Jak zakup sprzętu online pomaga w letnich remontach?

2024-08-28 11:16 Materiał sponsorowany

W okresie wakacyjnym Polacy intensywnie realizują prace remontowe. Dane platformy zakupowej ERLI pokazują, że polscy konsumenci coraz chętniej kupują sprzęt remontowy online. W kategorii „Budowa i Remont” marketplace w pierwszym półroczu br. zanotował ponad 80% więcej transakcji niż rok wcześniej.

Ecommerce remont ERLI
Autor: ERLI

W Polsce nadal wiele osób wykorzystuje urlop i wakacje na prace remontowe, odświeżanie i modernizację swoich domów czy mieszkań. Według danych, prawie 87% Polaków wydało na remonty co najmniej 10 tys. zł w ciągu ostatnich trzech lat, a ponad 1/3 przeznaczyło na tego typu prace od 15 do 20 tys. zł.1 Coraz częściej zakupy niezbędne do remontów są realizowane online, co potwierdzają dane z platformy ERLI. Statystyki pokazują, że liczba transakcji w kategorii „Budowa i Remont” na ERLI w pierwszym półroczu 2024 roku wzrosła o 81% w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku. Wskazuje to na duże zainteresowanie produktami wykończeniowymi oraz stale poszerzającą się ofertę na platformie ERLI, na której klienci znajdą tańsze oferty niż te dostępne w sklepach stacjonarnych czy na innych platformach zakupowych.

W top 3 kategorii „Budowa i Remont” na ERLI znalazło się wyposażenie łazienek, w szczególności: wanny, kabiny prysznicowe, ceramika łazienkowa czy armatura. Ponadto hitem ostatniego półrocza okazały się lamele na filcu, co pokazuje, że moda na to wykończenie wnętrz nadal trwa. Z kolei najdynamiczniej w tym czasie rozwijały się podkategorie „Ogrzewanie” oraz „Klimatyzacja i Wentylacja”, a wraz ze wzrostem ich sprzedaży (odpowiednio +190% oraz +195%), wzrosła także średnia wartość koszyka – odpowiednio o +50% oraz +20%.

Grafiki Erli
Autor: ERLI

Sezonowy cykl remontowy

Wzrost zainteresowania produktami remontowymi jest wyraźnie sezonowy i powtarza się co roku w tych samych okresach, tworząc pewnego rodzaju cykl remontowy. Dane ERLI pokazują, że wzrost transakcji w kategorii „Budowa i Remont” zaczyna się już w marcu, co spowodowane jest poprawiającymi się warunkami pogodowymi oraz chęcią przygotowania domów i ogrodów na nadchodzące lato. Wiosna to czas, kiedy Polacy zaczynają planować odświeżenie swoich domów po zimie, często koncentrując się na malowaniu ścian, wymianie podłóg i generalnym porządkowaniu. Według statystyk, blisko połowa Polaków rozpoczyna remonty właśnie wiosną.2 Na ERLI w pierwszym kwartale 2024 roku największy wzrost sprzedaży można było zauważyć w przypadku siatek i paneli ogrodzeniowych wykorzystywanych w ogrodach (+656% r/r) czy akcesoriów malarskich (+248% r/r). Dużym zainteresowaniem cieszyły się również akcesoria do instalacji elektrycznej, akcesoria do łazienek - kabiny i prysznice (+220% r/r) oraz systemy do bram garażowych.

Erli
Autor: ERLI

Największe zainteresowanie produktami remontowymi zauważyć można jednak w okresie letnim. Ciepła pogoda i wyższe temperatury sprzyjają pracom zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Dodatkowo jest to okres wakacyjny, w którym wiele osób ma więcej czasu i może sobie pozwolić na większe i bardziej czasochłonne realizacje w domach czy mieszkaniach. Wielu Polaków decyduje się również na remonty łazienek i kuchni korzystając z urlopów, aby móc poświęcić więcej czasu na nadzorowanie prac remontowych. Prawie 20% Polaków decyduje się na rezygnację z wyjazdu wakacyjnego, aby przeznaczyć swój czas i oszczędności na przeprowadzenie remontu w swoich domach.3

Jesień z kolei to czas, kiedy tempo remontów zaczyna spadać, ale wciąż spora część konsumentów decyduje się na odnowienie wnętrz przed zimą. Dla wielu osób jest to doskonały czas na prace związane z przygotowaniem domów na chłodniejsze miesiące. Polacy zajmują się wtedy izolacją czy remontami wewnętrznymi w domach i mieszkaniach. Podobny zakres prac remontowych jest coraz częściej realizowany również w okresie zimowym, pomimo że jest to czas, w którym aktywność remontowa jest na ogół niższa. Od jakiegoś czasu zauważyć można rosnący odsetek tych, którzy wykorzystują przerwę świąteczną na odnowienie mieszkania. To właśnie w sezonie zimowym polscy konsumenci decydują się na dodatkowe izolacje budynku, remonty wnętrz, odnowienie kuchni oraz przygotowanie swoich domów przed świętami. Warto również podkreślić, że bożonarodzeniowe wyprzedaże produktów remontowych przyciągają klientów, oferując atrakcyjne ceny zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online.

Grafiki Erli
Autor: ERLI

Produkty remontowe podbijają rynek e-commerce

Według dostępnych danych, już w 2022 roku aż 60% Polaków kupowało produkty remontowe i wykończeniowe online, co pokazuje, że również rynek budowlany w trakcie pandemii częściowo przeniósł się do Internetu. Tę zmianę nadal można zaobserwować w nawykach konsumentów - coraz częściej akcesoria remontowe i elementy wykończeniowe zamawiane są przez Internet. Po pierwsze klienci mogą zakupić niezbędne produkty bez wychodzenia z domu, a po drugie łatwiej porównać oferty różnych serwisów zakupowych i wybrać z nich najbardziej atrakcyjną cenowo.

Coraz więcej remontujących decyduje się na zakup akcesoriów i narzędzi remontowych online zamiast w sklepach stacjonarnych – składa się na to wiele czynników, ale głównie jest to wygoda wyboru produktów, możliwość szybkiego ich porównania, również pod kątem ceny oraz metody dostawy. Dodatkowo produkty te można z łatwością przejrzeć i ocenić na stronie lub w aplikacji, co znacznie zmniejsza ryzyko dokonania niewłaściwego zakupu.