Nowy napęd do starej bramy. 1 pilot do bramy wjazdowej i garażowej

Siłownik do bramy dwuskrzydłowej
Autor: Mariusz Bykowski Każdą bramę dwuskrzydłową o solidnej konstrukcji można wyposażyćw automatykę. Siłowniki powinny być zamontowane w poziomie zawiasów, a skrzydła mieć w tych miejscach odpowiednie wzmocnienia. Jeśli skrzydła bramy są zawieszone na stalowych słupkach, ważne, by ich szerokość umożliwiła zamocowanie wybranych siłowników

Czy tradycyjną bramę dwuskrzydłową można wyposażyć w napęd? Jak dobrać automatykę do bramy istniejącej i nowej.

Podczas inwestycji budowlanych spotykamy różne sytuacje montażowe. Łatwo realizować inwestycje, gdy wszystko jest nowe i zaplanowane. Czasem trzeba dopasować się do sytuacji zastanej. Czy można zainstalować napęd do starej bramy skrzydłowej prowadzącej na działkę? Jak dobrać napęd do bramy nowego garażu, gdy mamy już bramę wjazdową z napędem?

Napęd do starej bramy wjazdowej

Starą bramę skrzydłową możesz wyposażyć w napęd – zamontować odpowiednie siłowniki, doprowadzić energię elektryczną do ich zasilenia i połączyć z centralką sterującą. Wybór rozwiązania zależy między innymi od tego, z jakiego materiału jest zbudowana brama, jaki rozmiar i ciężar ma każde ze skrzydeł oraz jak są one osadzone na słupkach. Wszystkie rodzaje siłowników są dostępne w kilku modelach. Do bramy wjazdowej na posesję z domem jednorodzinnym wystarczy siłownik do niezbyt intensywnego użytkowania otwierający skrzydło w kilkanaście sekund. Poszczególne modele siłowników są także przystosowane do konkretnych rozmiarów skrzydeł. Najczęściej jest podawana maksymalna szerokość skrzydła i jego waga, np. szerokość do 2,5 m i waga do 500 kg. W komplecie z siłownikiem kupuje się specjalne uchwyty montażowe. Miejsca, w których muszą być przytwierdzone, są ściśle określone przez producenta, a ich rozmieszczenie zależy od rodzaju wybranego siłownika i jego wymiarów. Do siłowników trzeba doprowadzić zasilanie – do większości modeli prąd o napięciu 230 V, a do niektórych prąd niskonapięciowy 24 V. Przewody zasilające układa się pod powierzchnią terenu.

Warto wiedzieć

Jak zamocować siłownik do słupka

Sposób przytwierdzenia siłownika do słupka zależy od jego wymiarów. Minimalna szerokość słupka to zazwyczaj 10 cm – musi ona umożliwić stabilne zamocowanie płytki montażowej siłownika. Większe znaczenie ma grubość słupka. Dla każdego z siłowników jest określona maksymalna odległość osi obrotu od płaszczyzny bramy. Grubość słupków stalowych najczęściej nie przekracza kilkunastu centymetrów, więc montaż siłownika nie stwarza problemów. Jeżeli jednak słupek jest gruby (murowany lub betonowy), a płaszczyzna bramy znacząco cofnięta w stosunku do jego lica, może się okazać, że zamontowanie siłownika nie będzie możliwe. Problem ten można rozwiązać, wykonując w słupku specjalne podcięcie – zagłębienie, w którym zostanie zamocowana płytka montażowa napędu. Taki zabieg pozwala zmniejszyć odległość osi obrotu siłownika od płaszczyzny bramy. Jeśli niemożliwe jest wykonanie podcięcia w słupku, zamiast siłownika o prostym ramieniu można zastosować napęd o ramieniu łamanym. Należy jednak pamiętać, że taki siłownik po otwarciu bramy potrzebuje więcej miejsca za osią obrotu. Może się więc okazać, że nie da się go zastosować, gdy zaraz za siłownikiem znajduje się jakaś przeszkoda, np. prostopadła ściana lub załamanie ogrodzenia.

Napędy do bram
Autor: Wiktor Greg Jeśli kupujemy starą posesję, trzeba liczyć się z koniecznością dopasowania nowych rozwiązań do zastanej sytuacji

Nowa brama garażowa

Co zrobić, gdy kupiliśmy ogrodzoną działkę z rozwierną bramą wjazdową z napędem i budujemy nowy dom z garażem? Garaż najlepiej jest wyposażyć w bramę segmentową, bo to obecnie najlepsze i najwygodniejsze rozwiązanie. Nie wymaga przestrzeni przed wjazdem, ponieważ otwierając się, unosi się do góry i chowa pod sufitem. Jeśli mamy mniejszy budżet na bramę garażową, możemy zainstalować bramę uchylną lub skrzydłową. Te jednak wymagają przestrzeni przed wjazdem potrzebnej podczas otwierania. Skrzydło uchylne wychyla się do przodu na odległość około 1 m, a rozwierne zajmuje tyle przestrzeni, ile wynosi jego szerokość.

Napędy do bram
Autor: Marcin Czechowicz Dobudowanie garaży na posesji z bramą wjazdową ze starym napędem rodzi pytanie, jak dobrać napędy do nowych bram

1 pilot do starej i nowej bramy

Jak dobrać napęd do nowej bramy, żeby móc obie - starą i nową - otwierać za pomocą 1 pilota. Należy sprawdzić, jaką częstotliwość wykorzystuje napęd już posiadany.

Istnieją dwie grupy napędów do bram garażowych i wjazdowych wykorzystujące do sterowania systemy radiowe o różnej częstotliwości. Pierwsza grupa to napędy, w których stosowany jest system sterowania radiowego o częstotliwości 868 MHz. Druga grupa produktów wyposażona jest w sterowanie radiowe na bazie częstotliwości 433 MHz. Wszystkie sterowniki radiowe w każdej z grup produktów są wzajemnie kompatybilne, co umożliwia obsługę jednym pilotem dowolnych urządzeń z danej grupy, bez względu na producenta. Mogą to być nie tylko bramy, ale także sterowane radiowo drzwi, gniazdka, oświetlenie itp.

Częstotliwość 868 MHz jest bardzo odpowiednia dla rozwiązań zdalnego sterowania bram. Ma większy zasięg niż 433 MHz. Jest ona bardziej nowoczesna i udoskonalana. Oferuje wiele funkcji mających zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom. Ponadto jest mniej obciążona (działa na niej mniej urządzeń niż na częstotliwości 433 MHz wykorzystywanej przez stacje krótkofalarskie). Przez to jest mniej narażona na zakłócenia interferencyjne pochodzące od innych użytkowników.

Oczywiście jeśli chcemy obsługiwać kilka urządzeń 1 pilotem, musimy kupić pilot z odpowiednią liczbą przycisków.

Wymiana tylko sterowników

Inwestor, który kupi stary dom na ogrodzonej posesji z bramą wjazdową i garażową sterowanymi systemem radiowym, powinien sprawdzić okres produkcji tego sterowania. Niewykluczone bowiem, że jest to system przestarzały, który nie zapewnia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa przesyłanego kodu radiowego. Jeśli napędy są sprawne i chwilowo ich wymiana nie jest niezbędna, warto rozważyć wymianę samych sterowników radiowych na nowocześniejsze i bezpieczniejsze. Zastosowanie najnowszych sterowań radiowych o częstotliwości 868MHz wydaje się najlepszym wyborem – od razu otrzymujemy gwarancję bezpieczeństwa, a docelowo, jeśli wymienimy napęd w bramie ogrodzeniowej lub napęd czy bramę z napędem w garażu, mamy pewność, że kupione dziś piloty pozwolą na obsługę nowych napędów i wykorzystanie ich wszystkich możliwości.

Wybieramy bramy wjazdowe - brama przesuwna, czy uchylna?

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Pozostałe podkategorie
KOMENTARZE
Rekin9
|

Ja odnowiłem swoją starą bramę, nie jest to trudne po zakupie kilku narzędzi i nauczeniu się korzystania z nich. Nie chciało mi się jednak już jej otwierać ręcznie (brama skrzydłowa), więc zakupiłem siłownik BFT Phobos. Brama pracuje doskonale.

Adam
|

bardzo ciekawy artykuł. sam się właśnie zastanawiam nad wyposażeniem mojej bramy w gustowny napęd. skłaniam się ku C720. szperałem w necie i ten napęd ma sporo przychylnych opinii.