Bramy wjazdowe: jaką wybrać? Bramy wjazdowe rozwieralne i przesuwne, metalowe i drewniane
Wybieramy bramy wjazdowe. Czasami okazuje się, że kształt działki narzuca konkretne rozwiązania. Kiedy sprawdzą się bramy wjazdowe rozwieralne, a kiedy przesuwne. Na co zwrócić uwagę kupując bramy: poradnik.
Bramy wjazdowe to ważny element podczas budowy ogrodzenia. O bramie warto pomyśleć już na etapie planowania wjazdu na posesję. Pozwoli nam to uniknąć niespodzianek i sprawi, że będziemy wiedzieć, czego dokładnie szukać. A wybór, jak się często okazuje, nie jest wcale prosty. Zanim jednak zaczniemy rozważania na ten temat jaką kupić, powinniśmy pamiętać o dwóch najważniejszych warunkach, jakie muszą spełniać bramy wjazdowe:
- muszą być przede wszystkim bezpieczne w użytkowaniu
- muszą zapewniać komfortowy wjazd na posesję.
Bezpieczny wjazd na posesję: szerokość bram wjazdowych
Szerokość bram wjazdowych według przepisów nie powinna być mniejsza niż 2,4 m. Aby jednak wjazd czy wyjazd z posesji nie był dla nas codziennym wyzwaniem, warto wybrać szerszą bramę, czyli przynajmniej trzymetrową. Jeśli działka zlokalizowana jest przy ruchliwej ulicy, brama powinna być zaplanowana w taki sposób, aby wjeżdżający na posesję samochód nie powodował zagrożenia dla ruchu drogowego i pieszego.
Wygodny i bezpieczny wjazd na posesję zależy od szerokości drogi oraz minimalnego promienia skrętu auta. Decyduje o tym odległość między krawędzią drogi a bramą wjazdową. Jeśli odległość ta jest równa promieniowi skrętu lub większa, przejeżdżający przez bramę samochód będzie miał zapas miejsca z każdej strony. Jeśli natomiast odległość ta jest mniejsza, tylna część auta będzie ścinała zakręt i może nachodzić na słupek bramy. W takim przypadku rozwiązaniem może być montaż szerszej bramy (3,5-4-metrowej) lub cofnięcie jej w głąb posesji, tak aby uzyskać wymaganą odległość między nią a krawędzią drogi. Trzeba jednak pamiętać, że odbędzie się to kosztem długości podjazdu.
Bramy wjazdowe z napędem
Wybierając bramy wjazdowe wielu właścicieli decyduje się na zakup urządzeń pozwalających na jej automatyczne otwieranie i zamykanie. Automatyczny napęd do bramy wjazdowej zapewnia bowiem nie tylko komfort, zmniejsza też ryzyko, że podczas otwierania bramy samochód zwłączonym silnikiem lub z kluczykami w stacyjce stanie się łupem złodziei. Na rynku jest dostępnych wiele rozwiązań przeznaczonych do różnych typów bram wjazdowych skrzydłowych. Wybór zależy między innymi od tego, z jakiego materiału są zbudowane bramy wjazdowe, jaki rozmiar i ciężar ma każde ze skrzydeł oraz jak są one osadzone na słupkach. Aby zainstalować automat do otwierania bramy wjazdowej, najpierw należy sprawdzić, czy konstrukcja bramy jest odpowiednio wytrzymała, następnie trzeba wybrać odpowiedni rodzaj siłowników i doprowadzić energię elektryczną do ich zasilenia.
Bramy wjazdowe konstrukcja
Skrzydła bram wjazdowych najczęściej są ze stali – zespawane z elementów kutych lub z profili walcowanych (kątowników, płaskowników, profili zamkniętych o przekroju kwadratowym lub prostokątnym). Metalowe mogą być tylko ramy nośne, które wypełnia się sztachetami, na przykład z drewna lub ze specjalnych listew z tworzywa sztucznego, ale częściej wypełnienie również jest stalowe, nierzadko z finezyjnym rysunkiem profili. Niezależnie od wybranego rozwiązania konstrukcja skrzydeł musi zapewniać im stabilność i odpowiednią sztywność, na bramę wjazdową otwieraną za pomocą automatycznego siłownika działają bowiem duże siły.
Bramy wjazdowe: mocowanie siłownika
Do skrzydła bramy blisko zawiasów jest zamocowany siłownik. Ponieważ ma stosunkowo niewielkie wymiary, aby wprawić w ruch dosyć ciężkie skrzydło bramy wjazdowej, musi w punkcie mocowania zadziałać dużą siłą. Musi też pokonać dodatkowo w trakcie pracy dużą siłę parcia wiatru, zwłaszcza gdy brama wjazdowa ma sporą powierzchnię wypełnień – na przykład szczelne deskowanie lub blachę. Jeżeli konstrukcja skrzydeł nie będzie odpowiednio mocna, wielokrotne otwieranie i zamykanie bramy może się zakończyć jej deformacją lub uszkodzeniem. Dlatego w wielu bramach wjazdowych montuje się specjalne wzmocnione elementy, do których będą mocowane siłowniki.
Autor: Andrzej Szandomirski
Planując montaż bramy przesuwnej, należy się upewnić, czy ogrodzenie jest na tyle długie, aby schowało się za nim skrzydło z przeciwwagą
W komplecie z siłownikiem producenci dostarczają specjalne uchwyty montażowe. Jeden pozwala przytwierdzić siłownik do skrzydła bramy, drugi służy do zamocowania siłownika na słupku nośnym. Punkty mocowania są ściśle określone przez producenta. Ich rozmieszczenie zależy od rodzaju wybranego siłownika i jego wymiarów. Mocowanie na słupku stanowi oś obrotu siłownika, dlatego musi być bardzo solidne. Do słupków stalowych uchwyty montażowe można przyspawać, natomiast do słupków murowanych i betonowych mocuje się je specjalnymi kotwami. Zawsze trzeba zapewnić możliwość swobodnego obrotu siłownika wokół osi w elemencie montażowym.
Sprawdź też:
Słupki do bramy wjazdowej
Sposób mocowania siłownika do słupka jest zależny od jego wymiarów. Minimalna szerokość słupka musi być taka, aby było możliwe stabilne zamocowanie płytki montażowej siłownika – zazwyczaj wystarcza 10 cm. Większe znaczenie ma natomiast grubość słupka (wymiar mierzony prostopadle do płaszczyzny bramy). Dla każdego z siłowników jest określona maksymalna odległość osi obrotu od płaszczyzny bramy. Grubość słupków stalowych najczęściej nie przekracza kilkunastu centymetrów, więc montaż siłownika nie stwarza problemów. Jeżeli jednak słupek jest gruby (murowany lub betonowy), a płaszczyzna bramy znacząco cofnięta w stosunku do jego lica, może się okazać, że zamontowanie siłownika nie będzie możliwe. Problem ten można rozwiązać, wykonując w słupku specjalne podcięcie – zagłębienie, w którym zostanie zamocowana płytka montażowa napędu. Taki zabieg pozwala zmniejszyć odległość osi obrotu siłownika od płaszczyzny bramy. W wypadku gdy niemożliwe jest wykonanie podcięcia w słupku, zamiast siłownika o prostym ramieniu można zastosować napęd o ramieniu łamanym. Należy jednak pamiętać, że taki siłownik po otwarciu bramy potrzebuje więcej miejsca za osią obrotu. Może się więc okazać, że nie da się go zastosować, w sytuacji gdy zaraz za siłownikiem znajduje się jakaś przeszkoda, na przykład prostopadła ściana lub załamanie ogrodzenia.
Każdy siłownik warto zabezpieczyć przed kradzieżą. Najlepiej przyspawać do wsporników płytek montażowych niewielkie blokady osłaniające śruby, którymi jest mocowany siłownik, aby uniemożliwić ich odkręcenie. W bramach ozdobnych, na przykład kutych lub o lekkiej ażurowej konstrukcji, tradycyjny siłownik może być ze względów estetycznych nie do zaakceptowania. W takich wypadkach można zastosować specjalne napędy montowane pod powierzchnią terenu. Ich mechanizm jest ukryty w hermetycznej skrzynce montowanej pod nawierzchnią, spod której widać jedynie niewielką oś napędzającą skrzydło bramy. Taki napęd jest prawie niewidoczny.
Bramy wjazdowe przesuwne
Bramy wjazdowe przesuwne mają jedno skrzydło poruszające się wzdłuż ogrodzenia, od wewnątrz, oraz dwa słupki – prowadzący, który utrzymuje skrzydło w pionie, i skrajny, który zapobiega wysunięciu się bramy z prowadnicy. Bramy wjazdowe przesuwne są niezastąpione na działkach z krótkim podjazdem oraz na takich, na których teren za bramą się wznosi. Po otwarciu nie zajmują przestrzeni wewnątrz posesji, a samochód stojący na podjeździe, nawet blisko ogrodzenia, nie uniemożliwia ich pracy. Szerokość bramy przesuwnej może być dowolna. Ogranicza ją tylko ilość miejsca, jakie trzeba zostawić z jednej strony przy ogrodzeniu, aby zmieściło się tam całe skrzydło. Warto o tym pamiętać, planując miejsce na furtkę.
SPRAWDŹ: Czy bramy wjazdowe przesuwne można zamontować na zewnątrz ogrodzenia - przepisy >>>
Są dwa rodzaje bram wjazdowych przesuwnych:
- samonośne
- szynowe.
Te drugie przesuwają się na kółkach po szynie umieszczonej na fundamencie w podłożu wzdłuż bramy. Aby działały bez zarzutu, trzeba systematycznie usuwać z szyny wszelkie zanieczyszczenia. Bramy samonośne są zawieszone tuż na ziemią i przesuwają się na rolkach zamocowanych w słupku prowadzącym. Muszą mieć przeciwwagę, dlatego skrzydło jest szersze niż światło bramy – zazwyczaj o 1/4 jej szerokości. Bramy wjazdowe przesuwne samonośne są wprawdzie droższe, cięższe od bram szynowych i zajmują więcej miejsca, ale za to są znacznie mniej kłopotliwe w eksploatacji. Montaż bramy najlepiej powierzyć specjalistom, którzy tak dobiorą grubość słupków oraz sposób ich osadzenia w gruncie, aby stawiły czoła przeciążeniom, na jakie będą narażone podczas otwierania i zamykania wrót.
Bramy wjazdowe na pilota
Do uruchamiania siłowników z reguły wykorzystuje się pilota wysyłającego fale radiowe. Aby uruchomić napęd bramy, pilot nie musi być skierowany bezpośrednio w stronę centrali sterującej. Na drodze wysyłanych przez niego fal może nawet stać niewielkibudynek. Antena odbiorcza, w którą jest wyposażona centrala sterująca, najczęściej pozwala odebrać sygnał z odległości kilkudziesięciu metrów. W niektórych sytuacjach, na przykład gdy centralka jest znacznie oddalona od bramy, konieczna może się okazać dodatkowa antena w sąsiedztwie bramy. Po zamontowaniu siłowników przeprowadza się regulację czasu otwierania i zamykania bramy. Ustala się między innymi, które ze skrzydeł ma się otwierać pierwsze, które pierwsze zamykać. Możliwe jest także określenie rodzaju impulsu powodującego zamykanie bramy – brama może się także zacząć zamykać po upływie określonego czasu od jej otwarcia lub automatycznie po tym, gdy przejeżdżający przez nią samochód przetnie linię fotokomórki.
Bramy wjazdowe przesuwne szynowe
Właściciele płytkich działek, którym zależy na jak najmniejszych kosztach inwestycyjnych, powinni zdecydować się na zakup bramy szynowej. Jej skrzydło przesuwa się na rolkach, po szynie umieszczonej w warstwie nawierzchni na fundamencie. Na słupku prowadzącym zamontowana jest niewielka prowadnica utrzymująca bramę we właściwej pozycji i zapewniająca jej płynny ruch. Jedynym problemem podczas jej użytkowania może być szyna. Często gromadzą się w niej różne zanieczyszczenia (liście, kawałki gałęzi, kamienie czy piach) – jeśli nie będą usuwane regularnie, mogą powodować uszkodzenie rolek skrzydła, a nawet jego wypaczenie się. Zimą skrzydło takiej bramy może także przymarznąć. Śnieg i mróz mogą ją w ten sposób skutecznie unieruchomić.
Bramy wjazdowe samonośne
Z kolei bramy samonośne są o wiele droższe niż ich szynowe odpowiedniki, jednak ich konstrukcja sprawia, że są również mniej zawodne i mniej kłopotliwe w użytkowaniu. Skrzydło bramy samonośnej przesuwa się tuż nad nawierzchnią wjazdu – słupek prowadzący ma rolki, po których przesuwa się skrzydło – nie ma więc żadnego kontaktu z podłożem (odległość skrzydła od ziemi wynosi zwykle 5-8 cm). Dzięki temu śnieg, liście czy piasek nie przeszkadzają w swobodnym poruszaniu się bramy. Specjalne łożyskowane rolki prowadzące zapewniają stabilny ruch skrzydła, a zamontowany na przeciwległym słupku chwytak umożliwia jego łagodny i pewny dojazd oraz ustala położenie w pozycji zamkniętej.
Trzeba jednak pamiętać, że skrzydło bramy samonośnej musi mieć przeciwwagę, która zwiększa jego szerokość o 30-40%. Należy to uwzględnić, planując szerokość bramy. Zwiększenie szerokości bramy wpływa też na jej większy ciężar. Z tego względu w przypadku bram samonośnych szczególnie zaleca się montaż automatycznego sterowania.
Bramy wjazdowe rozwieralne (skrzydłowe)
W przypadku dużych działek dobór odpowiedniej bramy wjazdowej nie stanowi problemu. Gdy jednak nasza działka jest – owszem – głęboka, lecz wąska, okazuje się często, że nie mamy zbyt dużego wyboru. W takim przypadku warto zamontować bramę rozwieralną (skrzydłową). Wprawdzie zajmuje ona sporo miejsca na podjeździe, ale na głębokiej działce nie powinno stanowić to problemu.
Bramy wjazdowe rozwieralne mogą mieć jedno lub dwa skrzydła przymocowane do słupków posadowionych na fundamencie. Słupki bram wjazdowych mogą być metalowe, murowane bądź betonowe. Do nich mocuje się zawiasy, na których zawiesza się skrzydła bramy. Bramy wjazdowe jednoskrzydłowe sprawdzą się, gdy podjazd jest długi. Wadą takiego rozwiązania jest duże i ciężkie skrzydło, które otwierane ręcznie może przysparzać problemów. Bramy wjazdowe rozwieralne jednoskrzydłowe ze względów konstrukcyjnych mają ograniczoną szerokość – do 3 m. Z kolei w bramach wjazdowych dwuskrzydłowych każde ze skrzydeł może mieć około 3 m szerokości. Bramy te są wyposażone w rygiel blokujący, który chroni skrzydła przed przypadkowym otworzeniem, lub w metalowy ogranicznik przymocowany do podłoża od strony ulicy, dzięki któremu brama nie otworzy się na zewnątrz posesji.
Zaletą bram rozwieralnych jest to, że jeśli okaże się, iż droga dojazdowa będzie zbyt wąska (odległość między bramą wjazdową a krawędzią drogi jest mniejsza niż promień skrętu), można ją cofnąć w stosunku do linii ogrodzenia w głąb działki.