Kostka brukowa - wymiary i rodzaje. Jaka jest teraz modna kostka brukowa?
Utwardzone nawierzchnie wokół domu należy tak dobrać, żeby pasowały do pozostałych elementów wyposażenia działki. Jaka kostka brukowa jest najlepsza – z betonu, kamienia czy klinkieru? Jakie wymiary kostek nadają się na podjazd? Jaka jest teraz modna kostka brukowa?
Autor: Polbruk
Polbruk Commix
Spis treści
- Kostka brukowa przed domem
- Kostka granitowa wymiary
- Betonowa kostka brukowa
- Bruk klinkierowy wymiary
- Co się daje pod kostkę brukową?
- Jaka jest teraz modna kostka brukowa? Szarość nie przemija
Nawierzchnie, zwłaszcza na małych działkach, zajmują dużą część przestrzeni. Podjazd często wypełnia prawie cały teren przed domem, więc siłą rzeczy staje się najważniejszym elementem tej części posesji. Nie powinien jednak skupiać uwagi, niech pozostanie neutralnym tłem. Najłatwiej to osiągnąć, wybierając elementy brukowe w zgaszonych, ziemistych kolorach. W takich samych tonacjach należy utrzymać ogrodowe ścieżki.
Kostka brukowa przed domem
Kostki brukowe są najczęściej stosowanym materiałem do utwardzania nawierzchni. Ich różnorodność jest ogromna, łatwo więc znaleźć takie, które będą najlepiej pasowały do otoczenia. Niewielkie elementy umożliwiają układanie wzorów, na przykład okręgów, rybich łusek czy jodełek.
Planując nawierzchnię utwardzoną kostką brukową, trzeba pamiętać o tym, że im będzie miała bardziej skomplikowany kształt i wzór, tym droższe będzie jej wykonanie. Tego typu nawierzchnie znacznie taniej buduje się z niewielkich kostek brukowych niż z dużych płyt. Do wyboru jest bruk betonowy, kamienny i klinkierowy.
Kostka granitowa wymiary
Nawierzchnie kamienne są eleganckie i niepowtarzalne, a ich naturalny urok sprawia, że mają uniwersalne zastosowanie. Najczęściej jest wykorzystywany granit, który występuje w kolorze szarym, żółtym lub różowym, ale w sprzedaży są także kostki z bazaltu (kolor czarny), porfiru (czerwony, różowy, rudy, brązowy, szary, oliwkowy), sjenitu (szary, czarny) i gabro (szary, grafitowy, często jest zwany czarnym granitem). Skały te są twarde i bardzo trwałe, nie zmieniają się z upływem czasu i nie trzeba ich impregnować.
Bruk kamienny może być cięty (wszystkie elementy mają takie same rozmiary, na przykład grubość 6, 8, 10 cm), cięto-łupany lub łupany (kostki mają nierówne brzegi i różnią się nieco wielkością, dlatego podawane są w przedziałach 4/6, 6/8, 8/10 cm).
Grubości kamiennych kostek brukowych: Na ścieżki wystarczą elementy grubości 4 cm, na podjazdy dla samochodów do 3,5 t kostki 6-centymetrowe, a na drogi dla cięższych pojazdów kostki grubości co najmniej 8 cm. Niekiedy elementy brukowe są dodatkowo postarzane przez bębnowanie, dzięki czemu zyskują zaokrąglone krawędzie.
Kostki brukowe z piaskowca i dolomitu są mniej wytrzymałe na obciążenia, dlatego nadają się na nawierzchnie piesze, ale nie na podjazdy. Poza tym chłoną wodę i zabrudzenia, dlatego wskazana jest ich impregnacja. Powierzchnia kostek z piaskowca i dolomitu z czasem może się ścierać, a w miejscach zacienionych pojawia się na niej zielony nalot, jednak taka patyna wygląda bardzo szlachetnie.
Betonowa kostka brukowa
To zdecydowanie najbardziej popularny i zróżnicowany stylistycznie materiał brukarski. Można go stosować wszędzie. Jest trwały, nie niszczeje pod wpływem warunków atmosferycznych, niekiedy powierzchnia kształtek jest fabrycznie zabezpieczona przed wnikaniem wody i zabrudzeniami (jeśli nie, warto zaimpregnować nawierzchnię). Często w skład kolekcji wchodzą elementy różniące się kształtem i wielkością, co pozwala układać proste geometryczne wzory.
Kostki betonowe, dzięki nowoczesnej obróbce i technice barwienia, mogą wiernie imitować inne materiały – kamień z charakterystycznymi dla konkretnego rodzaju przebarwieniami i naturalną fakturowaną powierzchnią, stary bruk, drewno, klinkier. Powierzchnia licowa może być gładka, płukana lub szczotkowana, a boki obijane, gładkie lub z fazą.
Grubości kostek betonowych: 4 cm przeznaczone są na ścieżki, 6 cm – na podjazdy i nawierzchnie dla samochodów do 3,5 t, 8 cm – drogi i parkingi dla pojazdów powyżej 3,5 t.
Bruk klinkierowy wymiary
Nawierzchnie z tego materiału są solidne i trwałe, nienasiąkliwe, odporne za zabrudzenia, mróz i uszkodzenia mechaniczne. Często mają wyrazisty kolor (w odcieniach czerwieni, rdzy, brązu, szarości, żółci i bieli), który nie blaknie z upływem czasu. Należy to wziąć pod uwagę, wybierając barwę, by nie zdominowała otoczenia.
Elementy brukowe są oferowane w postaci cegieł, przykładowe wielkości: 200 x 48, 200 x 60, 200 x 100, 240 x 118 mm. Ich grubość waha się od 40 mm (dobre na ścieżki i podjazdy o niewielkim natężeniu ruchu) do 52 mm (wytrzymuje nacisk powyżej 40 t).
Ich powierzchnia jest najczęściej gładka (lecz nie śliska), ale bywa też chropowata, fakturowana. Interesująco wygląda bruk klinkierowy ręcznie formowany lub taki, który go przypomina. Często ma niejednolitą barwę i nierówne krawędzie. Konserwacja nawierzchni klinkierowej sprowadza się do jej mycia wodą.
Co się daje pod kostkę brukową?
Budowa nawierzchni zależy od jej przeznaczenia. Im większym będzie poddawana naciskom, tym solidniejsza musi być podbudowa. Jest to warstwa nośna, która decyduje o wytrzymałości nawierzchni, przenosi obciążenia i pełni funkcję drenażu.
Układając ją, należy również wziąć pod uwagę rodzaj gruntu. Im jest on bardziej spoisty i nieprzepuszczalny, tym warstwa nośna musi być grubsza.
Bardzo ważne jest jej dokładne ubicie, najlepiej przy użyciu zagęszczarki, bo od tego zależy stabilność nawierzchni (w przeciwnym razie mogą się tworzyć koleiny).
- Ścieżki z bruku na gruncie przepuszczalnym można układać na podbudowie z zagęszczonego piasku grubości 5-10 cm, jeśli zaś podłoże jest nieprzepuszczalne, należy najpierw położyć 10-15-centymetrową warstwę drobnego tłucznia, klińca lub pospółki, potem cienką podsypkę z piasku (3-5 cm) i dopiero na nim umieścić elementy brukowe.
- Podjazdy z bruku buduje się na podbudowie grubości od 20 cm (grunt przepuszczalny, samochody do 3,5 t) do 45 cm (grunt nieprzepuszczalny, samochody powyżej 3,5 t), wykonanej z zagęszczonego tłucznia (najlepiej dwóch frakcji – na dole grubsza, a na górze drobniejsza), na którym układa się podsypkę piaskową, a na niej elementy brukowe.
Jaka jest teraz modna kostka brukowa? Szarość nie przemija
Autor: Piotr Mastalerz, projekt: Łukasz Lewandowski/STRUKTURA
Szara nawierzchnia podjazdu wprowadza ład i porządkuje. To kolor bezkonfliktowy, który harmonijnie spaja dom z otoczeniem i dobrze odnajduje się w przestrzeni publicznej