Prąd w garażu – planujemy instalację elektryczną w garażu

2023-01-20 16:20
prąd w garażu
Autor: Marcin Czechowicz Garaż to miejsce, w którym zwykle brakuje naturalnego światła, więc warto, by był w nim prąd i można było umieścić oprawy oświetleniowe

Instalacja elektryczna powinna być wykonana według wcześniej przygotowanego projektu. Żeby prawidłowo działała, a przede wszystkim była bezpieczna, należy powierzyć to zadanie uprawnionej osobie. Podpowiadamy, jak zaplanować podłączenie prądu w garażu, by korzystanie z niego było wygodne.

Często się zdarza, że garaż wolno stojący pojawia się na działce długo po wybudowaniu domu, a wtedy prąd jest do niego doprowadzony prowizorycznie – przedłużaczem podłączonym do domowej instalacji elektrycznej. Zwykle po niedługim czasie okazuje się to nie najlepszym rozwiązaniem i pojawia się potrzeba porządnego podłączenia prądu w garażu. Jakie elementy powinny być uwzględnione w  projekcie instalacji?

Jak zrobić oświetlenie w garażu?

W garażu najczęściej brak dużych przeszkleń, które mogłyby zapewnić jego naturalne oświetlenie, dlatego bardzo ważne jest zapewnienie oświetlenia sztucznego. Jedna oprawa w centralnym punkcie garażu nie zapewni dobrego oświetlenia wprowadzonego tam samochodu, dlatego lepiej rozmieścić ich kilka tak, żeby oświetliły także wnętrze pojazdu, szczególnie bagażnik. A jeżeli zamierzamy zajmować się naprawą czy serwisowaniem samochodu, to na pewno przydadzą się nam oprawy rozmieszczone wzdłuż całego garażu – najlepiej liniowe.

Podczas wyboru miejsca ich mocowania trzeba brać pod uwagę sposób otwierania bramy garażowej, żeby uniknąć z nią kolizji lub zasłaniania przez nią źródła światła. Jeżeli jeszcze planujemy wykonanie pod sufitem  półki w poprzek garażu, to zamiast opraw sufitowych do oświetlenia głównego lepsze będą mocowane na ścianach.

W garażu na pewno przydaje się też dodatkowe oświetlenie zadaniowe – oświetlające miejsce pracy, na przykład stół warsztatowy. W takim zastosowaniu dobrze się sprawdzają oprawy ruchome, umożliwiające zmianę kierunku świecenia. Do oświetlenia ogólnego wystarczające są oprawy zapewniające natężenie oświetlenia rzędu 50 luxów (50 lumenów na metr kwadratowy oświetlanej powierzchni), a do zadaniowego warto mieć co najmniej 200 luxów.

Jak sterować oświetleniem w garażu?

W codziennym użytkowaniu garażu przydaje się czujnik ruchu sterujący oświetleniem głównym, żeby nie szukać po omacku jego włącznika. Jednak trzeba brać pod uwagę to, że samoczynnie gasnące po pewnym czasie światło będzie kłopotliwe, gdy będziemy przy samochodzie wykonywać jakieś prace. Najlepiej więc mieć możliwość sterowania oświetleniem częściowo automatycznie, a częściowo ręcznie. Warto też pamiętać o oświetleniu podjazdu przed garażem, choćby pojedynczą lampą umieszczoną nad jego bramą. W tym wypadku dobrze się sprawdzają oprawy sterowane włącznikiem ruchu.

Prąd w garażu
Autor: GettyImages Gniazdo trójfazowe zainstalowane w garażu przyda się m.in. do ładowania samochodu z silnikiem elektrycznym

Prąd w garażu – ile gniazd przewidzieć?

To, ile ich potrzeba, zależy od tego, jakie działania zamierzamy prowadzić w garażu. Minimum to cztery gniazda 230 V rozmieszczone po obwodzie – dwa przy wjeździe i dwa na końcu, po obu stronach, żeby był do nich łatwy dostęp przy zaparkowanym w garażu samochodzie. Jeżeli garaż ma też pełnić funkcję przydomowego warsztatu, to tylko przy samym blacie roboczym powinny być co najmniej cztery gniazda do podłączenia elektronarzędzi czy ładowarek. Resztę gniazd warto umieścić blisko wjazdu, umożliwią wtedy łatwe podłączenie myjki ciśnieniowej, odkurzacza, elektrycznej kosiarki, kompresora i innych elektro[1]narzędzi, których używa się na zewnątrz.

Pamiętajmy, że zimą w garażu przyda się elektryczny grzejnik. A jeżeli chcemy korzystać z prądu bez otwierania garażu, zamocujmy też gniazdo na ścianie zewnętrznej. I nie zapomnijmy o doprowadzeniu zasilania do napędu bramy.

A może będziemy też chcieli mieć przed nim podgrzewany podjazd? Warto rozważyć zainstalowanie w garażu co najmniej jednego gniazda trójfazowego, tak zwanego siłowego. Przyda się na przykład do zasilania spawarki, ale także do ładowania samochodu z silnikiem elektrycznym.

Prąd w garażu
Autor: Andrzej Szandomirski Oświetlenie przydaje się także na podjeździe. Wygodne jest takie, które uruchamia czujka ruchu

Jak zrobić prąd w garażu - obwody potrzebne do doprowadzenia prądu

Osobne obwody tworzy się po to, żeby usterka spowodowana działaniem jednego z urządzeń podłączonych do instalacji nie spowodowała braku zasilania wszystkich pozostałych odbiorników. Za minimum należy uznać osobne obwody do zasilania:

  • oświetlenia,
  • gniazd 230 V,
  • gniazd trójfazowych.

Każdy obwód ma osobne zabezpieczenie przed zwarciem i przeciążeniem – w postaci wyłącznika nadprądowego umieszczonego w rozdzielnicy, która powinna się znaleźć także w garażu. Obwody elektryczne wyposażone w standardowe gniazda 230 V i przewody o przekroju 2,5 mm służą do przekazywania mocy do mniej więcej 3 kW. Zabezpiecza się je wyłącznikami nadprądowymi 16 A. Maksymalne obciążenie instalacji jednofazowej z zabezpieczeniem głównym 25 A wynosi 5750 W. To mało dla kogoś, kto chciałby na przykład ładować samochód elektryczny. Dlatego warto zadbać o to, żeby doprowadzić do garażu prąd w systemie trójfazowym. Przy zabezpieczeniu głównym 25 A i zastosowaniu przewodów o odpowiedniej konstrukcji można ją obciążyć mocą nawet 30 kW.

Jednak żeby móc korzystać z szybkiej ładowarki samochodowej, potrzebna jest też odpowiednio duża moc przyłączeniowa, o którą należy wystąpić do zakładu energetycznego. Trzeba pamiętać, że w gospodarstwie domowym oprócz ładowarki są też inne odbiorniki prądu i jeśli działają jednocześnie, ich moc się sumuje.

Przeczytaj też:

Jak zagospodarować garaż - sprawdzone pomysły na wnętrze garażu >>>

Czy w garażu musi być ogrzewanie i wentylacja? Argumenty za ogrzewaniem i wentylowaniem garażu >>>

System sterowania bramą garażową
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Pozostałe podkategorie