Brama przesuwna - wygodny wjazd na posesję. Montaż i cena bramy przesuwnej
Brama przesuwna jest najczęściej montowana we wjeździe na działkę , ponieważ jest wygodna, łatwa w obsłudze i nie zajmuje miejsca na podjeździe. Mimo sporego ciężaru otwiera się ją i zamyka lekko, nie trzeba do tego wielkiej siły. Można ją zamontować praktycznie na każdej działce.
We wszystkich systemach ogrodzeniowych mamy do wyboru bramy wjazdowe dwuskrzydłowe i przesuwne. Ich szerokość jest podobna - ma zwykle około 4 m, tak by zapewniały wygodny przejazd samochodu. Ale są też bramy węższe o 3-metrowym świetle przejazdu, na przykład na wąskie działki. W niektórych rozwiązaniach szerokość bramy można ustalić indywidualnie, a nawet wybrać model bramy przesuwnej ze skróconą przeciwwagą.
Brama przesuwna otwiera się na bok, więc wymaga wolnego miejsca w linii ogrodzenia z prawej lub lewej strony, zależnie na którą z nich będzie się otwierać. I to jest właściwie jedyne wymaganie montażowe przy tego typu bramie wjazdowej. Wolna przestrzeń musi być dość długa - odpowiada mniej więcej sumie szerokości wjazdu oraz długości przeciwwagi bramy.
Bramę przesuwną można zainstalować w narożniku działki, ale wtedy nie ma wyboru strony, na którą będzie się otwierać. Ze względu na usytuowanie domu i ścieżki prowadzącej od furtki do wejścia może zaistnieć sytuacja, że otwarte skrzydło bramy przesuwnej zablokuje furtkę. Ale przecież wtedy domownicy będą wjeżdżać na posesję samochodem. Hipotetyczna sytuacja, że w tym samym czasie goście będą chcieli wejść furtką, może się zdarzyć niezwykle rzadko.
Brama przesuwna konstrukcja
Brama wjazdowa przesuwna ma konstrukcję samonośną. Przesuwa się ją na rolkach jezdnych zamontowanych na stopach fundamentowych pod przeciwwagą. Skrzydło bramy składa się z części głównej zamykającej wjazd na działkę oraz stanowiącej jej przedłużenie trójkątnej przeciwwagi, która zapewnia stabilność całej konstrukcji. Skrzydło przesuwa się na wysokości kilku-kilkunastu centymetrów nad podjazdem i nie wymaga tam podparcia. Jest osadzone na rolkach jezdnych zamocowanych na fundamencie pod przeciwwagą. Na wysokości początku przeciwwagi montuje się słupek, często z ramką u góry, wzdłuż którego przesuwa się brama. Ma to zapewnić ustawienie bramy w pozycji pionowej. Na drugim końcu montuje się słupek, przy którym brama się domyka, np. zamkiem hakowym.
Trójkątna przeciwwaga może mieć różne wymiary zależnie od wielkości i ciężaru skrzydła bramy przesuwnej, co wiąże się też z rodzajem jego wypełnienia. Zwykle jej długość odpowiada 30-40% długości skrzydła. Przeciętnie przeciwwaga ma 2 m długości.
Wymiary bram przesuwnych
Minimalna szerokość wjazdu na działkę to 3 m, ale gdy wjeżdżamy na wprost. Znacznie wygodniej jest wjeżdżać w bramę o szerokości 4 m. Taki wymiar bram wjazdowych jest bardzo często spotykany w ofertach producentów. Coraz więcej rodzin ma 2 samochody i buduje garaże dwustanowiskowe. W takiej sytuacji i wjazd na działkę powinien być szerszy. Nie tylko ze względu na wygodę, ale także na estetykę. W garażu na 2 samochody mocuje się dwie bramy pojedyncze albo jedną podwójną o szerokości zwykle 5 m. Taką szerokość powinna mieć wtedy również brama wjazdowa.
Przeczytaj też: Brama garażowa uchylna, boczna, rolowana czy segmentowa? Jaką wybrać?
Jak otwiera się brama przesuwna
Producenci bram przesuwnych mają tabele wskazujące, jakie wymiary ma skrzydło bramy i jej przeciwwaga oraz ile przestrzeni zajmie ona w pozycji otwartej. Na przykład do wjazdu o świetle 4 m skrzydło bramy przesuwnej z przeciwwagą ma długość 5,7 m. Żeby móc ją otworzyć na całą szerokość w linii ogrodzenia na bramę i otwarte skrzydło trzeba zarezerwować 9,85 m wolnej przestrzeni.
Przeczytaj też: Bramy wjazdowe: jaką wybrać?
Gdy wjazd na działkę ma 4,5 m szerokość, długość bramy może wynosić 6,3 m, a przestrzeń wzdłuż ogrodzenia powinna mieć 10,95 m. Przy bramie wjazdowej na dwa samochody o świetle wjazdu 5 m skrzydło i przeciwwaga bramy przesuwnej mogą mieć 7 m długości. W takiej sytuacji strefa wjazdu w linii ogrodzenia zajmie 12,15 m.
Wybierając bramę przesuwną, trzeba zachować wolną przestrzeń wzdłuż ogrodzenia w miejscu, na które będzie się ona otwierać. Nie można tam sadzić roślin, za to dobrze jest je np. wyłożyć kostką. Trzeba je także od czasu do czasu oczyścić, zamieść lub wygrabić, zwłaszcza przed zimą, żeby skrzydło mogło się swobodnie otwierać.
Brama przesuwna z napędem
Bramy przesuwne można bez trudu wyposażyć w napęd. Najlepiej od razu kupować tak wyposażoną bramę i wybrać taki napęd, który będzie kompatybilny z napędem bramy garażowej. Wtedy będzie można używać do ich otwierania jednego pilota. Jeśli chcemy ją doposażyć później, warto pomyśleć podczas montażu bramy o doprowadzeniu energii elektrycznej w pobliże styku skrzydła i przeciwwagi, bo tam instaluje się napęd. Dobrze jest też przygotować utwardzenie, na którym będzie można go zamocować. Jeśli nie będzie to możliwe, napęd można przytwierdzić na słupku. Są też nowoczesne rozwiązania bram przesuwnych, w których napęd jest schowany w słupku.
Przeczytaj też: Pilot do bramy zamiast klucza. Automatyka do bram garażowych i wjazdowych
Siłownik schowany w skrzynce montuje się po stronie posesji na wysokości początku przeciwwagi. Mechanizm przesuwu stanowi listwa zębata, którą mocuje się u dołu skrzydła oraz koło zębate w napędzie. Siłownik ciągnie lub pcha bramę, a listwa przesuwa się w miarę jak przeskakują kolejne zęby na kole zębatym. W napędzie zwykle znajdują się magnesy, które są ustawione tak, żeby brama zamknęła się mniej więcej 1 cm przed chwytaczem, a otwarta zatrzymała się przed śrubą blokującą.
Jak wygląda brama wjazdowa przesuwna
Brama przesuwna ma zwykle konstrukcję metalową. Jej wypełnienie może być wykonane z różnych materiałów. Bardzo popularne są bramy przesuwne wykonane z metalowych kształtowników w różnym stylu, np. z prostych prętów o takiej samej długości bez ozdób albo z kształtowników zakończonych stylowymi grotami i z dekoracyjnymi gałkami. Kształtowniki mogą być dobrane tak, że tworzą falistą górną linię ogrodzenia.
Sprawdź też:
Innych rodzaj wypełnienia to płaskowniki lub blachy metalowe albo sztachety drewniane. Takie rozwiązanie możemy wybrać, kiedy zależy nam na ograniczeniu przezierności bramy. Zależnie od szerokości płaskowników i ich ustawienia możemy mieć bramę wjazdową zapewniającą widok na okolicę albo całkowicie odgradzającą nas od sąsiedztwa.
Brama przesuwna cena
Brama przesuwna jest droższa od skrzydłowej. Ceny zależą od zastosowanego materiału i wykończenia. Najtaniej kupimy bramę od producentów ogrodzeń systemowych. Brama o wymiarach 4 x 1,5 m z metalowych kształtowników malowanych podkładowo (trzeba ją jeszcze dodatkowo pomalować farbą nawierzchniową do metalu) kosztuje mniej więcej 1500 zł. Wybranie ozdobnych kształtowników i dodanie wykończenia farbą proszkową podnosi cenę bramy o mniej więcej 1000 zł. Brama przesuwna z designerskich płaskowników lub kształtowników ze stali ocynkowanej ogniowo i pomalowanej proszkowo może kosztować 5000-6000 zł. Bramy przesuwne aluminiowe są jeszcze droższe. Na zamówienie może być wykonana brama przesuwna z ręcznie kutych profili metalowych, ale w takich wypadkach cena jest ustalana indywidualnie. Wyposażenie bramy w napęd kosztuje dodatkowo 1000-2500 zł.
Przykładowo 4-metrowa brama przesuwna z profilami pionowymi kosztuje od 3285 zł (System Uniwersalny), a z profilami poziomymi od 5827 zł (Spazio). Za najtańszą bramę z profili aluminiowych w kategorii ogrodzeń ekonomicznych trzeba zapłać 5935 zł (dwuskrzydłowa Horizontal 80). W podobnej cenie (od 6179 zł) jest najtańsza z bram przesuwnych (Variante) oferowanych w kategorii ogrodzeń nowoczesnych.