Brama garażowa z napędem. Jaki wybrać napęd do bramy segmentowej, a jaki do bramy uchylnej?
Podpowiadamy, jak dobrać napęd do bramy garażowej uchylnej, segmentowej lub bramy rozwieralnej. Brama garażowa z napędem to gwarancja wygody i bezpieczeństwa twojego samochodu. Unikasz wysiadania z auta w deszczu i śniegu, brama zamyka się za tobą sama, a ponadto do garażu nie dostanie się nikt nieproszony.
Kryteria wyboru napędu do bramy garażowej
Najlepiej jest kupić napęd wraz z bramą garażową. Problemem jednak często są finanse. Brama garażowa jest instalowana pod koniec budowy, kiedy ich stan jest już z reguły nie najlepszy. Dlatego wiele osób decyduje się wstrzymać z montażem napędu do czasu poprawy sytuacji finansowej. Choćby z tego względu doborowi napędu do bramy trzeba poświęcić sporo uwagi. Napęd musi przede wszystkim poradzić sobie z ciężarem bramy, a także być dopasowany do jej typu i wielkości.
Parametry napędów do bram garażowych
Każdy mechanizm napędu charakteryzują takie parametry, jak siła ciągnięcia i pchania oraz prędkość przesuwu. Ważne są także częstotliwości, na których działa jego sterowanie oraz to, czy wózek jezdny jest poruszany za pomocą łańcucha, czy paska zębatego.
- Siła ciągnięcia i pchania musi zostać dopasowana do ciężaru bramy. Napędy przeznaczone do poruszania małych i lekkich bram mają czasem siłę tylko 400 N, te największe zaś, przeznaczone do obsługi dużych i ciężkich – nawet 1200 N.
- Prędkość przesuwu napędu jest podawana w centymetrach na sekundę. Przeciętna to 12 cm/s, jednak spotyka się również napędy, w których jest ona znacznie większa. Im większa, tym brama szybciej się otwiera i zamyka. Czas otwierania wynosi przeważnie od 15 do 30 s.
- Napęd sterowany drogą radiową powinien mieć częstotliwość 868,35 Mhz lub 433,92 MHz. Ta pierwsza stopniowo wypiera drugą ze względu na większe bezpieczeństwo i niezawodność. Inne częstotliwości mogą sprawiać użytkownikom problemy, bo ich podobieństwo do tych stosowanych na przykład w CB-Radiach może być przyczyną niekontrolowanego otwierania się bramy. Dla większego bezpieczeństwa producenci wyposażają nadajniki w pilotach w systemy zmieniania kodu. Każdy kod jest wysyłany tylko raz, więc nawet jeśli zostanie przechwycony przez kogoś niepowołanego, nie ma możliwości uruchomienia bramy za jego pomocą.
Nie przegap:
Dobry napęd powinien też mieć funkcję regulacji szybkości otwierania. Możliwe jest wtedy ustawienie płynnego startu i zatrzymania bramy, dzięki czemu napęd będzie się wolniej zużywał. Warto sprawdzić, czy wózek jezdny z ramieniem jest poruszany za pomocą łańcucha, czy paska zębatego. Aby uniknąć niewygód związanych z użytkowaniem bramy, lepiej zdecydować się na taką, której wózek jest poruszany paskiem zębatym. Łańcuch trzeba co jakiś czas smarować (narażając garaż i auto na skapujący z niego później smar), a poza tym – pracuje głośniej. Ten aspekt nie ma znaczenia w przypadku garażu wolno stojącego. Kupując tradycyjny napęd z szyną, upewnij się, jaka będzie jego całkowita długość oraz jakiej wolnej przestrzeni pod sufitem wymaga. Nadproże garażu może się bowiem okazać zbyt niskie na potrzeby danego napędu, a na środku sufitu mogą się znajdować elementy utrudniające instalację długiej szyny.
Dobór napędu do rodzaju bramy garażowej
Napęd dobiera się do rodzaju, wielkości i ciężaru bramy. Te informacje umożliwią sprzedawcy zaproponowanie najkorzystniejszego modelu. Oto, jak rodzaj bramy wpływa na rodzaj napędu:
- Do bram segmentowych górnych pasują wszystkie typy napędów – jeśli tylko w garażu nie brakuje centymetrów koniecznych do ich zainstalowania. Gdy brama zamyka garaż dla dwóch samochodów – napęd musi mieć wyższą siłę - najlepiej, jeśli przekracza ona 1000 N.
- Do bram segmentowych bocznych - napęd montuje się tuż nad nadprożem otworu albo na ścianie bocznej. Trzeba go wyposażyć w specjalne ramię umożliwiające ciągnięcie tego typu bramy. Musi też mieć większą siłę ciągnięcia i pchania niż napęd do bramy segmentowej górnej.
- Do bram uchylnych - można zamontować każdy tradycyjny napęd – byle miał odpowiednią moc. Może to być specjalny napęd do bram uchylnych, który mocuje się na skrzydle bramy od strony garażu. Siłownik – za pośrednictwem metalowego pręta – jest połączony z mechanizmem podnoszenia bramy.
- Brama uchylna na dwa samochody – napęd do takiej bramy powinien mieć większą siłę ciągnięcia i pchania niż ten do zwykłej uchylnej. Teoretycznie można też zastosować dwa napędy mocowane do bramy – po jednym przy każdym z boków, muszą być one jednak perfekcyjnie zsynchronizowane. Siła każdego musi być identycznie ustawiona;
- Do bramy rozwieralnej - najtrudniej jest dopasować napęd. Do tradycyjnego napędu mocuje się ramiona, które ciągną lub pchają skrzydła. Jednak można je montować wyłącznie w bramach, których szerokość nie przekracza 2,8 m. Można też pokusić się o instalację napędu przeznaczonego do bramy wjazdowej umieszczonej w ogrodzeniu – pamiętając jednak, że jego ramiona zwężą nieco światło otworu wjazdowego, gdyż mocuje się je do ścian garażu. Dobór napędu do bramy rozwieralnej bezwzględnie będzie wymagał pomocy fachowca – doradcy technicznego firmy produkującej napędy lub autoryzowanej ekipy montażowej.
Brama garażowa może też pracować w parze z bramą wjazdową. Dobrze wtedy, by obie miały napędy od jednego producenta i odpowiednią centralkę, która pozwoli je obsługiwać przy użyciu jednego pilota.
Jak jest zbudowany napęd bramy garażowej?
Mówiąc „napęd”, masz na myśli zestaw elementów potrzebnych do poruszania bramą.
- Jego sercem jest siłownik, który wprawia w ruch ramię. Ramię jest zamocowane do skrzydła i może je ciągnąć lub popychać. Jest ono połączone z wózkiem, który porusza się po szynie jezdnej i jest napędzany łańcuchem lub paskiem zębatym.
- Pracą siłownika kieruje moduł sterujący (centralka) zazwyczaj połączony z nim w całość. Na panelu modułu znajduje się włącznik i wyłącznik lub również klawiatura do programowania funkcji napędu. Często moduł ma wbudowaną lampkę, która zapala się po otwarciu bramy i świeci przez kilka minut. Zazwyczaj znajduje się on na końcu szyny jezdnej podwieszonej do sufitu lub przymocowanej do ściany garażu.
- Moduł sterujący może być oddzielony od siłownika. Da się go wówczas umieścić w lepszym miejscu, na przykład na bocznej ścianie garażu, w pobliżu gniazda elektrycznego. W większości sprzedawanych modułów sterujących są wbudowane odbiorniki radiowe, dzięki którym bramę otwiera się za pomocą pilota.
- Ramię lub wózek jezdny jest wyposażony w linkę umożliwiającą awaryjne odblokowanie napędu. Przydaje się ona, gdy podczas awarii siłownika lub braku prądu chcesz otworzyć albo zamknąć bramę.
Dodatkowe wyposażenie napędów
Mechanizm otwierania (wysprzęglania) ręcznego - każda brama garażowa musi go mieć na wypadek braku zasilania, żeby można było otworzyć ją od środka. Gdy nie ma zapasowego wejścia do garażu, rozsądnie jest dokupić do bramy klamkę zewnętrzną, dzięki której można uruchomić mechanizm wysprzęglania i – będąc na zewnątrz – otworzyć bramę ręcznie.
Mechanizm awaryjnego/dodatkowego otwierania - może być to prosty wyłącznik kluczykowy albo bardziej skomplikowany zamek szyfrowy z klawiaturą kodową, kartą zbliżeniową, a nawet klawiaturą na odcisk palca (są napędy, w których można zaprogramować nawet sto wzorów linii papilarnych). Umieszcza się go na ścianie obok wjazdu. Służy do otworzenia bramy, gdy zapomnieliśmy pilota.
Mechanizm zabezpieczający przed nagłym opadnięciem - warto mieć go w bramach otwierających się do góry, bo zapobiega przytrzaśnięciu osoby lub samochodu. W bramach o powierzchni większej niż 9 m2 taki mechanizm jest w standardzie, ale do niektórych mniejszych trzeba go dokupić. Powoduje zablokowanie bramy na przykład w momencie pęknięcia sprężyny lub urwania się linki mechanizmu otwierającego. Potem brama powinna automatycznie się unieść.
Elementy bezpieczeństwa - może nim np. być listwa kontaktowa z czujnikiem optycznym lub przeciążeniowym. Gdy w czasie ruchu skrzydło (a właściwie czujnik) napotka w świetle bramy przeszkodę, na przykład samochód albo człowieka, zatrzyma się i cofnie.
Elektroniczne wyłączniki krańcowe - hamują ruch bramy przy zbliżaniu się do końca (działają na zasadzie magnesów) i gwarantują zatrzymanie bramy w położeniu krańcowym z dokładnością co do milimetra.
Moduł GSM do zdalnego sterowania - pozwala (za pomocą telefonu) sterować bramą na odległość, nawet z dowolnego miejsca na świecie, gdzie telefon ma zasięg.
Oszczędzanie energii - gdy system nie jest używany, pobór mocy może wynosić tylko kilka watów, w najlepszych napędach nawet 1 W.
Używanie bramy bocznej jako drzwi - dzięki temu otworzy się tylko na taką szerokość, aby mógł przez nią swobodnie wejść człowiek.
Autokontrola - można zaprogramować określoną liczbę cykli, po których należy przeprowadzić konserwację urządzenia. Brama przypomni nam o tym konkretną liczbą mignięć diody na pilocie. W razie awarii odpowiedni sygnał poinformuje nas o tym, co się zepsuło.
Lampa ostrzegawcza - może być zamontowana na słupku obok bramy garażowej, gdy wyjazd z niego jest w linii ogrodzenia. Jest to wygodne rozwiązanie, zwłaszcza gdy wyjeżdżamy z posesji prosto na ulicę lub przez chodnik. Lampa się zapala, kiedy mechanizm otwierający lub zamykający działa. Jest to sygnał dla kierowców innych pojazdów oraz pieszych, że z bramy wyjedzie samochód albo będzie chciał do niej wjechać.