Bezpieczne zakupy w sieci. Poznaj prawa konsumenta

2013-12-03 14:03

Czy robiąc zakupy w sieci zastanawiasz się, jaki jest termin na oddanie pełnowartościowego towaru? A może nie wiesz, kto ponosi koszty przesyłki w przypadku reklamacji? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań związanych transakcjami internetowymi znajdziesz na nowym portalu ezakupy.uokik.gov.pl stworzonym z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czy zakupy w sieci są bezpieczne?
Autor: UOKiK Z praktyki UOKiK wynika, że najczęściej Internetowi sprzedawcy nie respektują prawa do zwrotu towaru w ciągu 10 dni, wymagają, aby zwracany towar nie był rozpakowany, nie oddają konsumentowi kosztów wysyłki zamówionej rzeczy w sytuacji odstąpienia od umowy

Zakupy w Internecie rządzą się swoimi prawami. Jak wynika z najnowszych badań UOKiK, konsumenci znają je w niewystarczającym stopniu. Niewielu internautów zdaje sobie sprawę, że ich prawa zależą od tego, czy kupują od konsumenta, przedsiębiorcy, na aukcji lub licytacji. Przykładowo: 55 proc. badanych nieprawidłowo stwierdziło, że może odstąpić od umowy zawartej przez Internet z innym konsumentem. 82 proc. ankietowanych przyznaje, że przed złożeniem zamówienia czyta regulamin oraz informacje na stronie sprzedawcy.

Pomoc dla robiących zakupy w internecie

Serwis ezakupy.uokik.gov.pl powstał z myślą o konsumentach chcących bezpiecznie i świadomie kupować w sieci. Jego celem jest przybliżenie praw oraz obowiązków związanych z e-transakcjami, które różnią się znacznie od tych obowiązujących w tradycyjnych sklepach.

Co znajdziesz w portalu

Portal zawiera m.in. obszerny zbiór pytań i odpowiedzi dotyczących najbardziej nurtujących kwestii związanych z handlem w internecie. Uwzględniono przy tym zmiany, jakie wniesie Dyrektywa o prawach konsumentów, która zostanie wprowadzona 13 czerwca 2014 r. Ponadto w serwisie zamieszczono liczne przykłady klauzul niedozwolonych, wzory przydatnych pism oraz wskazówki gdzie i jak można uzyskać pomoc w przypadku zawarcia transakcji z nieuczciwym e‑przedsiębiorcą. Dzięki portalowi dowiesz się na przykład:

  • czy do oddania towaru potrzebne jest oryginalne opakowanie i paragon;
  • jak należy postępować, gdy przesyłka z towarem jest uszkodzona;
  • kto w przypadku zakupów grupowych odpowiada za nienależyte wykonanie umowy.
Warto wiedzieć

Zakupy grupowe pod lupą

Wiele problemów konsumentom sprawiają zakupy grupowe. W tej chwili UOKiK prowadzi 4 postępowania dotyczące portali oferujących takie usługi. Skargi dotyczą głównie problemów z terminową realizacją kuponu. W praktyce trudno umówić się na satysfakcjonujący dla obu stron termin kursu na prawo jazdy, czy zabieg upiększający. Kupując grupowo, zawiera się dwie umowy: z portalem, który dostarcza kupon, oraz ze sprzedawcą, który go realizuje np. wysyłając towar. Taki podział ma istotne znaczenie przy składaniu reklamacji oraz odstąpieniu od umowy. Oferta jest zamieszczona w serwisie internetowym, który pośredniczy w transakcji. Jeżeli dojdzie do zawarcia umowy, czyli zgłosi się wystarczająca liczba chętnych, konsument otrzymuje od portalu kupon uprawniający do realizacji usługi czy odbioru produktu. Za ich jakość nie odpowiada już portal, ale sprzedawca. Określa on także termin, w jakim należy zrealizować kupon. Samo zainteresowanie konsumenta ofertą sprzedawcy i złożenie zamówienia nie oznacza, że otrzyma on kupon, ponieważ podstawowym warunkiem finalizacji transakcji jest zgłoszenie się określonej minimalnej ilości osób.