Podłoga w garażu - materiały na posadzkę w garażu. Jaka podłoga do garażu będzie najlepsza?

2023-01-24 13:34

Podłoga w garażu powinna być trwała i odporna na wodę, piach, chemiczne wycieki, niską temperaturę i duże obciążenia. Dlatego nie sprawdzą się tu delikatne materiały. Podpowiadamy, jaki materiał wybrać na posadzkę w garażu.

Podłoga w garażu
Autor: Andrzej Szandomirski Od doboru materiałów i sposobu wykonania podłogi w garażu zależy, czy będzie ona służyła przez wiele lat bez konieczności remontu

Posadzka w garażu musi być nośna, aby nie zniszczyła się od ciężaru, jaki wytwarza wjeżdżający i parkujący samochód. Powinna też wytrzymać naprężenia powstające podczas jego hamowania. Wiele zależy od jakości okładziny nawierzchniowej. Wykładziny, parkiety i panele są ładne, lecz także dosyć delikatne. Szkoda ich do takich pomieszczeń jak garaż. Szybko by się tam zniszczyły. Do intensywnie użytkowanych wnętrz proponujemy coś solidniejszego. W garażu i pomieszczeniach technicznych sprawdzą się posadzki odporne na uszkodzenia mechaniczne i ścieranie, wytrzymujące działanie chemikaliów i łatwe do utrzymania w czystości. Podłogi w garażu musimy wykańczać materiałami o ponadstandardowej wytrzymałości na wszelkie szkodliwe czynniki. Przewodzą tu twarde płytki gresowe i posadzki żywiczne.

Spis treści

  1. Jaka nawierzchnia do garażu?
  2. Podłoga w garażu - beton
  3. Impregnacja podłogi w garażu
  4. Płytki gresowe na podłogę garażu
  5. Podłoga w garażu z klinkieru
  6. Posadzka malowana w garażu
  7. Wylewka betonowa w garażu
  8. Posadzka żywiczna w garażu
  9. Płytki z tworzywa sztucznego na podłogę w garażu

Jaka nawierzchnia do garażu?

Podłogi garaży musimy wykańczać materiałami o ponadstandardowej wytrzymałości na wszelkie szkodliwe czynniki. Powinny być odporne na ścieranie, zginanie, uderzenia, wodę, różnego rodzaju chemikalia, a w przypadku garaży nieogrzewanych – także na mróz. Estetyka jest cennym walorem, ale stanowi tu drugorzędne kryterium. Ważniejsze jest, by nawierzchnia była trwała, łatwa do utrzymania w czystości i antypoślizgowa. Przyjrzyjmy się materiałom, które na dobre zadomowiły się w garażach i tym, które dopiero zdobywają popularność.

Podłoga w garażu - beton

Podłoga w garażu, warsztacie lub kotłowni jest najczęściej ułożona na gruncie rodzimym. Jej wierzchnią warstwę stanowi wtedy zbrojona wylewka betonowa (z betonu C16/20 - C20/25, najlepiej pochodzącego z wytwórni) o grubości 5-15 cm. Jest ona podłożem, na którym ułożymy posadzkę, ale może też sama stać się posadzką. Wystarczy wykonać ją starannie, uformować z 2-3% spadkiem w stronę kratki spustowej lub korytka odwadniającego oraz wygładzić i wyszlifować. Należy też pamiętać o dylatacji obwodowej z elastycznego materiału. Wadą "surowej" betonowej posadzki jest mało atrakcyjny wygląd i problemy z utrzymaniem czystości.

Nie przegap:

Impregnacja podłogi w garażu

Aby zmniejszyć chłonność posadzki z surowego betonu i ułatwić jej czyszczenie, można ją zaimpregnować. Służą do tego impregnaty do betonu lub kostki betonowejakrylowo-silikonowe, epoksydowe. Są one bezbarwne i gotowe do użycia. Nanosimy je pędzlem lub wałkiem bezpośrednio na beton, bez wcześniejszego gruntowania podłoża. Czasem wystarczy jedna warstwa, a czasem trzeba impregnować dwukrotnie (z jednodniowym odstępem). Impregnację należy powtarzać co 3-4 lata.

Płytki gresowe na podłogę garażu

Płytki gresowe wytwarza się z tak zwanej kamionki szlachetnej. Surowiec ten jest prasowany pod naciskiem 800 kg/cm2 i wypalany w temperaturze 1200-1300 st.C. Ma nasiąkliwość około 0,5%, czyli co najmniej sześć razy lepszą od zwykłych płytek ceramicznych. Nie chłonie więc wody i niesionego przez nią brudu. Do garażu wystarczą płytki o klasie ścieralności PEI 3 i twardości na poziomie 6-7 w dziesięciostopniowej skali Mohsa. Będą one odporne na mróz. Zapomnijmy jednak o najbardziej finezyjnych typach – gresie porcelanowym lub szkliwionym. Lepszy będzie gres nieszkliwiony albo techniczny.Ważne, żeby powierzchnia płytek nie była zbyt gładka, bo na takiej nietrudno o poślizg, gdy na podłodze pojawi się woda lub olej. Standardowo kafle mają format 30 x 30, 60 x 60 lub 30 x 60 cm. Większych do garażu nie potrzeba. Lepiej nie kłaść tam płytek slim, mających grubość zaledwie 3-6 mm. Mogłyby popękać pod naciskiem ciężkiego pojazdu.

Płytki klei się do czystego, zagruntowanego dzień wcześniej podłoża. Do warsztatu i kotłowni wystarczy zwykły klej do ceramiki lub gresu i klinkieru. Do garażu, w którym płytki będą poddawane większym obciążeniom, przyda się klej o większej elastyczności – taki jak do klejenia płytek na zewnątrz. Zmniejszymy w ten sposób ryzyko ich pękania. Na kafelki można wejść już po dwóch dniach od ułożenia.

Przeczytaj też: Wybieramy najlepszy klej do płytek >>>

Podłoga w garażu z klinkieru

Nieszkliwione płytki klinkierowe są produkowane z wysokiej jakości gliny wapienno-żelazistej lub wapienno-magnezowej gwarantującej wyrobom naturalną barwę – często odbiegającą od ceglastego standardu: białą, grafitową bądź brunatną. Oprócz płytek kwadratowych znajdziemy też prostokątne, a nawet heksagonalne. Wiele z nich ma dekoracyjną fakturę, a niektóre imitują drewno lub kamień. Mają grubość 11-15 mm. Ich nasiąkliwość wynosi od 0,1 do 3%. Klinkier jest prawie tak mocny i trwały jak gres – jego twardość, określana w skali Mohsa, dochodzi do 6, a wytrzymałość na zginanie wynosi 35-45 N/mm2. Nie zagrażają mu substancje chemiczne typowe dla pojazdów mechanicznych, w tym oleje, benzyna oraz kwasy. Jeśli chodzi o antypoślizgowość, mieści się ona w klasie R9 lub R10. Płytki przeznaczone na podjazd do garażu lub parking powinny mieć wysoką klasę odporności na plamienie – 4 lub 5 – i najwyższą klasę odporności chemicznej A.

Posadzka malowana w garażu

Posadzka w garażu jest szczególnie narażona na brudzenie i ścieranie. Zanieczyszczenia łatwiej będzie usuwać z pomalowanej powierzchni niż z surowego betonu. Farba, oprócz tego że zmniejszy nasiąkliwość posadzki, może ożywić wnętrze, wprowadzając do niego kolor. Przed malowaniem trzeba zastosować taktykę „3 x O”: osuszyć, oczyścić, odkurzyć. Jeśli betonowy podkład jest stary i zniszczony lub wykonany niestarannie trzeba go wyrównać, np. wlewką samopoziomującą. Do malowania używamy specjalne farby do betonu – uretanowo-alkidowe, akrylowe, epoksydowe. Nanosimy je kilkoma warstwami, na zagruntowane podłoże, w 24-godzinnych odstępach. Malujemy nie tylko podłogę, ale też 10-20-centymetrowy pas ścian tuż nad posadzką lub robimy cokół z płytek ceramicznych. Wybierając farbę, zwracajmy uwagę na jej ścieralność, elastyczność i odporność na chemikalia. Informacje te powinny być podane na opakowaniu lub w karcie technicznej. Jeżeli producent je zataił, może to oznaczać, że farba jest podejrzanej jakości.

Wylewka betonowa w garażu

Równą i wytrzymałą podłogę w garażu uzyskamy też po wykonaniu posadzki z masy cementowej – zwykłej lub samopoziomującej, o wysokiej wytrzymałości na ściskanie i ścieranie (tu uwaga - masy samopoziomujące nie nadają się do pomieszczeń, w których podłoże ma być ze spadkiem). Wykorzystuje się do tego gotowe suche mieszanki. Jeżeli użyliśmy specjalnych, wysoko wytrzymałych mas, które producenci polecają jako materiał posadzkowy, możemy je pozostawić niewykończone. Zwykłe wylewki cementowe, podobnie jak w przypadku betonu, warto zaimpregnować lub pomalować.

Posadzka żywiczna w garażu

Posadzki żywiczne są elastyczne, łatwe do utrzymania w czystości i co niezwykle ważne – wykazują dużą odporność na ścieranie oraz działanie szkodliwych substancji chemicznych. Pamiętajmy jednak, że podłoże pod taką posadzkę musi być szczególnie mocne. Wytrzymałość na ściskanie podkładu podłogowego nie może być niższa niż 20 MPa (beton klasy C16/20) przy grubości podkładu minimum 5 cm. Jeżeli stosuje się jastrychy cementowe, powinny one być klasy minimum C20 F4 (zalecane C25 F4) przy grubości minimum 4 cm. Oferowane są posadzki epoksydowe, metakrylowe lub poliuretanowe. Często na ich powierzchni robisię powłokę antypoślizgową, posypując świeżą masę piaskiem kwarcowym.

Typowa posadzka żywiczna ma grubość 0,5-1 mm. Grubsze powstają z żywic grubowarstwowych mających w składzie kruszywo, z których uzyskujemy posadzki grubości 6-25 mm. Do garaży, w których podłoga uformowana jest ze spadkiem, nie są polecane masy samorozpływne.

Płytki z tworzywa sztucznego na podłogę w garażu

Płytki z towrzywa sztucznego to stosunkowo nowy produkt. Płytki, zwane modułami, są wykonane z bardzo twardego tworzywa odpornego nauszkodzenia, agresywną chemię i duże obciążenia. Mają przeważnie kwadratowy kształt i dostępne są w formatach: 30,3; 45; 46,8; 50,8; 51,6 cm. Ich grubość wynosi 4-7 mm. Powierzchnia jest fakturowana, więc nawet gdy z auta spłynie woda, nie ma ryzyka, że się na niejpoślizgniemy. Na krawędziach mają zaczepy umożliwiające ich łatwe łączenie.Modułów nie klei się ani nie przykręca do podłoża. Dzięki temu można je łatwo zdemontować. W zestawie są też listwy brzegowe i narożniki.Płytki z tworzywa są ciekawą propozycją dla remontujących zniszczoną posadzkę garażową. Pod podłogą modułową łatwo bowiem ukryć starą nawierzchnię bez potrzeby jej usuwania i jakiegokolwiek przygotowywania.

Sonda
Czy kupując materiały wykończeniowe wybierasz te, które emitują mniej szkodliwych substancji?
Najczęstsze błędy w klejeniu płytek
Pozostałe podkategorie