Tani podjazd do garażu z kruszywa - jak zrobić?
Tani podjazd do garażu czy domu można zrobić z kruszywa. Podjazd z kruszywa buduje się szybko, sprawdza się on w każdym otoczeniu, dobrze wtapia w ogrodową przestrzeń i podkreśla urodę roślin. Taki podjazd z kruszywa jest praktyczny, trwały i wiele nie kosztuje. Jak zrobić tani podjazd do garażu?
Spis treści
- Z czego zrobić tani podjazd do garażu czy domu? Z kruszywa
- Czym wysypać podjazd do garażu? Jakim kruszywem?
- Ile kosztuje taki podjazd – cena kruszywa
- Podjazd z kruszywa – jak zrobić krok po kroku?
- Tani podjazd do garażu z kruszywa – jak czyścić?
Z czego zrobić tani podjazd do garażu czy domu? Z kruszywa
Proponujemy zbudować podjazd z kruszywa. Nawierzchnia taka jest uniwersalna. Równie dobrze wygląda w naturalnym otwartym krajobrazie, jak i w miastach. Sprawdza się wokół tradycyjnych domów i ultranowoczesnej architektury. Wbrew obiegowym opiniom tani podjazd z kruszywa jest trwały, jednak pod warunkiem, że zostanie właściwie wykonany. Ponadto podjazd z kruszywa jest przepuszczalny dla wody, dzięki czemu deszczówka nie marnuje się, spływając na przykład do kanalizacji, ale zostaje w ogrodzie.
Czym wysypać podjazd do garażu? Jakim kruszywem?
Do budowy podjazdu do garażu nadają się kruszywa o nieregularnych i ostrych krawędziach, które dobrze się klinują i zagęszczają, co sprawia, że nawierzchnia jest trwała. Do zrobienia podjazdu można wykorzystać kruszywa łamane:
- tłuczeń (materiał frakcji 31-63 mm),
- kliniec (frakcja 4-31 mm),
- grys (kruszywo łamane posortowane na frakcje 2-8, 8-16, 16-22 mm)
- miał kamienny (0-5 mm)
Wykorzystywany jest także żwir, z wyjątkiem rzecznego (żwir rzeczny ma zaokrąglone ziarna, łatwo się przemieszcza w czasie eksploatacji i zrobiona z niego nawierzchnia jest mało stabilna).
Na podjazdy najczęściej stosowane są kruszywa granitowe, porfirowe, bazaltowe, a także sjenitowe oraz wapienne.
Przeczytaj także: Kratka trawnikowa: czy warto ją zastosować? Rodzaje kratek i sposób montażu
Autor: GettyImages
Ściezki ze żwiru zazwyczaj są obrzeżone
Jeżeli wybiera się na podjazd do garażu kruszywo wapienne, należy zwrócić uwagę na jego trwałość, ponieważ może być ona różna - zależnie od tego, z jakiego złoża pochodzi żwir. Na podjazdy z kruszywa najlepsze są dolomity i wapienie dewońskie (wytrzymałe na warunki atmosferyczne, nie niszczeją z upływem czasu). Natomiast nie nadają się skały wapienne płytkomorskie oraz wapienie margliste (z czasem się lasują, tworząc podłoże, które z czasem zarasta roślinami).
Zasada układania nawierzchni żwirowej jest taka, że na spodzie umieszcza się warstwę kruszywa o największym uziarnieniu (czyli tłuczeń), a im bliżej powierzchni, tym drobniejsze. Kruszywo musi być bardzo dobrze ubite, bo im kamyki będą lepiej upakowane i zaklinowane, tym trwalsza będzie nawierzchnia. Jej grubość zależy od zastosowania i obciążenia – podjazd czy miejsce parkingowe powinny mieć grubość 35-40 cm, a tam, gdzie przewidziany jest ruch pieszy, wystarczy grubość kruszywa nie większa niż 10-20 cm (na glebach wysadzinowych warstwy muszą być grubsze).
Ile kosztuje taki podjazd – cena kruszywa
Koszt wykonania podjazdu z kruszywa zależy przede wszystkim od ceny surowca (już od 45 zł w przeliczeniu na 1 m² podjazdu). Niebagatelne znaczenie ma jednak także opłata za transport – im bliżej jest kopalnia, tym mniej będzie kosztowała nawierzchnia żwirowa. Poniżej podajemy ceny najpopularniejszych kruszyw na podjazd (ceny – bez kosztów transportu):
- kliniec i tłuczeń granitowy oraz dolomitowy 45-90 [zł/t]
- kliniec i tłuczeń porfirowy 40-50 [zł/t]
- grys granitowy 50-180 [zł/t]
- grys dolomitowy 50-300 [zł/t]
- grys bazaltowy 150-220 [zł/t]
- grys serpentynitowy 200-230 [zł/t]
- grys porfirowy 65-150 [zł/t]
Podjazd z kruszywa – jak zrobić krok po kroku?
- Robimy wykop
Koryto podjazdu powinno mieć głębokość około 40 cm. Należy je tak ukształtować, żeby powstały spadki poprzeczne – mniej więcej 4% w każdą stronę od osi drogi (nawierzchnia powinna mieć profil wypukły). To zapewni właściwe odwodnienie podjazdu z kruszywa, zapobiegnie jego rozmiękaniu i powstawaniu kolein. Po wyrównaniu wykopu jego dno ubija się zagęszczarką.
- Osadzamy krawężnik
Można go zrobić z gotowych kształtek betonowych albo kamieni. Stabilizuje się go betonem.
- Układamy geowłókninę
Nie jest konieczna, ale warto ją zastosować, bo zapobiegnie mieszaniu się warstw nawierzchni żwirowej z gruntem rodzimym. Płaty tkaniny układa się na 10-15-centymetrową zakładkę.
- Rozkładamy kruszywo
Podjazd dla samochodów musi wytrzymać spore obciążenie, dlatego powinien się składać z trzech lub czterech warstw kruszywa różniącego się frakcją. Na dnie układa się tłuczeń, a na nim kolejno kruszywa o coraz mniejszym uziarnieniu. Jako warstwę wykończeniową nawierzchni żwirowej stosuje się drobny grys bądź żwir frakcji 2-8 mm. Można też użyć miału kamiennego, który bardzo dobrze wypełnia przestrzenie między większymi elementami. Po ułożeniu każdej warstwy kruszywa nawierzchnię ze żwiru ubija się zagęszczarką.
Tani podjazd do garażu z kruszywa – jak czyścić?
O podjazd do garażu ze żwiru trzeba systematycznie dbać. Pojawiające się chwasty należy regularnie wyrywać. Jeżeli w miejscach przejazdu samochodu powstały niewielkie koleiny, wyrównuje się je grabiami lub dosypuje brakującego żwiru, a następnie solidnie ubija podłoże zagęszczarką bądź wałem. Zanieczyszczenia delikatnie się wygrabia albo usuwa miotłą, dmuchawą lub odkurzaczem ogrodowym.
Polecany artykuł: