Sklep online Pomoc Tagi Newsletter
| muratordom.pl » Budowa » Drzwi, bramy garażowe » Brama garażowa z napędem. Na co zwracać uwagę wybierając napęd do bramy segmentowej lub bramy uchylnej?

Brama garażowa z napędem. Na co zwracać uwagę wybierając napęd do bramy segmentowej lub bramy uchylnej?

Brama garażowa z napędem to gwarancja wygody i bezpieczeństwa twojego samochodu. Unikasz wysiadania z auta w deszczu i śniegu, brama zamyka się za tobą sama, a ponadto do garażu nie dostanie się nikt nieproszony. Podpowiadamy, jak dobrać napęd do bramy uchylnej, bramy segmentowej lub bramy rozwieralnej.

Autor: HÖRMANN

Brama połączona z napędem, którym steruje się za pomocą pilota, to rozwiązanie zapewniające komfort i bezpieczeństwo użytkowania. Fot. HÖRMANN

Kryteria wyboru napędu do bramy garażowej

Najlepiej jest kupić napęd wraz z bramą garażową. Problemem jednak często są finanse. Brama garażowa jest instalowana pod koniec budowy, kiedy ich stan jest już z reguły nie najlepszy. Dlatego wiele osób decyduje się wstrzymać z montażem napędu do czasu poprawy sytuacji finansowej – tym bardziej że koszt tej instalacji może być równy cenie bramy. Choćby z tego względu doborowi napędu do bramy trzeba poświęcić sporo uwagi. Napęd musi przede wszystkim poradzić sobie z ciężarem bramy, a także być dopasowany do jej typu i wielkości.

Parametry napędów do bram garażowych

Każdy mechanizm napędu charakteryzują takie parametry, jak siła ciągnięcia i pchania oraz prędkość przesuwu. Ważne są także częstotliwości, na których działa jego sterowanie oraz to, czy wózek jezdny jest poruszany za pomocą łańcucha, czy paska zębatego.

  • Siła ciągnięcia i pchania musi zostać dopasowana do ciężaru bramy. Napędy przeznaczone do poruszania małych i lekkich bram mają czasem siłę tylko 400 N, te największe zaś, przeznaczone do dźwigania dużych i ciężkich – nawet 1200 N.
  • Prędkość przesuwu napędu jest podawana w centymetrach na sekundę. Typowa to 12 cm/s, jednak spotyka się również napędy, w których jest ona większa.
  • Napęd sterowany drogą radiową powinien mieć częstotliwość 433,92 MHz. Inne częstotliwości mogą sprawiać użytkownikom problemy, bo ich podobieństwo do tych stosowanych na przykład w CB-Radiach może być przyczyną niekontrolowanego otwierania się bramy. Dla większego bezpieczeństwa producenci wyposażają nadajniki w pilotach w systemy zmieniania kodu. Każdy kod jest wysyłany tylko raz, więc nawet jeśli zostanie przechwycony przez kogoś niepowołanego, nie ma możliwości uruchomienia bramy za jego pomocą.

Aby uniknąć niewygód związanych z użytkowaniem bramy, lepiej zdecydować się na taką, której wózek jest poruszany paskiem zębatym, a nie łańcuchem. Łańcuch trzeba co jakiś czas smarować (narażając garaż i auto na skapujący z niego później smar), a poza tym – pracuje głośniej. Ten aspekt nie ma znaczenia w przypadku garażu wolno stojącego.

ZDANIEM EKSPERTA

Komfortowe otwieranie bramy garażowej i wjazdowej

Komfortowy napęd powinien być bezpieczny i niezawodny. Warto zwrócić uwagę na szybkość otwierania obu bram. Nowoczesne systemy sterowania radiowego w porównaniu ze zwykłymi napędami, zapewniają nawet o 50% większą prędkość otwierania. Napędy sterowane nadajnikami radiowymi powinny zapewniać bezpieczny przekaz sygnału z pilota do napędu i z napędu do pilota w technologii minimum 128 bitów (używanej m.in. do kodowania internetowych transmisji bankowych). Dwukierunkowe działanie umożliwia nie tylko sterowanie bramą, ale także odczyt jej położenia. Po naciśnięciu na odpowiedni przycisk nadajnik kolorem diody potwierdza zamknięcie lub otwarcie bramy. Możliwe też jest jednoczesne sterowanie bramą garażową i wjazdową. Dodatkowe funkcje nadajnika to włączanie i wyłączanie oświetlenia garażu oraz regulowana indywidualnie druga wysokość otwarcia bramy. Dostępne są również aplikacje, które umożliwiają obsługiwanie bram garażowych przy pomocy iPhone’ów oraz smartfonów z systemem Android.

Krzysztof Horała, ekspert z firmy Hörmann

Autor: HÖRMANN

Jedno urządzenie sterujące może obsługiwać napęd do bramy garażowej, jak i napęd do bramy wjazdowej. Fot. HÖRMANN

Zobacz, w jakie jeszcze dodatki można wyposażyć napęd do bramy garażowej >>

Dobór napędu do rodzaju bramy

  • Do bram segmentowych górnych pasują wszystkie typy napędów – jeśli tylko w garażu nie brakuje centymetrów koniecznych do ich zainstalowania. Gdy brama zamyka garaż dla dwóch samochodów – napęd musi mieć wyższą siłę ciągnięcia i pchania – najlepiej, jeśli przekracza ona 1000 N.
  • Do bram segmentowych bocznych - napęd montuje się tuż nad naprożem otworu albo na ścianie bocznej. Trzeba go wyposażyć w specjalne ramię umożliwiające ciągnięcie tego typu bramy. Musi też mieć większą siłę ciągnięcia i pchania niż napęd do bramy segmentowej górnej.
  • Do bram uchylnych - można zamontować każdy tradycyjny napęd – byle miał odpowiednią moc. Może to być specjalny napęd do bram uchylnych, który mocuje się na skrzydle bramy od strony garażu. Siłownik – za pośrednictwem metalowego prętu – jest połączony z mechanizmem podnoszenia bramy.Brama uchylna do garażu na dwa auta musi mieć napęd o większej sile niż zwykła brama. Można go też zastąpić dwoma napędami mocowanymi do obu boków bramy. Trzeba jednak w każdym ustawić identyczną siłę ciągnięcia i pchania.
  • Do bramy rozwieralnej - najtrudniej jest dopasowac napęd. Do tradycyjnego napędu mocuje się ramiona, które ciągną lub pchają skrzydła. Jednak można je montować wyłączniew bramach, których szerokość nie przekracza 2,8 m. Można też pokusić się o instalację napędu przeznaczonego do bramy wjazdowej umieszczonej w ogrodzeniu – pamiętając jednak,że jego ramiona zwężą nieco światło otworu wjazdowego, gdyż mocuje się je do ścian garażu. Dobór napędu do bramy rozwieralnej bezwzględnie będzie wymagał pomocy fachowca – doradcy technicznego firmy produkującej napędy lub autoryzowanej ekipy montażowej.

Brama garażowa może też pracować w parze z bramą wjazdową. Dobrze wtedy, by obie miały napędy od jednego producenta i odpowiednią centralkę, która pozwoli je obsługiwać przy użyciu jednego pilota.

Wybierz bramę garażową. Ważne kryteria wyboru bramy garażowej

Odpowiednio dobrana brama garażowa to skarb. Chroni auto, a także dom – gdy jest zamontowana...

zobacz więcej
zamknij
Przeczytaj dodatkowo:
Więcej miejsca dla auta. Rozbudowa małego garażu

Mały garaż z czasów PRL-u, w którym mieścił się tylko maluch, po rozbudowie zwiększył wymiary....

Akcesoria do drzwi wewnętrznych. Zakmki, klamki i...

Kupując drzwi wewnętrzne musisz podjąć szereg decyzji. Czeka cię między innymi ustalenie, jakie akcesoria do...

Wybór bramy garażowej: jaką bramę kupić, by...

Obecnie garaż coraz częściej stanowi spójny element z bryłą domu jednorodzinnego. Często też brama...

WIDEO: Nowość - drzwi do domów pasywnych i bramy...

Zobacz, co oferuje w tym roku firma Hörmann. Aluminiowe drzwi do domów pasywnych mają współczynnik...

Jak dobrać drzwi wewnętrzne i jak je kupić....

Drzwi wewnętrzne są dostępne od ręki tylko w supermarketach budowlanych. Na skrzydła drzwiowe i ościeżnice...

Brama garażowa segmentowa. Jak wybrać najlepszą...

Wybór odpowiedniej gramy garażowej to nie lada wyzwanie. Pojawia się wiele wątpliwości i pytań...

SPRAWDŹ
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.