Garaż dwustanowiskowy - wygodne wymiary, dobór bramy, warianty rozwiązań

2019-09-19 10:31

Garaż dwustanowiskowy to coraz popularniejsze rozwiązanie. Można go wykorzystać do przechowywania nie tylko aut, ale także rowerów, opon, narzędzi i sprzętów ogrodniczych.

Garaż dwustanowiskowy
Autor: Marcin Czechowicz Garaż dwustanowiskowy powinien mieć wystarczająco wielkie wymiary, żeby był funkcjonalny

Wygodny dom powinien być zaopatrzony w garaż. W wielu rodzinach używa się kilku aut, więc i wielkość pomieszczenia potrzebna do ich przechowywania stale wzrasta. Garaż na dwa samochody pojawia się więc coraz częściej w naszym krajobrazie. Może zostać wykorzystany do parkowania dwóch aut lub samochodu i motocykla. Garaż dwustanowiskowy zwykle ma dużą powierzchnię, więc łatwo w nim wygospodarować również miejsce na rowery, warsztat majsterkowicza, narzędzia ogrodnicze itp. Jednym słowem - to wygodne rozwiązanie. Wiąże się jednak z podjęciem kilku innych decyzji. Podstawowe to:

  • Czy garaż dwustanowiskowy ma być w bryle domu, czy jako osobny budynek?
  • Jaką bramę garażową w nim zastosować - podwójną czy dwie pojedyncze?

Ważna jest kwestia dojazdu do niego i wygody podczas parkowania. Przy wyborze bramy i jej wielkości trzeba uwzględnić wymiary samochodów.

Garaż dwustanowiskowy w bryle domu czy osobno?

Garaż dwustanowiskowy stanowiący fragment domu jest wygodny, bo pozwala suchą nogą przejść z samochodu do mieszkania. W razie potrzeby można w dowolnym momencie wynieść zakupy albo zapakować samochód. Bez narażenia na deszcz czy wiatr możemy spokojnie usadzić i zapiąć dziecko w foteliku.

Przeczytaj też:

Jednak duży garaż zdecydowanie powiększa bryłę domu. Zwykle jest on umieszczony na frontowej elewacji, żeby wjazd do niego prowadził po prostej. Ważne jest, żeby nie dominował nad częścią mieszkalną.

Warto wybierać projekty domów z frontonem nie w linii prostej, ale np. z cofniętym albo wysuniętym do przodu garażem. Wtedy elewacja jest urozmaicona. Czasem na małej lub wąskiej działce zwyczajnie nie zmieści się bryła domu z garażem dwustanowiskowym, chyba że będą ustawione w jednej linii. Na dużej posesji można rozważyć wzniesienie garażu jako osobnego budynku. Może być on połączony zadaszonym łącznikiem z domem mieszkalnym. W przypadku osobnego budynku oraz zapotrzebowania, garaż można wyposażyć w 3 stanowiska.

Przeczytaj też:

zdaniem eksperta
Krzysztof Horała - prezes Hormann
Krzysztof Horała, prezes Hörmann Polska sp. z o.o.

Budujemy coraz cieplejsze domy, coraz lepiej izolowane są też przylegające do nich garaże. Wyposażamy je w grube bramy, które skutecznie zapobiegają ucieczce ciepła. Tak jak brama LPU 42 czy jeszcze grubsza LPU 67 Thermo firmy Hörmann. Gruba i szczelna brama może być jednak przyczyną wzrostu wilgotności powietrza. Wilgoć z kolei może powodować powstawanie pleśni i korodowanie auta, szczególnie zimą, kiedy wwieziony na nim do garażu śnieg, zaczyna topnieć. Aby temu zapobiec proponujemy zainstalowanie innowacyjnego systemu automatycznej wentylacji garażu.

Wietrzenie w takim garażu odbywa się przy zamkniętej bramie, poprzez uchylenie jedynie jej najwyższego segmentu. Umożliwiają to umieszczone na nim składane obejmy rolek. Najniższy segment pozostaje na posadzce. To ważne, bowiem dzięki temu do garażu nie przedostają się śmieci, liście czy mniejsze zwierzęta.

Automatyczne uchylanie bramy przy określonej wilgotności powietrza w garażu jest możliwe dzięki specjalnemu wewnętrznemu czujnikowi klimatycznemu, który reguluje prawidłową wentylację. Możemy też dodatkowo zastosować czujnik zewnętrzny do monitorowania poziomu wilgotności powietrza poza garażem. Wtedy będziemy mieli pewność, że górny segment nie uchyli się, gdy wilgotność na zewnątrz będzie większa niż ta w garażu, czyli np. w deszczowy, mokry dzień.

Krzysztof Horała, prezes zarządu Hörmann Polska


MATERIAŁ PARTNERA

Czasem garaż może być usytuowany obok wjazdu, ale wtedy trzeba się liczyć z koniecznością dojścia do niego i noszenia zakupów na większą odległość.

Garaż dwustanowiskowy
Autor: Wiktor Greg Garaż dwustanowiskowy obok wjazdu na działkę

Garaż dwustanowiskowy: wymiary

Garaż o powierzchni 30 m2 pomieści dwa średniej wielkości samochody, ale praktycznie nic więcej. Średniej wielkości garaż dwustanowiskowy powinien mieć 35 m2 powierzchni (5,55 x 6,3 m). Jeśli chcemy, by pełnił dodatkowe funkcje, warto to uwzględnić podczas wybierania projektu domu i zaplanować jeszcze kilka metrów więcej. Nie warto jednak przesadzać z jego wielkością. Garaż dwustanowiskowy o powierzchni mniej więcej 40 m2 będzie funkcjonalny. Taki o powierzchni 50 m2 pomieści na przykład dodatkowy wygodny warsztat majsterkowicza.

Jaka wysokość garażu dwustanowiskowego?

Wysokość niewykończonego wnętrza garażu to minimum 2,2 m. Jeśli używamy samochodu z bagażnikiem i boksem bagażowym albo mamy bagażówkę, bo prowadzimy firmę, może być to za mało. Długość średniej wielkości samochodu to 4-5 m, a szerokość z rozłożonymi lusterkami to 200-220 cm. Wokół każdego samochodu powinna być wolna przestrzeń (co najmniej po 50 cm z każdej strony), żeby można było swobodnie otwierać drzwi i przechodzić obok aut. Na półki pod ścianami trzeba przeznaczyć dodatkowe 30-40 cm. Na kosiarkę pod ścianą potrzeba 60-70 cm, a na dwa rowery ustawione obok siebie około 100 cm. Żeby wygodnie przejść z rowerem obok samochodu potrzeba drogi o szerokości 120 cm.

Nie przegap:

Garaż dwustanowiskowy
Autor: Andrzej Szandomirski Planując garaż, warto pomyśleć o dodatkowej przestrzeni do przechowywania
Dobry wybór bramy
Tomasz Przychodniak KRISPOL
Tomasz Przychodniak - Product Manager, ekspert z zakresu segmentowych bram garażowych i przemysłowych oraz automatyk

Inwestorzy, którzy planują garaż dwustanowiskowy często pytają czy lepszym rozwiązaniem jest wybór jednej większej bramy, czy dwóch mniejszych. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytaniem, bo wszystko zależy od potrzeb klienta i eksploatacji produktów w praktyce. Jedna duża brama, np. o wymiarach 5000 x 2250 mm, będzie miała lepszy współczynnik przenikania ciepła niż dwie mniejsze bramy o wymiarach 2500 x2250 mm. Jednak w codziennym użytkowaniu dwie bramy mogą się okazać bardziej korzystnym rozwiązaniem. Przy codziennym wyjeżdżaniu i wjeżdżaniu do garażu będziemy każdorazowo otwierać tylko jedną, mniejszą bramę, co ograniczy straty ciepła.  Zakup dwóch bram i napędów wiąże się z większym wydatkiem, lecz przy częstym otwieraniu bram pozwoli na późniejsze oszczędności.

Brama podwójna do garażu dwustanowiskowego

Jedna podwójna czy dwie pojedyncze bramy garażowe? To jest jedno z podstawowych pytań, na które trzeba odpowiedzieć, jeśli decydujemy się na budowę garażu dwustanowiskowego. Każda odpowiedź ma plusy i minusy. Warto wiedzieć, że brama garażowa podwójna jest tańsza niż dwie pojedyncze. Jest cieplejsza niż pojedyncza, bo ma dużo materiału termoizolacyjnego w dużym skrzydle. Jednak zimą w pozycji otwartej szeroka brama solidnie wyziębi garaż, co może być istotne w domu energooszczędnym z garażem w bryle albo w garażu ocieplanym.

Sprawdź też:

Jeden wielki otwór wjazdowy pozwala łatwiej manewrować samochodem. To może być przydatne, gdy wjazd do garażu nie biegnie po linii prostej, tylko trzeba będzie skręcić przed bramą, a nie ma zbyt wiele wolnej przestrzeni obok garażu. Na środku wjazdu nie ma zawalidrogi w postaci wąskiego słupka. Wygodnie można korzystać z tego pomieszczenia, wprowadzać rower lub wnosić przedmioty o wielkich wymiarach. Brama garażowa podwójna ma szerokość 4-5 m. Ten pierwszy wymiar jest nieco mały dla dwóch samochodów. Może wystarczyć dla samochodu i motocykla. Znacznie wygodniejsza będzie brama podwójna o szerokości 4,75 lub 5 m.

Garaż dwustanowiskowy: dwie bramy pojedyncze

Takie rozwiązanie można brać pod uwagę, gdy szerokość garażu dwustanowiskowego jest wystarczająca na zmieszczenie dwóch otworów, słupka między nimi i minimalnych fragmentów ścian po bokach, żeby można było zamocować bramy. Powinna być ona większa od 5 m, żeby zmieścić dwie bramy o szerokości większej niż 2 m. Oczywiście w taki otwór można wjechać mniejszym samochodem, ale nie jest to wygodne, bo może na przykład wymagać złożenia lusterek. Najpopularniejsza szerokość pojedynczych bram garażowych to 2,5 m.

Przeczytaj też:

Dwie mniejsze bramy można wybrać, gdy domownicy wjeżdżają i wyjeżdżają z garażu o różnych porach. Podczas otwarcia tylko jednej bramy stracimy mniej ciepła w garażu. Jednak dwa skrzydła, dwa napędy oraz pozostałe wyposażenie kosztują więcej, mogą się też częściej pojawiać awarie, bo po prostu jest więcej urządzeń.

Przeczytaj też:

Garaż dwustanowiskowy
Autor: Marcin Czechowicz Garaż dwustanowiskowy z dwiema bramami pojedynczymi jest wygodny, gdy nie ma potrzeby manewrowania przed wjazdem

Ile kosztuje garaż w bryle domu?

Zastanawiając się na wyborem garażu i jego wielkością, warto pomyśleć o kosztach. Koszt budowy garażu w stanie surowym wynosi tyle samo co pozostałej części budynku. Koszt całkowity (łącznie z oknami i bramą, instalacjami, wykończeniem ścian i posadzki) mieści się w przedziale 2000-2200 zł brutto/m2.

Sonda
Czy Twój dom będzie z garażem?
Partnerzy
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Pozostałe podkategorie