Bądź na bieżąco!
Zapisz się na newsletter
| muratordom.pl » Budowa » Drzwi, bramy garażowe » Wygodny zjazd do garażu. Jaka brama garażowa do garażu podziemnego?

Wygodny zjazd do garażu. Jaka brama garażowa do garażu podziemnego?

Wjazd do garażu samochodem jadącym po stromym i wąskim zjeździe to wątpliwa przyjemność. Aby korzystanie z niego nie było karkołomnym wyczynem pochyły zjazd musi być wygodny i bezpieczny.

Autor: HÖRMANN

Do garaży usytuowanych pod budynkiem nadają się zarówno bramy segmentowe jak i bramy uchylne. Trudności może tu sprawić montaż bramy rozwieralnej. Fot. HÖRMANN

Garaż sytuuje się pod budynkiem najczęściej wtedy, kiedy piwnica jest na tyle rozległa, że można przeznaczyć jej część dla samochodu, albo kiedy układ działki nie pozwala na postawienie go nigdzie indziej. Na małej lub wąskiej działce nie zmieści się garaż wolno stojący lub dostawiony z boku budynku, a na terenie nierównym lub na skarpie takie rozwiązanie byłoby nawet niewskazane. Tam zaleca się minimalizowanie powierzchni obrysu budynku i stawianie raczej domów o kilku niedużych kondygnacjach niż rozległych w planie. Z garażem znajdującym się poniżej poziomu ulicy wiążą się jednak pewne niedogodności. Aby korzystanie z niego było komfortowe, trzeba starannie przygotować wjazd do garażu, czyli w tym przypadku – pochyły zjazd.

Zobacz także: Garaż pod budynkiem: bezpieczny zjazd

Wygodny zjazd do garażu

Minimalna szerokość bramy garażowej to 2,3 m. Zjazd powinien być jednak z każdej strony przynajmniej o 0,5 m szerszy, chociażby po to, aby móc otworzyć drzwi samochodu. Za optymalną szerokość zjazdu do jednostanowiskowego garażu uznaje się 3,5-4 m. Taka przestrzeń wystarcza do niezbędnego manewrowania, a powierzchnia zjazdu nie jest przesadnie droga w wykończeniu. Problem może sprawić zapewnienie wystarczającej długości zjazdu. Od niej zależy przecież nachylenie głównej pochylni – im zjazd krótszy, tym bardziej stromy. Stopień nachylenia powierzchni nie powinien przekraczać 25%, co oznacza, że w przypadku garażu zagłębionego na 2,5 m odcinek między bramą garażową a wjazdową (mierzony prostopadle do bramy) musi mieć długość przynajmniej 10 m. Aby zjazd był wygodny, czyli jego spadek nie przekraczał 15%, ta długość musi się zwiększyć aż do 17 m. Nie zawsze udaje się wygospodarować tyle przestrzeni, wiele domów jest odsuniętych od ogrodzenia tylko o normowe 4 m. W takiej sytuacji zamiast nadmiernie zwiększać spadek zjazdu, lepiej rozważyć zmniejszenie głębokości posadowienia budynku (a więc również garażu), ograniczając ją tylko do strefy przemarzania, czyli 0,8-1,2 m.

Między zjazdem a jednią

Warto pamiętać, że stroma pochylnia główna tworzy z płaskim podłożem ulicy i garażu dość ostry kąt będący pułapką zwłaszcza dla długich samochodów. Wypukłość przy bramie wjazdowej może uszkodzić podwozie, a podczas wjeżdżania lub wyjeżdżania z garażu łatwo zarysować spód zderzaka. Dlatego, jeśli to tylko możliwe, na długości zjazdu powinno się wykonywać fragmenty przejściowe o spadku mniejszym niż pochylnia główna. Łagodzą one załamania powierzchni i zmniejszają ryzyko uszkodzenia podwozia samochodu, ale – niestety – o kilka metrów wydłużają zjazd.

Autor: Agnieszka i Marek Sterniccy

Rozwiązanie zjazdu przy dużej i małej odległości między domem a ulicą. Powiększ rysunek.

Wjazd na zjazd

Parkowanie przed bramą wjazdową w celu jej otwarcia powoduje chwilowe blokowanie jezdni. Przy narastającej liczbie samochodów stało się to, zwłaszcza na osiedlowych uliczkach, dosyć uciążliwe. Problem ten został rozwiązany dzięki zmianom w warunkach uzyskania pozwolenia na budowę. Określa się w nich minimalną odległość bramy wjazdowej od ulicy. Wynosi ona 3 m, czyli tyle co minimalny promień skrętu. Zmiana ta miała na celu umożliwienie swobodnego wjazdu na posesję samochodów ciężarowych, karetek czy straży pożarnej, ale przy okazji spowodowała powstanie pod każdą bramą trzymetrowego podjazdu. Trzeba jednak pamiętać, że cofnięta względem ulicy brama skraca długość pochyłego spadku. Rodzaj zjazdu ma niemałe znaczenie podczas wyboru bramy garażowej. Bramy rozwierne lub bramy uchylne wymagają pozostawienia przed samochodem przynajmniej 1-2 m odstępu. Dlatego w garażach z krótkim i stromym zjazdem najlepiej sprawdzają się bramy rolowane lub bramy segmentowe, które nie zajmują przestrzeni przed samochodem.

Tuznajdziesz
Porównaj
Przeczytaj dodatkowo:
Rodzaje drzwi wewnętrznych. Budowa i wykończenie...

Projekt domu określa liczbę drzwi wewnętrznych, ich rodzaj, wielkość i sposób otwierania. Zdarza się...

Udany komplet. Drzwi wejściowe i brama garażowa.

Dlaczego warto dobrać wygląd drzwi wejściowych do wyglądu bramy garażowej? Spójna kolorystyka oraz...

Drzwi wejściowe. Zasady montażu drzwi...

Wymienić drzwi wejściowe? Nic prostszego! A jednak popełnia się przy tym wiele błędów. Oto podstawowe...

Drzwi wejściowe zaprojektowane specjalnie dla...

Drzwi wejściowe do domu powinny być reprezentacyjne, ale także dobrze komponować się z założeniem...

Modne drzwi wewnętrzne. Jakie modele drzwi są...

Czy modne drzwi to te o prostej budowie, czy bardziej finezyjne. Czy modne są przeszklenia w drzwiach? Czy...

Nowoczesne drzwi wewnętrzne. Ciekawy design,...

Co można jeszcze wymyślić w drzwiach wewnętrznych? Okazuje się, że możliwości jest bardzo wiele. Producenci...

SPRAWDŹ
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.