Garaż blaszany, betonowy, a może garaż drewniany? Wybierz garaż gotowy dla siebie

2012-08-08 11:08

Gdy nie chcemy bałaganu na działce, zamiast murować, postawmy garaż gotowy. Do wyboru mamy: garaż blaszany, betonowy, drewniany a nawet garaż z płyt warstwowych. Zobacz, jak powinno być przygotowane podłoże pod tego typu budynek. Wybierz garaż odpowiedni dla swoich potrzeb.

Garaż betonowy
Autor: REKERS Garaż betonowy - żelbetowy (beton klasy C35/45), monolityczny (podłoga, ściany i sufit wylewanew jednej formie), grubość ścianki minimum 8 cm.

Garaże gotowe można postawić w godzinę do dwóch albo złożyć i wykańczać nieco dłużej – maksymalnie dwa-trzy dni. Producenci dokładnie instruują, jak zrobić to samodzielnie, i wiele konstrukcji jest do tego przystosowanych. Jedynie duże i ciężkie panele drewniane, płyty warstwowe oraz prefabrykaty betonowe wymagają zastosowania specjalnego sprzętu, więc zawsze są montowane przez producentów, którzy często dysponują siecią autoryzowanych przedstawicieli i montażystów. Także bardziej skomplikowane konstrukcje jak przy garażach drewnianych producenci składają sami.

Garaż gotowy w dwie godziny

Najszybciej można zmontować garaże składające się z dużych elementów: betonowych, blaszanych, z płyt warstwowych lub paneli drewnianych. Im dalej posunięta prefabrykacja, tym prostszy i krótszy jest montaż. Samo złożenie konstrukcji trwa mniej więcej godzinę, ale czas ten może się wydłużyć, jeśli chcemy mieć dużo wyposażenia dodatkowego, na przykład zrobioną instalację elektryczną.

Projekt budowlany a garaż gotowy

Wiele firm oferujących garaże gotowe może dostarczyć projekt budowlany za dodatkową opłatą (1000-4000 zł). Chyba że zlecenie będzie odpowiednio duże, na przykład garaż dwustanowiskowy z bogatym wyposażeniem dodatkowym kosztujący 30 000-40 000 zł, wtedy projekt można dostać gratis.

Jak powinno być przygotowane miejsce pod garaż gotowy?

Przygotowując utwardzone podłoże pod garaż, warto wyprowadzić przewody elektryczne tak, żeby znajdowały się wewnątrz bryły budynku. Instalacja elektryczna na miejscu przyda się także montażystom. Miejsce przeznaczone na garaż gotowy musi być wyrównane, wypoziomowane i utwardzone.

Grubość i wytrzymałość podłoża powinna być zgodna z zaleceniami dostawcy garażu, ponieważ innej będzie wymagała lekka konstrukcja blaszana, a innej solidny garaż drewniany. Jedynie prefabrykaty betonowe mają podłogę (można także zamówić garaż drewniany z podłogą), więc pod nimi trzeba wykonać tylko stopy lub ściany fundamentowe.

Żeby utwardzić podłoże, wykonuje się wylewkę betonową lub nawierzchnię z płyt, kamieni czy kostki brukowej. Jeśli układamy nawierzchnię z elementów betonowych albo kamiennych, miejsca, w których będą ustawione słupy dźwigające konstrukcję, należy dodatkowo wzmocnić stopami fundamentowymi.

Podłoże wystarczy utwardzić tylko na wymiar garażu gotowego. Ale dobrze, gdy teren ten jest większy od wymiarów garażu o przynajmniej 40-50 cm z każdej strony. Warto zwrócić uwagę, żeby taka opaska była zrobiona z niewielkim spadkiem. Woda deszczowa będzie po niej ściekać, a w razie ulewy odbijać się na zewnątrz, nie pobrudzi więc i nie zniszczy ścian garażu.

Garaż betonowy

Do wykonywania garaży betonowych stosuje się zbrojony beton klasy C25/30, C30/37 lub C35/45. Są to konstrukcje monolityczne, czyli cały budynek – ściany, dach i podłoga – stanowi jeden odlew, co zapewnia jego szczelność i trwałość.

Garaże betonowe mają ograniczony zakres wymiarów, bo producenci dysponują zwykle tylko kilkoma formami do produkcji odlewów. Za to są to konstrukcje przystosowane do ustawiania obok siebie lub jeden na drugim. W garażach podwójnych lub poszerzonych o pomieszczenie gospodarcze usuwa się po jednej ścianie, żeby połączyć przestrzeń. W garażach piętrowych (górna kondygnacja może pełnić funkcję pomieszczenia gospodarczego) robi się otwór w stropie na schody. Garaż betonowy piętrowy albo z miejscem postojowym na dachu to dobre rozwiązanie na działkę o dużym spadku. Można w ten sposób przygotować dwa miejsca dla samochodu, na które wjeżdża się z różnych stron – poziomów gruntu. W prefabrykacie betonowym można tak uszczelnić dach, żeby posadzić na nim rośliny. Bardzo często takie garaże obsypuje się ziemią. Nie trzeba wtedy wykonywać muru oporowego, garaż sam w sobie jest murem oporowym. Pojedynczy garaż betonowy waży kilkanaście ton. Jego ustawienie wymaga zastosowania dźwigu lub specjalnego sprzętu producenta. Trzeba zapewnić możliwość dojazdu dużego samochodu o kilkutonowym nacisku na koło i pracy dźwigu – zadbać o szeroki dojazd i wjazd na działkę, stabilne podłoże, możliwość manewrowania (uwaga na napowietrzne linie energetyczne!).

Garaż blaszany

Do budowy garaży używa się stalowej blachy trapezowej o grubości 0,5-0,7 mm ocynkowanej ogniowo, powleczonej poliestrem, pomalowanej proszkowo, pokrytej farbą akrylową lub zabezpieczonej tylko farbą podkładową (należy ją niezwłocznie pomalować farbą antykorozyjną). Konstrukcję nośną stanowią słupy z kątownika skręcane na śruby samowiercące. Blacha jest mocowana za pomocą nitów aluminiowo-stalowych. Konstrukcję dachu stanowią kształtowniki, do których wkrętami samowiercącymi z wkładkami kauczukowymi mocuje się blachę trapezową. Podobnie jak w przypadku blachy, jeśli kształtowniki są pokryte tylko farbą podkładową, powinniśmy je pokryć jedną-dwiema warstwami farby antykorozyjnej. Po zmontowaniu garaż blaszany trzeba przymocować do podłoża, czyli zakotwiczyć konstrukcję, żeby nie została zerwana lub uszkodzona w razie silnych wiatrów (jest to usługa dodatkowo płatna, niewchodząca w zakres montażu). Do wylewki betonowej należy go przytwierdzić co mniej więcej 2 m kołkami rozporowymi Æ 14-16 mm. Większe, cięższe konstrukcje lepiej jest przymocować kątownikami.

Garaże blaszane można z zewnątrz otynkować natryskowo. Kilkucentymetrowa warstwa tynku akrylowego usztywnia konstrukcję i czyni budynek bardziej estetycznym. Można je także ocieplić od środka warstwą styropianu (najczęściej 2 cm), którą przykrywa się plastikowymi panelami.

Do ofert internetowych garaży blaszanych o standardowych wymiarach 3 x 5 m za 1000-1500 zł z transportem i montażem w niewielkiej odległości od producenta należy podchodzić dość ostrożnie. Trzeba zwrócić uwagę na jakość blachy i zabezpieczeń antykorozyjnych tam zastosowanych, bo może się to okazać inwestycją na krótki czas.

Garaże gotowe z płyt warstwowych
Autor: PIOTR/RAMAL

Garaż gotowy z płyt warstwowych

W takim garażu ściany są zbudowane z płyt warstwowych składających się z dwóch arkuszy blachy stalowej o grubości 0,5 mm, obustronnie ocynkowanej i powleczonej lakierem poliestrowym. Pomiędzy nimi znajduje się wypełnienie ze styropianu. Grubość płyty wynosi 5-10 cm. Szkielet konstrukcyjny budynku jest wykonany z kształtowników stalowych zimnogiętych ocynkowanych lub zabezpieczonych powłoką antykorozyjną. Stopy słupów przykręca się do podłoża śrubami. Nie ma potrzeby wykonywania konstrukcji dachu płaskiego. Na płytach ścian układa się płasko profilowane dachowe płyty warstwowe, które łączy się na szczelne zakłady. Przy dużej rozpiętości dachu płyty wymagają podparcia pośredniego belką stalową. Jeśli chcemy wykonać dach ze spadkiem, musimy przygotować dodatkową konstrukcję nośną, najczęściej stalową.

Budynek z płyt warstwowych jest ocieplony, więc jest to dobre rozwiązanie na przykład w przypadku garażu połączonego z domowym warsztatem. Płyty stanowią moduły o określonych wymiarach, w razie potrzeby garaż można szybko rozbudować. Montaż jest prosty i szybki. Łatwo wycina się w nich otwory w dowolnym miejscu, więc bez trudu można zrealizować bryłę zgodną z życzeniami klienta.

Garaż drewniany w dwa dni. Zobacz czy to możliwe

Bardziej czasochłonny jest montaż garażu z małych elementów, czyli właściwie tylko budowanego z desek czy bali drewnianych. Producenci wolą składać swoje wyroby sami lub przez autoryzowanych montażystów, co wiąże się także z gwarancją. Ale majsterkowicz wyposażony w podstawowe narzędzia bez trudu samodzielnie wzniesie taką konstrukcję. Na złożenie pojedynczego garażu wystarczy jeden dzień, na montaż podwójnego lub połączonego z pomieszczeniem gospodarczym potrzeba dwóch dni.

Gotowy garaż drewniany

Wybierając garaż drewniany, trzeba zwrócić uwagę na jego budulec. Najlepsze jest drewno suszone komorowo, czterostronnie strugane i impregnowane ciśnieniowo. Jest ono droższe, ale za to mniej podatne na odkształcenia oraz bardziej odporne na atak szkodników i wpływ czynników atmosferycznych (wodę, wiatr, ogień).

Jeśli producent dostarcza garaż drewniany z materiałów niezabezpieczonych przed korozją biologiczną, musimy to sami wykonać jak najszybciej po montażu.

Najpopularniejsze są konstrukcje z desek sosnowych lub świerkowych. Im grubsza deska, tym trwalszy i sztywniejszy będzie garaż. Konstrukcja budynku to zwykle system słupów opartych na poziomej belce (podwalinie) i złączonych górną belką (oczepem), na której opiera się konstrukcję dachu. Powierzchnię ścian stanowi okładzina z desek łączonych na pióro i wpust, na nakład, na listwę kryjącą (sposób łączenia decyduje o szczelności budynku). Garaże drewniane są wykonywane według projektu na dowolny wymiar, z bramą, drzwiami i oknami zgodnymi z naszymi upodobaniami. Niektórzy producenci mają system paneli o określonej wielkości, co narzuca jeden wymiar. W ofercie są też dodatkowe panele ścienne i dachowe, którymi można przedłużyć bryłę budynku. Konstrukcja modułowa dopuszcza montaż bramy wjazdowej i drzwi o jednym wybranym wymiarze.

Garaże drewniane można kupić nawet w internetowych sklepach ogrodniczych. Są to nieduże, proste konstrukcje z drewna sosnowego, które za dopłatą można wykończyć w wyższym standardzie.

Nasi Partnerzy polecają
Pozostałe podkategorie