Kiełki: jakie kiełki można hodować w domu. Walory zdrowotne kiełków

2014-02-03 17:08 Opracowanie: redakcja serwisu
kielki
Autor: photos.com

Kiełki z powodzeniem można hodować w domu. Jakie kiełki można hodować w domu? Jakie walory zdrowotne mają kiełki?

Gotowe kiełki z łatwością można kupić w sklepach. Warto jednak wyhodować kiełki samodzielnie w domu, bo zawierają one wtedy najwięcej wartościowych składników. No i mamy stały dostęp do świeżej żywności pełnej witamin.

Jakie kiełki można hodować w domu

  • Kiełki soi – mają orzechowy smak, znakomity dodatek do dań kuchni orientalnej (np. chińskiej). Hodowla kiełków soi: moczenie – 12 godzin, kiełkowanie – 3 dni, zbiór – gdy urosną do około 1 cm).
  • Kiełki rzodkiewki – mają ostry smak i zapach, Znakomite do sałatek i jako dodatek do twarogu, można tez jeść na kanapkach. Hodowla kiełków rzodkiewki: moczenie – 4 godziny, kiełkowanie: 2–3 dni.
  • Kiełki brokuła – są pikantne w smaku, doskonałe jako dodatek do surówek oraz na kanapki. Hodowla kiełków brokuła: moczenie: 4–6 godzin, kiełkowanie: 4–6 dni.
  • Kiełki rzeżuchy – charakteryzują się ostrym smakiem i zapachem, doskonałe do sałatek, twarogu, potraw z warzyw i kanapek. Hodowla kiełków rzeżuchy: moczenie – 6 godzin, kiełkowanie – 2 dni.
  • Kiełki lucerny – mają lekko cierpki smak z nutą orzechową, można je dodawać do potraw albo jeść na kanapkach. Hodowla kiełków lucerny: moczenie – 5 godzin, kiełkowanie: 5–7 dni.
  • Kiełki owsa – mają bardzo łagodny smak, doskonale smakują jako dodatek do sałatek, a także muesli i deserów. Hodowla kiełków owsa: moczenie – 4 godziny, kiełkowanie: 2–3 dni.
  • Kiełki fasoli mung – stosuje się przede wszystkim w potrawach kuchni chińskiej i wietnamskie, można jeść na surowo lub duszone. Hodowla kiełków fasoli mung: moczenie: 10–12 godzien, kiełkowanie: 2–4 dni.
  • Kiełki słonecznika – charakteryzują się orzechowym smakiem. Znakomity dodatek do sałatek i na kanapki. Hodowla kiełków słonecznika: moczenie: 8–10 godzin, kiełkowanie: 2–3 dni.

Walory zdrowotne kiełków

Kiełki to źródło wielu witamin (witaminy z grupy B, witaminę C, D, E, K, PP ) oraz składników mineralnych (żelazo, fosfor, wapń, magnez, potas, cynk, jod, mangan, miedź, lit, selen ) – spożywając kiełki uzupełniamy ich niedobór w organizmie. Kiełki są niskokaloryczne, łatwostrawne i nie powodują wzdęć. To doskonałe źródło białka, beta-karotenu, błonnika oraz kwasów tłuszczowych omega-3. Kiełki chronią organizm przed szkodliwym wpływem wolnych rodników i obniżają poziom złego cholesterolu. Dodatkowo regulują trawienie, bardzo dobrze oddziałują na cerę, włosy, paznokcie i zęby, wzmacniają kości.

kielki
Autor: photos.com
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE