Posadzka w garażu: jaka podłoga do garażu będzie najlepsza?

2022-01-14 15:07
Posadzka w garażu
Autor: Andrzej Szandomirski

Posadzka w garażu, warsztacie, kotłowni musi być wytrzymała. Podpowiadamy, jaki materiał wybrać na podłogi w garażu.

Wykładziny, parkiety i panele są ładne, lecz także dosyć delikatne. Szkoda ich do takich pomieszczeń jak garaż, warsztat czy kotłownia. Szybko by się tam zniszczyły. Do intensywnie użytkowanych wnętrz proponujemy coś solidniejszego. W garażu i pomieszczeniach technicznych sprawdzą się posadzki odporne na uszkodzenia mechaniczne i ścieranie, wytrzymujące działanie chemikaliów i łatwe do utrzymania w czystości. Podłogi w garażu musimy wykańczać materiałami o ponadstandardowej wytrzymałości na wszelkie szkodliwe czynniki. Przewodzą tu twarde płytki gresowe i posadzki żywiczne.

Podłoga w garażu - beton

Podłoga w garażu, warsztacie lub kotłowni jest najczęściej ułożona na gruncie rodzimym. Jej wierzchnią warstwę stanowi wtedy zbrojona wylewka betonowa (z betonu C16/20 - C20/25, najlepiej pochodzącego z wytwórni) o grubości 5-15 cm. Jest ona podłożem, na którym ułożymy posadzkę, ale może też sama stać się posadzką. Wystarczy wykonać ją starannie, uformować z 2-3% spadkiem w stronę kratki spustowej lub korytka odwadniającego oraz wygładzić i wyszlifować. Należy też pamiętać o dylatacji obwodowej z elastycznego materiału. Wadą "surowej" betonowej posadzki jest mało atrakcyjny wygląd i problemy z utrzymaniem czystości.

Nie przegap:

Impregnacja podłogi w garażu

Aby zmniejszyć chłonność posadzki z surowego betonu i ułatwić jej czyszczenie, można ją zaimpregnować. Służą do tego impregnaty do betonu lub kostki betonowejakrylowo-silikonowe, epoksydowe. Są one bezbarwne i gotowe do użycia. Nanosimy je pędzlem lub wałkiem bezpośrednio na beton, bez wcześniejszego gruntowania podłoża. Czasem wystarczy jedna warstwa, a czasem trzeba impregnować dwukrotnie (z jednodniowym odstępem). Impregnację należy powtarzać co 3-4 lata.

Płytki do garażu: najlepszy gres

Płytki gresowe w garażu to bardzo praktyczne rozwiązanie. Gres ma nasiąkliwość około 0,5%, czyli co najmniej sześć razy lepszą od zwykłych płytek ceramicznych. Nie chłonie więc wody i niesionego przez nią brudu. Do garażu wystarczą płytki o klasie ścieralności PEI 3 i twardości na poziomie 6-7 w dziesięciostopniowej skali Mohsa. Będą one odporne na mróz, co jest ważne w przypadku garaży nieogrzewanych. Na podłogę w garażu lepszy będzie gres nieszkliwiony albo techniczny. Grunt, żeby powierzchnia płytek nie była nazbyt gładka, ponieważ na takiej nietrudno o poślizg, gdy na podłodze pojawi się woda lub, co gorsza, olej. Standardowo płytki gresowe mają format 30 x 30 cm, 60 x 60 cm lub 30 x 60 cm. Większych do garażu nie potrzeba. Lepiej w garażu nie kłaść tam płytek slim, mających grubość zaledwie 3 lub 6 mm. Mogłyby popękać pod naciskiem ciężkiego pojazdu. Układanie gresu to zadanie dla fachowców.

Przeczytaj też: Wybieramy najlepszy klej do płytek >>>

Płytki klei się do czystego, zagruntowanego dzień wcześniej podłoża. Do warsztatu i kotłowni wystarczy zwykły klej do ceramiki lub gresu i klinkieru. Do garażu, w którym płytki będą poddawane większym obciążeniom, przyda się klej o większej elastyczności – taki jak do klejenia płytek na zewnątrz. Zmniejszymy w ten sposób ryzyko ich pękania. Na kafelki można wejść już po dwóch dniach od ułożenia.

Posadzka malowana w garażu

Posadzka w garażu jest szczególnie narażona na brudzenie i ścieranie. Zanieczyszczenia łatwiej będzie usuwać z pomalowanej powierzchni niż z surowego beton. Farba, oprócz tego że zmniejszy nasiąkliwość posadzki, może ożywić wnętrze, wprowadzając do niego kolor. Przed malowaniem trzeba zastosować taktykę „3 x O”: osuszyć, oczyścić, odkurzyć. Jeśli betonowy podkład jest stary i zniszczony lub wykonany niestarannie trzeba go wyrównać, np. wlewką samopoziomującą. Do malowania używamy specjalne farby do betonu – uretanowo-alkidowe, akrylowe, epoksydowe. Nanosimy je kilkoma warstwami, na zagruntowane podłoże, w 24-godzinnych odstępach. Malujemy nie tylko podłogę, ale też 10-20-centymetrowy pas ścian tuż nad posadzką lub robimy cokół z płytek ceramicznych. Wybierając farbę, zwracajmy uwagę na jej ścieralność, elastyczność i odporność na chemikalia. Informacje te powinny być podane na opakowaniu lub w karcie technicznej. Jeżeli producent je zataił, może to oznaczać, że farba jest podejrzanej jakości.

Wylewka betonowa w garażu

Równą i wytrzymałą podłogę w garażu uzyskamy też po wykonaniu posadzki z masy cementowej – zwykłej lub samopoziomującej, o wysokiej wytrzymałości na ściskanie i ścieranie (tu uwaga - masy samopoziomujące nie nadają się do pomieszczeń, w których podłoże ma być ze spadkiem). Wykorzystuje się do tego gotowe suche mieszanki. Jeżeli użyliśmy specjalnych, wysoko wytrzymałych mas, które producenci polecają jako materiał posadzkowy, możemy je pozostawić niewykończone. Zwykłe wylewki cementowe, podobnie jak w przypadku betonu, warto zaimpregnować lub pomalować.

Posadzka żywiczna w garażu

Elastyczne, odporne na ścieranie posadzki żywiczne w garażu przez wiele lat w dobrym stanie przetrwają częste wjeżdżanie i wyjeżdżanie samochodu. Podłogi żywiczne w garażu zapewniają nie tylko ponadstandardową odporność na ścieranie, ale też niegroźne są dla nich chemikalia, nierzadkie w garażowych warunkach – ropa, oleje, smary, kwasy o niskim stężeniu. Tworzą ponadto wodoszczelne powłoki.

Głównym składnikiem posadzek żywicznych są żywice – głównie epoksydowe, poliuretanowe lub odporne na chemikalia – winyloestrowe. Są sprzedawane w kilku wariantach kolorystycznych. Można je też wykańczać, malując farbami lub lakierami epoksydowymi. Wiele takich epoksydowych powłok ma antypoślizgową fakturę – na przykład skórki pomarańczowej, która tworzy się w sposób samoczynny.

Przeczytaj też:

Masy żywiczne układa się warstwą grubości od 1 do 6 mm. Nanosi się je pędzlem lub pacą. Są też i takie, które wystarczy wylać na podłogę w garażu, żeby same się rozpłynęły (w nieco podobny sposób jak wylewki samopoziomujące). Masy do nakładania pacą lub pędzlem mają tę przewagę nad samopoziomującymi, że można nimi wykańczać powierzchnie ze spadkiem. Takie żywiczne podłogi w garażu są bardzo elastyczne i łatwo je utrzymać w czystości. Niekiedy istnieje dodatkowo możliwość nadania takiej powierzchni dekoracyjnej faktury. W tym celu świeżą warstwę żywicy lub farby posypuje się kolorowym piaskiem kwarcowym lub dekoracyjnymi płatkami (tak zwanymi chipsami).

Najczęstsze błędy w klejeniu płytek

Płytki kleimy do czystego, zagruntowanego dzień wcześniej podłoża. Do warsztatu i kotłowni wystarczy zwykły klej do ceramiki lub gresu i klinkieru. Do garażu przyda się klej o większej elastyczności – taki jak do klejenia płytek na zewnątrz. Fugi najrozsądniej będzie wykonać ze spoinowych mas epoksydowych. W garażach powinno się spoinować zaprawami przeznaczonymi do stosowania na zewnątrz.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Pozostałe podkategorie