Odmrażanie schodów i wjazdu do garażu - systemy przeciwoblodzeniowe
W odśnieżaniu schodów i wjazdu do garażu pomocne będzie ich odmrażanie. Problem śliskich i ośnieżonych schodów oraz wjazdu do garażu skutecznie rozwiążą systemy przeciwoblodzeniowe. Zastosowanie elektrycznych przewodów grzejnych i mat grzewczych na schodach i zjeździe do garażu.
Autor: archiwum muratordom
Przewody w nawierzchni betonowej...
Nikt z nas nie lubi tych zimowych poranków, kiedy przed wyprowadzeniem samochodu z garażu czeka nas najpierw odśnieżanie posesji. Nawet gdy nie ma śniegu, często oblodzone nawierzchnie nie tylko utrudniają przemieszczanie się, ale stanowią także bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia mieszkańców. Ryzyko poślizgnięcia i urazu jest szczególnie duże w przypadku schodów, zwłaszcza tych niezadaszonych. Dużym problemem jest także wjazd do garażu częściowo lub całkowicie zagłębionego w gruncie. Naprzeciw tym problemom wychodzą elektryczne maty grzejne i elektryczne kable grzejne.
Systemy przeciwoblodzeniowe: dobrze dobrane przewody grzejne
Aby system antyoblodzeniowy działał poprawnie i sprawdzał się w każdych warunkach, bardzo istotne jest odpowiednie dostosowanie rodzaju przewodów oraz sposobu ich ułożenia do powierzchni, pod jaką będą pracowały. Inaczej układa się bowiem przewody mające chronić przed zaleganiem śniegu i lodu na chodnikach oraz podjazdach, a inaczej na schodach.
- Odśnieżanie i odmrażanie chodników oraz podjazdów. W tym celu zazwyczaj stosuje się maty grzejne wykonane ze specjalnych, wzmocnionych kabli grzejnych. Mogą być one układane pod betonem, asfaltem, płytami chodnikowymi, płytami piaskowca lub kostką brukową. Pracują pod napięciem 230 lub 400 V i rozgrzewają się do temperatury około 60°C. Ich instalacja jest łatwa i nie zajmuje wiele czasu – maty grzejne rozwija się z rolki z zachowaniem odpowiedniego kierunku oraz odstępów między poszczególnymi pasami. Jeśli na przykład chcemy ogrzać wjazd do garażu, wystarczy zabezpieczyć przed zaleganiem śniegu i lodu jedynie pasy jezdne pod koła samochodu, a więc ułożyć równolegle dwie maty w odstępie odpowiadającym rozstawowi kół. Gdy zależy nam na ogrzaniu większych powierzchni, maty układa się jedną obok drugiej.
- System przeciwoblodzeniowy podjazdów i chodników można wykonać także z kabli grzejnych. Długość przewodu do ogrzania chodnika i podjazdu jest uzależniona od mocy, jaką chcemy uzyskać. Jeśli instalacja ma ogrzewać powierzchnię z mocą 300 W/m², kable grzejne układa się w odstępach 25 cm. Wówczas na 1 m² chodnika lub podjazdu należy ułożyć około 4 m przewodu. Jeśli zależy nam, aby system pracował z większą mocą – 400 W/m², przewody powinno się ułożyć w odstępach 19 cm. W W tym przypadku na 1 m² należy przeznaczyć około 6 m przewodu.|
Sposób układania przewodów grzejnych i mat grzejnych zależy również od rodzaju nawierzchni. W przypadku nawierzchni betonowej umieszcza się je 5-7 cm pod powierzchnią. Gdy beton jest przykryty warstwą asfaltu, przewody i maty układa się 2 cm poniżej tej warstwy (nie powinna być ona grubsza niż 4 cm). Gdy chodnik bądź podjazd będzie wykonany z płyt lub kostki brukowej (ich maksymalna grubość może wynosić 8 cm), przewody układa się 2-3 cm pod powierzchnią materiału.
Autor: archiwum muratordom
Przewody w nawierzchni betonowej...
Przy obliczaniu długości kabla trzeba wziąć pod uwagę wysokość stopnia oraz odcinki przeznaczane na łuki. Gdy zamierzamy ułożyć przewody w już istniejących schodach, ich wierzchnią warstwę wykończeniową należy usunąć, w podłożu wykonać bruzdy na kable grzejne, a po ułożeniu kabli pokryć je warstwą zaprawy cementowej na której układa się ponownie gres lub inny materiał wykończeniowy. Takie rozwiązanie nie spowoduje znacznego podniesienia poziomu schodów. Jeśli wykucie bruzd na kable nie jest możliwe, pomocne będą specjalne taśmy montażowe. Pozwalają one zamocować przewody bezpośrednio do podłoża z zachowaniem równych odstępów. Tak zamontowane przewody zalewa się warstwą betonu o minimalnej grubości 3 cm.
Układanie i mocowanie przewodów grzejnych
Przewody grzejne mocuje się do specjalnej siatki zbrojeniowej, a następnie układa się na nich masę betonową lub przykrywa warstwą podsypki (zależnie od materiału wierzchniego). Przewody należy układać w możliwie długie pętle – na łukach podjazdów i chodników wzdłuż skrętu łuku. Należy pamiętać, aby nie prowadzić przewodów przez dylatacje (po każdej stronie dylatacji należy poprowadzić osobne przewody).
Autor: archiwum muratordom
Zabezpieczenie przeciwoblodzeniowe może okazać się niezbędne, gdy garaż jest zagłębiony w gruncie
Rodzaje kabli grzejnych stosowane w systemach przeciwoblodzeniowych
Do zabezpieczenia podjazdów, chodników i schodów można stosować specjalne przewody grzejne, tak zwane przewody samoregulujące. Ich główną zaletą jest dostosowanie ilości wytwarzanego ciepła do warunków panujących na zewnątrz. W niskiej temperaturze grzeją mocno, pobierając odpowiednią ilość energii. Gdy temperatura powietrza wzrasta, przewody grzeją z mniejszą mocą, zużywając odpowiednio mniej energii. Niektórzy producenci zalecają, aby do ogrzewania przeciwoblodzeniowego podjazdów i chodników stosować przewody stałooporowe – pracujące ze stałą temperaturą. Charakteryzują się one krótkim czasem nagrzewania, dłuższą żywotnością niż kable samoregulujące oraz pozwalają znaleźć miejsce uszkodzenia kabla z dokładnością do 2 cm.
Instalacja przeciwoblodzeniowa: łatwe sterowanie
Instalacja przeciwoblodzeniowa praktycznie nie wymaga obsługi. Mózgiem całego systemu jest sterownik. Rejestruje on czas pracy układu i sygnalizuje ewentualne zagrożenia. Do niego podłączone są przewody grzejne oraz czujnik wilgotności i czujnik temperatury. Sterownik umożliwia także zaprogramowanie czułości czujników na zmiany wilgotności i temperatury, dostosowując ich działanie do potrzeb użytkownika.
- Czujnik temperatury włączy ogrzewanie, gdy temperatura spadnie poniżej ustalonego progu, i wyłączy je, gdy osiągnie zaprogramowaną wartość.
- Czujnik wilgotności uruchomi system, gdy wykryje opady, a temperatura na zewnątrz będzie ujemna. Umieszcza się go zazwyczaj na poziomie powierzchni gruntu, w połowie odległości między przewodami. Nawet jeśli nawierzchnia, w której jest on montowany, jest odchylona od pionu, czujnik powinien być umieszczony w pozycji poziomej.
Bezpieczeństwo użytkowania systemu przeciwoblodzeniowego
Na rynku jest wiele firm oferujących kompletne systemy przeciwoblodzeniowe. Ze względu na nasze bezpieczeństwo nie należy decydować się na zakup przewodów i urządzeń sterujących niewiadomego pochodzenia. Wykonanie instalacji należy zlecić uprawnionemu elektrykowi, a na chronionym obszarze ustawić tabliczkę informującą o tym, że pod nawierzchnią znajdują się przewody pod napięciem.
Obwód grzewczy, tak jak każdy obwód elektryczny, należy zabezpieczyć wyłącznikiem nadmiarowoprądowym dostosowanym do typu i długości przewodów. Ochroni on system przed zwarciem lub przeciążeniem. Przed porażeniem prądem elektrycznym zabezpiecza wyłącznik na prąd różnicowy 30 Am. Na każde 500 m przewodu powinien być zainstalowany jeden taki włącznik.
Kiedy układać przewody grzejne?
Przewody grzejne najlepiej układać w czasie budowy domu lub wykańczania nawierzchni na posesji. Gdy prace te zostały już zakończone, montaż instalacji przeciwoblodzeniowej może się okazać bardziej uciążliwy, gdyż istniejącą nawierzchnię trzeba będzie usunąć i przygotować do instalacji systemu. Czas prowadzenia prac jest bez znaczenia, należy jedynie pamiętać, aby nie zakładać instalacji w czasie dużego mrozu (gdy temperatura powietrza spadnie poniżej -5°C), gdyż izolacja przewodów może wtedy ulec uszkodzeniu.