Kratka parkingowa wypełniona kruszywem: nawierzchnia tania i prosta w budowie

2019-05-08 12:31 Elżbieta Borkowska-Gorączko
Ekokratka Geoproduct
Autor: Geoproduct

Kratka parkingowa z tworzywa wypełniona kruszywem to alternatywa dla tradycyjnej nawierzchni żwirowej. Kratka parkingowa wzmacnia drogę, zastępując skomplikowaną kilkuwarstwową podbudowę zwykłej nawierzchni. Dlatego nawierzchnia z kratki parkingowej jest od niej znacznie tańsza, a jej montaż szybki i nieskomplikowany.

Kratka parkingowa (zwana także trawnikową, drogową lub ekokratką) ma postać kwadratów lub prostokątów, które łatwo łączy się zaczepami. Zazwyczaj na 1 m2 nawierzchni potrzebne są cztery panele kratek parkingowych. Panele są odporne na duże obciążenie, dlatego można nimi utwardzać nawet nawierzchnie przeznaczone dla samochodów ciężarowych. Ponieważ siły nacisku rozkładają się na całą kratkę parkingową, podczas eksploatacji nie tworzą się koleiny. Jednak pod warunkiem, że nawierzchnia została właściwie wykonana.

Kratka parkingowa wypełniona kruszywem
Autor: WWW.GEOPRODUCT.PL Połączone ze sobą panele kratek parkingowych sprawiają, że nawierzchnia jest bardziej stabilna. Pod wpływem eksploatacji kamyki nie przemieszczają się

Zrób to sam: nawierzchnia z kratki parkingowej krok po kroku

  • Nawierzchnia z kratki parkingowej: wykop i podbudowa

Nawierzchnię z kratek parkingowych buduje się bardzo szybko. Po jej wytyczeniu i wykorytowaniu należy wyrównać dno wykopu, nadając mu spadek 1,5%. Warto na nim rozłożyć geowłókninę, która zapobiegnie mieszaniu się warstw. Następnie trzeba wykonać podbudowę z kruszywa granulacji 0-31 mm. Jej grubość zależy od typu nawierzchni. Jeżeli jest ona przeznaczona dla ruchu pieszego, wystarczy grubość 10 cm, jeśli będą po niej jeździły samochody osobowe, warstwa ta musi mieć 20-25 cm, a przy obciążeniu samochodami ciężarowymi – 45-55 cm. Podbudowę trzeba bardzo dokładnie ubić, przejeżdżając po niej zagęszczarką, ponieważ od tego zależy trwałość nawierzchni.

  • Nawierzchnia z kratki parkingowej: montaż paneli

Następnie należy ułożyć podsypkę piaskową warstwą grubości około 3 cm i wyrównać ją drewnianą łatą. Warto ją przykryć geowłókniną, która nie tylko zapobiegnie mieszaniu się warstw, ale również kiełkowaniu chwastów. Teraz można już rozłożyć kratki parkingowe, zaczynając od rogu nawierzchni, i po ich połączeniu na zaczepy zwałować całą powierzchnię.

  • Nawierzchnia z kratki parkingowej: wypełnienie kruszywem

Na koniec wystarczy wypełnić oczka kratek parkingowych kamykami. Do tego nadaje się nie tylko kruszywo o ostrych kantach, które łatwo się klinuje, ale również ozdobny żwir o zaokrąglonych powierzchniach.
 Kruszywo powinno leżeć równo z górną krawędzią kratek parkingowych, co zapobiegnie uszkodzeniom ich ścianek. Jeżeli w trakcie użytkowania osiądzie, należy dosypać nowego aż po brzegi.

Przeczytaj też:

Budowa nawierzchni z kratki parkingowej: instrukcja z galerią zdjęć

Kratka parkingowa – z krawężnikiem czy bez

Nawierzchnia z kratek parkingowych nie musi mieć krawężnika, pod warunkiem że są one ułożone w całości. Jeżeli jednak panele zostały docięte na wymiar, krawężnik jest konieczny.

Przeczytaj też:

Najłatwiej zrobić go z gotowych obrzeży z tworzywa, które są elastyczne, więc łatwo z nich formować na przykład łuki (mocuje się je bardzo prosto przy użyciu szpil wbitych w grunt). Można go też wykonać z kostki kamiennej lub betonowej.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Pozostałe podkategorie
KOMENTARZE