Elektrycznie podgrzewany podjazd. Ile kosztuje, jak go zrobić?

2021-01-07 9:37 Materiał sponsorowany
Podgrzewany podjazd nVent
Autor: nVent RAYCHEM

Co roku zima przysparza kłopotów mieszkańcom domów jednorodzinnych – posesje są zasypane śniegiem, chodniki śliskie, a przymarznięta brama garażu nie daje się otworzyć. Przecież w naszych czasach takie sytuacje nie powinny stanowić problemu.

Skuteczną i bezobsługową metodą metodą utrzymania nawierzchni chodników, podjazdów i przejść w stanie zapewniającym bezpieczne poruszanie się jest zastosowanie elektrycznych przewodów grzewczych. Prawidłowo zaprojektowany i wykonany system przeciwoblodzeniowy gwarantuje bezpieczeństwo ruchu kołowego i pieszego, ograniczenie kosztów napraw uszkodzeń nawierzchni spowodowanych działaniem zamarzającej wody, oszczędność energii i czasu na usuwanie oblodzenia oraz ochronę środowiska przed używaniem substancji do rozmrażania.

Podgrzewanie podjazdu nVent
Autor: nVent RAYCHEM

Korzyści podgrzewanego podjazdu

  • Stały, całodobowy dostęp do budynku
  • Drogi odśnieżają się „same” – system eliminuje konieczność odśnieżania ręcznego
  • Ograniczenie czasu odśnieżania -  system zapobiega tworzeniu się zasp w trakcie ich powstawania
  • Niskie koszty systemu – system pracuje tylko wtedy, kiedy pada śnieg. Dzięki zastosowaniu sterowników system grzewczy włącza się, gdy temperatura spadnie poniżej zaprogramowanej wartości i jednocześnie występują opady atmosferyczne
  • Ochrona środowiska, naszych butów i łap naszych czworonogów – nie musimy używać soli ani środków chemicznych

Ile kosztuje podgrzewany podjazd?

Ciągle rosnące ceny energii elektrycznej wpływają na powszechną opinię, że stosowanie systemów elektrycznych musi być drogie. Nic bardziej mylnego. Policzmy to na przykładzie kosztów eksploatacji przeciętnego podjazdu o powierzchni 20 m². Roczny koszt pracy systemu grzewczego o mocy 300 W/m², przy założeniu, że będzie on pracował 150 godzin (tyle jest średnio opadów śniegu w naszej szerokości geograficznej) przy zastosowaniu sterownika wynosi 400 zł. Porównując to z nakładami pracy, kosztów narzędzi, chemikaliów i wynagrodzeń pracowników zatrudnionych do odśnieżania – jest to cena niższa od rzeczywistych kosztów poniesionych w sezonie zimowym. Oblodzone drogi i chodniki mogą być przyczyną wypadków i szkód, których likwidacja znacznie przekracza koszty ogrzewania elektrycznego.

W obliczu podwyższających się standardów utrzymania powierzchni zewnętrznych w zimie stosowanie systemów elektrycznych przestało być luksusem i stało się powszechne w budownictwie wielorodzinnym i jednorodzinnym.

Podgrzewany podjazd nVent
Autor: nVent RAYCHEM

Jaki system podgrzewanego podjazdu dobrać? 

System grzewczy powinniśmy dobrać w zależności od rodzaju nawierzchni oraz jej przeznaczenia. 

Podgrzewany podjazd nVent
Autor: nVent RAYCHEM

Podgrzewanie podjazdu asfaltowego

Tak - istnieją przewody które można układać w gorącym asfalcie – są to wysokotemperaturowe przewody grzejne w izolacji mineralnej nVent RAYCHEM EM-MI. Żaden inny przewód grzejny nie jest tak odporny na wysoką temperaturę i uszkodzenia w czasie montażu. Przewody, dostępne są w zestawach od 1270W do 4290W, które można łatwo dopasować  do powierzchni o nieregularnych kształtach. Zakończone fabrycznie przewody grzejne nie wymagają montażu zakończeń i zimnych przewodów podczas instalacji i mogą być mocowane do istniejącego zbrojenia lub taśm dystansowych.

Podgrzewany podjazd nVent
Autor: nVent RAYCHEM

Podgrzewanie podjazdów, chodników i schodów betonowych oraz pokrytych kostką brukową

W tym przypadku optymalne będzie zastosowanie przewodów stało-oporowych nVent RAYCHEM EM4-CW oraz mat nVent RAYCHEM EM2-CM. Jest to rozwiązanie najbardziej ekonomiczne, charakteryzujące się prostotą i krótkim czasem montażu. Standardowe maty grzewcze o mocy 300 W/m² i szerokości 60 cm dobrze się sprawdzają do odśnieżania chodników i pasów jezdnych. Mogą być rozwinięte bezpośrednio przed wylaniem betonu.

Zakończone fabrycznie stało-oporowe przewody grzejne o mocy 25 W/m układa się na schodach, powierzchniach złożonych i o nieregularnych kształtach. 2-żyłowa budowa przewodu oznacza tylko jeden zimny przewód, który należy podłączyć do zasilania i sterownika.

Rozwiązania stało-oporowe są najczęściej stosowane w budownictwie jednorodzinnym ze względu na niskie koszty zakupu i  ekonomiczną eksploatację.

Podgrzewany podjazd nVent
Autor: nVent RAYCHEM

Podgrzewanie betonowych, zbrojonych ramp załadowczych

W miejscach o szczególnym natężeniu ruchu – na parkingach, rampach załadowczych, wjazdach do parkingów podziemnych a nawet na lądowiskach dla helikopterów i  lotniskach – używa się trwałych i odpornych na uszkodzenia mechaniczne przewodów samoregulujących nVent RAYCHEM EM2-XR (300W/m², 90W/m przy 0°C). Dzięki technologii samoregulacji przewody te utrzymują wymaganą temperaturę na całej długości obwodu grzewczego. Są bardzo bezpieczne – nie przegrzewają się nawet w miejscu krzyżowania.

Przewody samoregulujące są najczęściej wybieranym systemem dla dużych projektów i inwestycji, gdzie montaż odbywa się w betonie. Dzięki użyciu sterownika nVent RAYCHEM VIA-DU20 cały system pozwala zaoszczędzić do 80% energii.

Sterownik może być również wbudowany fabrycznie do rozdzielnicy zasilająco-sterującej nVent RAYCHEM SBS-xx-VV-20 umożliwiającej zasilenie do 12 obwodów grzewczych.

Podgrzewany podjazd nVent
Autor: nVent RAYCHEM

Dlaczego warto wybrać elektryczne podgrzewanie podjazdu?

Podsumowując – elektryczne ogrzewanie powierzchni zewnętrznych to wygoda, na którą nas stać, a w bogatej ofercie dostępnej na rynku - każdy znajdzie system odpowiedni do swoich wymagań i potrzeb. Dlatego rozwiązanie to, tak popularne w krajach, gdzie występują surowe zimy, szybko przyjmuje się również w naszym kraju.

Podgrzewany podjazd nVent
Autor: nVent RAYCHEM
Partnerzy
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Pozostałe podkategorie
KOMENTARZE