Ładowanie samochodu elektrycznego w domu – najważniejsze informacje

2025-01-20 15:11 Tekst sponsorowany

Nawet najwięksi sceptycy i przeciwnicy elektromobilności przyznają, że nie ma lepszego środka transportu w mieście od pojazdów elektrycznych. Jednak wymagają one przeważnie codziennego ładowania. Najwygodniejszym sposobem jest skorzystanie ze stacji ładowania w miejscu zamieszkania.

Wallbox VOLVO
Autor: VOLVO

Spis treści

  1. Dlaczego warto zainwestować w domową ładowarkę?
  2. Domowa stacja ładowania - dobre rozwiązanie na przyszłość i wygoda
  3. Czy zwykłe gniazdko wystarczy do ładowania samochodu elektrycznego?
  4. Ile kosztuje przydomowa stacja ładowania samochodów elektrycznych?
  5. Dlaczego warto zainwestować w Wallbox Selected by Volvo?

Jeśli samochód elektryczny jest używany codziennie na dojazdy do pracy i załatwianie różnego typu spraw to po przyjeździe do domu będzie wymagał naładowania akumulatorów. Właściciele domów jednorodzinnych nie mają z tym problemu, gdyż wystarczy, że skorzystają z domowej sieci elektrycznej. Można skorzystać z gniazdka znajdującego się w garażu lub na podjeździe, ale lepszym rozwiązaniem jest montaż domowej stacji ładowania.

Dlaczego warto zainwestować w domową ładowarkę?

Ładowarki są standardowym wyposażeniem każdego samochodu. Są małe, poręczne i wygodne w użyciu, bo wystarczy je podłączyć do gniazdka w garażu lub na podjeździe. Dysponują jednak małą mocą, co przekłada się na potrzebę długotrwałego ładowania. Moc takich urządzeń wynosząca ok. 2,3 kW naładuje do pełna akumulator małego miejskiego samochodu przez dziesięć lub więcej godzin, w przypadku większego auta proces ten trwa jeszcze dłużej.

Długotrwałość ładowania przy jego małej mocy powoduje długotrwałe obciążenie domowej instalacji, co jest uciążliwe, a także może doprowadzić do uszkodzenia starszych instalacji nie przystosowanych do takiej pracy.

Domowe stacje ładowania dysponują większą mocą pozwalającą na szybsze naładowanie baterii w samochodzie. Zapewniają komfort i bezpieczeństwo. Mają nieduże rozmiary, pozwalające na montaż na ścianie, innym stabilnym elemencie domu lub na dedykowanym statywie, w miejscu gdzie pozostawia się samochód. Są przystosowane do ładowania prądem z domowej instalacji, czyli prądem zmiennym jednofazowym lub trójfazowym. Ich popularna angielska nazwa „wallbox” określa najczęstsze miejsce ich montażu oraz kompaktowe rozmiary. Dzięki ich mocy proces ładowania skraca się do kilku godzin. Jest to wystarczające, aby komfortowo korzystać codziennie z samochodu z napędem elektrycznym.

Do takich wydajnych urządzeń należą domowe stacje ładowania należy seria Wallbox Selected by Volvo. Ma niewielkie kompaktowe rozmiary i moc 22 kW, największą z dostępnych dla domowych stacji ładowania prądem zmiennym.

Murator Remontuje #2: Przygotowanie łazienki do totalnego remontu
Materiał sponsorowany

Domowa stacja ładowania - dobre rozwiązanie na przyszłość i wygoda

Inwestycja w domową stację ładowania na pewno jest opłacalnym przedsięwzięciem tym bardziej, że elektromobilność ma przed sobą przyszłość. Osoby korzystające z samochodów elektrycznych na co dzień doceniają jej zalety: przywileje w ruchu drogowym, wygodę podróży, brak emisji gazów spalinowych oraz właśnie możliwość „zatankowania” w domu. Właściciele aut elektrycznych przy zmianie samochodu wybierają kolejny z napędem na prąd. W wielu krajach są atrakcyjne zachęty finansowe zakupu tego typu środków transportu. Postęp technologiczny w zakresie baterii i infrastruktury ładowania prowadzi do zwiększenia zasięgu pojazdów elektrycznych oraz skracania czasu ładowania. Ponadto, rozwój inteligentnych sieci energetycznych i integracja z odnawialnymi źródłami energii sprawiają, że elektromobilność jest przyjazna dla środowiska.

Domowa stacja ładowania to najlepsze rozwiązanie dla posiadaczy aut elektrycznych. Dzięki krótkiemu czasowi ładowania wystarczy podpięcie na okres kilku godzin, np. w nocy, aby akumulatory odzyskały moc. Można ten proces przeprowadzić w każdym momencie po powrocie do domu. Samochód zawsze będzie miał odpowiedni poziom naładowania baterii. Jest to również oszczędność, gdyż koszty ładowania poza domem w stacjach ogólnodostępnych są dużo wyższe – za tę samą ilość energii płacimy poza domem przynajmniej 50% procent więcej (w stacjach o dużej mocy nawet ponad dwukrotnie więcej). Jest to też oszczędność czasu i nerwów bo nie trzeba poszukiwać stacji ładowania i oczekiwać w kolejce. Domowa stacja, z której korzystają tylko właściciele jest też bezpieczniejsza i pewniejsza w użyciu od tych w miejscach publicznych.

Czy zwykłe gniazdko wystarczy do ładowania samochodu elektrycznego?

Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Można do ładowania użyć zwykłego gniazdka elektrycznego jednofazowego z uziemieniem. Jednak ładowanie w ten sposób jest bardzo długotrwałe i obciąża domową instalację. Akumulatory samochodu elektrycznego mogą być ładowane zarówno prądem przemiennym (zmiennym) lub stałym. Umożliwia to zespół urządzeń elektronicznych w jakie wyposażone są samochody. One decydują z jaką maksymalną mocą może być on ładowany. W przypadku ładowania prądem zmiennym następuje jego zamiana na prąd stały w prostowniku (przetwornica, konwerter mocy). Przy ładowaniu prądem stałym w procesie nie uczestniczy prostownik, co pozwala na szybszy przebieg procesu tego procesu. Ładowanie prądem zmiennym jest najpopularniejszym i najczęściej stosowanym sposobem ładowania pojazdów elektrycznych. Domowe stacje ładowania dzielą się na:

  • jednofazowe o mocy 3,7 – 7,4 kW,
  • trójfazowe o mocy 11 – 22 kW.

Ładowanie prądem stałym jest znacznie szybsze niż ładowanie prądem zmiennym i stosowane jest przede wszystkim w publicznych stacjach szybkiego ładowania. Są to szybkie ładowarki o mocy od 50 kW do 150 kW oraz tzw. superchargery, specjalne stacje ładowania opracowane przez niektórych producentów pojazdów, np. Tesla Supercharger, które oferują jeszcze wyższe moce. Szybkie ładowanie może zapełnić baterię do 80% w ciągu zaledwie 20 - 30 minut w przypadku najnowszych technologii. Do ładowania samochodów służą specjalne złącza. Stosowane są następujące typy:

  • Typ-2, stosowany w domowych stacjach ładujących, najbardziej obecnie rozpowszechniony standard stosowany w samochodach w krajach europejskich, także w autach spoza Europy, ale przeznaczonych na rynek europejski. Opracowała go niemiecka firma Mennekes.
  • CCS Combo 2 (Combined Charging System), standard europejski, który łączy ładowanie prądem zmiennym i stałym w jednym złączu. Samochody z takim złączem mogą być ładowane prądem stałym o bardzo dużej mocy nawet 150 kW.
  • Typ-1 to standard stosowany w krajach azjatyckich i Ameryce Północnej, a także dawniej w Europie
  • CHAdeMO, popularny w Japonii i w Azji, używany m.in. w samochodach Nissan.
  • Tesla Connector, standard Tesli, zmodyfikowane gniazdo Typ-2 stosowane w szybkich ładowarkach Tesla Supercharcher, stosowanych do samochodów Tesla.

Domowe stacje ładowania Wallbox Selected by Volvo przystosowane są do montażu w domach z instalacją trójfazową. Jej moc 22 kW wystarcza do szybkiego naładowania nawet największego z dostępnych elektrycznych samochodów osobowych typu SUV produkowanych przez Volvo. W przypadku samochodu plug-in hybrid/Twin Enginie maksymalna moc ładowania Wallbox Selected by Volvo wynosi 6,4 kW.

Ile kosztuje przydomowa stacja ładowania samochodów elektrycznych?

Ceny domowych stacji ładowania o mocy od 3,6 kW do 7,4 kW wynoszą zazwyczaj od 2000 do 4000 zł, w zależności od marki, funkcji oraz jakości urządzenia. Stacje ładowania o wyższej mocy, od 11 kW do 22 kW, są przeważnie droższe, a ich ceny wahają się od 4000 do 7000 zł.

Montaż należy powierzyć uprawnionemu elektrykowi ze świadectwem kwalifikacyjnym SEP. To gwarantuje bezpieczny montaż i późniejsze użytkowanie. Można skorzystać z usług osób rekomendowanych przez producentów ładowarek lub ich dystrybutorów.

Zakres prac może być bardzo różny i oczywiście im jest większy tym wyższy koszt prac montażowych. Samo zamontowanie urządzenia nie powinno trwać dłużej niż 4 godziny, ale przygotowanie instalacji zajmie więcej czasu. Średnio za montaż trzeba zapłacić od 700 zł do 2500 zł – te najniższe kwoty dotyczą w zasadzie tylko prac podłączenia stacji bez ingerencji w sieć.

Poniesione koszty na zakup i montaż zwrócą się w eksploatacji, ponieważ za ładowanie akumulatorów w domu płacimy tak samo jak za zużycie energii elektrycznej w gospodarstwie domowym. Przyjmuje się, że w mieście małe auto miejskie zużywa 12 – 15 kWh/100 km, a auto kompaktowe do 20 kWh/100 km. Przy domowej cenie prądu ok. 1 zł za 100 km zapłacić trzeba w pierwszym przypadku 12 – 15 zł. Przy aktualnej cenie benzyny 6,25 zł i zużyciu 6 l/100 podobnej klasy samochód z silnikiem spalinowych będzie wymagał zatankowania za 37,50 zł. Różnice są widoczne.

Dlaczego warto zainwestować w Wallbox Selected by Volvo?

Linia domowych stacji ładowania firmy Volvo pozwala naładować samochód w domu najszybciej jak to tylko możliwe. Zapewnia to maksymalna moc 22 kW dostępna dla tego typu urządzeń.

Dostępne są stacje ze zintegrowanym kablem do ładowania i bez niego. Droższym wariantem jest ta bez kabla ładującego, ale jest wyposażona w licznik MID, który pokazuje wartość prądu wykorzystanego do naładowania. Można ją wyposażyć w dedykowany kabel do ładowania, który można wykorzystać do ładowania poza domem, np. w stacjach publicznych, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba.

Tańsza stacja Wallbox Selected by Volvo wyposażona jest w zintegrowany 4,5-metrowy przewód ładujący z gniazdem Type-2.

Obie stacje wyposażone są w dynamiczny sygnalizator LED z przodu stacji, na którym wyświetlane są informacje, m.in. zmiana koloru pokazuje stan ładowania. Mają też zainstalowany moduł umożliwiający połączenie przez wi-fi, modem lub przewód Ethernet, dzięki któremu można po zainstalowaniu aplikacji Volvo Cars przeglądać status ładowania lub planowanie czasu ładowania.

Funkcjonalność domowych stacji ładowania Wallbox Selected by Volvo zwiększa wodoodporna konstrukcja klasy IP55. Pozwala to na zainstalowanie urządzeń nie tylko w pomieszczeniu, ale też na zewnątrz budynku.

Decydując się na zakup domowych stacji Volvo można też skorzystać z usług wykwalifikowanych elektryków współpracujących z firmą, którzy przeprowadzą profesjonalny audyt energetyczny i montaż.

Murowane starcie
Ogrzewanie – podłogowe czy grzejniki? MUROWANE STARCIE

Domy z garażem na dwa auta