Wiata garażowa bez pozwolenia na budowę. Wiata tańsza i prostsza w budowie od garażu
Wiata garażowa to tańsze od garażu rozwiązanie, podpowiadamy, jaką wybrać wiatę i jak ją zbudować. Garaż w bryle domu ma wiele zalet, ale i wady. Na pewno dobrze zabezpiecza samochód przed złodziejami oraz chroni go przed opadami i niską temperaturą. Jednak na kołach ciągle wwozi się dużo brudu, błota i śniegu, więc trudno utrzymać go w czystości. Budowa garażu bez względu na to, czy jest w bryle domu, czy wolno stojący, to drogie rozwiązanie. Poznaj zalety wiaty garażowej.
Trzeba wiedzieć, że metr kwadratowy garażu kosztuje niemalże tyle samo co taka sama powierzchnia salonu w domu. W takiej sytuacji wypadałoby zadać sobie pytanie: czy na pewno chcemy wydawać tyle samo pieniędzy na salon dla auta, co na nasz własny?
Kolejnym argumentem mogą być względy estetyczne. Garaż musi być wyposażony w bramę. W coraz większej liczbie rodzin jest kilka samochodów, więc buduje się garaże dwustanowiskowe. Mają one jedną podwójną albo dwie pojedyncze bramy. Wjazd do garażu zwykle znajduje się na froncie domu. W tej sytuacji na najważniejszej elewacji domu zaczyna dominować brama garażowa.
Wiata garażowa zamiast garażu
Wyjściem z sytuacji może się okazać budowa wiaty garażowej, która nie tylko rozwiąże problem z miejscem parkingowym, ale także pozwoli zaoszczędzić na wielu elementach. Wiata garażowa to lekka konstrukcja składająca się z dachu wspartego na słupach. Może mieć ażurowe ściany albo być w ogóle ich pozbawiona. Wiata może przylegać do budynku jednym bokiem. Zgrabnie połączona z domem za pomocą łącznika lub pergoli może się stać jego ozdobą.
Na czym zaoszczędzimy, budując wiatę
Jeśli zdecydujemy się na wiatę garażową nie będziemy musieli wykonywać odpowiednio wytrzymałej podłogi na gruncie oraz odpornej na ścieranie posadzki. Ominą nas także wydatki związane z fundamentami budynku. Nie będziemy musieli inwestować w ściany, a więc budować ich i wykańczać, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Zaoszczędzimy również na kupnie i montażu okien oraz bramy garażowej, na którą musielibyśmy przeznaczyć niemałą sumę.
Konstrukcja wiaty garażowej
Właściwie wszystko, co jest nam niezbędne do budowy wiaty garażowej, to drewno konstrukcyjne i materiał na pokrycie jej zadaszenia. Fundamentowania wymagają tylko słupy konstrukcyjne wiaty. Ponieważ będzie na nich oparty lekki dach bez ocieplenia, więc wystarczą stopy fundamentowe, na które potrzeba niewiele betonu. Jako ściany wiaty możemy wykorzystać konstrukcje ażurowe. No i najważniejsze posadzka. Wystarczy, jeśli ustabilizujemy grunt podbudową z kruszywa i wykonamy nawierzchnię z kostek lub płyt betonowych. W ostateczności podłoże w wiacie garażowej można nawet wybetonować albo utwardzić betonowymi elementami tylko pasy jezdne pod koła samochodu.
Wiata garażowa - kilka pomysłów
Żeby na samochód nie padał deszcz ani nie zalegał na nim śnieg, wystarczy kilka słupów i dach. Czasem nawet ażurowy dach wiaty, który obsadzony szybko rosnącymi pnączami, jak w pergoli, da minimalne schronienie przed śniegiem i słońcem. Wiata garażowa, w której ma się chować samochód, może być zbudowana jako wolno stojąca albo przylegająca do domu.
- Wiata garażowa wolno stojąca
W pierwszym przypadku jest kształt i sposób wykończenia mogą nawiązywać do innych obiektów małej architektury na działce, np. wiaty śmietnikowej lub altany w ogrodzie, zależnie gdzie będzie usytuowana. Najprostszą dostawkę wiatę można wykonać z bali drewnianych przykrytych dachem z poliwęglanu lub blachy trapezowej opartym na lekkiej konstrukcji więźby.
- Wiata garażowa połączona z domem
Wiata garażowa bywa też projektowana jako podcień obok domu. Wtedy jest przykryta nadbudówką poddasza albo dachem takim samym jak w pozostałej części domu. Czasem wiata garażowa jest atrakcyjnie wkomponowana w bryłę domu, przez co jego ściany zewnętrzne, 2 lub 3, stanowią naturalne jej granice.
Zobacz koniecznie:
Autor: Andrzej Szandomirski
Wiata na 2 samochody przykryta takim samym dachem jak dom stanowi jego przedłużenie
Wiata garażowa - budowa krok po kroku
Żeby zbudować wiatę na samochód, najpierw trzeba zabetonować stopy fundamentowe. Po wyznaczeniu ich położenia należy wykopać dołki w ziemi i ułożyć w nich 10 cm chudego betonu. Następnie robi się szalunek z desek pod stopy i układa w każdym z nich zbrojenie z prętów stali powiązanych strzemionami. Pręty mogą zostać wypuszczone ze stóp fundamentowych, żeby połączyć je ze stalowymi podstawami słupów wiaty. Te ostatnie muszą być umieszczeone w szalunkach, gdy beton juz tężeje.
Po związaniu betonu na podstawach ustawia się słupy, ktore należy ustawić pionowo o związać u góry belkami oczepowymi. Zależnie od rozpiętości wiaty między słupami mogą być wstawione belki stężające konstrukcję. Do belek oczepowych mocuje się krokwie, na których zostanie oparte pokrycie dachu wiaty. Bardzo często robi się je z wielkowymiarowych arkuszy płyt falistych z włóknocementu albo blachy przytwierdzonych do łacenia wykonanego na krokwiach. Dobrze jest na wiacie garażowej wykonać orynnowanie, żeby woda z dachu spływała w sposób kontrolowany.
Podłoże w wiacie garażowej
Na działkach o stabilnych, nośnych, ale przepuszczalnych gruntach i niskim poziomie lustra wody auto możemy parkować bezpośrednio na gruncie. Jednak najlepiej jest, gdy w wiacie garażowej na miejscu parkowania samochodu zostanie wykonana odpowiednia nawierzchnia utwardzona. Jest to estetyczne i pozwala w razie potrzeby posprzątać to miejsce. Pamiętajmy, żeby miejsce parkowania było nieco wyniesione ponad teren i wykonane ze spadkiem na zewnątrz. Wtedy woda będzie z niego swobodnie spływała.
Ponieważ samochód jest ciężki, należy wykonać pod niego podbudowę. Wymaga to usunięcia wierzchniej warstwy gruntu próchnicznego (15-30 cm). W wykorytowanym miejscu należy ułożyć podbudowę z grubego kruszywa i utwardzić ją zagęszczarką mechaniczną. Jeśli podbudowa będzie mieć dużą grubość (20-30 cm i więcej), należy ją wykonywać warstwami. Na wstępnie utwardzonym terenie wykonuje sie podsypkę z pospółki albo piasku o grubości mniej więcej 5 cm i układa na niej nawierzchnię. Wielu brukarzy dodaje do podsypki cement. Wtedy ułożone na niej kostki brukowe lub płyty betonowe zostaną związane pod wpływem wilgoci.
Wiata według przepisów
Według art. 29 ust.1 pkt 2 Prawa budowlanego na budowę wiaty garażowej o powierzchni zabudowy nieprzekraczającej 35 m² – a taka powierzchnia jest wystarczająca do komfortowego parkowania jednego samochodu – nie musimy uzyskiwać pozwolenia na budowę – trzeba ją jedynie zgłosić właściwemu organowi. Musi być tylko spełniony jeden warunek – łączna liczba takich obiektów na działce nie powinna przekraczać dwóch na każde 500 m².
Z kolei w art. 29 ust.1 pkt 2c możemy przeczytać, że pozwolenia nie wymagają wiaty o powierzchni zabudowy do 50m2, pod warunkiem, że są sytuowane na działce, na której znajduje się budynek mieszkalny lub przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe. Łączna liczba tych wiat na działce nie może przekraczać wtedy dwóch na każde 1000 m2powierzchni działki.
Sprawdź szczegóły:
Ponieważ jednak nie ma definicji ustawowej wiaty (spotykamy się z trzema określaniami – wiaty, garażu otwartego oraz zadaszonego miejsca postojowego), istnieją pewne problemy z interpretacją przepisów. Zdarza się więc, że urząd odrzuca zgłoszenie dotyczące wiaty i informuje o konieczności uzyskania pozwolenia na budowę.
Wymiary wiaty garażowej: miejsce na samochód na wąskiej działce
Wiata garażowa jest doskonałym rozwiązaniem na małą lub wąską działkę, wówczas często jest to jedyny sposób, aby nie parkować auta pod chmurką.
Minimalne wymiary:
- jednostanowiskowego garażu to 2,7x5,5 m (14,85 m²),
- wymiary wiaty garażowej 2,3x5,0 cm (11,5 m²) – oszczędzamy więc 0,4 m na szerokości oraz prawie 3 m² na powierzchni działki.
Mniejsze wymagania dotyczące szerokości wiaty wynikają z tego, że przegroda tylko ze słupami nie ogranicza tak przestrzeni wewnątrz jak ściana garażu i nie krępuje tak ruchów podczas wsiadania i wysiadania z samochodu. Na bardzo małej działce za wiatą garażową przemawia jeszcze jeden argument. Przestrzenna, ażurowa wiata garażowa nie przytłacza tak działki jak garaż o tych samych wymiarach.