| muratordom.pl » Budowa » Drzwi, bramy garażowe » Bramy wjazdowe: budowa, mocowanie siłownika. Wybieramy bramę wjazdową: poradnik

Bramy wjazdowe: budowa, mocowanie siłownika. Wybieramy bramę wjazdową: poradnik

Dla wielu inwestorów synonimem bramy otwieranej automatycznie jest brama przesuwna. Ale w napęd można wyposażyć także tradycyjną dwuskrzydłową bramę wjazdową.

Wybierając nową bramę wjazdową lub unowocześniając starą wielu właścicieli decyduje się na zakup urządzeń pozwalających na jej automatyczne otwieranie i zamykanie.
Automatyczny napęd do bramy wjazdowej zapewnia bowiem nie tylko komfort, zmniejsza też ryzyko, że podczas otwierania bramy samochód zwłączonym silnikiem lub z kluczykami w stacyjce stanie się łupem złodziei. Na rynku jest dostępnych wiele rozwiązań przeznaczonych do różnych typów bram wjazdowych skrzydłowych. Wybór zależy między innymi od tego, z jakiego materiału jest zbudowana brama wjazdowa, jaki rozmiar i ciężar ma każde ze skrzydeł oraz jak są one osadzone na słupkach. Aby zainstalować automat do otwierania bramy wjazdowej, najpierw należy sprawdzić, czy konstrukcja bramy jest odpowiednio wytrzymała, następnie trzeba wybrać odpowiedni rodzaj siłowników i doprowadzić energię elektryczną do ich zasilenia.

Brama dwuskrzydłowa otwierana za pomocą siłowników z łamanym ramieniem

Brama dwuskrzydłowa otwierana za pomocą siłowników z prostym ramieniem

Dołącz do nas i bądź na bieżąco

Budowa bramy wjazdowej

Skrzydła bram wjazdowych najczęściej są ze stali – zespawane z elementów kutych lub z profili walcowanych (kątowników, płaskowników, profili zamkniętych o przekroju kwadratowym lub prostokątnym). Metalowe mogą być tylko ramy nośne, które wypełnia się sztachetami, na przykład z drewna lub ze specjalnych listew z tworzywa sztucznego, ale częściej wypełnienie również jest stalowe, nierzadko z finezyjnym rysunkiem profili. Niezależnie od wybranego rozwiązania konstrukcja skrzydeł musi zapewniać im stabilność i odpowiednią sztywność, na bramę wjazdową otwieraną za pomocą automatycznego siłownika działają bowiem duże siły. Do skrzydła bramy blisko zawiasów jest zamocowany siłownik.
Ponieważ ma stosunkowo niewielkie wymiary, aby wprawić w ruch dosyć ciężkie skrzydło bramy wjazdowej, musi w punkcie mocowania zadziałać dużą siłą. Musi też pokonać dodatkowo w trakcie pracy dużą siłę parcia wiatru, zwłaszcza gdy brama wjazdowa ma sporą powierzchnię wypełnień – na przykład szczelne deskowanie lub blachę. Jeżeli konstrukcja skrzydeł nie będzie odpowiednio mocna, wielokrotne otwieranie i zamykanie bramy może się zakończyć jej deformacją lub uszkodzeniem. Dlatego w wielu bramach wjazdowych montuje się specjalne wzmocnione elementy, do których będą mocowane siłowniki.

Brama otwierana automatycznie może mieć dowolne poszycie, najważniejsza jest solidna stalowa konstrukcja. Siłowniki powinny być zamontowane w poziomie zawiasów, a skrzydła mieć w tych miejscach odpowiednie wzmocnienia

Każdą bramę dwuskrzydłową o solidnej konstrukcji można wyposażyćw automatykę. Stalowe skrzydła łatwo zamocować na słupkach z dowolnego materiału dzięki profilom montażowym z wbudowanymi zawiasami

Bramy wjazdowe: mocowanie siłownika

W komplecie z siłownikiem producenci dostarczają specjalne uchwyty montażowe. Jeden pozwala przytwierdzić siłownik do skrzydła bramy, drugi służy do zamocowania siłownika na słupku nośnym. Punkty mocowania są ściśle określone przez producenta. Ich rozmieszczenie zależy od rodzaju wybranego siłownika i jego wymiarów. Mocowanie na słupku stanowi oś obrotu siłownika, dlatego musi być bardzo solidne. Do słupków stalowych uchwyty montażowe można przyspawać, natomiast do słupków murowanych i betonowych mocuje się je specjalnymi kotwami. Zawsze trzeba zapewnić możliwość swobodnego obrotu siłownika wokół osi w elemencie montażowym.
Sposób mocowania siłownika do słupka jest zależny od jego wymiarów. Minimalna szerokość słupka musi być taka, aby było możliwe stabilne zamocowanie płytki montażowej siłownika – zazwyczaj wystarcza 10 cm. Większe znaczenie ma natomiast grubość słupka (wymiar mierzony prostopadle do płaszczyzny bramy). Dla każdego z siłowników jest określona maksymalna odległość osi obrotu od płaszczyzny bramy. Grubość słupków stalowych najczęściej nie przekracza kilkunastu centymetrów, więc montaż siłownika nie stwarza problemów. Jeżeli jednak słupek jest gruby (murowany lub betonowy), a płaszczyzna bramy znacząco cofnięta w stosunku do jego lica, może się okazać, że zamontowanie siłownika nie będzie możliwe. Problem ten można rozwiązać, wykonując w słupku specjalne podcięcie – zagłębienie, w którym zostanie zamocowana płytka montażowa napędu. Taki zabieg pozwala zmniejszyć odległość osi obrotu siłownika od płaszczyzny bramy. W wypadku gdy niemożliwe jest wykonanie podcięcia w słupku, zamiast siłownika o prostym ramieniu można zastosować napęd o ramieniu łamanym. Należy jednak pamiętać, że taki siłownik po otwarciu bramy potrzebuje więcej miejsca za osią obrotu. Może się więc okazać, że nie da się go zastosować, w sytuacji gdy zaraz za siłownikiem znajduje się jakaś przeszkoda, na przykład prostopadła ściana lub załamanie ogrodzenia.
Każdy siłownik warto zabezpieczyć przed kradzieżą. Najlepiej przyspawać do wsporników płytek montażowych niewielkie blokady osłaniające śruby, którymi jest mocowany siłownik, aby uniemożliwić ich odkręcenie. W bramach ozdobnych, na przykład kutych lub o lekkiej ażurowej konstrukcji, tradycyjny siłownik może być ze względów estetycznych nie do zaakceptowania. W takich wypadkach można zastosować specjalne napędy montowane pod powierzchnią terenu. Ich mechanizm jest ukryty w hermetycznej skrzynce montowanej pod nawierzchnią, spod której widać jedynie niewielką oś napędzającą skrzydło bramy. Taki napęd jest prawie niewidoczny.

Bramy wjazdowe przesuwne

Mają jedno skrzydło poruszające się wzdłuż ogrodzenia, od wewnątrz, oraz dwa słupki – prowadzący, który utrzymuje skrzydło w pionie, i skrajny, który zapobiega wysunięciu się bramy z prowadnicy. Bramy przesuwne są niezastąpione na działkach z krótkim podjazdem oraz na takich, na których teren za bramą się wznosi. Po otwarciu nie zajmują przestrzeni wewnątrz posesji, a samochód stojący na podjeździe, nawet blisko ogrodzenia, nie uniemożliwia ich pracy. Szerokość bramy przesuwnej może być dowolna. Ogranicza ją tylko ilość miejsca, jakie trzeba zostawić z jednej strony przy ogrodzeniu, aby zmieściło się tam całe skrzydło. Warto o tym pamiętać, planując miejsce na furtkę.

SPRAWDŹ: czy bramy wjazdowe przesuwne można zamontować na zewnątrz ogrodzenia - przepisy >>>

Są dwa rodzaje bram przesuwnych: samonośne i szynowe. Te drugie przesuwają się na kółkach po szynie umieszczonej na fundamencie w podłożu wzdłuż bramy. Aby działały bez zarzutu, trzeba systematycznie usuwać z szyny wszelkie zanieczyszczenia. Bramy samonośne są zawieszone tuż na ziemią i przesuwają się na rolkach zamocowanych w słupku prowadzącym. Muszą mieć przeciwwagę, dlatego skrzydło jest szersze niż światło bramy – zazwyczaj o 1/4 jej szerokości.

Bramy samonośne są wprawdzie droższe, cięższe od bram szynowych i zajmują więcej miejsca, ale za to są znacznie mniej kłopotliwe w eksploatacji. Montaż bramy najlepiej powierzyć specjalistom, którzy tak dobiorą grubość słupków oraz sposób ich osadzenia w gruncie, aby stawiły czoła przeciążeniom, na jakie będą narażone podczas otwierania i zamykania wrót.

Co warto wiedzieć o bramach garażowych

Większość bram do garażu może być montowana na dwa sposoby: w otworze lub za otworem. Brama...

zobacz więcej
zamknij
Przeczytaj dodatkowo:
Garaż pod budynkiem: dobry zjazd do garażu w...

Garaż pod budynkiem nie musi być przykrą koniecznością. Wygodny zjazd do garażu w piwnicy, prawidłowe...

Masz w garażu rower, motocykl? Wybierz bramę...

Brama otwierana na bok jest idealna do garażu gdzie wstawiany jest motocykl, rower, czy wózek...

Brama garażowa uchylna, boczna, rolowana czy...

Uchylna, segmentowa czy rolowana? Jaka brama garażowa sprawdzi się najlepiej? Pytają inwestorzy...

Nowe Okna i Drzwi

Wybieramy je do domów nowo budowanych i remontowanych. W tych pierwszych stanowią eleganckie...

Niezawodne bramy garażowe

Sposób otwierania, wymiary, ocieplenie czy rodzaj napędu to tylko niektóre informacje istotne...