Dom z garażem czy osobno? Na parterze czy w piwnicy?
O tym, czy schronieniem dla naszego samochodu będzie garaż wolnostojący, czy też garaż w piwnicy, najczęściej decyduje ilość wolnej przestrzeni na działce, sposób jej zagospodarowania, ale również nasze oczekiwania wobec garażu.
To niejedyne pytanie, na jakie powinniśmy sobie odpowiedzieć. Trzeba również zastanowić się nad tym, czy jeśli garaż będzie połączony z bryłą domu, powinien być w nią wpisany, czy też tylko dostawiony do jego boku? Czy warto zainwestować w przejście wewnętrzne do części mieszkalnej, czy też wystarczy, gdy będzie dostępny jedynie z zewnątrz? Na jeden czy na dwa samochody? Z jedną bramą wjazdową czy dwiema? Z osobnym pomieszczeniem służącym celom gospodarczym? A jeśli zdecydujemy się na wolno stojący, to może warto rozbudować go o dodatkowe funkcje?
Autor: HÖRMANN
Gdy decydujemy się na dom o tradycyjnej architekturze dworkowej, warto postawić garaż wolno stojący – łatwiej wówczas o zachowanie symetrii domu
Pod jednym dachem
Garaż wbudowany w bryłę domu to dzisiaj bardzo popularne rozwiązanie. Jego niewątpliwą zaletą jest to, że oszczędza miejsce na działce. Dzisiaj przy dużych cenach ziemi ma to niebagatelne znaczenie. Niższe są również koszty budowy – wspólne są ściany i instalacje. Poza tym to rozwiązanie bardzo wygodne – nawet gdy pada deszcz czy śnieg, jeśli połączymy dom z garażem, do samochodu wsiadamy suchą stopą.
Na parterze czy w piwnicy?
Garaż wpisany w bryłę domu może być wpisany w strefę parteru lub wbudowany na poziomie piwnicy. Tańszy, ale zajmujący więcej miejsca na działce jest garaż na poziomie parteru domu. Jednak jeśli dom jest parterowy, dochodzi również koszt pokrycia dachu. Wariant najbardziej ekonomiczny to garaż, nad którym znajdują się pomieszczenia mieszkalne – powierzchnia działki jest wówczas w pełni wykorzystana. Gdy decydujemy się na takie rozwiązanie, zastanówmy się, czy garaż nie uszczupli nadmiernie powierzchni mieszkalnej parteru i zewnętrznych ścian, w których mogłyby być okna. Koniecznie trzeba też zwrócić uwagę na to, jak została zagospodarowana przestrzeń nad garażem. Jeśli garaż i dom mają wspólny dach, często przykrywa się je również wspólnym stropem – wtedy nad garażem mieści się część strefy nocnej domu. Jednak pomieszczenie na popularny samochód osobowy może być dużo niższe (wystarczy 2,2 m) od pomieszczeń mieszkalnych parteru – wówczas najlepszym rozwiązaniem jest rozczłonkowanie bryły budynku. Polega ono na wyodrębnieniu fragmentu z garażem i towarzyszącymi mu pomieszczeniami gospodarczymi. Strop nad garażem tworzy wtedy poziom pośredni między parterem i piętrem, a pomieszczenie nad garażem w naturalny sposób jest odseparowane od pozostałych miejsc w domu – można je przeznaczyć na pokój sportowy, kino domowe, gabinet, pokój gościnny czy osobne mieszkanie dla gosposi.
Koniecznie też trzeba zwrócić uwagę na sposób połączenia garażu z częścią mieszkalną domu. Ponieważ pełnią one różne funkcje, powinny być jak najbardziej odseparowane. Najlepiej, aby między częścią mieszkalną a garażową znalazła się strefa pośrednia, pozwalająca ograniczyć napływ spalin do wnętrza domu i ewentualną ucieczkę ciepła, jeśli garaż ma być nieogrzewany. Przejście wewnętrzne z garażu do domu powinno prowadzić przez wiatrołap lub oddzielony drzwiami korytarz.
Garaż w piwnicy nie zwiększa powierzchni zabudowy domu, nie ingeruje również w kształt bryły domu. Jednak znacząco podnosi koszty budowy – piwnica to po prostu jeszcze jedna kondygnacja i koszt jej budowy jest podobny jak wzniesienia innych poziomów domu. Wybierając projekt domu z garażem w piwnicy, trzeba zwrócić uwagę, czy umożliwia on parkowanie dwóch samochodów i wygodny wjazd. Aby zjazd do garażu nie nastręczał kłopotów zimą, trzeba wykonać odwodnienie nawierzchni oraz instalację przeciwoblodzeniową i wykończyć ją materiałem z ryflami.
Z przodu czy z tyłu domu?
Usytuowanie garażu na działce zależy od zagospodarowania całej posesji. Wysunięcie garażu przed budynek sprawi, że za domem będziemy mieli większą przestrzeń rekreacyjną. Zapewni także jak najkrótszy dojazd do garażu. Trzeba jednak pamiętać, że brama garażowa, szczególnie duża, może przytłoczyć elewację frontową. Czasami wygoda użytkowania garażu stoi w sprzeczności z wymogami estetyki. Poza tym jeśli ulica, przy której stoi dom, jest ruchliwa, garaż wysunięty przed budynek może sprawić, że trudniej będzie włączyć się w ruch uliczny – manewrowanie samochodem będzie wówczas ograniczone. Trzeba też pamiętać o konieczności zostawienia na podjeździe wolnej przestrzeni do parkowania wielkości 6-7 m² przeznaczonej dla dodatkowego samochodu lub pojazdów gości. Jeśli działka jest duża, warto umieścić garaż z tyłu domu. Nie zaburzymy wówczas estetyki elewacji frontowej, a ponadto zyskamy możliwość urozmaicenia bryły domu od strony ogrodu, np. możliwe będzie stworzenie zacisznego kącika chroniącego przed wiatrem czy też zbytnim nasłonecznieniem. Cofnięcie garażu za front domu zapewni mu dość dyskretne położenie, ale podjazd będzie wtedy dłuższy i będzie wymagał utwardzenia większej powierzchni.
Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze rodzaju garażu, radzimy we wrześniowym numerze "Zbuduj dom". Znajdziecie w nim także propozycje bram do garażu na dwa samochody.