Bezpieczna brama garażowa: bezpieczeństwo użytkowania bramy
Bezpieczna brama garażowa to komfort użytkowania. Bramę, przez którą wjeżdżamy do garażu, wybieramy kierując się różnymi kryteriami, ale zawsze chcemy, by była ciepła i wygodna w obsłudze, a więc zautomatyzowana. Sprawdzamy, co zapewni bezpieczeństwo użytkowania bramy.
Choć w bogatej ofercie rynkowej jest kilka rodzajów bram garażowych, najpopularniejsze są bramy segmentowe. Sposób, w jaki porusza się skrzydło takiej bramy, pozwala w pełni wykorzystać przestrzeń dla samochodu parkującego w garażu i na podjeździe. To zdecydowanie lepszy wybór niż brama uchylna. Atutem segmentowej jest też to, że montuje się ją za otworem, po stronie garażu, dzięki czemu przejazd może mieć nawet o 14 cm większą szerokość niż przy bramie uchylnej, którą montuje się w otworze.
Bezpieczna brama garażowa: sprężyny
Wszystkie bramy garażowe poruszają się dzięki pracy sprężyn. Mechanizmy są tak skonstruowane, by nawet w czasie awarii spowodowanej pęknięciem jednej z nich poruszające się skrzydło bramy samoczynnie nie opadło i by nie doszło do wypadku.
Bramy garażowe są wyposażane w podwójne lub potrójne pakiety sprężyn naciągowych umieszczone w pionowych elementach ościeżnicy lub w sztywne wały ze sprężynami skrętnymi mocowane poziomo nad otworem. Dawniej sprężyny skrętne, jako mocniejsze i trwalsze, stosowano tylko w dużych i ciężkich bramach garażowych (na przykład w tych szerokich do garaży dwustanowiskowych), obecnie wielu producentów standardowo wyposaża w nie także bramy garażowe pojedyncze. Jednak rodzaj sprężyn i napęd wymagają określonych warunków przestrzennych.
Bezpieczna brama garażowa: miejsce na napęd
Do bramy garażowej ze sprężynami naciągowymi wystarczy tylko 12-centymetrowe nadproże, niemal dwukrotnie niższe niż do bram ze sprężynami skrętnymi, które standardowo są umieszczane z przodu prowadnic poziomych (w okolicy nadproża). Wtedy minimalna wysokość nadproża w garażu to 20 cm, choć niektórzy producenci wymagają nawet 34 cm dla bram garażowych z napędem elektrycznym. Dopiero w wersji obniżonej z przednim wałem sprężynowym rekomendują oni wysokość 24 cm.
Przeczytaj też: Konserwacja, naprawa i serwis bramy garażowej
Aby móc zamontować bramę garażową ze sprężynami skrętnymi w przypadku niższego nadproża, trzeba wybrać inne rozwiązanie – prowadzenie tylne, czyli wał sprężynowy umieszczony na końcu prowadnic poziomych – wtedy na bramę z napędem wystarczy 11-15 cm. Są także takie rozwiązania, gdzie sprężyny montuje się z boku bramy.
Bezpieczna obsługa bramy garażowej: zabezpieczenia przed przytrzaśnięciem palców
Choć ze względów bezpieczeństwa nie powinno się ani przechodzić pod poruszającym się skrzydłem bramy ani dotykać ręką pancerza, zwłaszcza połączeń między panelami, to jednak zdarza się to nie tylko dzieciom. Aby nie doszło do przycięcia palców przez zsuwające się panele, ich zamki są odpowiednio profilowane. Wszystkie bramy garażowe mają zabezpieczenia przed przytrzaśnięciem palców między segmentami, a niektóre również na zawiasach i ościeżnicach bocznych.
Bezpieczne napędy do bram garażowych
W bramach garażowych z napędem dużą wagę przykłada się do zapewnienia bezpieczeństwa podczas poruszania się skrzydła, dlatego podstawowym wyposażeniem każdego napędu jest blokada antywłamaniowa. Ważny jest też mechanizm zabezpieczający przed nagłym opadnięciem skrzydła. W momencie urwania się sprężyny lub linki następuje blokada skrzydła. Odpowiednio profilowane prowadnice utrzymują poruszające się w nich rolki. Jeśli opuszczająca się brama garażowa natrafi na przeszkodę, hamulec bezpieczeństwa z czujnikiem przeciążeniowym automatycznie zatrzyma skrzydło i zmieni kierunek jego ruchu.
Przeczytaj też: Cena bramy garażowej: ile zapłacimy za bramę i od czego to zależy?
Jeśli napęd bramy garażowej ma być zaprogramowany na zamykanie czasowe, czyli skrzydło ma opuścić się po kilkunastu sekundach od przejechania przez bramę i samoczynnie zamknąć, niezbędne jest zainstalowanie w otworze fotokomórek. Gdy w polu ich widzenia pojawia się przeszkoda, brama garażowa automatycznie się zatrzyma i cofnie do pozycji otwartej.
Bezpieczna brama garażowa: zabezpieczenia antywłamaniowe
Bramy garażowe z paneli 67 mm najczęściej są standardowo oferowane z zabezpieczeniami antywłamaniowymi – klasa RC2. Inne bramy garażowe też mogą mieć to zabezpieczenie, ale trzeba je zamówić jako wyposażenie dodatkowe. Właściwości antywłamaniowe zwiększają też uchwyty przypodłogowe, które pozwalają przymocować pionowe prowadnice bramy do posadzki w garażu.
Przeczytaj też: Kolor bramy garażowej – jaki wybrać, co jest modne, jakie są nowości?
Komfort użytkowania bramy, a więc jej łatwa i wygodna obsługa, zależy przede wszystkim od dopasowanej automatyki. Dla wielu inwestorów zaletą zautomatyzowania bramy garażowej jest możliwość „wpięcia” jej w system domu inteligentnego i instalacje alarmowe. Do obsługi bramy garażowej standardowo wykorzystuje się piloty, którymi można też obsługiwać automatyczne bramy wjazdowe. Sterowanie bramą automatyczną może mieć różne warianty. Czasem poza standardowym jej zamykaniem i otwieraniem możliwe jest tylko częściowe uniesienie skrzydła, na przykład po to, by przewietrzyć garaż. Do obsługi bramy garażowej można zamiast pilota wykorzystywać smartfon, potrzebna jest wtedy odpowiednia aplikacja współpracująca z napędem. Niektórzy producenci umożliwiają też stałe lub tymczasowe przenoszenie dodatkowych uprawnień użytkowników na smartfony innych członków rodziny, aby też mogli korzystać z tego rozwiązania.
Polecany artykuł: