Brama do garażu na XXI wiek

2012-07-05 23:50

Brama garażowa powinna być ciepła, tania i od dobrego producenta. Ale też taka, by do garażu mogły wjechać dwa samochody. W dzisiejszych czasach duże garaże są bowiem koniecznością. Jakia brama do garażu sprawdzi się w Twoim domu?

brama garażowa
Autor: Wiśniowski Trwała i wygodna w użytkowaniu brama prowadząca do garażu jest nieodzowna – będziemy z niej bowiem korzystać kilka razy dziennie

Markowe bramy są niezawodne. Jeśli zdarzają się kłopoty, zazwyczaj wynikają one ze złego montażu. Warto więc rozważnie wybierać nie tylko markę produktu, ale i ekipę montażową. Przydałby się też napęd z tego samego źródła, bo oszczędzanie i kupowanie tych elementów osobno nie ma prawa się udać. W swoich planach uwzględnijmy, że średni czas oczekiwania na zamówienie to dwa-cztery tygodnie, a pod koniec sezonu budowlanego może się on wydłużyć nawet do sześciu tygodni.

Jedna czy dwie?

Garaże są coraz częściej budowane na dwa samochody, bo zwykle korzystamy z dwóch aut. Co zatem wybrać – jedną dużą bramę czy dwie pojedyncze? To zależy. Dwie segmentowe są droższe niż jedna duża segmentowa, ale już dwie bramy uchylne są tańsze niż jedna duża uchylna. Z kolei duża brama jest ciężka, potrzebny będzie mocniejszy, a więc i droższy napęd.

Jak szeroka i wysoka?

Dla jednego samochodu brama nie może być węższa niż 2,3 m i niższa niż 2 m, dla dwóch – powinna mieć szerokość przynajmniej 5 m lub lepiej 6 m. W praktyce montuje się bramy szersze, bo i samochody mamy coraz większe, zwłaszcza jeśli mieszkamy pod miastem. Nie wiemy też, czym – my lub nasze dzieci – będziemy jeździć za kilka lat. Jeżeli dom jest duży, zbyt wąska brama może wydawać się za mała, ale o to, żeby tak nie było, powinien zatroszczyć się architekt.

WIDEO: Bezpieczna brama garażowa. Co decyduje o odporności na włamanie?

Bezpieczna brama garażowa. Co decyduje o odporności na włamanie?

Czy ocieplona?

Gdy garaż jest ogrzewany, brama garażowa musi być ocieplona. Jeżeli jest wolno stojący – można kupić bramę bez izolacji. Jeśli nieogrzewany jest w bryle budynku – warto ocieplić ścianę i strop oddzielające garaż od pomieszczeń ogrzewanych. Najcieplejsze są bramy segmentowe. Największy problem z zimnem powstaje na styku skrzydła i ścian oraz podłogi.

W jakim kolorze?

Wybór jest łatwy, bo producenci sprzedają bramy tego samego typu w różnych barwach. Biała jednak łatwo się brudzi, a na brązowej – jak na każdej w ciemnym kolorze – widać kurz. Ostatnio coraz częściej wybiera się takie w kolorze okien i drzwi.

brama uchylna
Autor: HÖRMANN Bramy uchylne standardowo mają szerokość nieprzekraczającą 3 m i wysokość nie większą niż 2,3 m, co gwarantuje swobodny wjazd jednego samochodu
Warto wiedzieć

Kiedy najlepiej montować bramę?

Po wykończeniu otworu w garażu. Nie wcześniej, bo wszelkie prace budowlane w tym miejscu mogłyby doprowadzić do uszkodzenia skrzydła i mechanizmów. Wyboru bramy trzeba jednak dokonać już na etapie projektu m.in. z powodu konieczności ustalenia wysokości nadproża.

Pozostałe podkategorie