Program „Stop smog”. Nabór wniosków gmin do programu „Stop smog”
„Stop smog” to program, w ramach którego gminy mogą uzyskać środki na wymianę przestarzałych źródeł ciepła w domach osób ubogich energetycznie.
W programie „Stop smog” jednostki samorządu terytorialnego będą mogły uzyskać środki na sfinansowanie inwestycji mających na celu walkę ze smogiem, ale w domach zamieszkanych przez osoby, których na to nie stać.
Rząd przyjął na siebie zobowiązanie zdecydowanego poprawienia jakości powietrza w naszym kraju. Jednym z najbardziej szkodliwych zjawisk jest niska emisja, czyli emisja zanieczyszczeń przez domowe piece starego rodzaju oraz lokalne kotłownie węglowe. Wykorzystuje się tam niskiej jakości opał, na dodatek spalany w sposób nieefektywny. W konsekwencji do atmosfery są emitowane duże ilości dwutlenku węgla, tlenku węgla, dwutlenku siarki, tlenków azotu, wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, a także pyłów zawieszonych.
Rząd uruchamia kolejne programy, np. „Czyste powietrze” albo „Mój prąd”, zachęcające właścicieli domów do termomodernizacji budynków i wymiany przestarzałych urządzeń grzewczych na nowoczesne, zwłaszcza wykorzystujące energię odnawialną. Jednak w tych programach trzeba najpierw wyłożyć własne pieniądze na inwestycję (lub zdobyć kredyt), a dopiero po jej zakończeniu można uzyskać dotację rekompensującą ułamek kosztów.
Przeczytaj też:
Ulga termomodernizacyjna: jak z niej skorzystać >>>
Nie każdego na to stać. Dla osób określanych mianem ubogich energetycznie, czyli nieposiadających środków na taką inwestycję, jest przeznaczony program „Stop smog”.
Co ważne, w jego ramach mieszkańcy mogą uzyskać bezzwrotną dotację nawet na całość inwestycji.
Z tym że o środki na sfinansowanie wymiany urządzeń grzewczych i termomodernizację budynków występuje jednostka samorządu, która później ogłasza nabór wniosków mieszkańców ubogich energetycznie. Wkrótce więc można spodziewać się takich inicjatyw. Dlatego warto śledzić nowe ogłoszenia w lokalnym Biuletynie Informacji Publicznej lub na tablicy gminy.
Spis treści
- Na jakie działania można uzyskać dotację
- Jak działa program „Stop smog”
- Wysokość dofinansowania w programie „Stop smog”
- Podział środków na inwestycję
- Kto może skorzystać z program „Stop smog”
- Okres realizacji przedsięwzięcia
Na jakie działania można uzyskać dotację
Program „Stop smog” powstał jako odpowiedź na pytanie, jak osoby o najniższych dochodach mogą uzyskać środki na wymianę lub likwidację nieekologicznych źródeł ciepła oraz termomodernizację budynku.
Program „Stop smog” obejmuje następujące inwestycje:
- wymiana lub likwidacja starych źródeł ciepła,
- termomodernizacja budynku,
- podłączenie do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
- zapewnieniu budynkom dostępu do energii z instalacji OZE,
- zmniejszenie zapotrzebowania budynku na energię potrzebną do ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej.
Jak działa program „Stop smog”
Program „Stop smog” jest obsługiwany przez wojewódzkie oddziały NFOŚiGW. To z nimi lokalne jednostki samorządu terytorialnego będą podpisywać porozumienie w sprawie finansowania inwestycji w domach osób, których nie stać na skorzystanie z programu „Czyste powietrze”.
Kto może wystąpić o dofinansowanie:
- gmina lub powiat,
- związek międzygminny,
- związek metropolitalny w województwie śląskim.
Wysokość dofinansowania w programie „Stop smog”
Średni koszt przedsięwzięcia mającego na celu wymianę lub likwidację starych urządzeń grzewczych i termomodernizację budynku nie może przekraczać 53 000 zł. Jest to kwota przeznaczona na 1 budynek lub w przypadku budynków dwulokalowych - 1 lokal.
Podział środków na inwestycję
Mieszkańcy ubodzy energetycznie mogą otrzymać do 100% środków potrzebnych na inwestycję w postaci bezzwrotnej dotacji.
- 70% dotacji pochodzi z dofinansowania uzyskanego przez gminę w ramach programu “Stop smog”,
- 30% wykłada jednostka samorządu terytorialnego.
Kto może skorzystać z program „Stop smog”
Jednostki samorządu terytorialnego będą mogły zakwalifikować do programu „Stop smog”:
- właścicieli oraz współwłaścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych,
- mieszkańców budynków jednorodzinnych wchodzących w skład zasobów gminy.
Okres realizacji przedsięwzięcia
W zależności od liczby inwestycji zgłoszonych do programu różny jest czas przeznaczony na ich zrealizowanie. Może on wynosić 3 lub 4 lata od daty zawarcia porozumienia. Jeśli w ramach programu „Stop smog” będą realizowane przedsięwzięcia w liczbie nie większej niż 2% łącznej liczby budynków mieszkalnych jednorodzinnych na terenie gminy, czas jest krótszy. 4 lata będą mieć inwestorzy w gminach, w których ten odsetek będzie większy niż 2%.