Bezpieczna brama garażowa: bezpieczeństwo użytkowania bramy

2022-02-01 13:36
Segmentowa brama garażowa otwierana automatycznie
Autor: HÖRMANN Brama garażowa segmentowa otwiera się w taki sposób, że nie ogranicza przestrzeni w garażu ani tuż przed nim. Można więc ją zastosować nawet w garażu z wjazdem w linii ogrodzenia

Bezpieczna brama garażowa to komfort użytkowania. Bramę, przez którą wjeżdżamy do garażu, wybieramy kierując się różnymi kryteriami, ale zawsze chcemy, by była ciepła i wygodna w obsłudze, a więc zautomatyzowana. Sprawdzamy, co zapewni bezpieczeństwo użytkowania bramy.

Choć w bogatej ofercie rynkowej jest kilka rodzajów bram garażowych, najpopularniejsze są bramy segmentowe. Sposób, w jaki porusza się skrzydło takiej bramy, pozwala w pełni wykorzystać przestrzeń dla samochodu parkującego w garażu i na podjeździe. To zdecydowanie lepszy wybór niż brama uchylna. Atutem segmentowej jest też to, że montuje się ją za otworem, po stronie garażu, dzięki czemu przejazd może mieć nawet o 14 cm większą szerokość niż przy bramie uchylnej, którą montuje się w otworze.

Skuteczne sposoby na bezpieczny dom

Bezpieczna brama garażowa: sprężyny

Wszystkie bramy garażowe poruszają się dzięki pracy sprężyn. Mechanizmy są tak skonstruowane, by nawet w czasie awarii spowodowanej pęknięciem jednej z nich poruszające się skrzydło bramy samoczynnie nie opadło i by nie doszło do wypadku.

Bramy garażowe są wyposażane w podwójne lub potrójne pakiety sprężyn naciągowych umieszczone w pionowych elementach ościeżnicy lub w sztywne wały ze sprężynami skrętnymi mocowane poziomo nad otworem. Dawniej sprężyny skrętne, jako mocniejsze i trwalsze, stosowano tylko w dużych i ciężkich bramach garażowych (na przykład w tych szerokich do garaży dwustanowiskowych), obecnie wielu producentów standardowo wyposaża w nie także bramy garażowe pojedyncze. Jednak rodzaj sprężyn i napęd wymagają określonych warunków przestrzennych.

Brama garażowa Hörmann
Autor: Hörmann

Bezpieczna brama garażowa: miejsce na napęd

Do bramy garażowej ze sprężynami naciągowymi wystarczy tylko 12-centymetrowe nadproże, niemal dwukrotnie niższe niż do bram ze sprężynami skrętnymi, które standardowo są umieszczane z przodu prowadnic poziomych (w okolicy nadproża). Wtedy minimalna wysokość nadproża w garażu to 20 cm, choć niektórzy producenci wymagają nawet 34 cm dla bram garażowych z napędem elektrycznym. Dopiero w wersji obniżonej z przednim wałem sprężynowym rekomendują oni wysokość 24 cm.

Przeczytaj też: Konserwacja, naprawa i serwis bramy garażowej

Aby móc zamontować bramę garażową ze sprężynami skrętnymi w przypadku niższego nadproża, trzeba wybrać inne rozwiązanie – prowadzenie tylne, czyli wał sprężynowy umieszczony na końcu prowadnic poziomych – wtedy na bramę z napędem wystarczy 11-15 cm. Są także takie rozwiązania, gdzie sprężyny montuje się z boku bramy.

napęd bramy garażowej
Autor: STALPRODUKT-ZAMOŚĆ We współczesnych domach z garażami jako standardowe rozwiązanie stosuje się bramy segmentowe wyposażone w napędy elektryczne

Bezpieczna obsługa bramy garażowej: zabezpieczenia przed przytrzaśnięciem palców

Choć ze względów bezpieczeństwa nie powinno się ani przechodzić pod poruszającym się skrzydłem bramy ani dotykać ręką pancerza, zwłaszcza połączeń między panelami, to jednak zdarza się to nie tylko dzieciom. Aby nie doszło do przycięcia palców przez zsuwające się panele, ich zamki są odpowiednio profilowane. Wszystkie bramy garażowe mają zabezpieczenia przed przytrzaśnięciem palców między segmentami, a niektóre również na zawiasach i ościeżnicach bocznych.

brama garażowa - bezpieczny kształt paneli
Autor: WIŚNIOWSKI Odpowiednie wyprofilowanie krawędzi paneli sprawia, że zamki mają bezpieczny kształt. Nie ma więc ryzyka, że zsuwające się segmenty przytrzasną palce
Brama garażowa Hörmann
Autor: Hörmann
brama garażowa - zabezpieczenie przed przytrzaśnięciem palców między panelami
Autor: WIŚNIOWSKI Bezpieczeństwo użytkowe podnoszą także wewnętrzne zabezpieczenia przed przytrzaśnięciem palców - na przykład osłony międzypanelowe

Bezpieczne napędy do bram garażowych

W bramach garażowych z napędem dużą wagę przykłada się do zapewnienia bezpieczeństwa podczas poruszania się skrzydła, dlatego podstawowym wyposażeniem każdego napędu jest blokada antywłamaniowa. Ważny jest też mechanizm zabezpieczający przed nagłym opadnięciem skrzydła. W momencie urwania się sprężyny lub linki następuje blokada skrzydła. Odpowiednio profilowane prowadnice utrzymują poruszające się w nich rolki. Jeśli opuszczająca się brama garażowa natrafi na przeszkodę, hamulec bezpieczeństwa z czujnikiem przeciążeniowym automatycznie zatrzyma skrzydło i zmieni kierunek jego ruchu.

Przeczytaj też: Cena bramy garażowej: ile zapłacimy za bramę i od czego to zależy?

Jeśli napęd bramy garażowej ma być zaprogramowany na zamykanie czasowe, czyli skrzydło ma opuścić się po kilkunastu sekundach od przejechania przez bramę i samoczynnie zamknąć, niezbędne jest zainstalowanie w otworze fotokomórek. Gdy w polu ich widzenia pojawia się przeszkoda, brama garażowa automatycznie się zatrzyma i cofnie do pozycji otwartej.

brama garażowa - stopa ościeżnicy
Autor: NOVOFERM Stopa ościeżnicy musi być odporna na warunki atmosferyczne (niską temperaturę, wilgoć), by chronić ościeżnicę przed korozją. Przypodłogowe uchwyty umożliwiają przymocowanie prowadnic do podłogi, co zwiększa odporność bramy na włamanie

Bezpieczna brama garażowa: zabezpieczenia antywłamaniowe

Bramy garażowe z paneli 67 mm najczęściej są standardowo oferowane z zabezpieczeniami antywłamaniowymi – klasa RC2. Inne bramy garażowe też mogą mieć to zabezpieczenie, ale trzeba je zamówić jako wyposażenie dodatkowe. Właściwości antywłamaniowe zwiększają też uchwyty przypodłogowe, które pozwalają przymocować pionowe prowadnice bramy do posadzki w garażu.

Przeczytaj też: Kolor bramy garażowej – jaki wybrać, co jest modne, jakie są nowości?

Komfort użytkowania bramy, a więc jej łatwa i wygodna obsługa, zależy przede wszystkim od dopasowanej automatyki. Dla wielu inwestorów zaletą zautomatyzowania bramy garażowej jest możliwość „wpięcia” jej w system domu inteligentnego i instalacje alarmowe. Do obsługi bramy garażowej standardowo wykorzystuje się piloty, którymi można też obsługiwać automatyczne bramy wjazdowe. Sterowanie bramą automatyczną może mieć różne warianty. Czasem poza standardowym jej zamykaniem i otwieraniem możliwe jest tylko częściowe uniesienie skrzydła, na przykład po to, by przewietrzyć garaż. Do obsługi bramy garażowej można zamiast pilota wykorzystywać smartfon, potrzebna jest wtedy odpowiednia aplikacja współpracująca z napędem. Niektórzy producenci umożliwiają też stałe lub tymczasowe przenoszenie dodatkowych uprawnień użytkowników na smartfony innych członków rodziny, aby też mogli korzystać z tego rozwiązania. 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Pozostałe podkategorie