Funkcjonalny garaż

2009-09-01 2:00
Funkcjonalny garaż
Autor: HÖRMANN Nowoczesne bramy uchylne skutecznie chronią auto przed zniszczeniem i kradzieżą. Wyposażone są w zabezpieczenia przed opadnięciem i rygle antywłamaniowe

O garażu należy myśleć już na etapie projektu domu. Czy będzie tylko na jeden samochód, czy na kilka? Jakie dodatkowe funkcje można w nim pomieścić i jakie optymalne wymiary powinien zachować?

Komfort dla auta

Wielkość garażu powinniśmy planować z myślą o przyszłości. Większość domów jest dzisiaj budowanych poza miastem. Oznacza to, że coraz częściej w rodzinie niezbędne są dwa samochody, a wraz z nimi większy, dwustanowiskowy garaż. Nawet jeśli dziś mamy jeden samochód, za rok może się pojawić drugi, a tymczasem wolne miejsce możemy przeznaczyć na funkcje gospodarcze. Większy garaż ułatwi też zachowanie auta w lepszej kondycji – gdy mamy więcej miejsca na manewrowanie, jest mniejsze ryzyko uszkodzenia blachy, łatwiej też będzie go posprzątać czy przeprowadzić czynności konserwacyjne.

Utrzymanie samochodu w należytym stanie wymaga też odpowiedniego zaplecza – miejsca na narzędzia, środki chemiczne i czystości – komfortowo jest, gdy taki miniwarsztat możemy urządzić w oddzielonym od garażu drzwiami pomieszczeniu.

Jeśli garaż służy tylko do parkowania samochodów, nie musi być ogrzewany – w niższej temperaturze samochód jest mniej narażony na korozję. Koniecznie natomiast należy pamiętać o wentylacji – usuwa z garażu spaliny i opary benzyny, a także zapobiega gromadzeniu się wilgoci. W nieogrzewanym garażu wystarczy wentylacja naturalna, którą zapewnią dwa otwory w przeciwległych ścianach – jeden przy podłodze, drugi blisko stropu. W ogrzewanym – lepsza jest wentylacja mechaniczna.

Komfort przejazdu samochodem zapewniają bramy segmentowe – otwierając się pionowo w górę, nie zabierają miejsca przed garażem. Posadzka powinna być nieśliska, odporna na obciążenia mechaniczne i zabrudzenia.

Wygoda dla domowników

Garaż połączony z częścią mieszkalną budynku to na co dzień znaczne ułatwienie w korzystaniu z samochodu. Jednak garaż i dom pełnią zupełnie różne funkcje. Aby sąsiedztwo wjazdu do garażu nie było uciążliwe dla mieszkańców, trzeba zachować odpowiednią odległość między wjazdem a oknami. Według przepisów odległość między wrotami a najbliższą krawędzią okna domu powinna być nie mniejsza niż 1,5 m. Ze względu na konieczność ochrony przed hałasem i przenikaniem zapachów paliwa i spalin przejście wewnętrzne z garażu do domu powinno prowadzić przez wiatrołap lub oddzielony drzwiami korytarz. Przy planowaniu garażu warto uwzględnić sprawność fizyczną i umiejętności kierowania samochodem wszystkich użytkowników, a także ich wzrost. Według przepisów wysokość garażu w świetle konstrukcji musi wynosić co najmniej 2,2 m, a przewody i urządzenia instalacyjne powinny być montowane pod sufitem nie niżej niż 2 m od podłogi. Najlepiej te wymiary skorygować z myślą o wysokich domownikach – człowiek czuje się komfortowo, jeśli ma nad głową około 40 cm wolnej przestrzeni.

Przyjazne parametry

Przydatny dla domu

Jeśli powierzchnia garażu jest duża, dobrze jest wydzielić w nim osobne pomieszczenie lub aneks. Takie rozwiązanie pozwala ograniczyć powierzchnię pomieszczeń gospodarczych w domu. Gdy garaż jest połączony z domem, można je wykorzystać na pralnię, kotłownię, schowek ogrodowy czy warsztat. Połączenie garażu z pralnią niesie jednak za sobą pewne ograniczenia – aby zapachy spalin nie przenikały do suszącej się bielizny, trzeba koniecznie zainstalować drzwi chroniące przed przenikaniem zapachów. Ponadto powinno to być pomieszczenie ogrzewane i wentylowane.

Pomieszczenie przy garażu jest chętnie wykorzystywane na kotłownię. Musi być ono jednak zamknięte, gdyż ze względów przeciwpożarowych w garażu nie można umieszczać kotła ani zbiorników na olej opałowy. Nie ma jednak przeszkód, aby składować tam paliwa stałe – węgiel, drewno, pelety.

Zarówno garaż wolno stojący, jak i wbudowany w parter domu jest wygodnym zapleczem dla ogrodu, zwłaszcza jeśli oprócz bramy garażowej zrobimy w nim osobne drzwi. Wygodnie jest, jeśli na schowek ogrodowy przeznaczymy osobne pomieszczenie, ale również otwarta przestrzeń garażu może pełnić te funkcje.

Wzniesienie garażu w osobnym budynku to inwestycja na tyle duża, że warto poszerzyć jego funkcje, na przykład wydzielić w nim warsztat, mały sklep, pracownię. Jeśli jest to budynek z poddaszem, można urządzić tam niewielkie samodzielne mieszkanie na przyklad dla pomocy domowej. W przeciwieństwie do wolno stojącego garażu przeznaczonego jedynie na samochody do budynku trzeba doprowadzić wszystkie niezbędne instalacje i go ocieplić.

Łatwo dostępny

Wielkość podjazdu trzeba dostosować przede wszystkim do planu zagospodarowania terenu, w którym lokalne władze określają w procentach powierzchnię biologicznie czynną działki, której nie można zabudowywać ani utwardzać. Pod samochody osobowe zazwyczaj wystarcza ustabilizowanie gruntu lekką podbudową z dobrze zagęszczonej podsypki piaskowo-cementowej, na której usypuje się czterocentymetrową warstwę piasku, a następnie układa kostkę betonową. Kostka kamienna wymaga solidniejszej podbudowy – z tłucznia kamiennego lub betonu. Aby nie ograniczać zielonej powierzchni działki, warto wykonać nawierzchnię z ażurowych kostek cementowych lub klinkierowych.

Planując wjazd do garażu, trzeba też wziąć pod uwagę rodzaj zastosowanej bramy garażowej. Najwięcej miejsca na podjeździe zajmuje brama rozwieralna – jej skrzydła mają zazwyczaj szerokość 1-1,5 m – podjeżdżając autem, tyle miejsca trzeba zostawić przed bramą. Brama uchylna po otwarciu zabiera tylko 50 cm. Natomiast bramy segmentowa i rolowana po otwarciu nie zabierają miejsca przed garażem. Sprawdzają się na małych działkach, gdzie jest mniej miejsca na podjazd i trzeba ustawiać auto tuż pod bramą garażu.

Jeżeli garaż jest całkowicie lub częściowo zagłębiony poniżej poziomu gruntu, trzeba zastosować pochylnię o szorstkiej powierzchni. Zgodnie z przepisami nachylenie pochylni nie może być większe niż 25%, więc jej długość wyniesie co najmniej 6 m (przy zagłębieniu posadzki garażu 1,5 m poniżej terenu) lub nawet 10 m (przy zagłębieniu 2,5 m poniżej terenu). Do tego należy doliczyć odcinek długości co najmniej 0,6 m przed samym wjazdem na wykonanie odwrotnego spadku z garażu do krat wpustowych odwodnienia (aby woda deszczowa nie spływała do garażu).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Pozostałe podkategorie