Tani podjazd ze żwiru. Jak zrobić podjazd z kruszywa

2019-03-05 16:10 Elżbieta Borkowska-Gorączko
Podjazd ze żwiru
Autor: Andrzej Szandomirski, projekt: Magdalena i Maciej Beczakowie Podjazd z kruszywa doskonale pasuje do domów w nowoczesnym stylu. Jego barwę można dobrać do koloru elewacji

Podjazd z kruszywa buduje się szybciej i taniej niż nawierzchnie z bruku. Podjazd ze żwiru sprawdza się w każdym otoczeniu, dobrze wtapia się w ogrodową przestrzeń i podkreśla urodę roślin. Jak zrobić podjazd z kruszywa? Z czego zbudować podjazd żwirowy? Czy materiał na podjazd jest rzeczywiście tani?

Nawierzchnia żwirowa jest uniwersalna. Równie dobrze wygląda w naturalnym otwartym krajobrazie, jak i w miastach. Sprawdza się wokół tradycyjnych domów i ultranowoczesnej architektury. Wbrew obiegowym opiniom podjazd z kruszywa jest trwały, jednak pod warunkiem, że zostanie właściwie wykonany.
 Taki podjazd żwirowy jest przepuszczalna dla wody, dzięki czemu deszczówka nie marnuje się, spływając na przykład do kanalizacji, ale zostaje w ogrodzie.

Podjazd z kruszywa – z czego zrobić

Do budowy nawierzchni żwirowej nadają się kruszywa o nieregularnych i ostrych krawędziach, które dobrze się klinują i zagęszczają, co sprawia, że nawierzchnia jest trwała. Mogą to być kruszywa łamane:

  • tłuczeń (materiał frakcji 31-63 mm),
  • kliniec (frakcja 4-31 mm),
  • grys (kruszywo łamane posortowane na frakcje 2-8, 8-16, 16-22 mm)
  • miał kamienny (0-5 mm)

Wykorzystywany jest także żwir, z wyjątkiem rzecznego (żwir rzeczny ma zaokrąglone ziarna, łatwo się przemieszcza w czasie eksploatacji i zrobiona z niego nawierzchnia jest mało stabilna).


Na podjazdy żwirowe najczęściej stosowane są kruszywa granitowe, porfirowe, bazaltowe, a także sjenitowe oraz wapienne.

Przeczytaj także:

Jeżeli wybiera się na podjazd kruszywo wapienne, należy zwrócić uwagę na jego trwałość, ponieważ może być ona różna - zależnie od tego, z jakiego złoża pochodzi żwir. Na podjazdy z kruszywa najlepsze są dolomity i wapienie dewońskie (wytrzymałe na warunki atmosferyczne, nie niszczeją z upływem czasu). Natomiast nie nadają się skały wapienne płytkomorskie oraz wapienie margliste (z czasem się lasują, tworząc podłoże, które z czasem zarasta roślinami).

Przeczytaj także:

Podjazd ze żwiru
Autor: Tomasz Zakrzewski, projekt: Bartłomiej Pochopień i Sonia Łysek Podjazd żwirowy jest niezastąpiony wokół letnich domów, ponieważ świetnie wygląda w naturalnym krajobrazie.
W takim podjeździe nietrudno umieścić rabatę roślinną

WIDEO: zielone miejsce postojowe przy domu

warto wiedzieć

Tani podjazd żwirowy – ceny kruszywa

Koszt wykonania podjazdu z kruszywa zależy przede wszystkim od ceny surowca (już od 45 zł w przeliczeniu na 1 m² podjazdu). Niebagatelne znaczenie ma jednak także opłata za transport – im bliżej jest kopalnia, tym mniej będzie kosztowała nawierzchnia żwirowa.
 Poniżej podajemy ceny najpopularniejszych kruszyw na podjazd (ceny z października 2018 r. – bez kosztów transportu):

• kliniec i tłuczeń granitowy oraz dolomitowy 45-80 [zł/t]
• kliniec i tłuczeń porfirowy 40-50 [zł/t]
• grys granitowy 50-180 [zł/t]
• grys dolomitowy 50-300 [zł/t]
• grys bazaltowy 150-220 [zł/t]
• grys serpentynitowy 200-230 [zł/t]
• grys porfirowy 65-150 [zł/t]

Podjazd ze żwiru
Autor: WWW.GEOPRODUCT.PL Drogę żwirową można wzmocnić kratką z tworzywa. Układa się ją na podbudowie z kruszywa i wypełnia żwirem. W takiej nawierzchni nie powstają koleiny

Podjazd ze żwiru – jak zrobić krok po kroku

  • Podjazd ze żwiru: robimy wykop

Koryto podjazdu żwirowego powinno mieć głębokość około 40 cm. Należy je tak ukształtować, żeby powstały spadki poprzeczne – mniej więcej 4% w każdą stronę od osi drogi (nawierzchnia powinna mieć profil wypukły). To zapewni właściwe odwodnienie podjazdu z kruszywa, zapobiegnie jego rozmiękaniu i powstawaniu kolein. Po wyrównaniu wykopu jego dno ubija się zagęszczarką.

  • Osadzamy krawężnik

Można go zrobić z gotowych kształtek betonowych albo kamieni. Stabilizuje się go betonem.

  • Podjazd ze żwiru: układamy geowłókninę

Nie jest konieczna, ale warto ją zastosować, bo zapobiegnie mieszaniu się warstw nawierzchni żwirowej z gruntem rodzimym. Płaty tkaniny układa się na 10-15-centymetrową zakładkę.

  • Podjazd ze żwiru: rozkładamy kruszywo

Żwirowy podjazd dla samochodów musi wytrzymać spore obciążenie, dlatego powinien się składać z trzech lub czterech warstw kruszywa różniącego się frakcją. Na dnie układa się tłuczeń, a na nim kolejno kruszywa o coraz mniejszym uziarnieniu. Jako warstwę wykończeniową nawierzchni żwirowej stosuje się drobny grys bądź żwir frakcji 2-8 mm. Można też użyć miału kamiennego, który bardzo dobrze wypełnia przestrzenie między większymi elementami. Po ułożeniu każdej warstwy kruszywa nawierzchnię ze żwiru ubija się zagęszczarką.

Sprawdź też: jak czyścić kostkę brukową >>>

Podjazd ze żwiru
Autor: Andrzej Szandomirski, projekt: Paweł Suliga Żwir w przeciwieństwie do bruku chłonie wodę, dzięki czemu pozostaje ona na działce. Warto go stosować, gdy na małej posesji potrzebny jest duży podjazd z kruszywa

Tani podjazd ze żwiru – jak pielęgnować

O podjazd do garażu ze żwiru trzeba systematycznie dbać. Pojawiające się chwasty należy regularnie wyrywać. Jeżeli w miejscach przejazdu samochodu powstały niewielkie koleiny, wyrównuje się je grabiami lub dosypuje brakującego żwiru, a następnie solidnie ubija podłoże zagęszczarką bądź wałem. Zanieczyszczenia delikatnie się wygrabia albo usuwa miotłą, dmuchawą lub odkurzaczem ogrodowym.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Pozostałe podkategorie
KOMENTARZE