Wybieramy bramę do garażu: rozwieralna, uchylna, segmentowa czy rolowana?
Nowa brama garażowa to niemały wydatek, dlatego warto do jej zakupu podejść z rozwagą. Wybierzmy odpowiednią bramę do garażu, która będzie służyć nam przez lata. Podpowiadamy czy w przypadku garażu na dwa samochody lepsza będzie jedna brama czy dwie bramy?
Wybierać można między czterema typami bram garażowych:
- rozwieralnymi,
- uchylnymi,
- segmentowymi,
- rolowanymi.
Bramy rozwieralne, kiedyś najpopularniejsze, są obecnie instalowane coraz rzadziej, gdyż sposób ich otwierania jest zdecydowanie najmniej wygodny (bo zazwyczaj ręczny). O prymat na rynku walczą bramy uchylne i bramy segmentowe. Najwięcej zalet mają bramy rolowane, które, niestety, są również najdroższe, choćby dlatego, że zawsze mają napęd elektryczny.
Brama garażowa w dobrym rozmiarze
Otwór wjazdowy do garażu jednostanowiskowego powinien mieć w świetle minimum 2,3 m szerokości i 2 m wysokości.
Standardowe bramy rozwieralne mają skrzydła szerokości od 1 do 1,5 m i wysokości od 2 do 2,2 m. Ponieważ konstrukcja nie ogranicza wymiarów tego typu bramy, można zamówić skrzydła szersze i wyższe. Trzeba jednak pamiętać, że im będą one większe, tym ich otwieranie i zamykanie będzie trudniejsze. Przed kupnem bramy rozwieralnej wystarczy jedynie zmierzyć szerokość i wysokość otworu wjazdowego. Ten rodzaj bramy jest najbardziej odporny na błędy wynikające z niedostatecznie dokładnych pomiarów. A to dlatego, że do otwierania i zamykania bramy rozwieralnej nie potrzeba miejsca w garażu. Warto jednak dokładnie zmierzyć również podjazd – ten typ wrót, by można było z niego swobodnie korzystać, potrzebuje najwięcej miejsca przed garażem. Musi go być przynajmniej tyle, ile wynosi szerokość jednego skrzydła.
Bramy uchylne, których szerokość nie przekracza zazwyczaj 3 m, a wysokość 2,3 m, potrzebują miejsca do otwarcia i zamknięcia nie tylko przed garażem, ale i w nim. Przed garażem to przynajmniej 50 cm wolnej przestrzeni, jednak swobodę w operowaniu bramą zapewni dopiero 100 cm wolnego miejsca. Wewnątrz zaś potrzeba miejsca pod sufitem, tam brama się chowa. Dlatego oprócz zmierzenia szerokości i wysokości otworu konieczne jest również wykonanie pomiarów odległości od górnej krawędzi otworu do stropu oraz odległości jego bocznych krawędzi od ścian. Jeśli ten ostatni wymiar to mniej niż 20 cm, trzeba kupić bramę z prowadnicami podwieszanymi pod sufitem, czyli przeznaczoną do montażu w świetle otworu wjazdowego. Po otwarciu zmniejsza ona użyteczną wysokość garażu o mniej więcej 20 cm. Trzeba też pamiętać, że ten rodzaj bramy zwęzi nieco wjazd do garażu, bo prowadnice są mocowane do ścian ościeża. Aby uzyskać większe światło wjazdu, można wybrać bramę uchylną montowaną za otworem. Pozwoli to zaoszczędzić 10 cm szerokości i 5 cm wysokości wjazdu w stosunku do bramy zamontowanej w świetle otworu. Jeśli miejsca jest więcej, można kupić model, w którym prowadnice montuje się na bocznych ścianach garażu. To brama przeznaczona do montażu za otworem wjazdowym.
Popularne bramy segmentowe górne są oferowane w szerokościach od 2 do 5,5 m oraz wysokościach od 1,9 do 3 m. Bramy segmentowe boczne (bardzo rzadko stosowane) są od niech mniejsze – ich szerokość to maksymalnie 3 m, a wysokość od 2 do 2,3 m. Ponieważ brama segmentowa jest montowana za otworem, do jej otwarcia i zamknięcia nie potrzeba miejsca przed garażem (co jest szczególnie istotne, gdy wjeżdża się do niego wprost z ulicy), ale podobnie jak w przypadku bramy uchylnej potrzeba dodatkowych 14 cm szerokości i 20 cm wysokości, by brama po otwarciu zmieściła się w garażu.
Jeśli planujemy zakup napędu – nawet w dalszej kolejności – musimy uwzględnić to, że szyna jezdna z siłownikiem potrzebuje dodatkowego wolnego miejsca pod sufitem i w głąb garażu.
Brama garażowa rolowana
Najmniej miejsca zajmuje brama rolowana. Te bramy mają od 1,8 do 11 m szerokości i wysokość do 9 m (ale kolosy o maksymalnych wymiarach potrzebują sporo miejsca pod stropem, na nadprożu). Między górną krawędzią otworu wjazdowego a stropem musi być jedynie tyle miejsca, ile zajmuje bęben bramy. Tego typu bramy są więc polecane do garaży, w których nie ma miejsca pod sufitem na wyłożenie się bramy, oraz do tych, w których otwór wjazdowy ma nietypowy kształt, a także tam, gdzie nie ma możliwości podwieszenia prowadnic podsufitowych. Przed zakupem bramy rolowanej trzeba zmierzyć jedynie szerokość i wysokość otworu wjazdowego. Gdy na bęben rolety brakuje miejsca w mikroskopijnym garażu – można go umieścić na zewnątrz – wtedy jednak musi się znajdować w kasecie.
Garaż na dwa samochody: jedna brama czy dwie?
Garaż na dwa samochody to coraz częściej standardowe rozwiązanie proponowane przez architektów. Tak duży garaż można zamknąć jedną, równie dużą bramą albo dwiema mniejszymi. Na to, które z tych rozwiązań będzie korzystniejsze, wpływa konkretna sytuacja i to, jaką bramę wybrali inwestorzy.
Gdy garaż jest połączony z domem i ogrzewany, ważne jest, by ciepło z niego nie uciekało. W takiej sytuacji korzystniejszy jest montaż jednej dużej i ocieplonej bramy segmentowej zamiast dwóch mniejszych, bo jedna brama lepiej chroni przed stratami ciepła. Brak w tym przypadku takich elementów konstrukcyjnych jak słupek, jest też tylko jedna ościeżnica, a to właśnie te elementy, mogą być mostkami termicznymi. Trzeba jednak pamiętać, że po otwarciu szersza brama wypuszcza na zewnątrz więcej ciepła niż mniejsza. Za kupnem jednej dużej bramy segmentowej zamiast dwóch mniejszych przemawiają też koszty – niższe w przypadku większej bramy.
Gdy inwestorzy decydują się na montaż bramy uchylnej, sytuacja ulega odwróceniu. Choć dwie małe bramy tego typu będą tańsze niż jedna duża, słupek, który musi dzielić otwór wjazdowy, może się stać zawalidrogą podczas parkowania. Jednak dwie bramy to dwa napędy itd... Dużą bramę trudno jest obsługiwać ręcznie – od razu więc trzeba zamontować do niej napęd (i to mocny, czyli droższy), co nie jest konieczne przy dwóch niezależnych bramach. Trzeba też mieć świadomość, że duża brama to spory ciężar, który na dodatek podlega obciążeniom dynamicznym podczas otwierania i zamykania. Jeśli więc istnieją wątpliwości co do wytrzymałości konstrukcji ścian garażu (może się to zdarzyć w obiektach remontowanych czy adaptowanych), lepiej się zdecydować na dwie bramy ze słupkiem. Duża brama wymaga jeszcze większej precyzji przy montażu – tu każda niedokładność może skutkować złą pracą bramy, a jej ciężar przyspieszy jeszcze ten proces.
Polecany artykuł:
W razie awarii zasilania dużą bramę trudniej jest otworzyć ręcznie, dlatego koniecznie trzeba wyposażyć ją w zasilanie awaryjne lub rozblokowanie z zewnątrz (rozwiązanie tańsze), co oznacza dodatkowe koszty. Zaniedbanie tego może się okazać sporym błędem – gdy zabraknie prądu, samochody zostaną uwięzione w garażu (jeśli nie ma do niego osobnych drzwi z wnętrza lub z zewnątrz domu).
Polecany artykuł: