Jak ładować samochód elektryczny w domu? Ile to kosztuje?

2022-11-14 16:32
ładowanie samochodu elektrycznego w domu
Autor: Gettyimages Wygodniej i taniej niż na mieście jest ładować baterię samochodu elektrycznego ze stacji ładowania zlokalizowanej we własnym garażu i zasilanej z instalacji fotowoltaicznej

Samochód elektryczny można ładować wykorzystując stację ładowania zlokalizowaną we własnym domu bądź w przestrzeni publicznej. Liczymy, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu.

Nie obowiązuje jeden standard gniazda w samochodach elektrycznych. Jest ich kilka i można je klasyfikować między innymi ze względu na możliwą moc ładowania. Wśród najczęściej spotykanych złączy do ładowania samochodów elektrycznych są:

  • wtyczki typu 1,
  • wtyczki typu 2,
  • CHAdeMO,
  • CSS.

Najpopularniejsze w Europie jest złącze typu 2, które umożliwia naładowanie elektryka prądem przemiennym (AC).

Wśród złączy umożliwiających ładowanie prądem stałym (DC) najczęściej spotykane są wtyczki CSS oraz CHAdeMO. Jeśli samochód elektryczny ma złącze w standardzie CSS, służącym do ładowania prądem stałym, jest ono również kompatybilne do ładowania prądem przemiennym za pośrednictwem standardu typu 2.

Ile czasu ładuje się samochód elektryczny

Przy stacjach paliw lub w wybranych miejscach w przestrzeni miejskiej można spotkać stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych oferujące maksymalną moc ładowania prądem przemiennym wynoszącą 43 kW. Na takim stanowisku naładowanie akumulatora o pojemności 60 kWh od 10 do 80% pojemności, wynosiłoby mniej więcej 90 minut. W Polsce, jak na razie, w większości miejsc samochody elektryczne można ładować prądem stałym z maksymalną mocą 50 kW. To oznacza, że ładowanie akumulatora od 10 do 80% pojemności może zająć mniej niż 80 minut.

W niektórych punktach są dostępne tak zwane superchargery, dające kierowcom możliwość ładowania samochodów elektrycznych z mocą maksymalną przekraczającą 100 kW. Maksymalne moce superchargerów przekraczają 350 kW. Warto zaznaczyć, że tak duża moc ładowania nie zawsze jest potrzebna, ponieważ elektryk może nie być w stanie jej przyjąć. Na przykład w pełni elektryczny Porsche Taycan może przyjąć maksymalną moc ładowania prądem DC wynoszącą 270 kW. Trzeba pamiętać, że ostateczny czas ładowania baterii samochodu, niezależnie od tego, czy używa się do tego prądu stałego, czy przemiennego, będzie zawsze zależał od wielu czynników, takich jak na przykład temperatura ogniw w baterii, temperatura powietrza czy dostępna w danym momencie maksymalna moc ładowania.

Ładowanie samochodu elektrycznego prądem przemiennym

Prąd przemienny (AC) to taki, który płynie w domowych instalacjach elektrycznych. Takim prądem można naładować auto elektryczne, korzystając z ładowarki dostarczonej zazwyczaj przez producenta pojazdu elektrycznego. Można też użyć kupionej niezależnie ładowarki do EV, czyli tak zwanego Wallboxa.

Podstawową wadą ładowania prądem przemiennym jest niska maksymalna moc ładowania oraz długi czas ładowania. Za pośrednictwem gniazda domowego można ładować samochód z mocą dochodzącą do 3,4 kW. Przy takich parametrach ładowanie akumulatora samochodu o pojemności 60 kWh od poziomu naładowania 10% do 80%, trwa około 13 godzin.

Korzystając z ładowarki naściennej Wallbox, która umożliwia ładowanie baterii prądem przemiennym z maksymalną mocą 22 kW, taki sam akumulator od poziomu 10 do 80% pojemności naładuje się w czasie mniej więcej dwóch godzin.

elektromobilność
Autor: VOLKSWAGEN Moc Wallboxa nie powinna przekraczać mocy ładowarki pokładowej w samochodzie, bo nie da się jej efektywnie wykorzystać

Jak ładować samochód elektryczny w domu?

Samochód elektryczny można naładować z domowego gniazdka, co oznacza, że praktycznie każdy użytkownik takiego pojazdu może korzystać z możliwości naładowania elektryka we własnym garażu. Właściciel domu powinien wziąć pod uwagę wartość mocy przyłączeniowej dla swojego obiektu. Przykładowo, jeżeli wartość mocy przyłączeniowej dla domu wynosi 14 kW, to po zakupie Wallboxa o mocy 22 kW użytkownik nie będzie mógł wykorzystywać jego maksymalnej mocy ze względu na ograniczenia wynikające z mocy przyłączeniowej. W takim przypadku pozostaje fizyczne ograniczenie prądu ładowania na ładowarce (o ile ładowarka umożliwia takie ustawienie) i złożenie wniosku do zakładu energetycznego o zwiększenie mocy przyłączeniowej. Decyzja zakładu energetycznego może, ale wcale nie musi być pozytywna. Nie zawsze są warunki techniczne do tego (niedostateczna wydolność sieci przesyłowych), by spełnić oczekiwania wnioskodawcy.

Drugim ważnym czynnikiem ograniczającym maksymalną moc ładowania samochodów elektrycznych są inne pracujące w domu urządzenia elektryczne. Zwykle w domu działa jednocześnie kilka urządzeń (kuchenka elektryczna, czajnik, pralka, zmywarka, oświetlenie) wykorzystujących moc przyłączeniową zakontraktowaną w zakładzie energetycznym. W momencie podłączenia samochodu i ustawienia ładowania go z maksymalną mocą może dojść do przeciążenia domowej sieci elektrycznej, w wyniku czego bezpieczniki odłączą zasilanie. Aby uniknąć takich wydarzeń, dobrze jest kupić ładowarkę z wbudowanym menadżerem energii, który umożliwi inteligentne ładowanie samochodu elektrycznego przez wykorzystywanie maksymalnej dostępnej w danym momencie mocy ładowania.

Kolejnym ważnym parametrem, który powinien sprawdzić użytkownik samochodu elektrycznego, jest maksymalna moc prądu przemiennego (AC), jaką może przyjąć ładowarka pokładowa. Standardowo spotykaną mocą ładowarki pokładowej jest 11 kW. Jeżeli do gniazda takiej ładowarki pokładowej zostanie podpięty przewód z ładowarki umożliwiającej ładowanie z mocą 22 kW, to ładowarka pokładowa i tak ograniczy maksymalną moc ładowania do 11 kW.

Właściciele instalacji fotowoltaicznych mogą częściowo zasilać baterie swoich aut energią wytworzoną z promieniowania słonecznego. Ci, którzy nie mają własnych paneli fotowoltaicznych, mogą wykorzystywać do ładowania baterii z energię elektryczną w tak zwanej taryfie nocnej, kiedy cena kilowatogodziny energii elektrycznej pobieranej z sieci jest niższa. W ten sposób ładownie auta może być bardziej ekonomiczne.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

  • z domowego gniazdka – aktualna (listopad 2022 r.) cena prądu w taryfie G11 z uwzględnieniem opłat za dystrybucję to średnio 0,66 zł/kWh (szacowana na 2023 r. po przekroczeniu limitu 2000 kWh to 0,99 zł/kWh)
  • z publicznej stacji AC – 1,31 zł/kWh (po trzech godzinach postoju doliczana jest jeszcze opłata za parkowanie)
  • z publicznej stacji DC o mocy do 40 kW – 2,27 zł/kWh
  • z publicznej stacji DC o mocy 40-150 kW – 2,52 zł/kWh.

Ile kosztuje jazda samochodem elektrycznym?

Orientacyjne zużycie energii przez samochód elektryczny to:

  • w mieście – 14,5 kWh/100 km
  • poza miastem – 13,5 kWh/100 km
  • na autostradzie – 20 kWh/100 km.

Po uwzględnieniu podanych wyżej cen energii otrzymujemy, że koszt przejechania 100 kilometrów samochodem elektrycznym wynosi:

ładowanie z domowego gniazdka:

  • w mieście – 9,6 zł
  • poza miastem – 8,9 zł
  • na autostradzie – 13,2 zł

ładowanie z publicznej stacji AC:

  • w mieście – 19 zł zł
  • poza miastem – 17,7 zł
  • na autostradzie – 26,2 zł

ładowanie z publicznej stacji DC o mocy do 40 kW:

  • w mieście – 32,9 zł
  • poza miastem – 30,6 zł
  • na autostradzie – 45,4 zł

ładowanie z publicznej stacji DC o mocy 40-150 kW:

  • w mieście – 36,5 zł
  • poza miastem – 34 zł
  • na autostradzie – 50,4 zł.

Dla porównania koszt paliwa potrzebnego do przejechania 100 km samochodem z silnikiem spalinowym wynosi:

  • przy spalaniu 8 l/100 km benzyny (PB) w cenie 6,7 zł/l – 53,6 zł
  • przy spalaniu 6,5 l/100 km oleju napędowego (ON) w cenie 7,9 zł/l – 51,35 zł

Aby zachęcić Polaków do zakupu samochodów elektrycznych, rząd ogłosił program „Mój Elektryk”, kontrolowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie dla osób fizycznych wynosi obecnie 18 750 zł. Posiadacze Karty Dużej Rodziny mogą liczyć na zwiększoną kwotę dofinansowania do zakupu samochodu elektrycznego wynoszącą 27 000 zł.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE