| muratordom.pl » Ogród » Nawierzchnie, ogrodzenia » Komunikacja na posesji: jak zaplanować wygodne ścieżki w ogordzie

Komunikacja na posesji: jak zaplanować wygodne ścieżki w ogordzie

W zagospodarowaniu działki ważne jest takie zorganizowanie przestrzeni, by kluczowe miejsca były dla mieszkańców łatwo dostępne. Podpowiadamy, jak zaprojektować układ komunikacyjny np. ścieżek w ogordzie, który pozwoli sprawnie poruszać się po posesji. Wytrzymały podjazd do garażu to podstawa zachowania bezpieczeństwa.

Zanim powstaną place i ścieżki, trzeba się zastanowić, jakie miejsca na posesji wymagają powiązania komunikacyjnego i w jaki sposób będą one użytkowane, a co za tym idzie – jaki będzie w danym przypadku najodpowiedniejszy rodzaj nawierzchni. Warto też zadbać o estetyczne nawiązanie do elewacji, bo dzięki temu powstanie harmonijna całość.

Układ dobrze zaprojektowany

Teren wokół domu powinien być tak zorganizowany, by mieszkańcy mogli się po nim sprawnie poruszać.

Część frontowa. Ma charakter reprezentacyjny. Zwykle sporo miejsca zajmuje tu plac, służący zarówno jako chodnik dla pieszych, jak i podjazd do garażu. Aranżując tę powierzchnię, trzeba nie tylko skupić się na stronie estetycznej, ale przede wszystkim stworzyć możliwość wygodnej komunikacji: przejścia jak najkrótszą trasą do drzwi wejściowych od furtki i z garażu (nawet jeśli mamy wewnętrzne połączenie z domem) oraz przejechania od bramy wjazdowej do garażu lub miejsca parkowania. Wygodne chodniki powinny też łączyć dom ze śmietnikiem oraz z miejscem składowania drewna kominkowego (może to być dyskretna ścieżka z płyt lub kostek przerośniętych trawą – ważne, aby można było nawet po deszczu przejść po niej suchą stopą). Projektując przestrzeń przed domem, trzeba – w miarę możliwości – szukać rozwiązań, które pozwolą bezpiecznie poruszać się i pieszym, i użytkownikom samochodów. Rozdzielenie funkcji można zaznaczyć odmienną fakturą lub barwą nawierzchni, czy też tworząc barierę roślinną (umowną – niską lub rzeczywistą – wysoką).

Część ogrodowa. Zazwyczaj znajduje się w głębi posesji, po przeciwnej stronie budynku niż ulica, bo to ułatwia stworzenie zielonego zakątka osłoniętego przed hałasem, spalinami i wzrokiem ciekawskich. Z założenia układ kompozycyjny jest tu mniej formalny. Dobrze, jeśli nawierzchnie ścieżek, chodników i placyków są dyskretne, bo wtedy lepiej się komponują z roślinami (chyba że z założenia są centralnym elementem kompozycji, a rośliny stanowią dla nich jednolite tło). Przestrzeń ogrodu prezentuje się też korzystnie, jeśli przynajmniej część ścieżek i chodników biegnie łagodnym łukiem. Nie można przy tym zapominać o funkcji układu komunikacyjnego: powinien prowadzić po ogrodzie tak, by łatwo było dotrzeć z domu do kluczowych miejsc zagospodarowania: oczka wodnego, placyku wypoczynkowego, kompostownika, warzywnika, basenu kąpielowego, boiska itp.

Sprawne połączenie. Dla domowników istotne jest wygodne przejście między częścią frontową a ogrodową. Dobrym rozwiązaniem jest poprowadzenie chodnika wokół domu (blisko elewacji), tak by łączył obie części działki – sprawdza się niezależnie od wielkości zagospodarowywanego terenu. Pozwala o każdej porze roku i przy każdej pogodzie sprawnie przejść z części frontowej posesji do ogrodowej.

WARTO WIEDZIEĆ

Wymiary minimalne

Aby spełniały swe zadania, elementy służące komunikacji muszą mieć odpowiednie wymiary:

  • wjazd na posesję nie może być węższy niż 3 m;
  • miejsce postojowe dla samochodu osobowego powinno mieć co najmniej 2,5x5 m;
  • chodnik i ścieżka – ich minimalna szerokość to 0,75 m.

Nawierzchnie odpowiednio utwardzone

Wybierając rodzaj nawierzchni, powinniśmy się kierować trzema kryteriami: sposobem jej wykorzystania, wpływem na środowisko oraz estetyką. Na prywatnej posesji główna nawierzchnia w części frontowej musi wytrzymać obciążenie, jakie wywiera samochód osobowy, zatem należy ją wykonać z elementów odpornych na nacisk i uszkodzenia mechaniczne (np. z klinkieru drogowego, kostki kamiennej lub kostki betonowej grubości 6 lub 8 cm). Gdy ruch jest sporadyczny, wystarczy, jeśli elementy utwardzające nawierzchnię zostaną ułożone na podsypce piaskowej lub cementowo-piaskowej. Jednak jeżeli samochodów jest kilka, mamy samochód dostawczy albo podłoże jest słabo przepuszczalne (gliniaste), lepiej wykonać dwie warstwy podbudowy: najpierw ułożyć tłuczeń kamienny, a na to piasek lub podsypkę cementowo- piaskową.

W części ogrodowej nawierzchnie nie muszą być bardzo odporne na nacisk i uszkodzenia mechaniczne, bo porusza się po nich niewiele osób. Sprawdzają się tu nawet ścieżki ziemne, które dobrze komponują się z otaczającą zielenią (trzeba jednak często czyścić je z chwastów, a przy tym po deszczu łatwo rozmiękają). Lepiej więc – przynajmniej główny chodnik ogrodowy – je utwardzić. Można zrobić to za pomocą żwiru, elementów kamiennych lub betonowych (płyt lub kostki), klinkieru drogowego, drewnianego bruku. Warto włączyć w nawierzchnię różne nietypowe materiały: interesujący efekt osiąga się, wykorzystując do urozmaicenia kompozycji otoczaki i ceramikę (dachówki, cegły), drewniane bale lub plastry cięte z pni. To nadaje nawierzchniom dekoracyjny, a przy tym niezobowiązujący charakter. Podbudowa tłuczniowa nie jest tu potrzebna – wystarczy dobrze ubita podsypka piaskowa.

Innym kryterium wyboru nawierzchni jest ich przepuszczalność. Te budowane na warstwie chudego betonu znoszą znaczne obciążenie, ale z ich powierzchni niemal cała woda spływa do kanalizacji, co odbija się niekorzystnie na środowisku. Coraz bardziej doceniane są nawierzchnie przepuszczalne. Woda wsiąka w nie całą ich powierzchnią lub spoinami. Dzięki temu ziemia jest lepiej nawilżona i rośliny wymagają mniej podlewania. Do tej grupy należą nawierzchnie ziemne i żwirowe, a także te z elementów kamiennych i betonowych spoinowanych piaskiem lub drobnym żwirem. Nowością są specjalne mieszanki kruszywa i lepiszcza przeznaczone do tworzenia spoin zwartych, ale przepuszczających wodę. Jeszcze mało popularne, choć wygodne w użyciu, są nawierzchnie powstające z kruszywa łączonego żywicą, które przepuszczają wodę całą swą powierzchnią.

Autor: Jadar

Kostka i rośliny. Kostki betonowe przeznaczone do obsiewania trawą pozwalają stworzyć przepuszczalną, ale utwardzoną nawierzchnię

Autor: Rebis

Kruszywo z żywicą. Wygląda jak efektowna nawierzchnia żwirowa. Jest zwarta, ale przepuszczalna dla wody i powietrza.

Budowa ogrodzenia - jak wybrać materiał i dobrze zaplanować elementy ogrodzenia

Materiały i forma ogrodzenia powinny być dopasowane do stylu domu, ale także do charakteru...

zobacz więcej
zamknij
Przeczytaj dodatkowo:
Czyszczenie i pielęgnacja kostki brukowej przed...

Podpowiadamy, jak czyścić, impregnować i pielęgnować kostkę brukową, aby przetrwała zimę w nienagannym stanie.

Czyszczenie kostki brukowej: plamy z oleju,...

Początek wiosny to czas na mycie i czyszczenie kostki brukowej, która łatwo chłonie wodę i się brudzi....

Konserwacja drewna – jak ją wykonywać właściwie?

Drewno w to naturalny budulec, który pasuje do każdego ogrodu lub wnętrza. W zależności od gatunku...

Nowoczesne ogrodzenia betonowe - rodzaje...

Jeszcze do niedawna ogrodzenia betonowe kojarzyły się z wysokimi i zamkniętymi murami. Obecnie można spotkać...

Remont ogrodzenia. Jak naprawić słupki,...

Najważniejsze, aby w porę naprawić niszczejącą konstrukcję ogrodzenia: słupki i podmurówkę. Czasem...

Prawidłowy montaż ogrodzenia. Porady architekta...

Budowa ogrodzenia trwałego i funkcjonalnego - krok po kroku. Praktyczna porada architekta krajobrazu. Dowiedz...

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.