Sklep online Pomoc Tagi Newsletter
| muratordom.pl » Prawo » Formalności budowlane » Prawo budowlane: jak uzyskać pozwolenie na budowę

Prawo budowlane: jak uzyskać pozwolenie na budowę

Zgodnie z prawem budowlanym bez pozwolenia na budowę nie możesz rozpocząć prac budowlanych. Wniosek składa się w starostwie powiatowym w wydziale architektury i budownictwa na gotowym formularzu dostępnym w urzędzie. Za decyzję w sprawie pozwolenia na budowę domów mieszkalnych nic nie zapłacisz. Sprawdź, jakie warunki musisz spełnić, aby ją uzyskać.

Co dołączyć do wniosku o pozwolenie na budowę

Do wniosku trzeba dołączyć:

  • cztery egzemplarze projektu budowlanego;
  • decyzję o warunkach zabudowy (jeśli była wymagana);
  • oświadczenie inwestora o posiadaniu tytułu prawnego do działki (akt własności, umowa dzierżawy) składane pod rygorem odpowiedzialności karnej;
  • zaświadczenia o przynależności projektantów do regionalnych izb branżowych;
  • opinie, uzgodnienia, pozwolenia wymagane szczególnymi przepisami prawa, zależnie od rodzaju, specyfiki czy miejsca zamierzenia budowlanego, np. dotyczącymi budowy na terenie objętym ochroną przyrody lub konserwatorską, także wymogami sanepidu lub przepisami przeciwpożarowymi.

Polecamy: Urząd się pomylił - konieczne było pozwolenie, a budowałeś na podstawie zgłoszenia

Co robić, gdy wniosek jest niekompletny

W razie stwierdzenia błędów lub braków w dokumentach albo dokumentacji projektowej urząd nakłada na inwestora (w drodze postanowienia) obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin. Jeżeli do wyznaczonego dnia nieprawidłowości nie zostaną usunięte, urzędnicy wydadzą decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę.

Jeśli jednak wymogi formalne zostaną spełnione, urząd nie może odmówić wydania decyzji.

WAŻNE

Co trzeba sprawdzić, kupując działkę?

  • Dowiedz się, jak wygląda uzbrojenie działki – na budowę kanalizacji czy sieci gazowej trzeba będzie długo czekać lub ponosić wysokie koszty doprowadzenia mediów. Aktualny wykaz dostępnych mediów można sprawdzić w urzędzie gminy.
  • Stan prawny działki sprawdzisz, zapoznając się dokładnie z jej księgą wieczystą – sprzedający powinien udostępnić Ci jej odpis. Znajdziesz w niej informacje o tym, kto jest właścicielem działki, czy jest obciążona hipoteką lub np. służebnością drogi koniecznej.
  • W wydziale architektury urzędu gminy zapoznaj się z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Znajdziesz tam m.in. informacje o przeznaczeniu terenu, możliwościach kształtowania jego zabudowy i ograniczeniach z tym związanych.

Ekspert z firmy Wienerberger

Autor: Wienerberger

Wniosek o wydanie pozwolenia na budowę domu składa się w starostwie powiatowym, a dokładniej w wydziale architektury i budownictwa (fot. WIENERBERGER).

Kogo powiadomi urząd o naszej budowie

Decyzję o pozwoleniu na budowę wydaje starosta i jest ona przesyłana do inwestora oraz sąsiadów (ale tylko wtedy, gdy starosta stwierdzi, że ich działki znajdują się w obszarze oddziaływania projektowanego obiektu, czyli na przykład planowany budynek będzie zacieniał ich domy).

Ile się czeka na decyzję

Urząd ma na wydanie pozwolenia maksymalnie 65 dni, a jeżeli nie dotrzyma terminu, naliczane są kary za każdy dzień zwłoki. Wydanie pozwolenia może zostać wstrzymane z powodu niedostarczenia przez inwestora wszystkich niezbędnych dokumentów.

Jak długo jest ważne pozwolenie na budowę

Pozwolenie na budowę jest bezterminowe, można budować nawet dziesięć lat lub dłużej. Prace należy jednak rozpocząć w ciągu trzech lat od wydania pozwolenia, w przeciwnym razie decyzja wygaśnie. Podobnie stanie się, jeżeli prace budowlane zostaną przerwane na dłużej niż trzy lata. Wtedy trzeba się starać o nowe pozwolenie na budowę lub o pozwolenie na wznowienie robót.

Ile czasu na odwołanie się od decyzji

Decyzja o pozwoleniu na budowę staje się ostateczna, jeśli w ciągu 14 dni od jej doręczenia nie odwoła się żaden z sąsiadów. Natomiast jeżeli do starostwa wpłynie odwołanie, rozpoczęcie budowy będzie możliwe dopiero po orzeczeniu podtrzymującym wydaną decyzję przez organ drugiej instancji (czyli wojewodę). Należy się również liczyć z możliwością skierowania sprawy do powtórnego rozpatrzenia i koniecznością oczekiwania na uprawomocnienie nowej decyzji.

Kiedy remont domu wymaga zgłoszenia, kiedy pozwolenia? Sprawdź, czy remontujesz nielegalnie

Zanim zaczniesz remont domu lub mieszkania, sprawdź, czy zaplanowane roboty będą prowadzone zgodnie...

zobacz więcej
zamknij
Przeczytaj dodatkowo:
Projekt nowelizacji ustawy Prawo budowlane: brak...

Zniesienie wymogu uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę domów jednorodzinnych, których obszar...

Nowy wzór wniosku o wydanie pozwolenia na budowę...

Wniosek o wydanie pozwolenia na budowę od 2013 roku należy składać według nowych wzorów formularzy....

Remont mieszkania a zgoda wspólnoty - jakie prace...

Jeżeli planujesz remont mieszkania, dowiedz się czy musisz mieć no to zgodę wspólnoty mieszkaniowej lub...

Wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy....

Pretekstem do zawieszenie postępowania w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy bywa brak planu...

Wycinka drzew i krzewów na własnej posesji. Jak...

Za samowolną wycinkę drzew i krzewów na własnej posesji grożą wysokie kary. Warto więc wiedzieć, jak...

Klauzule niedozwolone w umowie przedwstępnej i...

Deweloperzy często zawierają w umowach niekorzystne zapisy tzw. niedozwolone klauzule umowne, które naruszają...

update counter
SPRAWDŹ
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.