Napęd do bramy garażowej - jaki wybrać? Jak dobrać napęd do bramy garażowej?

2024-03-08 12:03

Automaty sterujące bramami garażowymi to dziś standard. Zapewniają wygodną obsługę i podnoszą poziom ochrony antywłamaniowej. Są też gotowe do współpracy z systemem smart home. Jak dobrać napęd do bramy garażowej?

Stolarka otworowa WIŚNIOWSKI
Autor: WIŚNIOWSKI Napędy umożliwiające zdalne, automatyczne otwieranie bram dobiera się pod kątem ich typu, wielkości i ciężaru

Spis treści

  1. Napędy do bram segmentowych górnych
  2. Napędy do bram segmentowych bocznych
  3. Napędy do bram rozwieralnych
  4. Jak dobrać napęd
  5. Dodatkowe funkcje napędów do bram
  6. Sterowanie napędem
  7. Napęd kontra złodziej
  8. Ile kosztują napędy
Szkoła Budowania: Otoczenie Domu

Napędy do bram segmentowych górnych

Ten rodzaj bram zdecydowanie dominuje, więc i do nich dostosowana jest większość napędów. Głównym elementem takich napędów jest siłownik, który wprawia w ruch ramię (zwane też drążkiem popychowym). Ramię zamocowane jest do skrzydła i może je ciągnąć w celu otworzenia lub popychać, żeby się zamknęło.

Ramię połączone jest z tak zwanym wózkiem, który porusza się po szynie jezdnej i napędzany jest łańcuchem lub paskiem zębatym. Łańcuchy są głośne i wymagają regularnego smarowania. Paski gwarantują cichszą pacę. Pracą siłownika kieruje moduł sterujący (centralka), zazwyczaj połączony z nim w jedną całość i umieszczony na końcu szyny jezdnej. Jest to urządzenie kontrolujące pracę napędu. Moduł ma panel, na którym znajduje się włącznik i wyłącznik lub również klawiatura do programowania funkcji napędu.

Nowoczesne napędy często mają moduł sterujący oddzielony od siłownika. Da się go wówczas umieścić w bardziej poręcznym miejscu, na przykład na bocznej ścianie garażu, w pobliżu gniazdka elektrycznego.

Są też specjalne napędy do bocznych bram segmentowych, których segmenty mają kształt wąskich listew, a nie szerokich paneli. Taki napęd jest przymocowany do bramy i umożliwia poruszanie jej po prowadnicy zainstalowanej na ścianie i nadprożu. Napędy do bram segmentowych nadają się również do bram uchylnych. Bramy takie, ze względu na niską izolacyjność termiczną, ustąpiły segmentowym. Dziś wyposaża się w nie głównie nieogrzewane garaże wolno stojące lub budynki gospodarcze. Uwaga! Wielu producentów nazywa bramy rozwieralne uchylnymi, co nie jest prawidłowe. To może prowadzić do nieporozumień, gdy szukając siłownika do bramy uchylnej, natkniemy się na model do rozwieralnej.

Napędy do bram segmentowych bocznych

Specyficznym rodzajem bram segmentowych są bramy otwierane nie w górę, a w bok. Do poruszania ich skrzydłem można zastosować standardowy napęd, taki jak do bramy segmentowej górnej, z tym że montuje się go na którejś z bocznych ścian. Musi być wyposażony w specjalne ramię umożliwiające ciągnięcie tego rodzaju bramy. Powinien się też odznaczać większą siłą ciągnięcia i pchania.

Przeczytaj także:

Napędy do bram rozwieralnych

Takie bramy również można wyposażyć w napęd, ale będzie z tym więcej kłopotu. W ofercie sprzedawców praktycznie nie ma modeli specjalnie przeznaczonych do jedno- lub dwuskrzydłowych bram rozwieralnych. Można zastosować model siłownika do bram segmentowych, ale uzupełniony o specjalne ramiona, które będą ciągnąć i pchać skrzydła. Ich koszt to około 600 zł. Nadają się one jednak do bram, których szerokość nie przekracza 2,8 m. Do garażowych bram rozwieralnych można ewentualnie zastosować niektóre rodzaje napędów przeznaczonych do rozwieralnych bram ogrodzeniowych, ale otwierających się na zewnątrz.

Przed zakupem takiego napędu koniecznie trzeba się skonsultować z doradcą technicznym jego producenta lub autoryzowaną ekipą monterską. Pomogą oni ustalić, czy taki sprzęt będzie mógł współpracować z twoją bramą. Napęd tego rodzaju dobiera się do długości skrzydeł (maksymalnie 2,5 m) i ich masy (maksymalnie 250 kg).

Napęd do bramy bocznej
Autor: HORMANN Bramy segmentowe boczne wymagają mocniejszych napędów niż górne

Jak dobrać napęd

Podstawowym kryterium, którym musisz się kierować podczas wybierania napędu, jest siła ciągu. Jej wartość trzeba dopasować do ciężaru bramy, który wynika z jej konstrukcji i rozmiarów. Do małych bram wystarczy siła 400 N, a do garaży dwustanowiskowych konieczny będzie siłownik ponad 1000 N.

Przykładowo – napęd o sile ciągu 600 N obsłuży bramę o powierzchni około 6-7 m2. Z pewnością mocniejszego siłownika będzie wymagać brama segmentowa otwierająca się na bok. Zestaw poruszający skrzydłami bramy rozwieralnej także wymaga napędu o większej mocy.

Długość szyny wraz z siłownikiem dobiera się do wysokości bramy. Powinna wynieść tyle, co ta wysokość powiększona o mniej więcej 60 cm. Kupując napęd z szyną, warto się też upewnić, jakiej wymaga wolnej przestrzeni pod sufitem. Może się bowiem okazać, że nadproże naszego garażu będzie zbyt niskie na potrzeby danego modelu napędu lub pod sufitem znajdą się elementy utrudniające instalacje długiej szyny.

Przeczytaj także:

Dodatkowe funkcje napędów do bram

Funkcje, jakie mają nowoczesne napędy do bram garażowych, to między innymi: 

  • automatyczny hamulec – napędy, które są w niego wyposażone mogą wyhamowywać ruch skrzydła tuż przed całkowitym zamknięciem lub otwarciem;
  • sprzęgło bezpieczeństwa – automatycznie odłącza zasilanie, gdy coś zablokuje bramę. W taki prosty sposób da się uniknąć poważnego uszkodzenia siłownika;
  • lampa – możemy kupić napęd, który ma wbudowane oświetlenie. Wraz z otwieraniem się bramy w garażu rozbłyśnie wtedy światło, a po zamknięciu samo się wyłączy; 
  • system zabezpieczający przed przytrzaśnięciem – napędy mają też w zestawie czujniki, dzięki którym skrzydło bramy segmentowej lub uchylnej nie opadnie nam na głowę lub na maskę samochodu. System wykryje przeszkodę i brama natychmiast się cofnie; 
  • autoblokada – umożliwia zatrzymanie bramy w dowolnej pozycji. Dzięki temu nie zamknie się samoczynnie po kilkudziesięciu sekundach, jak to dzieje się w przypadku standardowych napędów;
  • funkcja wentylacji – niektóre napędy zapewniają też bezpieczne przewietrzanie garażu, ustawiając bramę w takiej pozycji, żeby przy strefie nadprożowej mogła odbywać się wymiana powietrza.

Napędy są przeważnie sprzedawane w kompletnych zestawach, wraz z elementami mocującymi i szyną. Komplet może też obejmować odbiornik z anteną radiową, który zapewni pilotowi większy zasięg, lub elementy umożliwiające wpięcie napędu do systemu smart home. Dodawana bywa też lampa ostrzegawcza, czasem również dodatkowe piloty.

Sterowanie napędem

Jeśli dom jest wyposażony w system inteligentnego sterowania, napęd stanie się jednym z jego komponentów. Komunikacja między siłownikiem a centralą sterującą systemem odbywać się będzie bezprzewodowo. Aplikacja zainstalowana na smartfonie pozwoli obsługiwać bramę na odległość. Przeważnie wystarczy, by samochód, w którym znajduje się telefon, zbliżył się na zadaną odległość, a napęd od razu otworzy skrzydło. Co więcej, można też obsługiwać bramę z dowolnego miejsca na kuli ziemskiej (o ile tylko masz zasięg), na przykład żeby udostępnić miejsce garażowe gościom odwiedzającym sąsiadów.

Bardzo ciekawym udogodnieniem są tak zwane jednorazowe wirtualne klucze. To specjalne kody, które właściciel budynku może przydzielić innym osobom. Wysyłane są SMS-em lub przez Messengera. W ten sposób, przebywając na urlopie, udostępnisz garaż ekipie remontowej lub sąsiadce, która zgodziła się podlewać kwiaty.

Czujnik klimatyczny umieszczony na ścianie garażu sam oceni, czy należy go przewietrzyć. Jeśli uzna, że najwyższy na to czas, wyśle sygnał do mechanizmu napędowego, a ten uchyli górny segment bramy garażowej, po czym zamknie go, gdy wilgotność osiągnie wymagany poziom.

Musisz mieć jednak świadomość, że różne systemy mają różne protokoły komunikacji między połączonymi w sieć urządzeniami – Z-Wave, EnOcean, ZigBee. Są już na szczęście systemy integrujące urządzenia wykorzystujące różne z tych protokołów. Ten, kto jeszcze nie zdecydował się na system smart home, do obsługi bramy będzie używał pilota. Komunikuje się on drogą radiową z modułem sterującym, który może być umieszczony w obudowie napędu lub zawieszony na ścianie garażu. Niektóre piloty mają wyświetlacz diodowy, wskazujący, czy brama na pewno się zamknęła po opuszczeniu garażu.

Napęd kontra złodziej

Planując zabezpieczenia antywłamaniowe, nie zapominaj o bramie garażowej. Łupem włamywaczy nierzadko padają bowiem auta. Brama garażowa musi mieć mocną konstrukcję i solidny zamek, jednak pierwsze skrzypce gra tu napęd. To jego mechanizm blokuje skrzydło, uniemożliwiając jego podważenie. Szybkie zamykanie bramy nie pozwoli natomiast, by ktoś niepostrzeżenie wślizgnął się do garażu za wjeżdżającym autem.

Nowoczesne napędy są sterowane pilotami wykorzystującymi fale radiowe. Aby zmniejszyć ryzyko, że ktoś niepowołany otworzy naszą bramę swoim pilotem, wprowadzono system kodowania oparty na 4,5 mld kombinacji. Mogą także odczytywać status bramy i informować, czy jest już zamknięta, czy wciąż pozostaje uchylona.

Wyższy poziom bezpieczeństwa osiągniesz, gdy napęd współpracuje z domową instalacją alarmową lub systemem smart home. Wówczas nieautoryzowana próba otworzenia bramy zostanie natychmiast wykryta, a system przekaże ci informację o tym wydarzeniu, wysyłając sygnał na telefon. Może być on również nadany do centrali agencji ochrony mienia, jeśli masz z nią podpisaną umowę.

Przeczytaj także:

Ile kosztują napędy

Rozrzut cenowy jest tutaj dość znaczny. Najtańsze modele marek supermarketowych kosztują już od 500-600 zł. Najdroższe napędy to wydatek rzędu 4500 zł. Już za 1000-1800 zł możesz mieć napęd dobrej klasy, współpracujący z systemem inteligentnego domu. Cena zależy oczywiście od mocy silnika i prędkości otwierania.

Droższe są napędy wyposażone w pasek zębaty, te z łańcuchem kosztują mniej. Wyższej ceny spodziewaj się za napęd kompatybilny z systemem smart home.

Dodatkowym wydatkiem będzie zapłata dla montera. To koszt nie mniejszy niż 400 zł, a może dojść nawet do 800 zł. Oczywiście można zastanowić się nad montażem własnoręcznym, o ile zestaw automatyki jest przeznaczony również do samodzielnej instalacji i nie wymaga to uprawnień elektrycznych. Uprzedzamy jednak, że nie jest to zadanie łatwe i powinni się go podejmować doświadczeni majsterkowicze. Pomoże im w tym instrukcja producenta i wideotutoriale dostępne w internecie. Gdy napęd montujesz razem z bramą, koszt obu usług będzie połączony i z reguły jest to najbardziej ekonomiczna opcja.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Pozostałe podkategorie