Tani podjazd ze żwiru. Jak zrobić podjazd z kruszywa

Podjazd ze żwiru
Autor: Andrzej Szandomirski, projekt: Magdalena i Maciej Beczakowie Podjazd z kruszywa doskonale pasuje do domów w nowoczesnym stylu. Jego barwę można dobrać do koloru elewacji

Podjazd z kruszywa buduje się szybciej i taniej niż nawierzchnie z bruku. Podjazd ze żwiru sprawdza się w każdym otoczeniu, dobrze wtapia się w ogrodową przestrzeń i podkreśla urodę roślin. Jak zrobić podjazd z kruszywa? Z czego zbudować podjazd żwirowy? Czy materiał na podjazd jest rzeczywiście tani?

Z czego podjazd przed domem?

Nawierzchnia żwirowa jest uniwersalna. Równie dobrze wygląda w naturalnym otwartym krajobrazie, jak i w miastach. Sprawdza się wokół tradycyjnych domów i ultranowoczesnej architektury. Wbrew obiegowym opiniom podjazd z kruszywa jest trwały, jednak pod warunkiem, że zostanie właściwie wykonany.
 Taki podjazd żwirowy jest przepuszczalna dla wody, dzięki czemu deszczówka nie marnuje się, spływając na przykład do kanalizacji, ale zostaje w ogrodzie.

Podjazd z kruszywa – z czego zrobić

Do budowy nawierzchni żwirowej nadają się kruszywa o nieregularnych i ostrych krawędziach, które dobrze się klinują i zagęszczają, co sprawia, że nawierzchnia jest trwała. Mogą to być kruszywa łamane:

  • tłuczeń (materiał frakcji 31-63 mm),
  • kliniec (frakcja 4-31 mm),
  • grys (kruszywo łamane posortowane na frakcje 2-8, 8-16, 16-22 mm)
  • miał kamienny (0-5 mm)

Wykorzystywany jest także żwir, z wyjątkiem rzecznego (żwir rzeczny ma zaokrąglone ziarna, łatwo się przemieszcza w czasie eksploatacji i zrobiona z niego nawierzchnia jest mało stabilna).


Na podjazdy żwirowe najczęściej stosowane są kruszywa granitowe, porfirowe, bazaltowe, a także sjenitowe oraz wapienne.

Przeczytaj także:

Jeżeli wybiera się na podjazd kruszywo wapienne, należy zwrócić uwagę na jego trwałość, ponieważ może być ona różna - zależnie od tego, z jakiego złoża pochodzi żwir. Na podjazdy z kruszywa najlepsze są dolomity i wapienie dewońskie (wytrzymałe na warunki atmosferyczne, nie niszczeją z upływem czasu). Natomiast nie nadają się skały wapienne płytkomorskie oraz wapienie margliste (z czasem się lasują, tworząc podłoże, które z czasem zarasta roślinami).

Przeczytaj także:

warto wiedzieć

Tani podjazd żwirowy – ceny kruszywa

Koszt wykonania podjazdu z kruszywa zależy przede wszystkim od ceny surowca (już od 45 zł w przeliczeniu na 1 m² podjazdu). Niebagatelne znaczenie ma jednak także opłata za transport – im bliżej jest kopalnia, tym mniej będzie kosztowała nawierzchnia żwirowa.
 Poniżej podajemy ceny najpopularniejszych kruszyw na podjazd (ceny z października 2018 r. – bez kosztów transportu):

• kliniec i tłuczeń granitowy oraz dolomitowy 45-80 [zł/t]• kliniec i tłuczeń porfirowy 40-50 [zł/t]• grys granitowy 50-180 [zł/t]• grys dolomitowy 50-300 [zł/t]• grys bazaltowy 150-220 [zł/t]• grys serpentynitowy 200-230 [zł/t]• grys porfirowy 65-150 [zł/t]

Podjazd ze żwiru
Autor: WWW.GEOPRODUCT.PL Drogę żwirową można wzmocnić kratką z tworzywa. Układa się ją na podbudowie z kruszywa i wypełnia żwirem. W takiej nawierzchni nie powstają koleiny

Podjazd ze żwiru – jak zrobić krok po kroku

  • Podjazd ze żwiru: robimy wykop

Koryto podjazdu żwirowego powinno mieć głębokość około 40 cm. Należy je tak ukształtować, żeby powstały spadki poprzeczne – mniej więcej 4% w każdą stronę od osi drogi (nawierzchnia powinna mieć profil wypukły). To zapewni właściwe odwodnienie podjazdu z kruszywa, zapobiegnie jego rozmiękaniu i powstawaniu kolein. Po wyrównaniu wykopu jego dno ubija się zagęszczarką.

  • Osadzamy krawężnik

Można go zrobić z gotowych kształtek betonowych albo kamieni. Stabilizuje się go betonem.

  • Podjazd ze żwiru: układamy geowłókninę

Nie jest konieczna, ale warto ją zastosować, bo zapobiegnie mieszaniu się warstw nawierzchni żwirowej z gruntem rodzimym. Płaty tkaniny układa się na 10-15-centymetrową zakładkę.

  • Podjazd ze żwiru: rozkładamy kruszywo

Żwirowy podjazd dla samochodów musi wytrzymać spore obciążenie, dlatego powinien się składać z trzech lub czterech warstw kruszywa różniącego się frakcją. Na dnie układa się tłuczeń, a na nim kolejno kruszywa o coraz mniejszym uziarnieniu. Jako warstwę wykończeniową nawierzchni żwirowej stosuje się drobny grys bądź żwir frakcji 2-8 mm. Można też użyć miału kamiennego, który bardzo dobrze wypełnia przestrzenie między większymi elementami. Po ułożeniu każdej warstwy kruszywa nawierzchnię ze żwiru ubija się zagęszczarką.

Sprawdź też: jak czyścić kostkę brukową >>>

Podjazd ze żwiru
Autor: Andrzej Szandomirski, projekt: Paweł Suliga Żwir w przeciwieństwie do bruku chłonie wodę, dzięki czemu pozostaje ona na działce. Warto go stosować, gdy na małej posesji potrzebny jest duży podjazd z kruszywa

Tani podjazd ze żwiru – jak pielęgnować

O podjazd do garażu ze żwiru trzeba systematycznie dbać. Pojawiające się chwasty należy regularnie wyrywać. Jeżeli w miejscach przejazdu samochodu powstały niewielkie koleiny, wyrównuje się je grabiami lub dosypuje brakującego żwiru, a następnie solidnie ubija podłoże zagęszczarką bądź wałem. Zanieczyszczenia delikatnie się wygrabia albo usuwa miotłą, dmuchawą lub odkurzaczem ogrodowym.

Podjazd ze żwiru
Autor: Tomasz Zakrzewski, projekt: Bartłomiej Pochopień i Sonia Łysek Podjazd żwirowy jest niezastąpiony wokół letnich domów, ponieważ świetnie wygląda w naturalnym krajobrazie.
W takim podjeździe nietrudno umieścić rabatę roślinną
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Pozostałe podkategorie
KOMENTARZE
Calineczka
|

Podjazd ze żwiru to była moja osobista porażka. Skuszona niższą ceną niż kostka dzisiaj mocno tego żałuję. Po kilku latach z żwirku zrobiły się zbite kamienie i nie był już białym żwirkiem tylko szarymi kamieniami o różnej wielkości. Poza tym było widać podłoże i nie wyglądało to estetycznie. Pieniądze w błoto wyrzucone. Teraz posłuchałam męża i wyłożyliśmy kostkę brukową. Wygląda świetie ten podjazd - zrobiliśmy też takie alejki przed domem z tej samej kostki, która nam została. Świetnie całość wygląda i jest niesamowita różnica żwir, a kostka.