Szlifierka pneumatyczna do drewna. Czy takie szlifierki są lepsze od elektrycznych?

2019-03-12 10:52 Radosław Murat
Szlifierka pneumatyczna
Autor: DE WALT Większość szlifierek pneumatycznych, to szlifierki mimośrodowe

Oferta szlifierek elektrycznych jest bardzo bogata. To popularne maszyny, podczas gdy szlifierka pneumatyczna jest zdecydowanie rzadziej stosowana przez majsterkowiczów. Kiedy więc opłaca się kupić taki sprzęt. Czy będzie droższy, czy tańszy od wersji elektrycznej. Czy przewyższy szlifierkę elektryczną pod względem wydajności i łatwości obsługi?

Szlifierka pneumatyczna sama nie wymaga zasilania, ale żeby można było jej używać potrzeba sprężarki, czyli kompresora. Jeśli więc masz w domowym warsztacie sprężarkę, którą wykorzystujesz na przykład do malowania lub lakierowania, zakup szlifierki pneumatycznej będzie rozsądną decyzją. W sytuacji, gdy wraz z nią musiałbyś dokupywać sprężarkę, byłoby to zupełnie nieopłacalne. Szlifierki pneumatyczne kosztują bowiem tyle samo co modele elektryczne, czyli od 100 do 750 zł.

Mimośrodowa szlifierka pneumatyczna

Mimośrodowa szlifierka pneumatyczna służy przede wszystkim do precyzyjnej obróbki drewna, ale nadaje się także do usuwania powłok malarskich z metalu i do szlifowania przedmiotów z tworzyw sztucznych. Narzędzie takie ma okrągłą tarczę, do której mocuje się krążki papieru ściernego – na rzep. Tarcza wykonuje ruch obrotowy, ale także wychyla się nieco na boki – ruch ten nazywa się ruchem mimośrodowym. Szlifierka pneumatyczna nie jest wyposażona w silnik. Energię niezbędną do obracania tarczy dostarcza sprężarka. Oba urządzenia łączy się ze sobą długim, elastycznym przewodem. Sprężarka tłoczy nim strumień powietrza pod wysokim ciśnieniem, który wprawia w ruch mechanizm wprawiający tarczę w obroty. Tarcza może mieć gumową osłonę, chroniącą przed wydostawaniem się pyłu na boki. Ma też otwory w tarczy, którymi pył jest zasysany i odprowadzany do worka podłączanego do niej elastycznym wężem lub do odkurzacza budowlanego. Szlifierki pneumatyczne nie są naszpikowane elektroniką i pod tym względem przegrywają z elektrycznymi. Te drugie miewają bowiem między innymi elektroniczny system wyboru wstępnej prędkości lub automatyczny hamulec. Pneumatyczne mają tylko pokrętło do płynnej regulacji prędkości obrotowej. Z pewnością są lżejsze od elektrycznych kuzynek. Dzięki brakowi silnika szlifierka pneumatyczna waży zaledwie 1-1,6 kg (zwykłe elektryczne – 1,8-2,3 kg , a akumulatorowe jeszcze więcej). Prosta konstrukcja zapewnia też większą żywotność i bezawaryjność.

Krążki z otworami
Autor: EINHELL Jeśli szlifierka ma system odsysania pyłu, krążki szlifierskie muszą mieć otwory, inaczej nie mogło by zachodzić odsysanie

Ważne parametry pneumatycznych szlifierek mimośrodowych

Robiąc rekonesans przed zakupem, musisz poznać te cechy szlifierek pneumatycznych, które decydują o ich funkcjonalności. Zwracaj zatem uwagę na średnicę tarczy. Im większa, tym narzędzie jest wydajniejsze, co oznacza, że szybciej uporasz się z obrabianym elementem. Najczęściej spotyka się szlifierki pneumatyczne z tarczami średnicy 125, 150 lub 250 mm. Prędkość szlifierek pneumatycznych wynosi około 11000 obrotów na minutę przy zapewnionym ciśnieniu powietrza 0,63 MPa (6,3 bar) i jego przepływie na poziomie 48-84 l/min.

Przeczytaj też:

Istotna jest także liczba oscylacji, czyli wychyleń tarczy na minutę. Wynosi ona od 4000 do 26000. Oczywiście im jest większa tym lepiej. Kolejny parametr to tak zwana mimośrodowość, czyli liczona w milimetrach wielkość wychylenia tarczy od osi. Przeważnie wynosi 5 mm, ale w przypadku tańszych modeli szlifierek to zaledwie 2,5 mm.

Używanie szlifierki pneumatycznej
Autor: MIRKA PROS Praca takim narzędziem jest łatwiejsza, gdyz waży ono mniej niż szlifierka z silnikiem

Szlifierka pneumatyczna: jak jej używać

Podczas pracy szlifierką pneumatyczną trzeba uważać, by nie przegrzać tarczy i co gorsza nie zużyć krążka papieru ściernego do tego stopnia, żeby wyłoniła się spod niego tarcza. W jednym i drugim przypadku niszczy się rzep, do którego przyczepia się krążki. Tarczy nie wolno więc na siłę dociskać do szlifowanej powierzchni. Pamiętaj, że pochłaniacz pyłu, w trakcie pracy, powinien być opróżniany średnio co 10 minut, a podczas obróbki metalu. W ogóle należy go odczepić, ponieważ rozgrzane opiłki metalu mogą spowodować jego uszkodzenie.

Przeczytaj też:

Jaki kompresor do szlifierki pneumatycznej?

Żeby szlifierka pneumatyczna dobrze współpracowała z kompresorem, przed jej zakupem trzeba się upewnić, czy będzie on wystarczająco wydajny. W instrukcji szlifierki znajdziemy niezbędne dane. Podane tam jest, jakiego ciśnienia powietrza wymaga - przeważnie 6-8 bar i jaki powinien być przepływ powietrza - zależnie od modelu: od 45 do 200 l/min. Zgodnie z tym, wystarczające mogłyby się okazać nawet małe kompresory bezolejowe. Z pewnością najlepszy będzie jednak kompresor olejowy z niedużym zbiornikiem, wytwarzający ciśnienie przynajmniej 8-10 bar, o wydajności minimum 380 l/min.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE