Brama garażowa segmentowa, a może rolowana? Wybieramy bramę do garażu – największe drzwi domu
Brama garażowa nie służy jedynie zamknięciu garażu. Odpowiednio dopasowana i zamontowana może skutecznie chronić przed ucieczką ciepła z jego wnętrza, zabezpieczać przed włamaniem i stać się ozdobą budynku. Czym charakteryzuje się brama garażowa segmentowa, a czym brama garażowa rolowana? Jaką bramę do garażu wybrać? Podpowiadamy.
Spis treści
- Brama garażowa segmentowa, rolowana, a może uchylna?
- Jakie drzwi boczne do garażu?
- Wentylacja garażu oraz przeszklenia
- Jak zabezpieczyć bramę garażową, by była bezpieczna?
- Brama garażowa – ocieplanie i uszczelnianie
- Jak zabezpieczyć bramę garażową przed włamaniem?
- Kontrola dostępu do garażu
- Pomiary i czas montażu bramy do garażu
Brama garażowa segmentowa, rolowana, a może uchylna?
W domach jednorodzinnych można zamontować w zasadzie każdy typ bramy. Wśród kryteriów wyboru – oczywiście poza wyglądem i ceną danego modelu – zazwyczaj decydujące są wysokość nadproża, szerokość i wysokość otworu wjazdowego, a także dostępna przestrzeń przed garażem i w jego wnętrzu. Nie bez znaczenia są też gabaryty samochodu czy samochodów, które będą parkowały w garażu.
- Brama segmentowa górna. Najczęściej wybierana do garaży domów jednorodzinnych. Nie wymaga miejsca przed wjazdem, ponieważ płaszcz bramy zbudowany z ocieplonych paneli unosi się pionowo po prowadnicach i chowa pod sufitem w garażu. W małych bramach montowane są sprężyny naciągowe, duże i ciężkie zwykle wyposaża się w sprężyny skrętne mocowane w kilku pozycjach – zależnie od przestrzeni dostępnej pod sufitem.
- Brama segmentowa boczna. W wersji bocznej ocieplone segmenty płaszcza przesuwają się w poziomie wzdłuż prowadnic zamontowanych na ścianie nad otworem i z boku bramy oraz w posadzce garażu. Brama otwiera się na ścianę boczną.
- Brama uchylna. Otwiera się dzięki sprężynom naciągowym umieszczonym w pionowych prowadnicach zamocowanych do ścian po bokach otworu. Skrzydło unosi się i chowa pod sufitem utrzymywane w prowadnicach poziomych. Do jej zainstalowania potrzebna jest spora przestrzeń – zarówno przed wjazdem do garażu, jak i w jego wnętrzu, pod stropem. Trzeba zatem zwrócić uwagę, że światło przejazdu zmniejszy się o kilkanaście centymetrów na wysokość i szerokość.
- Brama rozwierna (rozwieralna). To tradycyjne, najprostsze i najtańsze zamknięcie garażu, ale ponieważ otwiera się do przodu, wymaga dość dużej przestrzeni przed garażem. Samochód powinien się przed nią zatrzymać w odległości co najmniej 1-1,5 m. Nie zajmuje za to miejsca w garażu. Dostępne są bramy z niesymetrycznym podziałem, wówczas wąskie skrzydło pełni funkcję drzwi przejściowych.
- Brama rolowana (roletowa). Jej płaszcz złożony z profili (lamel) przesuwa się w prowadnicach bocznych i nawija na wał umieszczony w kasecie zainstalowanej zazwyczaj w nadprożu wewnątrz garażu. Sprawdzi się w małym garażu lub gdy nie ma miejsca pod sufitem bądź stropem.
Jakie drzwi boczne do garażu?
W garażu często poza samochodem przechowuje się narzędzia lub meble ogrodowe, dlatego wygodnym rozwiązaniem są drzwi garażowe boczne lub wbudowane w płaszcz bramy – tak zwane serwisowe/przejściowe, które umożliwiają wejście do garażu bez podnoszenia bramy. Z kolei częściowo odsunięta brama segmentowa boczna pełni funkcję drzwi przejściowych.
W przypadku bramy z wbudowanymi drzwiami przejściowymi konieczne są odpowiednie mechanizmy – skrzydło musi być zablokowane, jeśli drzwi są otwarte i niezabezpieczone. Dlatego bramy z napędem elektrycznym powinny mieć przycisk, którym w takim przypadku można odłączyć zasilanie prądem i uniemożliwić ich otwarcie.
Drzwi boczne mogą być wykonane z takich samych paneli co brama garażowa, dzięki temu nie tylko są ciepłe i trwałe, ale również dopasowane wyglądem i kolorem do bramy. Drzwi są dostępne także w wersji bez progu. Każdy wariant warto wyposażyć w odpowiednie okucia antywłamaniowe, by zapewniały domownikom bezpieczeństwo.
- Sprawdź także: Napęd do bramy garażowej - jaki wybrać?
Wentylacja garażu oraz przeszklenia
Większość producentów bram oferuje możliwość ich wyposażenia w przeszklenia, najczęściej z podwójnych szyb ze szkła akrylowego (przezroczystego, matowego, oszronionego lub przyciemnianego) o bardzo dobrych właściwościach izolacyjnych i wysokiej przepuszczalności światła. Przeszklenia mogą mieć formę małych okrągłych, prostokątnych – prostych lub ozdobnych – okienek (tzw. świetlików) lub całych pasów – segmentów.
Warto wspomnieć też o możliwości wentylowania garażu, na przykład przez uchylenie górnego panelu w bramie segmentowej bez konieczności podnoszenia bramy albo wykonanie dolnego panelu wentylowanego z blachy perforowanej bądź siatki cięto-ciągnionej, a w przypadku bram rozwiernych – zamontowanie na dole skrzydeł kratek wentylacyjnych.
Jak zabezpieczyć bramę garażową, by była bezpieczna?
Bramy garażowe muszą być oznaczone przez producenta symbolem CE, a także sprawdzone przez zewnętrzny instytut certyfikujący pod względem ochrony przed wodą i wiatrem, odporności na napór wiatru, wartości izolacji oraz wielu innych aspektów bezpieczeństwa. W przypadku bardzo popularnych bram z napędem obowiązują również wymagania dotyczące bezpieczeństwa ich użytkowania między innymi w obiektach mieszkalnych. Producenci bram garażowych muszą zatem mieć stosowne uprawnienia do umieszczenia znaku CE na swoim wyrobie, a także certyfikaty i atesty, które potwierdzają zgodność produktu ze specjalistycznymi regulacjami dla bram. Najważniejsze wymagania, jakie muszą spełniać, dotyczą między innymi mechanizmów i akcesoriów zapewniających bezpieczeństwo użytkowników.
Ochrona przed opadaniem. Bramy, których skrzydła otwierają się pionowo, powinny mieć mechanizm zabezpieczający przed opadaniem lub niekontrolowanymi ruchami w razie uszkodzenia pojedynczej części w systemach zawieszenia lub wyważania. Podczas normalnego użytkowania jej ruch może zostać zatrzymany w każdej pozycji. Bramy z napędem zwykle są wyposażone w przyciski ograniczające, które zatrzymują je w pozycji pełnego otwarcia i zamknięcia. Jeśli zdarzy się, że nie zadziałają, wówczas mechaniczny hamulec bezpieczeństwa sprężyn, na pionowym prowadzeniu skrzydła, musi zatrzymać ruch bramy w pozycji końcowej. Jako zabezpieczenia najczęściej używa się indywidualnie dobranych sprężyn skrętnych, które zapewniają odpowiednie wyważenie w każdej pozycji, zapobiegając niekontrolowanym ruchom skrzydła. W przypadku pęknięcia takiej sprężyny możliwe jest wyłącznie pełne otwarcie bramy. Mogą też być wyposażone w dwie niezależne linki nawojowe – każda ma wytrzymałość na obciążenia kilkakrotnie przewyższające ciężar bramy, co w przypadku zerwania jednej z nich zapewnia użytkownikom bezpieczeństwo.
Zabezpieczenie przed zablokowaniem i zatrzaśnięciem. Jeśli poruszające się skrzydło bramy natrafi na przeszkodę, powinno się natychmiast zatrzymać lub powrócić do poprzedniej pozycji. Umożliwiają to różnego rodzaju rozwiązania, między innymi wyłącznik przeciążeniowy, tzw. listwa bezpieczeństwa zainstalowana w uszczelce progowej, fotokomórki wykrywające przeszkodę w świetle bramy lub wyłącznik przeciążeniowy napędu, unoszący skrzydło o mniej więcej 10 cm, gdy napotka ono na opór.
Wszystkie elementy, takie jak prowadnice, rolki i sprężyny, powinny mieć osłony chroniące palce przed zatrzaśnięciem oraz zapewniać bezpieczeństwo podczas ewentualnego pęknięcia sprężyny. W przypadku bram segmentowych krawędzie poszczególnych paneli powinny być wyprofilowane tak, aby podczas ich ruchu zapobiegać zakleszczeniu palców lub jakiegokolwiek przedmiotu w szczelinie między segmentami. Do zabezpieczeń tego typu należą także zamknięte ukośne prowadnice, uniemożliwiające zatrzaśnięcie pomiędzy systemem pionowego prowadzenia a segmentem bramy. Dodatkowo brama powinna być wyposażona w system pozwalający na ręczną obsługę, co zapewni bezpieczne użytkowanie nawet w przypadku awarii napędu lub braku zasilania. Zazwyczaj stosuje się mechanizm odryglowania awaryjnego (od wewnątrz, za pomocą linki) lub akumulator awaryjny. Jest to konieczne w sytuacji, gdy brama stanowi jedyną drogę wyjścia z garażu.
Brama garażowa – ocieplanie i uszczelnianie
Ocieplenie. Bramy garażowe mogą być fabrycznie ocieplone lub nieocieplone. Te bez termoizolacji lepiej sprawdzą się w przypadku garażu wolno stojącego lub nieogrzewanego. Jeśli natomiast jest on ogrzewany, przylega do budynku lub wręcz jest wbudowany w jego bryłę, trzeba zamontować wersję ocieplaną. Brama garażowa jest zwykle jednym ze źródeł ucieczki ciepła z budynku, co często pomija się przy ocenie jego izolacyjności termicznej, a przecież wpływa to na koszty ogrzewania.
Do ocieplenia uchylnych bram garażowych wykorzystuje się zazwyczaj styropian o grubości 20-40 mm przykryty obudową (panelem) z PCW. W przypadku najpopularniejszych bram segmentowych, a także modeli rolowanych ocieplenie stanowi styropian lub (częściej) bezfreonowa pianka poliuretanowa, która całkowicie wypełnia panele, dostosowując się do ich kształtu, i tworzy jednolitą, twardą powłokę. Tego typu izolacja termiczna nie ma łączeń ani przerw, co minimalizuje ryzyko powstawania mostków termicznych, a także izoluje od hałasu.
Wśród bram segmentowych – uznawanych za najcieplejsze – najczęściej można spotkać takie, których panele wypełnione bezfreonową pianką poliuretanową mają grubość 40-45 mm. Wraz z odpowiednim uszczelnieniem oraz optymalnie dociskanym górnym panelem bramy do nadproża taka izolacja pozwala uzyskać bardzo dobre właściwości termoizolacyjne (współczynnik przenikania ciepła U w zakresie 1-1,12 W/(m2·K)). Jednak wśród dostępnych na rynku bram są jeszcze cieplejsze, zbudowane z paneli o grubości 60-67 mm, osiągające współczynnik U nawet na poziomie 0,86 W/(m2·K), a te z systemem ciepłego montażu – nawet 0,77 W/(m2·K).
Zgodnie z WT 2021 współczynnik przenikania ciepła U całej bramy do ogrzewanego garażu nie może przekraczać 1,3 W/(m2·K). Warto wiedzieć, że producenci zwykle podają wartość współczynnika przenikania ciepła U segmentów, która często jest lepsza niż ta obliczona dla całej bramy.
Na izolacyjność termiczną bramy mają również wpływ między innymi boczne osłony krawędzi segmentów, przeszklenia, otwory wentylacyjne i połączenia międzysegmentowe.
Uszczelnienie. Aby przez zamkniętą bramę nie uciekało ciepło, wszystkie przestrzenie na łączeniach elementów, wokół ościeżnicy i w progu muszą być uszczelnione. Specjalnie opracowywane systemy uszczelnień całego obwodu skrzydła (na przykład prowadnice i listwy nadprożowe z uszczelnieniem, gumowe profile przypodłogowe) oraz miejsc łączenia jego elementów zapobiegają ucieczce ciepła na zewnątrz, nie dopuszczają zimna, wilgoci, kurzu ani pyłu, a także zapewniają uzyskanie odpowiednich parametrów izolacyjności cieplnej i akustycznej. Przykładowo ocieplane bramy segmentowe są wyposażone w rozszerzony system uszczelnień – dolnego panelu (podwójne) oraz międzysekcyjne, a także dodatkową uszczelkę obwodową, niwelującą mostki termiczne pomiędzy ścianą a kątownikami.
Bramy garażowe zachowają właściwości określone przez producenta, pod warunkiem że będą fachowo i starannie zamontowane.
Rosnące wymagania dotyczące energooszczędności wymuszają nie tylko produkcję cieplejszych bram, lecz także coraz bardziej zaawansowane technologicznie sposoby montażu. Na przykład ocieplane bramy segmentowe mogą być montowane w ościeżnicy z dodatkowym profilem ze styropianu bądź z pianki poliuretanowej, który zapewnia termiczne oddzielenie ościeżnicy od ściany budynku i zwiększa izolacyjność. Warto wiedzieć, że straty ciepła mogą też występować na styku skrzydła i ścian oraz podłogi. W przypadku źle przymocowanej bramy w tych miejscach powstają małe szczeliny, przez które do garażu dostaje się zimne powietrze, dlatego tak istotne jest odpowiednie wyregulowanie pracy uszczelek (okrągłych, wargowych lub listkowych, najczęściej z EPDM). Z tego powodu ich mocowanie powinni przeprowadzać specjaliści (autoryzowane ekipy) z doświadczeniem i wiedzą na temat nowych technologii montażu.
- Dowiedz się więcej: Budowa podjazdu z kostki lub żwiru krok po kroku
Jak zabezpieczyć bramę garażową przed włamaniem?
Fabrycznie zamontowany w bramie zamek wystarczy do ochrony przed włamaniem, ale tylko wtedy, gdy w domu oraz w garażu jest działająca instalacja alarmowa. Jeśli takiej nie ma, powinien to być zamek z klamką obrotową i ryglem, który zwykle zatrzaskuje się po zamknięciu, albo uruchamiany pilotem wraz z napędem bramy. Dostępne są również zamki sterowane elektronicznie, zintegrowane z uchwytem będącym jednocześnie wewnętrznym sterownikiem radiowym. Aby ochrona przeciwwłamaniowa była bardziej skuteczna, bramy garażowe można wyposażyć w dodatkowy system ryglowania (na przykład trzypunktowe ryglowanie krawędzi zamykającej), najlepiej wspomagany przez siłownik. Producenci doskonalą mechaniczne zabezpieczenia, tak aby jak najbardziej utrudnić sforsowanie bramy przez niepowołane osoby i uniemożliwić podważenie skrzydła od zewnątrz. Przykładowo w przypadku bram uchylnych może to być ryglowanie z zapadką obrotową, które dociska naroża płyty do ramy, dzięki czemu jest skuteczniejsze niż zwykłe zamknięcie ze sztangą. Rozwiązanie to można rozszerzyć o dodatkowe ryglowanie na górnej ramie za pomocą zestawu do samodzielnego montażu. W bramach segmentowych bocznych górne i dolne prowadzenie zapewnia dokładne zamykanie, ale można je wspomóc, na przykład umieszczając z boku skrzydła dwa dodatkowe haki, które połączą jego koniec z boczną ościeżnicą. Z kolei bramy segmentowe górne wyposaża się między innymi w specjalny układ segmentów na wale nawijającym połączonym z napędem, rolowane zaś – w blokadę antywłamaniową na wale nawijającym.
Na polskim rynku dostępne są również modele z bezpiecznym systemem ryglowania o wysokiej klasie odporności na włamanie WK2. Układ sterowania, który pozwala otworzyć bramę garażową przez naciśnięcie przycisku, utrzymuje ją także zamkniętą, chroniąc garaż przed nieuprawnionym dostępem. Ponadto stosowane są alarmy akustyczne, na przykład o natężeniu 110 dB(A), mające odstraszyć intruza.
- Sprawdź: Podłoga w garażu - materiały na posadzkę w garażu. Jaka podłoga do garażu będzie najlepsza?
Kontrola dostępu do garażu
Napędy bram można zintegrować z systemem alarmowym lub inteligentnego domu. Nieautoryzowana próba uruchomienia napędu zostanie wykryta przez system, który przekaże informacje o tym wydarzeniu na telefon. Sygnał o tym może też być nadany do centrali agencji ochrony mienia. Zapis z kamer można śledzić na bieżąco, nawet z dala od domu. Możliwa jest też opcja symulowania obecności domowników, na przykład przez samoczynne włączanie się i wyłączanie oświetlenia posesji lub podnoszenie i opuszczanie rolet okiennych.
Producenci proponują rozwiązania wykorzystujące inteligentne technologie, które wspomagają nie tylko radiowe sterowanie napędem bramy, lecz także działanie zabezpieczeń mechanicznych oraz indywidualną kontrolę dostępu do garażu.
Pomiary i czas montażu bramy do garażu
Dopasowanie wielkości bramy do otworu jest bardzo istotne, dlatego przed ostatecznym zleceniem wykonania zamówienia monter powinien na miejscu zmierzyć wielkość otworu i ocenić możliwości zamocowania wyposażenia. Jeśli to będzie konieczne, zweryfikuje on rozmiary bramy lub zaleci dopasowanie otworu.
Poza szerokością i wysokością otworu na bramę równie ważne są wysokość ściany nad otworem i szerokość filarków po bokach otworu, do których mocuje się bramę. Dobrze wykonany otwór z bocznymi ściankami w jednej linii pozwoli szczelnie dopasować ościeżnicę i skrzydło bramy. Niektórzy producenci bram garażowych oferują dodatkowe profile uszczelniające do bram, które montuje się po obwodzie otworu i dopiero na nich instaluje ościeżnicę.
Najlepiej, aby ostateczny pomiar otworu wjazdowego był wykonywany dopiero po wykończeniu garażu. Ściany i sufit powinny być otynkowane i pomalowane. Jedynie glify mogą być niewykończone. Warto jednak pamiętać, że jeśli brama będzie otwierana automatycznie, instalacja elektryczna musi być doprowadzona w odpowiednie miejsce jeszcze przed otynkowaniem garażu, na przykład do napędu umieszczonego pod sufitem. Jeśli wcześniejsze wykończenie garażu nie jest możliwe, w czasie pomiaru należy precyzyjnie określić, jakie tynki, ocieplenie czy płytki zostaną położone na ścianach i podłodze. Zapewni to maksymalną trwałość konstrukcji bramy, jej podzespołów i napędu. Odpowiednie dopasowanie bramy zapewnia również jej optymalną szczelność na obwodzie płaszcza, a tym samym – ograniczenie strat ciepła. r
- Przejdź do galerii: Wzorowa przebudowa starego domu kostki w wersji industrialnej
Autor: Mirosław Kulbacki
Na dobudowanej kondygnacji wydzielono balkon. Okalająca go ciemnoszara konstrukcja, powtórzona również nad strefą wejścia, nadaje kompozycji nowoczesny charakter