Brama garażowa uchylna, boczna, rolowana czy segmentowa? Wybierz bramę odpowiadającą twoim potrzebom
Uchylna, segmentowa czy rolowana? Jaka brama garażowa sprawdzi się najlepiej? Pytają inwestorzy zastanawiający się nad sposobem zamknięcia garażu. W większości sytuacji montażowych najodpowiedniejsze są bramy segmentowe. Te wyposażone w szereg nowoczesnych rozwiązań zapewnią prawdziwy komfort i bezpieczeństwo. Takie bramy garażowe mogą też zachwycić ciekawym wzornictwem.
Brama garażowa uchylna, rolowana, czy segmentowa?
Bramy garażowe segmentowe to jedne z najczęściej wybieranych bram garażowych na rynku. Jak wskazuje nazwa, zbudowane są z segmentów, które połączone są przegubowo zawiasami. W trakcie otwierania (ręcznie lub za pomocą napędu) nie potrzebują dodatkowej przestrzeni, ponieważ segmenty kolejno chowają się pod sufitem. Zapewnia to maksymalny komfort parkowania w garażu, ale również przed nim. Prowadzone są na rolkach po prowadnicach zamocowanych wzdłuż ościeży i pod stropem. Dodatkowym plusem bram tego typu jest dowolność w wyborze kształtu otworu. Wiąże się to jednak z wyższym kosztem zarówno samej bramy jak i montażu. Najlepsi producenci stale poszerzają swoją ofertę bram segmentowych, oferują też drzwi o podobnym lub takim samym wzornictwie. To pozwala na dobre dopasowanie bramy i drzwi, dzięki czemu front naszego domu będzie wyglądał spójnie i elegancko.
Bramy garażowe rolowane można spotkać również pod nazwą żaluzjowe lub roletowe, co dużo mówi o ich działaniu. Zbudowane są z wąskich profili połączonych zaczepami, które w trakcie otwierania (ręcznie lub za pomocą napędu) unoszą się i nawijają na wałek umieszczony w specjalnej kasecie. Rozwiązanie to pozwala na wykorzystanie maksymalnej wysokości wnętrza garażu oraz, przy odpowiednim zamontowaniu kasety, na zwiększenie możliwej do wykorzystania wysokości otworu. Najnowocześniejsze bramy tego typu można montować zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz garażu, co pozwala na zastosowanie ich w rozmaitych skomplikowanych sytuacjach montażowych.
Bramy garażowe uchylne są obecnie coraz rzadziej używane. Jeszcze parę lat temu swoją popularność zawdzięczały prostej i solidnej konstrukcji, która z biegiem czasu zaczęła być uciążliwa przez powodowanie dużych strat ciepła. Bramy te zbudowane są z jednego, sztywno zamontowanego na listwach skrzydła. Mechanizm działania jest prosty: skrzydło unosi się ku górze (ręcznie lub za pomocą napędu) po prowadnicach zamontowanych wzdłuż ościeży i pod stropem. Do pełnego i bezkolizyjnego otwarcia bramy potrzebna jest przestrzeń przed garażem, w garażach domowych nie przekracza ona 1m.
Bramy otwierane bocznie
Tam, gdzie brakuje miejsca pod sufitem, lub gdzie chcemy wykorzystać je na przechowywanie dużych przedmiotów używanych sezonowo, jak na przykład bagażników samochodowych, czy desek surfingowych, idealnym rozwiązaniem będą bramy garażowe segmentowe boczne. Są one także doskonałym rozwiązaniem w sytuacji, gdy brama stanowi jedyne wejście do garażu, a garaż służy jako miejsce przechowywania często używanych rowerów czy motocykla. Posiadają bowiem funkcję drzwi przejściowych, która pozwala na częściowe ich otwarcie – np. tylko na szerokość umożliwiającą wygodne wyprowadzenie jednośladu.
Autor: Hörmann
Kiedy warto montować izolowaną bramę garażową ?
Montowanie drogiej, dobrze ocieplonej bramy garażowej nie zawsze ma sens. Z uwagi na nieuniknione straty ciepła powstające podczas otwierania garażu, w domach pasywnych i energooszczędnych nie lokalizuje się go w bryle budynku. Jest on najczęściej odizolowany termicznie. Wystarczy wówczas lżejsza brama. Najtańsza będzie uchylna, ale dobrze sprawdzi się też segmentowa. Brama z blatem o zmiennej grubości od 20 do 42 mm jest pod względem przenikalności cieplnej wystarczająca. Jej współczynnik przenikania ciepła U może wynosić 1,5 W/m2K, a mały ciężar oszczędza sprężyny, co gwarantuje długoletnią niezawodną eksploatację.
Jednak tam, gdzie garaż umieszczony jest w bryle domu i ściśle przylega do części mieszkalnej, musimy maksymalne ograniczyć nieuniknione straty ciepła powstające podczas jego otwierania. W tym celu należy dobrze zaizolować przylegające do niego ściany i sufit oraz zamontować drzwi do części mieszkalnej charakteryzujące się niską przenikalnością ciepła, a także bramę segmentową o współczynniku przenikania ciepła około 1,3 W/(m2K). Po zastosowaniu specjalnej ościeżnicy ta wartość spadnie nawet do 1,1 W/(m2K).
Warto bowiem pamiętać, że grubość blatu bramy w niewielkim stopniu wpływa na jej izolacyjność cieplną i może ją poprawić o około 0,2 W/(m2K). O energooszczędności bramy decydują głównie uszczelnienia. Największe straty ciepła – co pokazuje kamera termowizyjna - powstają na łączeniach poszczególnych segmentów bramy oraz na styku płyty bramy z ościeżnicą, a także ościeżnicy ze ścianą garażu, gdzie tworzy się mostek termiczny. Zabezpieczając te słabe punkty, najskuteczniej ograniczymy ucieczkę ciepła z garażu. Dobrym rozwiązaniem jest tu właśnie zastosowanie specjalnego zestawu do ościeżnicy, który może znacząco wpłynąć na poprawę termoizolacyjności bramy.