Dopłaty państwa do kredytów mieszkaniowych
Osoby, które utraciły pracę, mogą ubiegać się o dopłatę do kredytu. 5 sierpnia 2009 r. weszła bowiem w życie ustawa o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych.
Trzeba być zarejestrowanym
Na dopłatę do kredytu mogą liczyć osoby, które utraciły pracę lub zakończyły prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej po 1 lipca 2008 r. Warunkiem otrzymania pomocy jest zarejestrowanie się w urzędzie pracy i uzyskanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych. Wsparcie mogą też otrzymać małżonkowie posiadający wspólnotę majątkową, nawet jeżeli pracę utracił małżonek, który nie jest kredytobiorcą. Dla przykładu, o uzyskanie dopłaty może się ubiegać mąż, który nadal pracuje i spłaca kredyt mieszkaniowy, a jego żonie pracodawca wypowiedział umowę o pracę.
Przez rok
Maksymalna dopłata do kredytu wynosi 1200 zł miesięcznie i jest wypłacana przez rok. Obejmuje spłatę raty kapitałowej wraz z bieżącymi odsetkami. Wnioski o dopłatę można składać do końca 2010 r. w urzędzie pracy, w którym dana osoba jest zarejestrowana. Decyzję o przyznaniu wsparcia oraz jego wysokość określa starosta. Pieniądze wypłaca Bank Gospodarstwa Krajowego bezpośrednio na konto banku lub innej instytucji, która udzieliła kredytu.
Zwrot pieniędzy bez oprocentowania
Otrzymaną dopłatę trzeba zwrócić. Zwrot pieniędzy rozpoczyna się po 2 latach od ostatniej raty pomocy i jest rozłożony równomiernie na 8 lat. Pomoc państwa nie jest oprocentowana. W przypadku trudnej sytuacji materialnej uniemożliwiającej lub utrudniającej oddanie pieniędzy, starosta może odroczyć termin płatności, rozłożyć na raty, umorzyć w całości lub w części spłatę zobowiązania.