł pełnych lub betonu wystarczą zwykłe kołki rozporowe, ale w ścianach z pustaków lub betonu komórkowego potrzebne będą kołki przeznaczone specjalnie do takich materiałów.
  • Prowadnice pionowe mocuje się do ścian za pośrednictwem kątowników montażowych, przynajmniej w czterech punktach. Dolne kątowniki trzeba przykręcić nie niżej niż 30 cm od posadzki, a górne nie bliżej niż 20 cm od nadproża.
  • Prowadnice podsufitowe mocuje się w dwóch punktach do sufitu, a jeśli garaż jest wąski – także do ścian, również w dwóch punktach.
  • Przy montowaniu prowadnic górnych do sufitu może się pojawić problem z doborem odpowiednich łączników. W stropach gęstożebrowych podłoże nie jest jednorodne i miejsce zamocowania może wypaść na belce żelbetonowej lub na pustaku stanowiącym wypełnienie w takich stropach. W betonowym podłożu prowadnice mocuje się kołkami metalowymi (dyblami), natomiast do zamocowania w pustakach należy użyć kotew skrzydełkowych.
  • Prowadnice podsufitowe muszą być zamontowane idealnie prostopadle do ściany, w której jest otwór wjazdowy. Oczywiście muszą też trzymać poziom.
  • Aby ułatwić obsługę, bramy wyposaża się w sprężyny wspomagające ruch. Dzięki nim do zamykania i otwierania nie potrzeba wiele siły. Ważne jest więc ich prawidłowe wyregulowanie. Robotnicy powinni odpowiednio naciągnąć stalowe linki poruszające bramę i otworzyć skrzydło do połowy wysokości otworu wjazdowego. Jeśli nie będzie opadać, to znak, że sprężyny są dobrze naciągnięte. Są też bramy, które nie wymagają regulowania sprężyn.
  • Po zamontowaniu bramy trzeba również skontrolować, czy zamyka się do końca i czy między nią a nadprożem nie powstaje żadna szczelina.
Nasi Partnerzy polecają
Pozostałe podkategorie