Branża budowlana i wnętrzarska pomaga - łańcuch pomocy w czasie epidemii koronawirusa
W trudnym czasie epidemii obudziły się w nas pokłady solidarności. Pomoc niesiona słabszym, bardziej zagrożonym, odizolowanym od świata realizowana jest w różny sposób. Tworzą się grupy masowo szyjące maseczki czy rękawiczki ochronne, przygotowujące posiłki dla personelu medycznego, zbierające pieniądze. W walce z koronawirusem pomagają zarówno osoby prywatne, jak i firmy z różnych branż, także budowlanej i wnętrzarskiej.
W dobie kryzysu niesienie pomocy wydaje się oczywiste. Koronawirus zaczyna blokować polską gospodarkę, mimo to, firmy budowlane i związane z budownictwem, które również stają w obliczu trudności, pomagają w walce z koronawirusem. Zbieramy przykłady takiej pomocy, bo to przejawy solidarności i dojrzałego biznesu w obliczu katastrofy, ale przede wszystkim ludzkiej empatii i życzliwości...
Przekonaj się, jak BRANŻA POMAGA
#Zostanwdomu – to hasło, ale też polecenie, które w ostatnich tygodniach jest najważniejszym codziennym przekazem w mediach. Gdyby nie powód, dla którego pojawił się ten apel, prawdopodobnie z radością i chętnie zostalibyśmy w domach, poświęcając więcej czasu na to, by się nim dokładniej zająć – uporządkować ogródek, dokonać drobnych napraw albo nawet przeprowadzić większy remont.
Kiedy jednak #Zostanwdomu stało się nakazem, a po zdalnej pracy czas zaoszczędzony na przykład na dojeździe do niej wykorzystaliśmy na porządkowanie domu i ogrodu, okazało się, że mamy go jeszcze wystarczająco dużo, by pomagać innym, w tym lekarzom. Pokazaliśmy, że liczy się solidarność i społeczna odpowiedzialność. Takie podejście bliskie jest również wielu firmom związanym z budownictwem i wyposażeniem wnętrz. Przejawia się ona na wielu płaszczyznach – od przeznaczania środków finansowych na zakup środków ochrony osobistej dla personelu medycznego oraz specjalistycznego sprzętu, po ich zakup i darowizny dla konkretnych placówek, a także przekazywanie materiałów do drukowania przyłbic lub szycia maseczek. Przykładów jest wiele:
- Marma Polskie Folie (producent m.in. folii i membran dachowych) przekazała partię certyfikowanej włókniny do uszycia 100 000 maseczek dla Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Rzeszowie, Miejskiego Szpitala im. Jana Pawła II w Rzeszowie, do Gminy Nowa Dęba oraz Gminy Ropoczyce.
- Grupa Tubądzin (producent płytek ceramicznych) zakupiła i przekazała dwa respiratory reanimacyjno-transportowe wraz z niezbędnymi butlami z tlenem Szpitalowi Wojewódzkiemu im. Prymasa Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Sieradzu.
- Awilux (producent okien i drzwi) przeznaczył 50 000 zł na zakup urządzenia do dezynfekcji karetek i sal chorych oraz na środki ochrony osobistej dla personelu medycznego Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Lesznie.
- Drutex (producent okien) sfinansuje remont jednego szpitala oraz wyposażenie czterech szpitali w woj. pomorskim. Warte około pół miliona złotych prace mają na celu dostosowanie trzech kondygnacji Pomorskiego Centrum Chorób Zakaźnych i Gruźlicy w Gdańsku do potrzeb chorych na koronawirus oraz opiekującego się nimi personelu.
- Fakro (producent okien) we współpracy z firmą Woolmed szyje maseczki ochronne dla szpitala w Nowym Sączu i placówek medycznych oraz partnerów biznesowych firmy.
- Agata przekazuje pieniądze na sprzęt medyczny. Zarząd firmy meblowej Agata zdecydował o przekazaniu 1 mln zł na zakup sprzętu medycznego i środków zabezpieczenia sanitarnego pod kątem walki z koronawirusem. Firma wysłała pytanie do Ministerstwa Zdrowia, jakiej placówce bądź instytucji mogłyby okazać się przydatne te środki.
- Castorama Polska zadecydowała o przekazaniu pomocy o wartości 1 000 000 zł dla instytucji walczących z koronawirusem. Spółka postanowiła wesprzeć szpitale, Ministerstwo Zdrowia i Straż Graniczną.
- Firma Samsung przekazała Związkowi Zawodowemu Pracowników Państwowego Ratownictwa Medycznego i Transportu Sanitarnego przy „Meditrans” pralki pozwalające na dokładne pranie ubrań oraz suszarki, dzięki którym mundury będą dużo szybciej gotowe do ponownego użycia.
W działaniach wymienionych firm uwagę zwraca to, że pomagają lokalnej społeczności w miastach, w których mają swoje siedziby i regionach, z którymi są związane. Kierują pomoc tam, gdzie o nią najtrudniej.
Lokalny, a także ogólnopolski zakres działalności prowadzi IKEA, która przekaże Polsce 1 mln euro, aby wspomóc system ochrony zdrowia oraz zapewnić środki niezbędne do życia społecznościom i konsumentom dotkniętym koronawirusem. Wcześniej przekazała łóżka, pościel i koce do zorganizowania tymczasowych miejsc noclegu dla pracowników kluczowych przedsiębiorstw.
Z kolei Grupa Boryszew (jedna z największych grup przemysłowych), wykorzystując swoje linie produkcyjne, rozpoczęła produkcję jednego z najbardziej pożądanych produktów w czasie epidemii – środka do dezynfekcji.
Podobny rodzaj wsparcia podczas epidemii koronawirusa realizuje Grupa Selena (producent chemii budowlanej), której grupa zespołu badawczo-rozwojowego stwierdziła, że firma może dostarczyć artykuły do dezynfekcji rąk, zgodnych ze standardami Światowej Organizacji Zdrowia. W trybie pilnym wystąpiono do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych o pozwolenie, którzy w ciągu kilku dni wydali pozytywną decyzję. Płyn do dezynfekcji rąk będzie dostępny od poniedziałku i przede wszystkim trafi do placówek służby zdrowia z Dolnego Śląska (10 tysięcy opakowań po 500 ml), także – poprzez własną sieć dystrybucji – dla pracowników budowlanych pracujących na budowach w Polsce.
Jednocześnie Grupa Selena wspiera własnych pracowników, chcących pomóc w walce z epidemią, jak na przykład inicjatywę pracowników spółki Matizol polegającą na druku na drukarce 3D przyłbic dla pracowników służby zdrowia (zapasy materiału wystarczą na druk 10 000 przyłbic oraz przygotowanie prototypu masek z wymiennymi filtrami.
Więcej informacji na stronie branza-walczy-z-koronawirusem.muratorplus.pl
Zakupy przez Internet
Gdy z mediów zaczęły docierać niepokojące informacje, zrezygnowaliśmy też z zakupów. Zastój w każdej branży może być zabójczy, także w budownictwie oraz wnętrzarstwie. Zwłaszcza że wiosną obydwie cieszą się zwykle ogromnym zainteresowaniem – zaczyna się bowiem sezon budowlany, a przed Świętami Wielkanocnymi zwykle porządkujemy domy i mieszkania po zimie.
Kupienie nowych poduszek, zasłon, narzut, dywanów przez internet nie jest problemem. Trudniej kupić okna albo drzwi. Ale i to jest możliwe. Firma Oknoplast Kraków wprowadziła pełną obsługę zamówień on-line lub telefonicznie, z możliwością podpisania umowy poza lokalem. Jeśli chcemy i możemy pójść do salonu, najpierw musimy przez internet zarezerwować wizytę. Pracownik firmy telefonicznie ustala z nami termin, tak by w salonie przebywał tylko jeden klient. Sprzedawcy pracują w rękawiczkach i stosują ministerialne wytyczne dla placówek handlowych, a miejsca pracy po każdej wizycie klienta jest dezynfekowane. Możliwe jest też skorzystanie z rabatów, nawet jeśli realizacja zamówienie odbędzie się później.
Promocję na zakup okien można też otrzymać w firmie M&S Więcej niż Okna – na wszystkie zamówienia udzielane jest 10% rabatu, który wykorzystać można również przesuwając montaż na późniejszy, dogodny termin – nawet do 30 września br. Jednocześnie firma uruchamia nowy system zakupów online, za pomocą którego będzie można zdalnie składać zamówienia i przekazywać je do szybkiej realizacji oraz zapoznać się z ofertą produktową, a także zadać pytania ekspertom i doradcom.
Zostaliśmy w domach. Ale za pomocą portali i platform internetowych możemy robić zakupy budowlane i wnętrzarskie, korzystając z promocji, udogodnień w ich realizacji oraz późniejszym montażu wielu elementów domu i mieszkań. Pomagając i wspierając tych, którzy pomagają, możemy cały czas mieć pewność, że solidarność się liczy, a dobro powraca.